مقاله بررسی جامع مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی جامع مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی جامع مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام word
چکیده
مقدمه
قلمرو بحث
مفهوم جامع عدالت
عدالت به حمل اولی ذاتی
عدالت به حمل شایع صناعی
اصول عدالت شکلی
اصول عدالت صیانتی
اصول عدالت کیفری
اصول عدالت توزیعی
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله بررسی جامع مفهوم عدالت از دیدگاه اسلام word
ـ شریف رضی، نهج البلاغه، کتاب 53، تصحیح صبحی صالح، بیروت، دارالکتاب اللبنانی، 1967
ـ صدوق، محمدبن علی، معانی الاخبار، تهران، مکتبهالصدوق، 1379 ق
ـ طباطبائی حکیم، سیدمحسن، مستمسک العروه الوثقی، نجف، مطبعه الآداب، ط.الرابعه، 1391ق
ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ط.الثانیه، 1974
ـ طوسی، محمدبن الحسن، تفسیر تبیان، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1969 ق
ـ کلینی، محمدبن یعقوب، الاصول من الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ط.الثالثه، ج الثانی
ـ ملّا صدرا، منطق نوین، ترجمه و شرح دکتر عبدالمحسن مشکوهالدینی، تهران، مؤسسه انتشارات آگاه، 1360
ـ نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، تصحیح محمد کلانتر، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ط.الرابعه، بیتا
-Andrew Levine, Engaging Political Philosophy, From Hobbes to Rawls, Oxford, Blackwell Publishers,
-Aristotle, ‘Politics’, in Jonathan Barnes (ed.), The Complete Works of Aristotle, The Revised Oxford Translation, Vol. 2, Princeton: Princeton University Press, 1984, Book III, 1980a
-David D. Raphael, Concepts of Justice, Oxford, Oxford University Press,
-David D. Raphael, Justice and Liberty, London, TheAthlone Press,
-David Miller, Social Justice, Oxford, Oxford University Press,
-Guillermo O’Donnell, ‘Why the Rule of Law Matters’, Journal of Democracy, Vol. 15, No. 4 Oct.,
-Hans Kelsen, What is justice Justice, Law, and Politics in the Mirror of Science, Berkeley and Los Angeles: University of California Press,
-James P. Sterba, ‘Recent Work on Alternative Conceptions of Justice’, American Philosophical Quarterly, Vol. 23, No. 1 Jan.,
-Marx and Engels, Selected Works in one volume, New York
-Plato, ‘On Justice’, in John Cooper and D. S. Hutchinson (eds.), Plato, Complete Works, Campidge, Hackett Publishing Company,
-R. M. Hare, ‘Justice and Equality’, in J. Arthur and W. Shaw (eds.), Justice and Economic Distribution, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall,
-Ronald Dworkin, ‘Comment of Narveson: In Defense of Equality’, Social Philosophy and Policy, Vol. 1, Issue 1, Autumn
چکیده
برقراری عدالت در جامعه اسلامی، که شامل امنیت و رفاه اساسی نیز میشود، در کنار رشد اقتصادی جامعه اسلامی و تأمین زمینههای رشد معنوی برای آحاد شهروندان، وظیفهای کلیدی برای دولت اسلامی میباشد. هرچند بحث عدالت، در جامعه اسلامی، از جمله بحث های رایج است، اما تاکنون در زمینه مفهوم روشن و اصول عدالت، کمتر تحقیق جامعی صورت گرفته است
قلمرو کاوش مقاله حاضر، محدود به چیستی و ماهیت عدالت در میان انسانها و برشمردن اصول عدالت از منظر قرآن و سنت میباشد. بدینمنظور، عدالت به حمل اولیذاتی و به حمل شایعصناعی تعریف میشود. جزء مشترک همه مصادیق عدالت، جانبنداری و حکومت قانون است. علاوه بر این، انوع عدالت، یعنی عدالت صیانتی، کیفری و توزیعی، دارای جزیی اختصاصی نیز میباشد که آن را از سایر انواع آن متمایز مینماید. این مقاله به شرح و شمارش اصول این سه نوع عدالت میپردازد
کلید واژهها: عدالت، عدالت شکلی، عدالت محتوایی، رقابت سیاسی، تأمیناجتماعی، حکومت قانون
مقدمه
بی تردید، برقراری عدالت در جامعه اسلامی (که بنابر تعریف این مقاله شامل امنیت و رفاه اساسی نیز میشود)، در کنار رشد اقتصادی جامعه اسلامی و تأمین زمینههای رشد معنوی برای آحاد شهروندان، وظیفهای کلیدی برای دولت اسلامی میباشد. این نکته، ما را به تأمل درباره عدالت وا میدارد، مفهوم و اصول آن را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا به رغم اینکه سخن از ارزش و اهمیت والای عدالت و جایداشتن آن در رأس وظایف دولت دینی، سکه رایج جامعه اسلامی است، تاکنون در زمینه روشننمودن مفهوم و اصول عدالت، کمتر تحقیق جامعی صورت گرفته است. نخستین گام در جهت تحقق عدالت در جامعه اسلامی این است که روشن شود تکالیفی را که عدالت به عهده دولت دینی مینهد، کداماند. مقاله حاضر به منظور بررسی جامع مفهوم عدالت و بیان اصول آن، که باید راهنمای تمامی اقدامات سیاسی ـ اجتماعی در یک جامعه دینی باشند، نگاشته شده است. اصول عدالت باید در موارد ذیل بر تصمیمگیریها حاکم باشد: تدوین قانون اساسی، تعیین سیاستهای کلی، تصویب قوانین عادی و انتخاب کارگزاران حکومتی
قلمرو بحث
هر نظریه عدالت باید عدالت را از چند جنبه مورد کاوش قرار دهد. این جنبهها عبارتاند از: چرایی یا ضرورت، چیستی یا ماهیت، کجایی یا مرتبت و چگونگی یا وسیلت. چنانچه بخواهیم بررسی جنبههای گوناگون ضروری برای نظریهپردازی عدالت را در چند پرسش خلاصه نماییم، مجموعه سؤالات ذیل، مناسب به نظر میرسند
(1) آیا ضرورتی در توسل به مفهوم و اصول عدالت برای سازماندهی زندگی اجتماعی وجود دارد؟
(2) مفهوم عدالت چیست و اصول آن کداماند؟
(3) جایگاه عدالت در میان سلسله ارزشهای اخلاقی اجتماعی و فردی کجاست؟
(4) چگونه میتوان اصول عدالت را در جامعه پیاده نمود؟
این مقاله، نه در صدد ارائه یک نظریه عدالت، که در پی بررسی مفهوم و اصول عدالت از راه پاسخگویی به پرسش دوم میباشد. قلمرو کاوش این نوشته، محدود به چیستی و ماهیت و عدالت در میان انسانها میباشد. هدف از نگارش این مقاله این است که به صورتی روشن و جامع، مفهوم عدالت را شرح داده و اصول آن را بیان نماید
این نوشته به بررسی مفهومسازی کتاب و سنت در زمینهی عدالت اختصاص دارد. توضیح اینکه، اختلاف نظر بر سر تعریف عدالت، آن قدر گسترده و عمیق است که برخی از پژوهشگران، اینگونه اظهار نظر کردهاند: درحالی که آرمان عدالت شناخته شده است، معنا و مفهوم عدالت، پیچیده و دارای عناصری میباشد. به همین دلیل است که نمیتوان تعریفی از عدالت به طور مطلق ارائه داد. آنچه قابل ارائه است، منحصر در توضیح مفهوم عدالت در نظر این یا آن متفکر و یا این یا آن مکتب میباشد. به نظر میرسد، هر نظریه عدالت دارای یک آرمان نهایی سیاسی است که بر پایه آن، مفهوم عدالت تعیین میشود. در هر مکتب، یک ارزش اخلاقی وجود دارد که در درجهبندی ارزشها در بالای فهرست جای میگیرد و در واقع، هدف نهایی برای سایر ارزشها میباشد. پس از تعیین هدف نهایی یک مکتب، رسم بر آن است که واژه جذاب «عدالت» برای توصیف نظم اجتماعی و ترتیبات سیاسی معینی، که هدف مورد نظر را عملی میسازد، به کار گرفته شود. به این دلیل است که برخی، عدالت را به حق برخورداری از مالکیت خصوصی، برخی دیگر به دستهای از آزادیهای برابر، برابری فرصتها و تأمین رفاه اساسی تعریف میکنند. تعریف عدالت به حق برابری خودسازی و رشد فضایل انسانی نیز از دیگر تعاریفی است که از سوی صاحبنظران مطرح گردیده است
مفهوم جامع عدالت
بررسی جامع مفهوم عدالت, تنها از راه شرح معنای عدالت به حمل اولی ذاتی و نیز به حمل شایع صناعی امکانپذیر است. غفلت از هر یک از این دو نوع حمل و یا تمییزندادن میان این دو، میتواند موجب سردر گمی در بحث شود. برای درک درست مفهوم عدالت، نخست باید بدانیم به هنگام کاربرد واژه عدالت، چه معنایی را در ذهن خود تصور میکنیم (حمل اولیذاتی). سپس باید بررسی نمود، چه افعال یا وضعیتهایی را میتوان، یا باید به عنوان مصادیق معنایی که از عدالت تصور میکنیم، قرار داد (حمل شایعصناعی)
پیش از بررسی معنای عدالت، خواه به حمل اولیذاتی و خواه به حمل شایعصناعی، بجاست رابطه واژه «عدل» را با واژه «عادل» روشن نماییم. به نظر میرسد این صفتِ عادل است که باید بر حسب مفهوم عدل یا عدالت تعریف شود و نه برعکس. این دیدگاه در نقطه مقابل دیدگاه افلاطون (427 تا 347 پیش از میلاد) قرار دارد که به هیچ وجه ملاک مستقلی را برای ارزیابی عمل عدالت به دست نمیدهد. به جای ارائه ملاک عدالت یک عمل، افلاطون فرد عادل را تعریف میکند و آنگاه اینگونه مطرح میکند: هر چه فرد عادل انجام دهد، عدالت خواهد بود. عمل فرد عادل، یعنی کسی که احساساتش تحت کنترل عقلش قرار گرفته است، تعیین میکند چه کاری عدالت میباشد. موضوع مستقیم و مستقل واژه «عدل» یا «عدالت»، فعل یا وضعیتی معین است؛ مثلاً، گفته میشود: عدالت عبارت است از «فعل» رعایت حقوق دیگران و یا اینکه گفته میشود: برقراری «وضعیت» برابری میان افراد، عین عدالت است. آنگاه، واژه «عادل» یا «عادلانه» برای توصیف فرد، قانون، حکومت (و ارکان حکومتی) و جامعه به کار گرفته میشود؛ برای مثال، گفته میشود: فلان فرد، عادل است و یا فلان قانون، عادلانه میباشد
به عبارت دیگر، برای بررسی مفهوم عدالت، باید در آغاز، «فعل»ها یا «وضعیت»هایی را که موصوف به عدل میشوند تعیین نمود. سپس بر حسب مفهوم عدل، فرد عادل، قانون عادلانه، حکومت عادل و جامعه عادل را تعریف نمود؛
(1) «فرد عادل» یعنی: انجامدهنده مجموعه افعال عدل، و یا برقرارکننده وضعیت عدالت؛
(2) «قانون عادلانه» یعنی: قانونی که فعل عدل را تجویز مینماید و یا از وضعیت عدالت حمایت میکند؛
(3) «حکومت عادل» یعنی: حکومتی که سازمانهای آن انجامدهنده مجموعه افعال عدل و یا برقرارکننده وضعیت عدالت در جامعه باشند؛
(4) «جامعه عادل» یعنی: جامعهای که در آن، افعال عدل رواج داشته باشد و یا وضعیت عدالت در آن تثبیت شده باشد
در تمامی مواردِ کاربرد واژه «عادل» و «عادلانه»، نکته کلیدی، فهم دقیق «کار» یا «وضعیت» عدل است. در ذیل، با لحاظ نکته یادشده، به ترتیب، عدالت به حمل اولی ذاتی و حملشایع صناعی, مورد تعریف و شرح قرار خواهد گرفت
عدالت به حمل اولی ذاتی
به منظور تعریف عدالت به حمل اولی ذاتی و اینکه واژه «عدالت» به چه معنا میباشد (صرف نظر از اینکه مصادیق آن کداماند)، نخست باید سرشت مفهوم عدالت را مورد توجه قرار داد. عدالت یک مفهوم ارزشی ـ نه یک مفهوم گزارشی ـ میباشد. همچنین، عدالت بار ارزشی مثبت و تأییدکننده را به موضوعش منتقل میکند؛ بنابراین، عدالت یک مفهوم ارزشی مثبت است. عدالت، به عنوان یک مفهوم ارزشی، گاهی دارای معنایی عام میباشد و گاهی دارای معنایی خاص. از اینرو، به حمل اولی ذاتی، با دو مفهوم برای عدالت روبهرو هستیم: 1 عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی مثبت عام. و 2 عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی مثبت خاص
عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی مثبت عام، هم برای ارزشگذاری روی کاری که تنها مربوط به انجامدهنده آن میشود، هم برای ارزشگذاری روی کاری که در رابطه انسان و خدای متعال تحقق پیدا میکند و هم برای ارزشگذاری روی کاری که در روابط اجتماعی انسانها با یکدیگر به وجود میآید، به کار میرود. در این استعمال، عدالت با درستکاری و تقوا مترادف است. در میان فقهای امامیه، در تعریف عدالتْ دو رویکرد متفاوت یافت میشود که در مورد هر دو، ادعای شهرتفتوایی شده است. این دو تعریف، منعکسکننده تمامی فتاوای فقهی امامیه درباره مفهوم عدالت میباشد: عدالت به حمل اولی ذاتی و به عنوان یک مفهوم ارزشی مثبت عام، عبارت است از
1 «صفتی» راسخ در نفس که به موجب آن، فردِ دارای آن صفت، تمامی کارهای درست را انجام و از تمامی کارهای نادرست پرهیز مینماید؛ و بنابر تعریفی دیگر، عبارت است از
2 «ترک» گناهان کبیره
در هر دو صورت، عدالت یک مفهوم ارزشی مثبت عام بوده و به معنای «درستکاری» یا «صفت وادارکننده به درستکاری» است؛ به دیگر سخن، به موجب اصطلاح فقهی، عدالتْ با واژه «تقوا» مترادف است و چنانچه در یک تعریف شرحاللفظی بخواهیم عدالت را توضیح دهیم، باید بگوییم: عدالت یعنی «درست و الزامی»؛ و فرد عادل یعنی فردی که تمامی کارهای درست و الزامی را انجام داده و تمامی کارهای نادرست و ضروریالترک را ترک میکند؛ به عبارت دیگر، فرد عادل یعنی رعایتکننده تمامی تکالیف الزامی. در رویکرد فقهی، پس از تعریف عدالت، باید فهرستی از کارهای واجب و حرام را تهیه نمود تا با رعایت تمامی آنها، عنوان «درستکاری» و «پرهیزگاری» تحقق یابد
به نظر میرسد، هر چند اصطلاح فقهی درباره عدالت، دارای مستنداتی در احادیث شریف میباشد، اما نباید تعریف عدالت به رعایت تقوا و پرهیزگاری، ما را از تأمل روی عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی خاص، که در قرآن کریم و بسیاری از احادیث شریف ارائه شده است، باز دارد. با مروری بر موارد کاربرد واژگانی همچون «جور»، «ظلم»، «بغی»، «عدل»، و «قسط» در قرآن کریم، میتوان با اطمینانْ اظهار نظر کرد که قرآن کریم (و نیز بسیاری از احادیث شریف)، عدالت را به معنای یک واژه ارزشی خاص، که در روابط اجتماعی انسانها معنا پیدا کرده و تکلیفی معین را بیان نموده است، به کار برده
بنابراین، عدالت به حمل اولی ذاتی و به عنوان یک مفهوم ارزشی مثبت خاص، عبارت است از: درست یا خوب، الزامی، قراردارنده در رابطه با فرد یا افرادی معین، اعطاکننده یک سود یا زحمت و یا درد به آن فرد یا افراد معین، اجبارپذیر و قابل پیگیری توسط آن فرد یا افراد معین در صورت کوتاهی فرد مکلف در انجام عمل درست یا برقراری وضعیت خوب
به دیگر سخن، به هنگام توصیف یک فعل و یا وضعیت به عدالت، واژه «عدالت»، به عنوان یک مفهوم ارزشی خاص، عناصری را در خود جای میدهد که روی همرفته، فعل یا وضعیت مورد نظر را ارزشگذاری نموده و بر آن حمل میشوند. در ذیل، عناصر اخذشده در معنای عدالت به حمل اولی ذاتی، به طور جداگانه تبیین میشوند
1 فعل یا وضعیت موصوف به عدالت، «درست» یا «خوب» است. همچنانکه اشاره شد، عدالت یک واژه ارزشی است و درستبودن یک کار و یا خوببودن یک وضعیت را تأیید مینماید. هنگامی که عملی را به عدل توصیف میکنیم، منظورمان در وهله نخست، این است که عمل مزبور درست و بجاست، هرچند به شکل خاصی درست و بجاست. در قرآن کریم، واژگان «عدل» و «قسط» همواره با بار ارزشی مثبت و مطلوب به کار رفتهاند. گفتنی است، واژه دیگری که در احادیث شریف، همانند عدل و قسط با بار ارزشی مثبت به کار رفته است، واژه «انصاف» است. عدل، قسط و انصاف همگی معانی نزدیک به هم داشته و درستی و بجابودن یک فعل و یا وضعیت را میرسانند
2 درستی فعل یا وضعیت موصوف به عدالت، در حد «الزامی» است. واژه «عدل» تنها در جایی به کار میرود که آن کارِ درست، الزامی نیز باشد، از اینرو، کارهایی که درست و شایسته هستند، ولی انجام آنها الزامی نمیباشد، از دایره شمول مفهومی عدالت، خارج هستند؛ بنابراین، نمیتوان کارهای مستحبی، مانند اعطای صدقات مستحبی به محرومان را موضوع عدالت فرض نمود. عدالت بیان میکند، کدام کارها ضروری، واجب و تکلیفی الزامی برای افراد هستند. در تمامی مواردی که واژه «عدالت» برای توصیف یک فعل یا وضعیت به کار میرود، منظورْ انتقال معنای الزامی به آن فعل یا وضعیت میباشد. عدالت بایستنی است و باید آن را برقرار نمود. این ویژگی متمایزکننده عدالت از احسان میباشد؛ چه اینکه احسان، هنگامی که در کنار عدالت به کار رود، به تمامی کارهای خوبی که واجب و الزامی نیستند، اشاره دارد، در حالی که عدالت به کارهایی که واجب و الزامی هستند، مربوط میشود
3 فعل یا وضعیت موصوف به عدالت «در رابطه با فرد یا افرادی معین» از انسانها قرار دارد؛ از اینرو، کارهای واجب و الزامی که مربوط به تنظیم رابطه انسان با خود و یا با خداوند متعال میشوند، مانند ترک یأس از لطف خداوند متعال، ترک استعمال مواد مخدر در خفا، ترک استماع موسیقی مطرب در تنهایی و ترک صوم بدون تجاهر به آن، همگی از دایره شمول عدالت خارج هستند. عدالت تعیین میکند که انسان در رابطه با سایر انسانها چه تکالیف الزامیای دارد. آن دسته از کارهای درست و الزامی که در رابطه با سایر افراد (نه در رابطه با فرد یا افرادی معین) قرار دارند نیز از موضوع عدالت خارج خواهند بود؛ مانند تکلیف اطعام فقرا به عنوان کفاره. هرچند اطعام فقرا به عنوان کفاره، به مقتضای تقوا، واجب و الزامی است، اما به دلیل اینکه در رابطه با افراد معینی قرار نداشته و تعیین افراد دریافتکننده به اختیار خود پرداختکننده واگذار شده است، نمیتوان آن را به عنوان مصداقی از عدالت تلقی نمود. در این موارد، باید واژه عام «تقوا» را برای ارزشگذاری عمل مزبور به کار برد. بنابراین، تنها تکالیف الزامی افراد، که در رابطه با فرد یا افراد معینی از انسانها قرار میگیرند، مشمول واژه ارزشی خاص عدالت میشوند
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دانلود مقاله Study of CO2 Injection for EOR (Enhanced Oil Recov
دانلود مقاله تاثیر خشکسالی در افزایش و کاهش افات و بیماریهای گی
دانلود مقاله RESTORATION OF AN OTTOMAN BATH IN GREECE pdf
دانلود مقاله شبیه سازی سه بعدی و بهبود رسانایی خروجی در ترانزیس
دانلود مقاله طرح کتابخانة الکترونیک سلامت pdf
دانلود مقاله تاثیر پلیمر کاتیونی در تشکیل گرانول هوازی در راکتو
[عناوین آرشیوشده]