سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرى را که آتش دوزخ در پى بود خیر نتوان به حساب آورد ، و شرّى را که پس آن بهشت بود ، شرّ نتوان وصف کرد . هر نعمتى جز بهشت خوارست ، و هر بلایى جز آتش دوزخ عافیت به شمار . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مدل های فازی – چه هستند وچرا word دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدل های فازی – چه هستند وچرا word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدل های فازی – چه هستند وچرا word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدل های فازی – چه هستند وچرا word :

مدل های فازی – چه هستند وچرا

مجموعه های فازی درواقع تعمیمی برتئوری مجموعه های قراردادی می باشد که درسال 1965 به عنوان روشی ریاضی برای روشن کردن ابهامات درزندگی روزمره توسط زاده معرفی شد. [1].

ایده اصلی مجموعه های فازی ساده است وبه راحتی می توان آن را دریافت. فرض کنید هنگامی که به چراغ قرمز می رسید باید توصیه ای به یک دانش آموز راننده درباره زمان ترمز کردن بکنید. شما می گویید « در74 فوتی چهارراه ترمزکن » یا توصیه ی شما شبیه به این است « خیلی زود از ترمزها استفاده کن »؟

البته دومی ؛ دستورالعمل اول برای انجام دادن بسیار دقیق است. این نشان می دهد که دقت می تواند بی فایده باشد ، تا زمانی که راه های مبهم وغیر دقیق می توانند تفسیر وانجام گیرند. زبان روزمره مثال دیگری است از استفاده وانتشار ابهامات. بچه ها بسرعت تفسیر وانجام دستورالعمل های فازی را یاد می گیرند. (ساعت 10 به رختخواب برو). همه ما اطلاعات فازی نتایج مبهم واطلاعات غیر دقیق را به خاطر می سپاریم وازآن ها استفاده می کنیم وبه خاطر همین مسئله قادر هستیم تا در موقعیت‌هایی که به یک عنصر تصادفی وابسته است تصمیم گیری کنیم. بنابراین مدل های محاسباتی از سیستم‌های حقیقی باید قادر باشند که عدم قطعیت های آماری وفازی را تشخیص دهند ، مشخص کنند ، تحت کنترل خود درآورند ، تفسیر کنند وازآن استفاده کنند.

تفسیر فازی ازاطلاعات یک راه بسیار طبیعی ، مستقیم و خوش‌ظاهر برای فرموله کردن وحل مسائل مختلف است. مجموعه های قراردادی شامل اشیایی است که برای عضویت در ویژگی‌های دقیقی صدق می کنند. مجموعه H که اعداد از6 تا 8 می باشد یک CRISP است ؛ ما می نویسیم . به طور مشابه H توسط تابع عضویت (MF) که مطابق زیرتعریف می شود نیز توصیف می گردد.

 

مجموعه H ونمودار درسمت چپ شکل 1 نشان داده شده اند هرعدد حقیقی r یا درH است یا نیست از آنجا که کلیه اعداد حقیقی را به دو نقطه (1،0) می‌برد ، مجموعه Crisp معادل منطق دو مقداره است : هست یا نیست ، روشن یا خاموش ، سیاه یا سفید ، 1 یا 0 . درمنطق مقادیر مقادیر حقیقت نامیده می شوند، با ارجاع به این پرسش « آیا r درH است؟ » جواب مثبت است اگروتنها اگر ؛ درغیراین صورت نه.

مجموعه دیگرF ازاعداد حقیقی که نزدیک به 7 هستند را درنظر بگیرید ازآنجا که ویژگی «نزدیک به 7» نامعلوم است ، تابع عضویت یکتایی برای F وجود ندارد . به هرحال مدل کننده براساس پتانسیل کاربرد و ویژگی ها F باید تصمیم بگیرد که چه باشد . ویژگی هایی که برای F به نظرخوب می رسد شامل این موارد است (I) حالت عادی یا طبیعی (ii) یکنواختی (برای r نزدیکتر به7 ،‌ به 1 نزدیکتراست وبرعکس) و (iii) تقارن (اعدادی که فاصله مساوی از چپ وراست 7 دارند باید عضویت یکسانی داشته باشند).

با توجه به این موارد ضروری هرکدام از توابع نشان داده شده درطرف راست شکل 1 می‌تواند نمایش مناسبی برای F باشد. گسسته است درحالی پیوسته است ولی هموارنیست (نمودار مثلثی) یک نفر می تواند به راحتی یک MF برای F بسازد به نحوی که هرعدد عضویت مثبتی در F داشته باشد ولی انتظار نداریم برای اعداد « خیلی دوراز7» برای مثال 2000097 زیاد داشته باشیم! یکی از بزرگترین تفاوت ها بین مجموعه های Crisp ومجموعه‌های فازی این است که اولی همیشه MF یکتایی دارد درحالی که هرمجموعه فازی بی‌نهایت MF دارد که می توانند آن را نشان دهند. این درواقع هم ضعف است وهم قدرت ؛ یکتایی قربانی می شود ، ولی سود پیوسته ای که به خاطر انعطاف پذیری همراه خواهد داشت.

مدل فازی را قادر می سازد که با بیشترین سود دریک موقعیت داده شده تطبیق داده شود. درتئوری مجموعه های قراردادی ، مجموعه های اشیایی واقعی برای مثال اعداد در H معادلند و به صورت ایزومورفیک با یک تابع عضویت یکتا مانند توصیف می شوند. ولی معادل مجموعه ای ، از اشیای واقعی وجود ندارد. مجموعه های فازی همواره ( وفقط) توابعی هستند از «مجموعه جهانی » به نام X به [ ] . این مسئله درشکل 2 نشان داده شده است که درواقع مشخص می سازد مجموعه فازی تابع است از X به [ ] . همانطور که تعریف شده هرتابع [ ‌] یک مجموعه فازی است.

 

تازمانی که این در ریاضیات رسمی درست است ، بسیاری از توابع که دراین زمینه توصیف می‌شوند نمی توانند به طور مناسبی برای تصوریک مجموعه فازی تفسیر شوند . به عبارت دیگر، توابعی که X را به بازه واحد می برند ممکن است مجموعه های فازی باشند ولی تنها زمانی مجموعه فازی می شوند که یک سری ویژگی های غیر دقیق ولی ذاتی ، منطقی وتوصیفی را با اعضای X تطبیق دهند.
اولین سؤال و در واقع سؤالی که معمولا درمورد این طرح پرسیده می شود ، مربوط است به رابطه فازی واحتمال . آیا مجموعه های فازی یک مبدل هوشمند برای مدل های آماری است ؟ درواقع نه . شاید یک مثال کمک کند.

مثال 1: مجموعه همه آب ها رابه عنوان مجموعه جهانی درنظر بگیرید وهمچنین مجموعه فازی { مایعات قابل آشامیدن }‌=‌L را داریم . فرض کنید شما یک هفته بدون مایعات درصحرا بوده اید وحالا دو بطری A وB دارید. به شما گفته می شود که عضویت (فازی) مایع درون A در L ، 9/0 وهمچنین احتمال اینکه مایع درون B متعلق به L باشد هم 9/0 است. به عبارت دیگر A شامل مایعی است که با درجه عضویت 9/0 قابل شرب است درحالی که B شامل مایعی است که به احتمال 9/0 قابل شرب است . با این جفت بطری مواجه می شوید وباید ازیکی که انتخاب کرده اید بنوشید ، اول کدام را برای نوشیدن انتخاب می کنید ؟ چرا؟ بعلاوه

بعداز مشاهده درباره محتوای دو بطری مقدار (محتمل) برای عضویت واحتمال چه می‌باشد؟ [ پاسخ این معما درکلاس بحث می شود ] سؤتفاهم رایج دیگردرباره مدل های فازی این است که آن ها به عنوان جایگزین هایی برای مدل های Crisp (یا احتمالاتی) پیشنهاد می شدند. برای توضیح این مسئله نخست از شکل های 1و2 توجه کنید که هرمجموعه Crisp فازی است ولی نه برعکس . بسیاری از طرح ها که ازایده فازی استفاده می کنند آن را از طریق محاط کردن وجا دادن بکار می برند یعنی ما تلاش می کنیم تا ساختارقراردادی را حفظ کنیم وبه آن اجازه می دهیم تا درخروجی هرزمان که می‌تواند و هرزمان که باید برجسته شود.

مثال 2 : وضع ریاضی‌دان اولیه را درنظر بگیرید ، او می دانند که سری تیلور برای تابع حقیقی (زنگی شکل) در واگرا است ولی نمی تواند بفهمد چرا ، مخصوصا که f دراین نقاط بی نهایت بار مشتقپذیر است. امروزه به عنوان دانش معمول هر دانش آموز ازتوابع مختلط تابع دو قطب در دارد. بنابراین تابع مختلط که محاط شده به وسیله صورت کسر است ، نمی تواند بسط سری توانی همگرا درنقطه ای روی مرز دایره به شعاع واحد درصفحه داشته باشد ؛ درحالت خاص در ، یعنی درنقاط حقیقی . این مثال یک اصل کلی در ریاضیات مدلی را نشان می دهد . یک مسئله حقیقی (ظاهراً لاینحل) را درنظر بگیرید ؛ فضا را گسترش بدهید وجواب را دراین فوق مجموعه خیالی جستجو کنید درنهایت جواب بدست آمده را به قیدهای حقیقی اولیه محدود کنید.

درمثال 2 ما درمورد پیچیده سازی تابع f بوسیله محاط کردن یا درنظر گرفتن اعداد حقیقی درصفحه مختلط صحبت کردیم ، درادامه با عمل آسان سازی ازنتیجه کلی برای حل مسئله اصلی استفاده می کنیم . بسیاری از مدل‌های فازی از طرح مشابهی پیروی می‌کنند مسئله های واقعی که شامل عدم قطعیت های آماری نمی باشند ابتدا « فازی» می شوند سپس یک نوع آنالیز وتحلیل برروی مسئله بزرگترصورت می گیرد و درنهایت نتیجه برای حل مسئله اصلی خاص و

ویژه می شود. درمثال 2 بازگشت به خط حقیقی عمل آسان سازی نامیده می شود ؛ درمدل های فازی این بخش ازفرآیند به عنوان دقیق سازی شناخته می شود. این عمل معمولا ضروری است ، البته هرچند که ما به یک دانش آموز آموزش می دهیم تا « از ترمز خیلی زود استفاده کند» ولی درحقیقت پدال ترمز دریک لحظه باید درست وآماده عمل کند. به عبارت دیگرما نمی توانیم یک موتور را نصحت کنیم که « تند حرکت نکن » هرچند که این دستورالعمل از کنترل کننده فازی می آید ولی ما باید ولتاژومقدار آن را به مقدار مخصوص ومعینی تغییردهیم مثال 2 نشان می دهد که این به سختی یک ایده یا داستان است ؛ درعوض باید به آن به عنوان روشی سودمند توجه کنیم.

مثال 3:به عنوان آخرین وشاید واقعیترین مثال درمورد کاربرد مدل های فازی ، سیستمی که درشکل 3 نشان داده شده را درنظر بگیرید که یک آونگ وارونه ساده را نشان می دهد . این آونگ برای چرخش درصفحه شکل وحول محور متصل به ماشین آزاداست. مسئله کنترل این است که با وارد کردن یک نیروی باز گرداننده F(t) درلحظه t ، درپاسخ به تغییرات خطی وزاویه ای موقعیت یا سرعت ، پاندول را درهمه زمان ها عمود نگه داریم . این مسئله می‌تواند به روش های مختلفی

فرموله شود. دریکی از ساده ترین صورت ها از تئوری کنترل استفاده می شود . خطی سازی معادلات حرکت به یک مدل از سیستم منتهی می شود که ویژگی های ثبات واستحکام توسط امتحان بخش حقیقی مقادیر ویژه ازماتریس ثابت های سیستم مشخص می گردد. مسیر پایین در شکل 3 این حالت را نشان می دهد . همانطور که در وسط مسیر پایین شکل 3 نشان داده شده اگر آنگاه پاندول ثابت وساکن خواهد ماند. این رویه درمهندسی کنترل بسیار پیش پا افتاده

است تا آنجا که بسیار از طراحان اصلا درمورد استفاده ازاعداد موهومی درحل مسایل حقیقی فکرنمی کنند ، ولی واضح است که این روند دقیقا مانند مثال 2 است – یک مسئله حقیقی با گذر موقت به یک مجموعه بزرگتر وخیالی ، تحلیل موقعیت درابرمجموعه ودرنهایت با خاص کردن نتیجه برای بدست آوردن جواب دلخواه حل می شود.
مسیر بالا درشکل 3 راه حل دیگری را برای

این مسئله کنترل نشان می دهد که برپایه مجموعه های فازی است. این روش هم ، برای موازنه وتثبیت پاندول مشهور ومطرح است وراه حلی را ارائه می کند که دربعضی موارد بسیار بهتراست ، برای مثال کنترل کننده فازی نسبت به تغییرات درطول وجرم پاندول حساسیت بسیار کمتری دارد [2]. دوباره به اصل محاط کردن توجه کنید : فازی کردن ، حل ، عمل عکس فازی کردن ، کنترل مدل های فازی با موارد مشابه به تفاوت ندارند. بعضی مواقع بهترعمل می کنند وبعضی مواقع هم نه.

 

این جداً تنها معیار نیست که بایستی برای قضاوت هر مدل بکار برد، و این روزها مدارک بیشتری وجود دارد که شیوه های فازی برای مسایل واقعی اغلب جایگزین خوبی برای طرحهای آشناتر و محبوب‌تری می‌باشند. این نقطه ای است که بحث ما اکنون به آن بر می‌گردد. اکنون اجازه دهید اندکی در باره تاریخ مجموعه های فازی بحث نماییم. موفقیت عظیم کاربردهای تجاری که حداقل تا حدی مبتنی بر تکنولوژی های فازی توسط شرکتهای ژاپنی می باشد کنجکاوی بسیاری را درباره سودمندی و استفاده از منطق فازی برای کاربردهای علمی و مهندسی بر انگیخته است. در طی پنج یا ده سال گذشته مدلهای فازی جانشین تکنولوژی های قراردادی تر در کاربردهای علمی و سیستم های مهندسی خصوصاً در سیستم های کنترل و شناخت الگو گردیده‌اند. اخیراً مقاله ای در Newsweek خاطر نشان کرد که ژاپنی ها هزاران الگو در لوازم فازی که تنوع بسیاری دارند منجمله ماشین لباسشویی، تهویه هوا، دوربین تلویزیونی، جاروبرقی ، کنترل ترن زیر زمینی و کشتی و اتومبیل بکار برده‌اند.

اساساً این تکنولوژی است که باعث علاقه در این حوزه شده است. از 1965، مؤلفان بسیاری موارد فازی را در بخشهای مربوط به ریاضیات، علوم و مهندسی تعمیم دادند. به هر حال علاقه به مدلهای فازی تا زمانی که کاربردهای میدانی آن آشکار نشد بسیار عمومیت نداشت. دلایل این تأخیر در محبوبیت بسیار می باشد. اما شاید دقیق ترین توضیح در حقایق برحسته که در توسعه هر تکنولوژی مسئله ای اساسی می باشد نهفته باشد که به طور موجز در شکل 4 نشان داده شده است.

محور افقی شکل 4 زمان است و محور عمودی انتظار است و انتظار چه کسی؟ خوب، معمولاً انتظار آدمهایی که تاوان توسعه تکنولوژی را می پردازند، اما توصیه می کنم در اینجا این محور را به مفهوم وسیع تری بگیرید، برای سودمندی، البته از چشم مصرف کننده. بخش اساسی و بسیار پر اهمیت شکل 4 خط مجانب است که به تحویل تکنولوژی به ارزش مورد انتظار بسیار پایین تری از آنچه که مصرف کنندگان اولیه در نظر داشتند منجر می شود. سالهای مربوط به محور زمان مربوط به مدلهای فازی هستند و البته با بهترین تخمین (به استثنای مورد اولی) وقتی به این شکل نگاه می کنید ممکن است مایل به حذف این مدلها و

جایگزینی تکنولوژی جدید مطلوب خود برای موردی که نشان داده شده باشید. هر تکنولوژی سیر تکامل خود را دارد و همه آنها الگویی را که در شکل 4 نشان داده شده پیروی نمی کنند.(اما ممکن است شگفت زده شوید که ببینید چند تای آنها از این الگو پیروی می کنند. برای مثال، سعی کنید که با در نظر گرفتن

تاریخ، افراد و حوادث مربوط به آنان را مشخص کنید برای نمونه شبکه عصبی محاسباتی، هوش مصنوعی، فرکتال ها، اعداد مختلط و غیره هر تکنولوژی جدید با خوش بینی و ساده نگری شروع می گردد . مخترع یا مخترعین در ایده های خودشان غرق می شوند، همکاران نزدیک آنها هستند که، هیجان بسیار زیادی ر تجربه می کنند. اکثر تکنولوژی ها بیش از حد خوش بینانه هستند و اغلب بیش از ایجاد درآمد برای ادامه کار را نوید می دهند زیرا منبع مالی و کسب در آمد بخش جدایی ناپذیر رشد علمی است که بدون آن انقلابی ترین ایده ها و تخیل بسیار بالا از مرحله جنینی عبور نمی کنند. Hype ساخت دست طبیعی است که بیش از حد خوش بینانه است و اکثر تکنولوژی ها به سرعت ساخته می‌شوند که به نوک Hype برسند. در پی آن، همیشه تقریباً عکس العمل آن ایده ها وجود دارد که کاملاً رشد نیافته اند، و این ناچاراً به شکست می انجامد و در امتداد آن بد بینی را به دنبال دارد. بسیاری از تکنولوژی های جدید تا این نقطه تکامل می یابند و سپس ناپدید می شوند.

مواردی نیز تداوم می یابند. زیرا فردی، سودمندی در آن برای (=سوء استفاده کننده واقعی) ایده های اساسی می یابد.

استفاده یا سودمندی خوب به چه معناست؟ برای مثال، امروزه سودمندی های فراوانی در اعداد حقیقی برای اعداد مختلط وجود دارد، همانطور که در مثال های 2 و 3دیدیم. اما ریاضی دانان بسیاری تا زمانی که ریاضی دانانی چون وسل ،آرگاند ، همیلون و گاوس اعداد موهومی را از نقطه نظر هندسی به وجود آوردند، این چنین فکر نمی کردند و البته در بافت مدلهای فازی استفاده خوب مترادف با ترکیب محصولاتی است که در بالا بدان اشاره شد. علاقه به سیستم های فازی در حوزه دانشگاهی، صنعت و دولت همچنین با رشد سریع کنفرانس های ملی و بین المللی روشن می گردد. همچنانکه در بالا بدان اشاره شد کاربردهای موفقیت آمیز مدلهای فازی به لحاظ کاربردهای تجاری در ژاپن بسیار شهرت یافته اند.
MITI در ژاپن LIFE ، را در 1988 با بودجه سالانه حدود 24000000 دلار (دلار آمریکایی) برای هفت سال شروع کرد. ]000[

«نظریه مجموعه‌های فازی»
ویرایش شده از
J-S.R.Hang ، C,T,sun و E,Mizutani، Neuro-Fuzzy and soft computing ، فصل 2 Prentice Hall ، 1997
X را فضایی از اشیاء و x را یک عنصر نوعی از x در نظر می گیریم. یک مجموعه ی کلاسیک A، ، بصورت مجموعه ای از عناصر یا اشیاء ، که هر عنصر (x)می تواند یا عضو مجموعه باشد یا نباشد، تعریف شده است. با تعریف یک «تابع مشخصه(یا عضویت)» برای هر عنصر ، می توانیم یک مجموعه کلاسیک A را به وسیله ی یک مجموعه از زوجهای مرتب یا که به ترتیب اشاره بر یا دارند نمایش دهیم . بر خلاف مجموعه ی قراردادی فوق الذکر، یک مجموعه فازی درجه ای را که از آن یک عنصر متعلق به مجموعه است، بیان می کند. بنابراین تابع عضویت یک مجموعه فازی اجازه دارد مقادیر بین 0 و 1 را داشته باشد که درجه‌ی عضویت هر عنصر در داخل مجموعه را مشخص می‌کند.

تعریف 1:(مجموعه فازی و توابع عضویت): اگر X ومجموعه ای از اشیاء باشد که بطور کلی با x مشخص می شوند ، در این صورت یک مجموعه ی فازی A داخل X بصورت مجموعه ای از زوجهای مرتب به شکل تعریف می‌شود بطوریکه تابع عضویت (یا برای اختصار MF) برای مجموعه ی فازی A نامیده می‌شود. MF هر عنصر از X را تا یک «درجه ی عضویت» (یا «مقدار عضویت») بین 0 و 1 (شامل شده) ]به شکل نمودار[ ترسیم می‌کند.
به شکل آشکار ، تعریف مجموعه فازی یک تعمیم ساده از تعریف یک مجموعه ی کلاسیک است که در آن تابع مشخصه اجازه دارد هر مقداری بین 0 و 1 را اختیار کند. اگر مقدار تابع مشحصه به 0 و 1 محدود شود، A به یک مجموعه کلاسیک کاهش می‌یابد.

برای وضوح، به مجموعه های کلاسیک به عنوان مجموعه های متداول، مجموعه های crisp، مجموعه های غیر فازی یا فقط مجموعه ها نیز مراجعه خواهیم کرد. اغلب به X به عنوان «مجموعه جهانی » یا بطور ساده«جهان» رجوع می شود و ممکن است شامل اشیاء گسسته (مرتب یا نامرتب) بوده یا اینکه یک فضای پیوسته باشد. با مثالهای زیر این مسئله روشن خواهد شد.

مثال 1(مجوعه های فازی، جهان گسسته ی نامرتب): X را مجموعه ی شهرهایی که یک نفر ممکن است برای زندگی انتخاب کند قرار دهید بصورت {لس آنجلس ، بوستون ، سان‌فرانسیسکو }=X مجموعه ی فازی «شهر مطلوب برای زندگی»=A ممکن است به شکل مقابل شرح داده شود: {(8/0 بوستون)، (96/0، لس آنجلس)، (9/0، سان فرانسیسکو)}=A به وضوح جهان مباحثه X گسسته است و اشیاء نامرتب را شامل می شود، در اینجا سه شهر بزرگ در ایالت متحده ، همان طور که می توان ملاحظه کرد. درجه های عضویت مذکور که در بالا لیست شد کاملاً فردی و شخصی است و هرکس می تواند با سه مقدار متفاوت اما درست برای نشان دادن برتری خود حاضر شود.

مثال 2(مجموعه های فازی با جهان گسسته ی مرتب): X را مجموعه ی تعداد فرزندانی که یک خانواده ممکن است برای داشتن انتخاب کند بصورت مقابل قرار دهید، . اکنون مجموعه فازی «تعداد فرزندان مطلوب در خانواده»=B ممکن است به شکل مقابل شرح داده شود:

در اینجا ما یک جهان گسسته ی مرتب X داریم. MF برای مج

موعه فازی B در شکل (a)5 نشان داده شده است. مجدداً درجه های عضویت این مجموعه فازی آشکارا ، مقادیری فردی و شخصی هستند.
مثال 3(مجموعه های فازی با جهان پیوسته): Xرا مجموعه ی سن های ممکن برای انسان بصورت قرار دهید. در این صورت مجموعه ی فازی «سن حدود 50 سال»=C ممکن است بصورت بیان شود بطوریکه . این در شکل (b)5 نشان داده شده است. از مثالهای در پیش آمده واضح است که ساختمان یک مجموعه فازی وابسته به دو چیز است، شناسایی یک جهان مباحثه مناسب و تعیین یک تابع عضویت شایسته. تعیین توابع عضویت فردی(وابسته به طرز تفکر شخصی) است، که یعنی توابع عضویت تعیین شده برای یک مفهوم توسط افراد متفاوت ممکن است بطور قابل توجهی تفاوت داشته باشد. این فردیت از تفاوتهای

شخصی افراد در بیان کردن مفاهیم مطلق(مجرد) ناشی می شود و ارتباط چندانی به تصادف و تصادفی بودن ندارد . بنابراین «فردیت» و «تصادفی نبودن» مجموعه های فازی تفاوت عمده بین مطالعه ی مجموعه های فازی و نظریه‌ی احتمال که با رفتار علمی و بدون نظر خصوصی با پدیده های تصادفی سروکار دارد، است. مجموعه های فازی تفاوت عمده بین مطالعه ی مجموعه های فازی و نظریه احتمال که با رفتار علمی و بدون نظر خصوصی با پدیده های تصادفی سروکار دارد، است.
در عمل، وقتی که جهان مباحثه X یک فضای پیوسته است، ما معمولاً آنرا به چندین مجموعه فازی که MF های آنها X را در حالتی کم و بیش یکنواخت بپوشاند، تقسیم می کنیم. این مجموعه های فازی که معمولاً دارای اسمهایی هستند که با صفتهایی که در کاربرد روزمره ی زبانی ما ظاهر می‌شوند مطابقت دارند (مانند«بزرگ»، «متوسط» یا «کوچک»)، «مقادیر زبانی» یا «برچسب های زبانی » نامیده می شوند. بنابراین جهان مباحثه X معمولاً «متغیر زبانی» نامیده می شود. مثالی درباره‌ی این در زیر می آید.

مثال 4(متغیرهای زبانی و مقادیر زبانی): فرض کنید «سن»=X، در این صورت می توانیم مجموعه های فازی «جوان»، «میانسال» و «پیر» را در این مورد تعریف کنیم. اگر «سن» مقدار «جوان» را بخود بگیرد، در این صورت بیان «سن ، جوان است» را خواهیم داشت و به همین شکل برای بقیه ی مقادیر مثالی از MF ها برای این مقادیر زبانی در شکل 6 آمده است بطوریکه جهان مباحثه X بطور کامل توسط MF ه

ا پوشیده شده است و انتقال از یک MF به دیگری نرم و تدریجی است. اکنون بیایید بعضی از واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در این نوشته را تعریف کنیم.
تعریف 2 (تکیه گاه) : تکیه گاه یک مجموعه‌ی فازی A ، مجوعه‌ی تمام نقاط x داخل X است بطوریکه .
تعریف 3 (مغز یا هسته) : مغز یا هسته یک مجموعه فازی A مجموعه تمام نقاط x داخل X است بطوریکه .
تعریف 4 (حالت عادی) : یک مجموعه‌ی فازی عادی است اگر مغزش ناتهی باشد . به بیان دیگر، همیشه بتوانیم حدال یک نقطه پیدا کنیم بطوریکه .
تعریف 5(نقاط متقاطع ): یک نقطه ی متقاطع از یک مجموعه ی فازی نقطه ی است بطوریکه .
تعریف 6(یگانه فازی) :یک مجموعه فازی که با تکیه‌گاه آن یک تک نقطه در X با باشد یگانه ی فازی

نامیده می شود.
تعریف 7 (برش ، برش قوی) : مجموعه ی برش یا تراز از یک مجموعه فازی A یک مجموعه ی crisp است، که به صورت تعریف شده است. مجموعه ی برش قوی یا تراز قوی نیز به شکل مشابه تعریف شده است:

تعریف 8(تحدب):یک مجموعه فازی A محدب است اگر و فقط اگر برای هر و هر ، . به شکل جایگزین، A محدب ا
تعریف 9(اعداد فازی) :یک عدد فازی A یک مجموعه ی فازی در اعداد حقیقی است که شرایط حالت عادی و تحدب را می پذیرد. بیشتر مجموعه های فازی بکار رفته در نوشته جات شرایط حالت عادی و تحدب را می پذیرند ، بنابراین اعداد فازی اساسی ترین نوع مجموعه‌های فازی را از کار خود کنار می گذارند. اجتماع، اشتراک و مکمل اصلی‌ترین اعمال روی مجموعه های کلاسیک هستند. برپایه‌ی این سه عمل تعدادی هویت می تواند بنا نهاده شود. مشابه اعمال اجتماع، اشتراک و مکمل برای مجموعه های معمولی، مجموعه های فازی اعمال مشابهی دارند که ابتدا در مقاله ی اصلی «زاده»]1[ تعریف شدند. قبل از معرفی این سه عمل مجموعه های فازی، نخست ما نظریه «شامل بودن» که نقش مرکزی در مجموعه های معمولی و فازی ایفا می کند تعریف خواهیم کرد. البته تعریف شامل بودن یک تعمیم طبیعی از این تعریف برای مجموعه های معمولی است.

تعریف 10 (محدود کردن یا زیر مجموعه) : مجموعه ی فازی A در مجموعه ی فازی B است (یا بطور هم ارز، A یک زیر مجموعه‌ی B است یا A کوچکتر مساوی B است، ) اگر و فقط اگر برای هر x، .
تعریف 11(اجتماع(انفصال)) : اجتماع دو مجموعه ی فازی A و B، مجموعه فازی C است که به شکل یا نوشته می شود، که MF آن به صورت مقابل با MF های A و B مرتبط است:

تعریف 12(اشتراک(اتصال)) : اشتراک در مجموعه فازی A و B، مجموعه ی فازی C است که به شکل یا نوشته می شود، که MF آن به صورت مقابل با MF‌های A و B مرتبط است:

تعریف 13(مکمل(نفی)) :مکمل مجموعه فازی A، که با یا not A مشخص می شود، به صورت تعریف می شود.
دقت کنید که اعمال معرفی شده در این سه تعریف (11 تا 13) دقیقاً مانند اعمال مشابه برای مجموعه های معمولی عمل می کنند ، اگر مقادیر توابع عضویت به 0 و 1 محدود شوند. به هر حال، قابل فهم است که این توابع تنها شکل ممکن تعمیم اعمال مجموعه ی crisp نیستند. برای هر کدام از سه عمل مذکور مجموعه ها، چندین گروه متفاوت از توابع یا خواص مطلوب متعاقباً در درون متن پیشنهاد شده است(مثلاً مجموع جبری برای اجتماع و حاصلضرب برای اشتراک) در حالت

کلی اجتماع و اشتراک مجموعه های فازی می توانند به ترتیب به وسیله عملگرهای ‏T-conorm(S-norm) و T-norm تعریف شوند. این دو عملگر توابع به شکل هستند که بعضی خواص شرکت پذیری، جابجایی پذیری، یکنواختی و مرز مناسب را می پذیرند همان طور که توسط زاده ]1[ اشاره شده است یک تعریف ذاتی اما هم ارز برای اجتماع، «کوچکترین» مجموعه ی فازی است که هم شامل A و هم شامل B باشد. به طور جایگزین، اگر D هر مجموعه ی فازی شامل هم A و هم B باشد، در این صورت آن شامل است. به طور مشابه، اشتراک A و B «بزرگترین» مجموعه فازی است که هم در A و هم در B مشمول باشد.
(ادامه متن ویرایش شده است از

J.M.Mendel “Fuzzy logic sysytem for Engineering:A Tutorial” proc. of IEEE (3)83، 1995)
دو قانون بنیادی(ارسطویی) نظریه مجموعه crisp عبارتند از:1)قانون تناقض : (یعنی یک مجموعه و مکمل آن باید جهان مباحثه را شامل شوند.)
2)قانون میانه ی منع شده : (یعنی یک شی می تواند در یک مجموعه یا مکمل آن باشد. نمی تواند هم زمان در هر دو قرار بگیرد.) به راحتی دیده می شود که برای هر مجموعه‌ی فازی که non-crisp است(یعنی که تابع عضویت آن، تنها مقادیر 0 و 1 را اختیار نمی‌کند(به مقادیر 1و0 محدود نیست)) هر دو قانون شکسته می شود(یعنی برای مجموعه‌های فازی و در حقیقت بطوریکه داریم و به عنوان مثال، می توانیم از شکل 6 ببینیم که چطور یک شخص 30 ساله جوان است، با

تابع عضویت 5/0 و جوان نیست با تابع عضویت 5/0، در واقع، یکی از راههای نشان دادن تفاوت بین نظریه ی مجموعه crisp و نظریه ی مجموعه فازی این است که توضیح دهیم این دو قانون در نظریه مجموعه فازی برقرار نیستند. نتیجتاً، هر ریاضیات دیگری که بر نظریه مجموعه crisp تکیه دارد مانند احتمال (بر پایه ی تکرار) باید از نظریه فازی متفاوت باشد.

 

ما اکنون مفهوم رابطه ها در مجموعه های فازی و crisp را معرفی خواهیم کرد؛ این در حرکت به سمت منطق فازی کمک خواهد کرد. یک رابطه crisp حضور یا عدم حضور وابستگی، اثر متقابل یا به هم پیوسته بودن بین عناصر دو یا چند مجموعه را نمایش می‌دهد. برای دو مجموعه X و Y داده شده، یک رابطه R بین X و Y خود یک مجموعه R(x,y) زیر مجموعه ای از است. برای مثال رابطه ی ترتیبی «کوچکتر از» (<) رابطه ای است که در که بصورت تعریف می شود. نقطه ی (123،1) متعلق به LT(R,R) است در حالیکه به وضوح (1،123) متعلق به آن نیست.(توجه: با Y*X، به ضرب دکارتی مجموعه های X و Y اشاره داریم که مجموعه ای از زوجهای مرتب با مقادیری به ترتیب از X و Y است. یعنی .

تعریف 14(رابطه ی فازی): یک رابطه ی فازی، درجه ای از حضور یا عدم حضور وابستگی، اثر متقابل یا به هم پیوسته بودن بین عناصر دو یا چند مجموعه را نمایش می دهد. مثالهایی از رابطه‌های (دوتایی) فازی عبارتند از:

x خیلی بزرگتر از y است، y خیلی نزدیک به x است، z خیلی سبزتر از y است. X و Y را در جهانی مباحثه قرار دهید . یک رابطه ی فاری R(x,y)، یک مجموعه فازی در فضای حاصلضرب X*Y است ، یعنی یک زیر مجموعه‌ی فازی از Y*X است و با تابع عضویت مشخص می شود. یعنی

تفاوت بین یک رابطه ی فازی و یک رابطه ی crisp این است که برای اولی هر مقدار عضویتی در بازه ی [0,1] مجاز است در حالیکه برای دومی تنها 0و 1 قابل اختیار هستند. علت آن که یک رابطه ی فازی نه تنها بهم پیوستگی بین عناصر دو یا چند مجموعه (مثلاً آن طور که یک رابطه ی crisp انجام می دهد) بلکه درجه یا حد این وابستگی را هم بیان می‌کند، نیز همین است. از آنجائیکه رابطه های فازی مجموعه‌های فازی در فضای حاصلضرب هستند. اعمال نظری مجموعه ها می توانند با استفاده از تعاریف 11 تا 13 برای آنها تعریف شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق رایگان شهدای یزد word دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق رایگان شهدای یزد word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق رایگان شهدای یزد word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق رایگان شهدای یزد word :

شهید هوشنگ حراتی نام پدر: یوسف تاریخ تولد: 8/4/48 تاریخ شهادت: 2/2/66 محل شهادت:ماووت گلزار شهید: بهشت زینبیه قسمتی از زندگینامه شهید :شهید هوشنگ « حجت» حراتی در تیر ماه سال 1349 در شهرستان رامسر قریه لپاسر در یک خانواده متوسط و مذهبی چشم به جهان گشود وی پس ازگذراندن دوران ابتدایی و راهنمایی وارد دوره دبیرستان گردید شهید حراتی در دوران انقلاب با توجه به اینکه سن کمی داشت. به اسلام و انقلاب علاقه زیادی داشت او در طول شبانه روز هیچوقت از قران و نماز غافل نبود. وی از قاریان قران بود که به صوت شیوه ای خود طنین خانه عطر آگین می کرد شهید حراتی در بسیاری از اوقات کمک حال پدر در امر کشاورزی بود تا خستگی کار را از او بدر آورد و نامبرده چون از دروس مدرسه از استعداد بسیار خوبی برخوردار بود و به بچه های همسایه در درسها کمک می کرد و به آنها قران آموزش می داد و از این کار لذت می برد در بحبوحه جنگ عراق علیه ایران شهید آرام و قرار نداشت و بطور مرتب در پایگاه مقاومت محل خدمت می کرد و شبها درمحل نگهبانی می داد و هیچگاه از این کار خسته نمی شد شهید حراتی دشمن اصلی منافقین کوردل بود وقتی می شنید که منافقین در جایی از کشورمان به انقلاب و بچه های انقلاب ضربه زدند جدا ناراحت می شد و همیشه از خداوند می خواست که منافقین را هدایت کند با شروع جنگ شهید حراتی با توجه به اینکه محل دوران دبیرستان بود و سن کمی داشت ولی همیشه می خواست که در جبهه حضور داشته باشد و این افتخار در چن مرحله نصیب وی گشت، تا اینکه برای بار سوم به جبهه رفت و به ماووت عراق اعزام گشت. در بهار 1366 در ماووت عراق پس از پاتک دشمن نامبرده مفقود گشت و پس از سالها دوری و چشم انتظاری پلاک و استخوان شهید حراتی توسط براران گروه تفحص کشف و به خانواده اش تحویل گردید و پیکر پاکش پس از سالها دوری از وطن در گلزار بهشت زینبیه به خاک سپرده شد. روحش شاد وراهش پر رهرو باد. قسمتی از وصیت نامه شهید:من شهادت در راه خدا را سعادت انسانها می دانم و این درسی است که معلم خون و شهادت و نمونه مجسم آزادی یعنی امام حسین(ع) به ما آموخته است.شهادت از مراتب والای انسان است که از پیامبران و امامان برای ما به ارث گذاشته است، پس باید از این ارث کمال استفاده را ببریم.انانکه نسبت به اسلام و قران و انقلاب بی تفاوتند بیایند و به معراج انسانهای عاشق و خداگونه بنگرند که دنیا برای دنیا پرستان تمام می‌شود و آخرت برای مومنان و مردان راستین خدا می ماند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:1 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله گردن درد word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گردن درد word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گردن درد word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گردن درد word :

گردن درد

آنچه شمادرباره گردن درد باید بدانید:
ناحیه سروگردن نسبت به فشارهای مختلفی آسیب پذیر است. طرز ایستادن باعث آسیب دیدگی گردن، سر و ستون فقرات می شود. تصادفات ماشینی می تواند باعث ضربه دیدن شود. پیری و سائیدگی نیز می تواند باعث تورم مفاصل گردند. حتی فعالیتهای مثل جویدن لثه های دندان و مطالعه در تختخواب هم می تواند باعث درد گردن شود. چگونه ما می توانیم جلوی این مشکلات پنهانی را بگیریم؟ و اگر ما جلوی آنها را بگیریم چگونه می توانیم به سرعت این مشکلات را حل نماییم.

دراین مقاله شما موارد زیر را خواهید آموخت:
1- تشریحی مقدماتی از ناحیه گردن
2- دلایل رایج برای گردن دردها و سردرد ها

3- راه های کاهش فشار و خطر آسیب پذیری
4- تمریناتی که باید درخانه انجام شوند
5- چگونگی کمک گرفتن از یک متخصصص درمان شناسی
هر مشکلی که طبیعی است در مانی جسمانی که درمان شناس جسمی دارند . چطور می تواند به معالجه سریع شما کمک کند و عادات جدید برای کم کردن خطر آسیب دیدگی گردن را به شما آموزش دهد.

 

* تشریح ناحیه گردن
یکی از پرانعطاف ترین نواحی ستون فقرات ناحیه گردن می باشد که از مهره هفت دیسک انعطاف پذیر ماهیچه ها و رباط های مهره ای که برای نگهداشتن آنها در جایشان تشکیل شده است بالاترین دیسک گردنی قسمت بالای ستون فقرات را به ابتدای کاسه سر منتقل می کند. ریسمان فقراتی که تکانهای عصبی را به هر قسمت از بدن می فرستد از طریق یک کانال در مهره های گردنی و در ادامه آن همه راهها به سمت پائین ستون فقرات امتداد می یابد. عصبهای گردن به سمت بازوها پخش می شوند به همین علت درد بازو بیشتر مواقع باعث ایجاد مشکل درگردن می گردد.

* علت های ممکن برای گردن دردها و سردرد ها:
یکی از رایج ترین دلایل دردگردن و بیشترمواقع سردردها، فشارهای ناچیز است. عادتهای بد ایستادن بدون هیچ فشاری حتی فعالیتی ناچیر مطالعه درتختخواب کمی تواند منجر به دردگردن، سردرد و مشکلات بیشتری گردد. قانون اولیه ساده است. گردن درد را در وضعیت طبیعی هر زمان که ممکن است حفظ نمایید. به عبارت دیگر به مدت طولانی گردن خود را به سمت جلو خم نکنید سعی کنید برای مدت طولانی یک وضعیت ننشینید. اگر شما مجبور بودید برای مدت طولانی بنشینید طرز قرارگیری خود را خوب کنید. سر خود را به حالت طبیعی نگهدارید. مطمئن شوید که پشت شما تقویت و حفاظت می شود.

زانوهای خود را پائین تراز رانهایتان نگاهدارید و اگر ممکن شد بازوهایتان را استراحت دهید.
مطالعه در تختخواب می تواند باعث درد گردن شود خصوصاً اگر شما روی چند بالش دراز کشیده باشید و گردن شما به سمت جلو خمیده باشد و بازوهای خود را بمنظور نگاهداشتن کتاب به سمت بیرون نگه دارید. اگر شما قصد دارید در تختخواب مطالعه نمایید گردنتان را راحت نگهدارید.از یکی از محصولات مخصوصی که برای این هدف طراحی شده استفاده نمایید مثل یک بالش گوه ای برای نگهداشتن کتاب یا یک« میز کوچک» دستی سرانجام یادتان نرود که برای مدت طولانی در وضعیتی هر اندازه ساده قرار نگیرید بدن شما ساخته شده که حرکت کند.

وضعیت خواب شما علت ممکن دیگری برای مشکلات گردن است آیا بالش شما باعث می شود که با گردنتان دریک گوشه بخوابید یا خیلی بالا و یا خیلی پائین؟ اگراینچنین است لازم است که شما یک بالش جدید تهیه کنید.بالشهای پری( ساخته شده از پر) معمولاً بهتراز foam فوم هستند آنها براحتی به شکل گردن در می آیند. همچنین یادتان باشد که بالشها برای همیشه دوام نمی کنند. بعد از یک سال یا بالشهای پری که دچار خرابی با له شدگی می شوند لازم است که تعویض شوند بعلاوه تختخوابی که باندازه کافی پشت را نگه میدارد میتواند یکی از علل ناراحت بودن گردن باشد.

دراینجا راههای دیگری که جلوی گردن درد یا سردرد شما را بگیرند آمده است:
* سعی کنید تمرینات کششی ، قبل از خواب و قبل از هرکاری در صبح انجام دهید؛
* روی شکمتان نخوابید این وضعیت فشار زیادی را روی گردنتان وارد می آورد؛
*گردنتان را برروی بالش قرار ندهید گردن، و ستون فقرات خود را به حالت طبیعی نگه دارید.

قانون وضعیت طبیعی همچنین برای مردمی که زمان کارشان در پایانه های کامپیوتر صرف می شود نیز درست است باز هم یادآوری می کنیم که گردنتان را جلو نگه ندارید. میز، مانیتور و صندلی شما باید به ارتفاعی راحت میزان شود بوگونه ای که مانیتور در سطح چشم و زانوهایتان کمی پائین تر از رانهای شما قرار گیرند. اغلب مردم فهمیده اند که استفاده از کرسی زیرپا به ایجاد این وضعیت صحیح کمک می کند. به فاصله ای از مانیتور بنشینید که مجبور نباشید به سمت جلو خم شوید تا بخوبی ببینید. از جای دست صندلی استفاده کنید. بازوهای شما باید نگه داشته شوند. عینک خود اگر لازم بود استفاده نمائید از متخصص جسم بخواهید تا حالتی که برای قرار گرفتن شما درست است پیدا نماید.

شما باید همچنین از قانون وضعیت صحیح هنگام رانندگی ماشین نیز پیروی کنید. صندلی را به فاصله از پدالها میزان کنید که مجبور نباشید گردن خود را به سمت جلو بکشید.

*تکنیک های بلندکردن صحیح
علت دیگری از گردن درد روش بلندکردن نادرست است. مردم ا غلب فکر می کنند در بلندکردن پشت آنها در خطر است اما ناحیه گردن نیز تقریباً آسیب پذیراست. راه صحیح بلندکردن در اینجا ذکر می شود:

• راست و مستقیم بلند شوید.
• رانها و زانوهایتان را خم کنید، پشت خود را دروضعیت صحیح نگهدارید و سر و شانه هایتان را نیز همینطور.
• شیئی را محکم بگیرید و با ران و ماهیچه های پایتان خم شوید.

• شیئی را نزدیک بدنتان نگهدارید. رانها و زانوهای شما بیشتر وزن را جذب می کند و شما در گردن و پشت خود کمتر احساس فشار می کنید.
• پاها باید به اندازه عرض شانه باز باشند و یک پا کمی جلوتر از دیگری قرار گیرد. بعلاوه شما باید دریابید که یک پا جلو و یک پا عقب می توند بلندکردن شئی را از حالت« چمباتمه زدن» آسانتر کند.

* جلوگیری از فشار بر گردن:
عادتهای بد دیگری که باید جلوی آنها را گرفت عبارتند از:
• کج فشارآوردن- حمل اجسام روی یک دوش برای مدت طولانی؛ و
• حمل اجسامی که خیلی سنگین اند

کج نیرو وارد کردن می تواند با استفاده از یک کیف پشتی یا توزیع یکنواخت وزن آنچه که قصد حمل آن را دارید.( مطمئن شوید که کوله پشتی را به درستی به تن کردید) یک کوله پشتی می تواند مفید باشد یا یک ساک چرخ دار کوچک با چرخها و دسته جمع شدنی.

قبول داشته باشید یا نه، صحبت کردن با تلفن می تواند مشکلات گردنی را در پی داشته باشد اکثر مردم عادت دارند که گوشی تلفن را بین شانه و گردن خود قر ار دهند این کار نه تنها باعث فشارآوردن به گردن می شود بلکه در مدت طولانی این کار می تواند باعث شود دیسکهای ستون فقرات روی عصب ها هم فشار آورند.
اگر شما قصد صحبت کردن طولانی با تلفن را دارید شما باید از محصولات طراحی شده که این کار را آسان می کند استفاده نمائید تلفنهای دارنده speaker و یا یک گوشی hands-free می تواند به شما کمک نماید.

TMJ Disorder بی نظمی های TMJ
* TMJ عضوی است که آرواره را به جمجمه متصل می سازد. مشکلات TMJ دردناک در مردمی که استفاده ناصحیحی از این عضو از طرق سائیدن دندانها بعمل می آورند محکم بستن یا محکم نبستن دائمی آرواره و یا جویدن لثه دندان رخ میدهد.
* بعلت اینکه گردن و TMJ به هم متصل شده اند TMJ می تواند باعث گردن درد شود و بالعکس در بسیاری موارد یک دندان پزشک ممکن است یک

* سردردهای میگرنی:
سردردهای میگرنی حقیقی اکثرا نتیجه مشکلاتی در رگهای خونی سر یا یک عکس العمل آلرژیک می باشد. هرچند که انواع زیاد دیگری از سردردها شبه میگرن می توانند باشند و اغلب اشتباه تشخیص داده شده اند از بسیاری از این سردرد ها در فک یا گردن ق تولید می شوند مانند قرارگیری نامناسب TMJ که در بالا توضیح داده شد.

اگر شما تمام علائم میگرن را مانند تهوع، مشکلات بینایی و درد نداشته باشید مخصوصاً اگر با حرکت دادن گردن شروع می شود دنبال علت دیگری باشید. اگر شما دچار یک میگرن حقیقی نباشید که فیزوتراپ می تواد در تشخیص منبع حقیقی درد شما کمک کند. ابتدا ارزیابی انجام می شود. فیزیوتراپیست شما در بوجود آوردن خانه و محیط کاری مناسب و راحت کمک خواهد کرد و برنامه ای برای تمرین و استراحت در صورتی که لازم باشد طراحی خواهند نمود. اگر منبع سردرد شما در منطقه TMJ یا آرواره باشد فیزیوتراپیست شما ممکن است یا دندان پزشک شما مشورت کند چرا که ممکن است مشکل از ساختار آرواره شما باشد و همچنین حالت دندانهایتان.

* انواع دیگر سردرد
بیشتر مردم از روی تجربه می دانند که فشارهای احساسی می توان باعث سردرد شود این سردرد های ساده می توانند به روشهای مختلف درمان شوند. کاهش درد از راه تمرینات تمرکزی بدون نسخه پزشک امکان پذیر می باشد و تعداد زیادی از این سردرد های ساده خودبخود از بین می روند. بنابراین چنانچه سردردهای شما بآسانی از بین نمی روند مطمئن شوید که علت آن کشیدگی گردن، وضعیت بد بدن یا کشیدگی چشم نمی باشد. اگر سردرد شما سخت و مداوم باشد و بیش از چند روز طول بکشد، توجه تخصصی فوری به آن مهم می باشد . بعضی از مواقع ماهیچه های پشت گردن اعصاب سر را تحریک می کند.

تمرین گردش شانه:
باوزهایتانا را رها کرده و بآرامی به صورت گردشی بچرخانید.
وقتی که 10-5 باراین کار را تکرار کنی احساس کشیدگی در شانه های خود خواهید کرد.

علت سردرد:
اگر شما سردرد دارید فیزیوتراپیست ابتدا ارزیابی از مشکلتان خواهد کرد.) اغلب با مشورت یک پزشک) بعد از اینکه مشکلتان را تشخیص داد او برنامه ای از استراحت، تمرین، کشش و درمانهای دیگر که در کاهش دادن علت سردرد شما مؤثر خواهد بود طراحی می ند.

استخوان درد:
استخوان درد التهاب مفاصل می باشد که علت آن سائیدگی است همانطور که ما بزرگتر می شویم بعضی از در جات ستخوان درد را تجربه کرده ایم. ولی شرایط هم می تواند علتی برای این صدمات باشد. استخوان درد ناحیه گردن به علت حرکات محدود و خشک گردن شناخته شده است. فیزیوتراپی می تواند کمک بزرگی دردرمان استخوان درد ها باشد. از طریق تمرین کششی، ماساژ، و تکنیک های دیگر درمانی فیزیوتراپیست می تواند به آرامی به بیماران کمک کند تا این خشکی حرکت درگردن را کاهش دهند و این محدوده حرکتی را افزایش دهد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:1 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی word :

کاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی

چکیده :
مقاله‌ی حاضر پیرامون کاربرد مدل تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نسبت‌های مالی برای خرید بهینه‌ی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. هدف عمده‌ی این پژوهش به طور خلاصه ارایه‌ی الگویی به منظور خرید بهینه‌ی سهام، معرفی یک سبد سهام مناسب، معرفی روش‌های تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و چگونگی به کارگیری اطلاعات مالی برای خرید بهینه‌ی سهام، آشنایی با چگونگی کاربردی کردن مدل تحلیل سلسله مراتبی در بورس اوراق بهادار برای خرید بهینه‌ی سهام، ارایه‌ی یک فهرست اولویت‌بندی شده از لحاظ درجه‌ی اهمیت برای نسبت‌های مالی، سادگی و کاربردی بودن الگوی ارایه شده و استفاده‌ی تلفیقی از دو ابزار مهم تصمیم گیری است.

در این پژوهش، نتایج حاصل از مدل تحلیل سلسله مراتبی با نرخ بازدهی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو در قالب فرضیه‌ مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه‌ فوق با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفته و نتایج حاصل حاکی از این نکته است که بین نتایج حاصل از اولویت‌بندی نسبت‌‌های مالی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی و نرخ بازدهی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد.

واژگان کلیدی
مدل تحلیل سلسله مراتبی، نسبت‌های مالی، خرید بهینه، بورس، سهام.

مقدمه
جهان در قرن بیست و یکم، جهانی آکنده از رقابت، توسعه‌ی بازارها، ظهور و رواج فن‌آوری‌های برتر و گسترش تجارت است. بنابراین شرط توفیق در این عرصه، بهره‌گیری از فرصت‌ها و رویارویی با چالش‌های پیش‌رو است. این موارد ایجاب می‌کند که فرآیند توسعه‌ی اقتصادی- اجتماعی با رویکردی راهبردی نسبت به تشخیص شرایط جدید بین‌المللی و با شناخت دگرگونی‌ها در ترکیب و روند مناسبات سیاسی- اقتصادی جهانی، و منطقه‌ای وهم‌چنین با نگرش به مهم‌ترین مسایل و تنگناهای اقتصاد ملی، مسیر انجام تحولات رشد پایدار و با ثبات اقتصاد کشور را هموار سازد. در این میان بازارهای سرمایه ( بورس اوراق بهادار ) وظایف سنگین و حساسی دارد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تأسیس شد. این سازمان از 15 بهمن ماه همان سال فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه¬ی صنعت و معدن آغاز کرد. طی 11 سال فعالیت بورس، تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکت¬ها و بانک¬ها و شرکت¬های بیمه پذیرفته شده از شش بنگاه اقتصادی با 2/6 میلیارد ریال سرمایه در سال 1346 به 105 بنگاه با بیش از 230 میلیارد ریال در سال 57 افزایش یافت. تصویب قانون حفاظت و توسعه¬ی صنایع ایران در تیر ماه 1358 باعث شد تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آن خارج شود؛ به گونه‌ای که تعداد آنها از 105 شرکت و مؤسسه‌ی اقتصادی در سال 1357 به 56 شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت. از سال 1368، در چارچوب برنامه¬ی پنج ساله¬ی نخست توسعه¬ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه‌ای برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی مورد توجه قرار گرفت.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را بر اساس نوع صنعت و نوع محصول تولیدی به گروه¬های مختلف تقسیم کرده است. از بین این گروه‌ها شرکت¬های تولیدکننده¬ی خودرو از پرطرفدارترین شرکت‌های مطرح در بورس است که به عنوان جامعه¬ی مورد مطالعه‌ی این پژوهش انتخاب شده است. این شرکت¬ها عبارت است از:

«سایپا، ساپیا دیزل، پارس خودرو، گروه بهمن، ایران خودرو دیزل، موتورسازان تراکتورسازی، ایران خودرو و زامیاد.»
گشایش بورس‌های اوراق بهادار منطقه‌ای یکی پس از دیگری در مراکز استان ها ، خود گویای رونق روزافزون بازار سرمایه در این کشور است. ارایه‌ی انواع متعدد اوراق بهادار در بازار، مثل انواع اوراق مشارکت، اوراق قرضه و انواع سهام شرکت‌ها نیز در رونق بازار و بالابردن درجه‌ی کارآیی آن مؤثر خواهد بود. تحقیقات مستمر و هدف‌دار در رابطه با جنبه‌های مختلف کارکرد بورس اورق بهادار تهران می‌تواند به توسعه‌ی هر چه بیشتر آن کمک کند. در این میان پژوهش حاضر به دنبال تأمین چنین هدفی است.
مسئله¬ی اصلی مورد بررسی در این پژوهش، خرید بهینه¬ی سهام است. برای حل این مشکل از دو ابزار تصمیم‌گیری (تحلیل سلسله مراتبی و نسبت‌های مالی) به صورت تلفیقی استفاد شده است. مدل تحلیلی سلسله مراتبی یک روش تصمیم‌گیری است که توسط آن می‌توان تصمیماتی که وابسته به معیارهای مختلف و یا تصمیمات چند معیاره است را اتخاذ نمود. خرید سهام جز تصمیماتی است که عوامل بسیار زیادی بر آن تأثیرگذار می‌باشد، ولی پشتوانه¬ی هر سهم در بازارهای مالی، وضعیت مالی شرکت مورد نظر است. محققان با توجه به این مطلب از ابزار دیگری به نام نسبت¬های مالی که بیان‌گر وضعیت مالی یک مؤسسه است، استفاده می¬کنند.
گزاره های تحقیق
هدف این تحقیق عبارت است از :
ارائه مدلی جهت خرید بهینه سهام براساس مدل AHP و نسبت های مالی .
سؤال‌های تحقیق نیز عبارت است از:
آیا بین نتایج حاصل از اولویت‌بندی نسبت‌های مالی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی و نرخ بازده‌هی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو رابطه وجود دارد؟
فرضیه تحقیق :
بین نتایج حاصل از مدل AHP و نرخ بازدهی سهام شرکت های تولید کننده خودرو رابطه معنی داری وجود دارد .
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
روش تحلیل سلسله مراتبی یک روش تصمیم¬گیری است که توسط آن می-توان تصمیماتی که وابسته به معیارهای مختلف و یا تصمیمات چند معیاره است را اتخاذ نمود. این روش در هنگامی که عمل تصمیم¬گیری با چند عامل تصمیم¬گیری همراه است می¬تواند استفاده شود. عامل¬های مطرح می¬تواند کیفی یا کمی باشد. هم¬چنین تصمیم¬گیری می¬تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. به علت ساده بودن و در عین حال کاربردی بودن روش، پیاده¬سازی روش تحلیل سلسله مراتبی در سازمان¬ها و مراکز تصمیم¬گیری نسبت به سایر روش¬های تحقیق در عملیات از موفقیت بیشتری برخوردار بوده است .
فرآیند طوری طراحی شده که با ذهن و طبیعت بشری مطابق و همراه می¬شود، و با آن پیش می¬رود. این فرآیند مجموعه¬ای از قضاوت¬ها (تصمیم¬گیری‌ها) و ارزش¬گذاری‌های شخصی به یک شیوه¬ی منطقی می¬باشد. به طوری که می¬توان گفت روش از یک طرف وابسته به تصورات شخصی و تجربه به منظور شکل دادن و طرح¬ریزی سلسله مراتبی یک مسئله بوده، و از طرف دیگر به منطق، درک و تجزیه به منظور تصمیم¬گیری و قضاوت نهایی مربوط می¬شود. تمامی افراد اعم از دانشمندان اجتماعی و فیزیکی، مهندسان و سیاست¬مداران و حتی افراد عامی می-توانند این روش را بدون استفاده از متخصصان به کار ببرند.
امتیاز دیگر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی این است که ساختار و چارچوبی را برای همکاری و مشارکت گروهی در تصمیم‌گیری¬ها یا حل مشکلات مهیا می¬کند. پروفسور ساعتی ابداع کننده‌ی تحلیل سلسله‌ مراتبی در یکی از کتاب¬های خود با عنوان تصمیم¬گیری برای مدیران که در سال 1990 به چاپ رسانده است .
اهداف تجزیه و تحلیل صورت‌ها وگزارشات مالی و گروه‌های استفاده کننده از آن
انتخاب اقلام و مقایسه و تعیین رابطه‌ی این اقلام با سایر اقلام و به دست آوردن یک نتیجه و انجام تفسیر و ارزیابی و اظهار نظر درباره¬ی ارتباط این اقلام با هم، تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی نامیده می¬شود.
مجموعه‌ی صورت‌های مالی که توسط شرکت¬ها ارایه می¬شود، حاکی از وقوع هزاران مبادله و رویداد یا گزارش میلیون¬ها ریال پول است. سوابق و جزییات این مبادلات و رویدادها در دفاتر روزنامه، کل و معین به تفصیل ثبت شده و سپس طبقه¬بندی و تلخیص می¬شود. عصاره¬¬ی این مبادلات و رویدادها به صورت صورت¬های مالی تهیه و ارایه می-شود.
هر یک از اقلام مندرج در صورت¬های مالی به تنهایی نمایان‌گر کمیت مربوط به ماهیت خود است و هیچ یک از آنها به تنهایی قادر نیست بیان‌گر کیفیت موجود خود باشد. از این رو این ارقام باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
مدیران شرکت¬ها، مسئول تهیه و تنظیم صورت¬های مالی و ارایه¬ی آن به استفاده‌کنندگانی هستند که به اطلاعات مندرج در این صورت¬ها نیاز دارند، ولی نمی¬توانند نحوه¬ی استفاده از این صورت¬های مالی را توسط استفاده کنندگان از آنها پیش¬بینی کنند. از این رو تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی بر عهده¬ی استفاده‌کنندگان است که باید بر حسب نیازی که دارند، بررسی¬های خود را انجام دهند.
صورت‌های مالی اساسی با یکدیگر ارتباط ذاتی دارد و مکمل یکدیگر است. در حال حاضر برای تحقق اهداف گزارش‌گری مالی، صورت¬های مالی اساسی زیر تهیه و ارایه می¬شود:
الف. ترازنامه یا صورت وضعیت مالی، که خلاصه¬ی وضعیت مالی یک مؤسسه را در یک تاریخ معین نشان می¬دهد؛
ب. صورتحساب سود و زیان که خلاصه¬ی نتایج عملیات یک شرکت را در یک دوره¬ی مالی نشان می¬دهد؛
ج. صورت تغییرات در وضعیت مالی که خلاصه¬ی تأمین منابع مالی یک مؤسسه و چگونگی استفاده از آن (مصارف) را در فعالیت¬های سرمایه‌گذاری در یک دوره¬ی مالی نشان می‌دهد؛
د. صورت ¬حساب سود و زیان انباشته که نشان دهنده¬ی افزایش یا کاهش در سودهای انباشته¬ی یک مؤسسه¬ی ناشی از فعالیت¬های تولیدی و غیرتولیدی در یک دوره¬ی مالی می¬باشد.
علاوه بر صورت¬های مالی اساسی بالا، اغلب مؤسسات همراه صورت-های مالی ضمایمی را نیز تهیه و ارایه می¬کنند که آن یاداشت‌‌ها جزء مهم و لاینفک صورت¬های مالی می¬باشد.
نسبت¬های مالی و انواع آن :
نسبت¬های مالی را بر حسب نتایجی که از آنها قابل استنباط است و کاربردی که برای آنها متصور است، می¬توان به چهار گروه اصلی طبقه‌بندی نمود. اگر چه این گروه¬ها، برخی ویژگی¬های مشترک را دارا می¬باشد، ولی ممکن است که یک نسبت معین در بیش از یک گروه از گروه¬های چهارگانه مزبور قرار گیرد: چهار گروه اصلی نسبت¬ها به شرح زیر است :
الف. نسبت¬های نقدینگی: نسبت¬هایی است که توانایی مؤسسه را در بازپرداخت بدهی¬های کوتاه مدت نشان می¬دهد. نقدینگی کوتاه مدت به توانایی یک شرکت در برخورد با تعهدات جاری که سر رسید آنها رسیده است، اشاره می¬کند. منظور از نقدینگی، توانایی یک شرکت در تبدیل دارایی¬ها به وجوه نقد و یا به دست آوردن وجوه نقد می-باشد. کوتاه مدت به دوره¬ی زمانی یک ساله و یا دوره عملیات عادی شرکت یا هر کدام طولانی¬تر باشد، اشاره می¬کند. در ارزیابی نقدینگی، تحلیل‌گران مالی، از اطلاعاتی که مرتبط با مبالغ، زمان-بندی و اطمینان جریانات نقدی آتی شرکت است، استفاده می¬کنند.
ب. نسبت¬های ساختار سرمایه: نسبت¬هایی است که توانایی مؤسسه را در انجام تعهدات بلند مدت و میان مدت نشان می¬دهد و شامل نسبت کل بدهی¬ها به کل دارایی¬ها ، نسبت توانایی پرداخت هزینه‌های بهره، نسبت کل بدهی¬ها به حقوق صاحبان سهام و نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی¬ها می‌باشد.
ساختار سرمایه‌ی یک شرکت از بدهی و منابع حقوقی صاحبان سهام تشکیل می¬شود. منابع و ساختار سرمایه تا حدودی ثبات مالی و بدهی¬های بلند مدت یک شرکت را تعیین می¬کند. سرمایه¬ی متعلق به صاحبان سهام دارای مخاطره است، و نرخ بازده سرمایه¬گذاری صاحبان سهام در معرض خطرات متعددی قرار دارد، و سرمایه¬گذاران نسبت به تحصیل بازده سرمایه¬گذاری¬شان در آینده هیچ¬گونه تضمینی ندارند. اگر بخشی از ساختار شرکت از استقراض تشکیل شده باشد، در این صورت سرمایه‌ی استقراض شده باید در تاریخ معین همراه با بهره¬ی متعلقه¬ی آن پرداخت شود.
ج. نسبت¬های فعالیت: نسبت¬هایی است که برای سنجش کارآیی مدیران در استفاده از دارایی¬های مؤسسه و منابع مالی که در اختیار آنان قرار داده شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسبت¬ها نشان می¬دهد که آیا استفاده¬ی اثربخش از دارایی¬های مؤسسه به عمل می-آید؟
د. نسبت¬های سودآوری: نسبت¬هایی است که نشان دهنده¬ی میزان موفقیت مؤسسه در تحصیل سود می¬باشد. نسبت¬های فوق نشان می¬دهد که مؤسسه تا چه حد در جهت سودآوری حرکت نموده است و شامل نسبت سود ناخالص به فروش، نسبت سود عملیاتی به فروش، نسبت سود ناخالص به فروش،‌‌ نسبت بازده کل دارایی¬ها، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت قیمت به سود (P/E)، نسبت سود تقسیمی هر سهم (EPS)، نسبت پرداخت سود سهام و نسبت سود سهام می‌باشد .
پیشینه‌ی تحقیق
برخی از تحقیقات و مقالات ارائه شده در مورد موارد کاربردی مدل AHP در ادامه آورده شده است .
1 اولویت¬بندی پروژه¬های ملی در شرکت¬های آب منطقه¬ای با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
2 برنامه¬ریزی استراتژیک بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
3 بهینه‌سازی ترکیب تولید با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در یک واحد تولید فولاد آلیاژی
4 طراحی استراتژی بهینه¬ی شرکت دونا از طریق مدل تحلیل سلسله مراتبی
5 رتبه¬بندی کامل شعب مؤسسه¬ی تأمین اقلام مصرفی بسیجیان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی
6 بررسی و تعیین و الویت¬های صنعتی استان آذربایجان شرقی برای سرمایه‌گذاران به روش تحلیل سلسله مراتبی
7 متدولوژی تحلیل سلسله مراتبی برای فرآیند ارزش‌یابی مشاغل
8 فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ارزش‌یابی دستگاه¬های اجرایی
جامعه ی آماری و روش آماری تحقیق :
جامعه‌ی آماری پژوهش نیز شامل 8 شرکت تولیدکننده‌ی خودرو و 46 شرکت کارگزار بورس اوراق بهادار است. جامعه ی آماری این پژوهش 8 شرکت تولید کننده ی خودرو و شرکت های کارگزار بورس اوراق بهادر تهران می باشد.
روش آماری مورد استفاده در این پژوهش به منظور آزمون فرضیه¬های پژوهش، ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن می‌باشد (فرگوسن و تاکانه، 1377، 504). ضریب همبستگی رتبه¬ای یک شاخص آماری است، که هرگاه رتبه¬های زوجی دارای ترتیب یکسانی باشد، ارزش 1+ و هرگاه رتبه‌های ترتیبی وارونه داشته باشد، ارزش 1- ، و هرگاه رتبه‌ها ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، ارزش مورد انتظار صفر را اختیار می‌کند. فرمول ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن مطابق فرمول شماره¬ی (1) است.
فرمول شماره¬ی (1):
در این فرمول، حرف یونانی rho است. هرگاه رتبه¬های زوجی ترتیب یکسانی داشته باشد، و است. هرگاه رتبه‌های زوجی دارای ترتیبی وارونه باشد، و است. در موقعیت استقلال، و است. با جایگزین کردن در فرمول شماره¬ی(1)، فرمول شماره¬ی(2) به دست می¬آید.
فرمول شماره¬ی(2):
این فرمول، شیوه¬ی معمولی محاسبه¬ی ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن را نشان می‌دهد.
نحوه¬ی جمع‌آوری اطلاعات
به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از دو روش جمع‌آوری اطلاعات یعنی بررسی اسناد و مدارک و پرسش‌نامه استفاده شده است. به منظور محاسبه¬ی نسبت¬های مالی شرکت¬های تولیدکننده¬ی خودرو، نیاز به صورت¬های مالی اساسی یعنی ترازنامه، صورت سود و زیان و فرم پیش‌بینی درآمد هر سهم بوده که با مراجعه به مرکز اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار تهران این مدارک تهیه شده است .
اطلاعات دوره مالی مورد استفاده در این تحقیق مربوط به صورت های مالی ( ترازنامه و صورت سود و زیان ) منتهی به 29 اسفند 13878 می باشد و نرخ بازدهی سهام 8 شرکت مورد مطالعه منتهی به 29 اسفند 1388 می باشد .
با توجه به قوانین حاکم بر مدل تحلیل سلسله مراتبی، یکی از مهم ترین قسمت¬های این مدل تخصیص وزن به هر یک از متغیرهای مطرح شده به صورت مقایسات زوجی می‌باشد. در این پژوهش نیز به منظور مقایسات زوجی نسبت‌های ‌مالی، از نظرات کارشناسان شرکت¬های کارگزار بورس با استفاده از پرسش‌نامه، استفاده شده است. پرسش-نامه بر اساس اطلاعات مورد نیاز مدل تحلیل سلسله مراتبی طراحی شده و در برگیرنده‌ی چهار جدول می¬باشد. وزن دهی این پرسش¬نامه بر اساس جدول ارایه شده از طرف پرفسور ساعتی است. پس از مرحله‌ی جمع آوری پرسش¬نامه‌های ارایه¬ی شده به شرکت¬های کارگزار بورس، وزن و نرخ ناسازگاری هر کدام از جدول‌های پرسش نامه¬ها توسط نرم افزار Expert Choice (EC) محاسبه، و در صورتی که نرخ ناسازگاری مقایسات زوجی از عدد 1/0 بیشتر بوده است، پرسش¬نامه برای قضاوت دوباره به شرکت مورد نظر عودت داده شده است.
محاسبه¬ی درجه‌ی اهمیت (وزن) نسبت های مالی
به منظور محاسبه¬ی درجه¬ی اهمیت معیارهای تصمیم¬گیری ( نسبت های مالی ) ، ابتدا مقایسات زوجی نسبت¬های مالی مطرح شده در پژوهش توسط کارشناسان شرکت¬های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است. سپس ماتریس نرمالیزه شده، و از روی آن ماتریس میانگین سطری عناصر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور آشنایی با نحوه¬ی محاسبه‌ی ماتریس میانگین سطری عناصر، ماتریس‌های ذکر شده برای یکی از شرکت¬های مربوط به جامعه‌ی آماری ( 8 شرکت تولید کننده خودرو ) مطابق جدول‌های (1) و (2) انجام گرفته شده است.
جدول (1)- ماتریس مقایسات زوجی یکی از شرکت‌های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران (نسبت‌های نقدینگی)
نسبت سرمایه درگردش نسبت آنی نسبت سریع نسبت جاری نسبت‌های نقدینگی
2 1 نسبت جاری
3 1 2 نسبت سریع
5 1 2 4 نسبت آنی
1 نسبت سرمایه در گردش
11 95/1 83/3 5/7 جمع ستونی

از روی ماتریس مقایسات زوجی، جمع ستون‌های ماتریس محاسبه و سپس هر یک از عناصر را به جمع ستون مربوطه تقسیم می‌شود:
جدول (2)- ماتریس نرمالیزه شده‌ی مقایسات زوجی یکی از شرکت¬های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران
نسبت سرمایه در گردش نسبت آنی نسبت سریع نسبت جاری نسبت‌های نقدینگی
181/0 128/0 130/0 133/0 نسبت جاری
272/0 256/0 261/0 266/0 نسبت سریع
454/0 512/0 522/0 533/0 نسبت آنی
091/0 102/0 086/0 066/0 نسبت سرمایه در گردش
با محاسبه¬ی میانگین عناصر هر سطر نیز بردار وزنی مطابق جدول (3) به صورت زیر حاصل می‌شود.

جدول (3)- بردار وزنی هر یک از نسبت‌ها

نسبت‌های نقدینگی
143/0 نسبت جاری
263/0 نسبت سریع
505/0 نسبت آنی
086/0 نسبت سرمایه درگردش
نرمالیزه کردن نسبت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو
نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده¬ی خودرو، منتهی به 29 اسفند 1387 در جدول شماره ( 5 ) ارائه گردیده . ماتریس نرمالیزه شده‌ی نسبت‌های مالی بر اساس جدول (5)، که شامل نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده‌ی خودرو می‌باشد، به صورت جدول‌ ( 6 ) محاسبه شده است .

الف. نسبت‌های مالی شرکت های تولیدکننده‌ی خودرو
جدول (5)- نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده¬ی خودرو، منتهی به 29 اسفند 1387
نسبت های مالی ایران خودرو ایران خودرو دیزل سایپا سایپا دیزل گروه بهمن زامیاد موتورسازان پارس خودرو
نسبت جاری 06 096 092 078 126 132 16 108
نسبت سریع 042 057 071 041 071 034 036 052
نسبت نقدی 0033 0033 0157 0056 0195 0085 0014 005
نسبت سرمایه در گردش 17 094 206 066 063 162 112 228
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها 008 021 092 006 099 068 069 082
نسبت کل بدهیها به حقوق صاحبان سهام 1217 482 109 163 1 148 143 122
نسبت کل بدهیها به کل داراییها 092 082 052 094 05 059 059 055
نسبت توانایی پداخت هزینه های بهره 118 168 1031 107 564 1437 1296 757
نسبت سود ناخالص به فروش 012 018 016 018 015 016 03 02
نسبت سود عملیاتی به فروش 0097 015 02 013 021 0082 018 014
نسبت سود خالص به فروش 0015 0065 018 0019 028 016 014 01
نسبت بازده کل دارایی ها 0013 0046 0187 0009 0105 018 014 0107
نسبت بازده حقوق صاحبان سهام 0155 029 037 018 021 041 037 028
نسبت قیمت به سود 96 25 205 447 264 14 2 267
نسبت سود تقسیمی هر سهم 148 450 701 186 360 823 565 445
نسبت پرداخت سود سهام 049 112 122 0 199 131 115 083
نسبت بازده سود سهام 01 039 03 022 037 071 05 037
نرمالیزه کردن نسبت‌های مالی
جهت نرمالیزه کردن نسبت های مالی هر نسبت مالی را در جدول شماره ( 5 ) به جمع ستون خودش تقسیم کرده تا جدول شماره ( 5 ) نرمالیزه گردد .
جدول شماره ( 6) – جدول نرمالیزه شده نسبت های مالی
نرمالیزه شده نسبت های مالی شرکت های تولید کننده خودرو ، منتهی به 29 اسفند ماه 1387
نسبت های مالی ایران خودرو ایران خودرو دیزل سایپا سایپا دیزل گروه بهمن زامیاد موتورسازان پارس خودرو
نسبت جاری 0070 0113 0108 0092 0148 0155 0188 0127
نسبت سریع 0104 0141 0176 0101 0176 0084 0089 0129
نسبت نقدی 0053 0053 0252 0090 0313 0136 0022 0080
نسبت سرمایه در گردش 0154 0085 0187 0060 0057 0147 0102 0207
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها 0018 0047 0207 0013 0222 0153 0155 0184
نسبت کل بدهیها به حقوق صاحبان سهام 0308 0122 0028 0413 0025 0037 0036 0031
نسبت کل بدهیها به کل داراییها 0169 0151 0096 0173 0092 0109 0109 0101
نسبت توانایی پرداخت هزینه های بهره 0022 0031 0188 0020 0103 0262 0237 0138
نسبت سود ناخالص به فروش 0083 0124 0110 0124 0103 0110 0207 0138
نسبت سود عملیاتی به فروش 0082 0126 0168 0109 0177 0069 0151 0118
نسبت سود خالص به فروش 0016 0068 0188 0020 0292 0167 0146 0104
نسبت بازده کل دارایی ها 0017 0058 0238 0011 0133 0229 0178 0136
نسبت بازده حقوق صاحبان سهام 0068 0128 0163 0079 0093 0181 0163 0124
نسبت قیمت به سود 0351 0091 0075 0164 0097 0051 0073 0098
نسبت سود تقسیمی هر سهم 0040 0122 0191 0051 0098 0224 0154 0121
نسبت پرداخت سود سهام 0060 0138 0150 0000 0245 0162 0142 0102
نسبت بازده سود سهام 0034 0132 0101 0074 0125 0240 0169 0125
اولویت‌بندی شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو بر‌ اساس نسبت‌های مالی
پس از انجام مقایسات زوجی نسبت‌های مالی و محاسبه‌ی وزن نسبی هر یک از متغیرها، و استفاده از روش نرمالیزه کردن اعداد برای نسبت‌های مالی، نوبت به محاسبه وزن نهایی متغیرها می‌رسد. این عمل از طریق ضرب وزن نسبی متغیرها بر اعداد نرمالیزه شده نسبت‌های مالی و جمع آنها انجام می‌گیرد. وز نهایی نسبت های مالی در جدول شماره (8) محاسبه گردیده است . برای نمونه در جدول شماره (7) مراحل محاسبه وزن نهایی نسبت های نقدینگی ارائه گردیده است .
جدول (7)- وزن نهایی نسبت‌های نقدینگی
نسبت های مالی شرکت های تولید کننده خودرو ، منتهی به 29 اسفند ماه 1387
نسبت های نقدینگی ایران خودرو اعداد نرمالیزه شده ایران خودرو دیزل اعداد نرمالیزه شده سایپا اعداد نرمالیزه شده سایپا دیزل اعداد نرمالیزه شده
نسبت جاری 0070 00144 0112 00230 0108 00220 0091 00187
نسبت سریع 0104 00241 0141 00327 0175 00408 0101 00235
نسبت نقدی 0053 00184 0053 00184 0252 00877 0089 00313
نسبت سرمایه در گردش 0154 00340 0085 00188 0187 00412 0059 00132
00909 00929 01917 00867
وزن نهایی نسبتهایی نقدینگی 00198 00203 00418 00189
نسبت نقدینگی گروه بهمن اعداد نرمالیزه شده زامیاد اعداد نرمالیزه شده موتورسازان اعداد نرمالیزه شده پارس خودرو اعداد نرمالیزه شده
نسبت جاری 0147 00302 0154 00316 0187 00383 0126 00259
نسبت سریع 0175 00408 0084 00195 0089 00207 0128 00299
نسبت نقدی 0313 01089 0136 00475 0022 00078 0080 00279
نسبت سرمایه در گردش 0057 00126 0147 00324 0101 00224 0207 00456
01925 01310 00892 01292
وزن نهایی نسبتهایی نقدینگی 00420 00286 00194 00282

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:1 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ستارگان دنباله دار word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ستارگان دنباله دار word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ستارگان دنباله دار word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ستارگان دنباله دار word :

ستارگان دنباله دار
در دایره المعارف ویکی پدیا ذکر شده است که : چیزی به نام ستاره دنباله دار وجود ندارد و این نامی است که به اشتباه گفته می شود و فقط گوی های یخی وگلی هستند که به هنگام گذر از خورشید (یا هر ستاره ی دیگر) ، آتشین شده و مانند دنباله به نظر می رسد . از این رو به آنها ستارگان دنباله دار می گویند که مانند یک ستاره از خود نور دارند . حال به درستی یا نادرستی آن می پردازیم .به راستی اطلاعات بشر ازستارگان دنباله دار از چه زمانی آغاز شد ؟
البته می توان این اطلاعات را به 2 دسته تقسیم کرد :
1- اطلاعات خرافی
2- اطلاعات واقعی
از زمان های دور مردم ستارگان دنباله دار را پدیده ای شوم می دانستند . شاید به این خاطر که هر بار یک ستاره دنباله دار در آسمان ظاهر می گشت ، یک پدیده شوم اتفاق می افتاد . مثلاً درسال 1668 ستاره دنباله داری پدیدار آمد و مرگ و میر بسیاری در میان گربه های ناحیه وستفالی اتفاق افتاد . یا در نقطه ای دیگر طاعون گاوی ظاهر گشت
در گزارشی دیگر آمده است که درسال 1538 ستاره ای دنباله دار ظاهر شد. و به دنبال آن گوساله دو سر در رم متولد شد . یا نامه ای از گرتس (Gratz) رسیده و در آن گفته شده است که روز 31 آوریل خنجر طلایی زیبایی در آسمان در روز روشن درخشید . اما آن چه واضح است که این است که بدون وجود این ستارگان بی گناه ودلربا هم این حوادث اتفاق می افتد .در طول زمان ستارگان دنباله دار زیادی پدیدار گشتند که مدارهای مختلف با فواصل مختلف داشتند

در سال 1744 ستاره ای ظاهر شده و مدت ها در روز روشن مرئی بوده است . طول دم بادبزن مانندش ، 52 میلیون کیلومتر بود . در سال 1811 که ناپلئون در اروپا جنگ جهانی اول را به همراه انداخته بود ستاره ای ظاهر شد که منجمین 511 روز آن را تعقیب کردند که در اوت 1813 به صورت مه در اعماق افلاک پدیدار گردید که دم آن 10 میلیون کیلومتر بوده است . طبق محاسبات این ستاره مداری داشته که به 3000 سال می رسیده است . یکی از زیباترین ستارگان دنباله دار در سال 1858 رؤیت شد که بسیار زیبا و طویل بود . این ستاره در ژوئن 1858 به وسیله منجمی به نام دوناتی (Donati) در فلورانس به صورت سحابی ضعیف و متحرک در برج اسد کشف شد و نام دوناتی برای آن برگزیده شد

طبق محاسبات این ستاره در حدود سال 3585 دوباره درهمان مکان رؤیت خواهد شد .حال به تشریح پیدایش و کشف یکی از معروف ترین دنباله دار ها یعنی «هالی» می پردازیم .ازمنه قدیم ستارگان دنباله دار را«ستارگان گمراه» می نامیدند که به نظر می رسید از نقطه ای مبهم می آیند و به نقطه ای مبهم می روند . از ازمنه تاریخی تا کنون بیش از 1000 ستاره دنباله دار دیده شده ولی یکی از آنها مهم تر بقیه بوده است

یک منجم انگلیسی به نام هالی هنگام مطالعه تاریخ دنباله دارها در ازمنه قدیم در سال 1705 متوجه که ستارگان دنباله داری که در سال های 1531 ، 1657 ، 1682 ظاهر شده اند تقریباً یک مسیر را طی کرده اند . او محاسباتی انجام داد و گمان کرد که این ستارگان باید یکی باشند . بنابراین ظهور بعدی آن را در سال 1785 اعلام کرد . این نخستین باری بود که رؤیت یک ستاره را پیش بینی می کردند . محاسبات هالی بعدها به وسیله منجمی به نام کلرو (Clairaut) و ریاضی دانی به نام مادام لپوت (Lepaute) دقیقتر انجام گرفت و ظهور آن را

بهار 1759 اعلام کردند . این ستاره را دهقانی در پروهلیس دید و در مارس سال بعد نیز به نزدیکترین فاصله خود از مدارش به خورشید رسید . بعدها مشخص شد که این دنباله دار از 13 سال قبل از میلاد مشاهده می شده است و تقریباً هر 76 سال ظاهر می گشته است .اختر شناسان در این تفکرات اند که آیا این ستارگان دنباله دار را جزئی از منظومه شمسی به حساب آورد یا نه ؟دنباله دار های فراوانی به دور خورشید در گردش اند . به دور سیاره مشتری نیز در حدود بیش از 40 ستاره دنباله دار در گردش اند

از این رو آن ها را در«خانواده ستارگان دنبال دار مشتری» می نامند . بدیهی است که تأثیر شدیدی که این سیاره غول پیکر بر ستارگان دنباله دار می گذارد ، آنها را اسیر کرده و آنها را به یک هذلولی مبدل می گرداند . البته ممکن است که این ستارگان در مسیر خود گرفتار یک گرانش غول پیکر دیگر شوند بنابراین باز هم این سؤال وجود دارد که آیا دنباله دارها جزئی از منظومه شمسی هستند یا نه ؟

هر ستاره دنباله دار از سه قسمت اصلی تشیل شده است : هسته یا لکه نورانی مقدم آن که اغلب ستاره شکل است و از بخاری به نام «کوما» احاطه شده است . هسته و کوما که روی «سر» آن متصل است . دم ستاره به همین وضع باقی می ماند . ستارگان دنباله داری مشاهده شده است که پنج تا هفت دم هم داشته اند .ستاره ی دنباله دار دوناتی نیز دم کوچکی داشته است .
در سال 1940 هنگام بازگشت هالی ، زمین از میان دم آن عبور کرده است . در آن زمان مخصوصاً در پاریس و ایالات متحده تشویشی به وجود آمد که گازها هیدروکربنی ما ده ستاره دنباله دار با جو زمین مخلوط خواهد شد و باید در انتظار باران بنزینی و حوادثی نظیر آتش سوزی بود . اما هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد

راه های نام گذاری دنباله دارها
• هر دنباله دار به یادبود کاشف آن نامگذای می شود مثلاًدنباله دار اوترما (Oterma) یا دیگر همکارانش دنباله دار ایکیاسکی ( Ikya-Seki) (ایکیاوسکی) که همنام کاشفان خود هستند .* برخی از دنباله دارها بنابر سال کشفشان نامگذاری می شوند . مثلاً 1971 اولین دنباله داری بود که در سال 1971 کشف شد و همینطور b1971 که دنباله دار بعدی بود و غیره .
پس از آن که مداری برای دنباله دار محاسبه شود شماره گذاری بر اساس عبور از نقطه قرین از نقطه قرین خورشید گذشت در اینجا اطلاعات مختصری در مورد دنباله دارها می دهم که اگر برای هر کدام توضیحی بدهم هر کدام مقاله عریض و طویل خواهد شد :انواع دنباله دارها : غبار و گاز یونیده منشأ اکثر دنباله ها : کمربند کوپر و ابراورت ماده دنباله دار : از گاز و سنگریزه تشکیل شده اند که همه این مواد به صورت گلوله یخ درآمده اند و با نزدیک شدن به خورشید ذوب و پس از دور شدن از آن دوباره یخ می زنند.

در پایان توجه شما را به خواندن یک خبر جالب ولی تقریباً قدیمی جلب می کنم :اطلاعات دریافتی از ابزارهای نصب شده بر روی فضاپیمای دیپ ایمپکت ناسا نشان می دهد که وقتی کاوشگر (ایمپکتور) در 4 ژوئیه پرتاب و با سرعت 10 کیلومتر بر ثانیه به هسته ستاره دنباله دار تمیل 1 برخورد کرد ابر عظیمی از ماده گرد مانند بسیار ریز در فضا پخش شد . ابعادی که این گردها در آن قرار داشتند.

5 در 11 کیلومتر بوده است . پیت شولتز یکی از دانشمندان این پروژه اظهار داشت که یک دنباله دار می تواند از ماده ای کم استحکام تر از برف و یا حتی پودر تالک تشکیل شده باشد ، چرا که در خلأ حرکت می کند .مراحل مربوط به تجزیه وتحلیل اطلاعات دریافت شده از میان 4500 تصویری که سه دوربین تصویر بردار فضاپیما هنگام برخورد داشته اند ، حتی یک تصویر را هم از قلم نمی اندازد .دانشمندان این پروژه امیدوارند بتوانند تصویر دقیق از ماهیت و ترکیبات دنباله دار به سؤالات اساسی در مورد شکل گیری منظومه شمسی پاسخ گوید .در انتها باید بگویم که منبع اصلی این مقاله کتابی است قدیمی که درسال 1338 به چاپ رسیده است . اما با خواندن این در می یابیم که اطلاعات داده شده نه تنها قدیمی نیستند بلکه بسیار جالب و در خور خود ، جدید هستند

اجرام کوچک منظومه شمسی که از یخ ,سنگ وغبار تشکیل شده اند.تصور بر این است که دنباله دارها پیش سیاره های یخی باقیمانده از زمان شکل گیری منظومه شمسی در 46 میلیارد سال پیش هستند.کلمهcomet از یک کلمه یونانی به شکل kometes به معنای ستاره با موهای بلند است که البته بیشتر برای دنباله دارهای نورانی مصداق دارد.جسم اصلی ومرکزی دنباله دار هسته نام دارد وابعاد آن در حد چند کیلومتراست.برای مثال اندازه هسته دنباله دار هالی 15*8 کیلومتر است ولی اندازه هسته بیشتر دنباله دارها ازاین کمتر است.در فواصل دور از خورشید این اجرام غیر فعال بوده وقابل تشخیص از سیارک نمی باشند.تصور بر این است که هسته دنباله دار دارای یک پوسته تیره رنگ است که وقتی توسط

حرارت خورشید گرم می شود (در فواصل کمتر از 5 واحد نجومی )پوسته می ترکد ومواد یخی وزیرین به شکل بخار از آن بیرون می زنندواین مواد بصورت ابر هسته را در بر می گیرند.دنباله دارهای جدید یا دنباله دارهای دوره ای که به حضیض مداری نزدیک می شوند معمولا” در این مرحله کشف یا مشاهده می شوند که در آن بدلیل پدیده فلورسانس در ابرهای تولید شده اطراف هسته, دنباله دار روشن تر می شود .در حالی که دنباله دار به خورشید نزدیکتر می شود یک یا چند دم در کنار آن شکل می گیرد.دنباله دارهای روشن معمولا”دارای دمی یونی ومستقیم (از نوع یک ) ودمی غباری وانحناءدار(از نوع دو) می شوند.بدلیل درخشندگی ابرهای هسته خود هسته بکمک تلسکوپهای زمینی قابل مشاهده نیست فقط در دنباله دارهای روشن به شکل نقطه ای روشن واحتمالا” جتهایی از بخارهای روشن اطراف آن مشاهده می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ