تحقیق پورت موازی word دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق پورت موازی word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق پورت موازی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق پورت موازی word :
در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می گردد. با اینکه اخیرا استفاده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول است .
از پورت های موازی می توان برای اتصال تجهیزات جانبی زیر استفاده کرد
چاپگر
اسکنر
هارد درایوهای خارجی
کارت های شبکه
Tape
درایوهای Removable
CD burners
مبانی پورت های موازی
پورت موازی ، توسط شرکت IBM و بمنظور اتصال یک چاپگر به کامپیوتر طراحی گردید. زمانیکه شرکت IBM در اندیشه طراحی و ارائه کامپیوترهای شخصی بود، ضرورت استفاده از چاپگرهای شرکت سنترونیکس نیز احساس گردید.شرکت IBM تصمیم نداشت که از همان پورتی که توسط چاپگرهای سنترونیک استفاده می گردید، در طراحی خود استفاده نماید.
مهندسین شرکت IBM از یک کانکتور 25 پین (DB-25) بهمراه یک کانکتور 36 پین برای ایجاد یک کابل خاص بمنظور اتصال چاپگر به کامپیوتر استفاده کردند. سایر تولید کنندگان چاپگر نیز در ادامه از استاندارد سنترونیک تبعیت و به مرور زمان استاندارد فوق در سطح جهان مطرح و مورد استفاده قرار گرفت .
زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می نمایند ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد.. هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال 50 تا 100 کیلوبایت در هر ثانیه است .نحوه عملکرد چاپگر به شرح زیر است :
- پین یک، حامل سیگنال Strobe بوده و دارای ولتاژی بین 2/8 و پنج است . زمانیکه کامپیوتر اطلاعاتی ( یک بایت داده ) ارسال می دارد ولتاژ به نیم ولت افت پیدا خواهد کرد.افت ولتاژ فوق به چاپگر اعلام می نماید که داده هائی ارسال شده است .
- پین دوتا نه حامل داده است .بمنظور مشخص نمودن اینکه یک بیت دارای مقدار یک است ولتاژ پنج ارسال از طریق پین مربوطه ارسال ( شارژ) خواهد شد.بر روی پینی که شامل مقدار ( داده ) صفر است شارژی ( ولتاژ) قرار نخواهد گرفت .
- پین ده ، اطلاعات لازم در خصوص نحوه عملکرد چاپگر را برای کامپیوتر، ارسال می نماید . نحوه پیاده سازی پین فوق نظیر پین یک است .زمانیکه ولتاژ موجود بر روی پین فوق به نیم ولت تنزل پیدا نماید، کامپیوتر اطلاعات لازم در خحصوص فرآیند چاپ را از چاپگر اخذ خواهد کرد .( کامپیوتر به این اطمینان خواهد رسید که چاپگر اطلاعات را دریافت نموده است )
- در صورتیکه چاپگر مشغول باشد، پین شماره یازده شارژ می گردد. زمانیکه ولتاژ نیم ولت بر روی پین فوق قرار بگیرد به کامپیوتر اغلام خواهد شد که چاپگر آماده دریافت اطلاعات است .
- در صورتیکه چاپگر دارای کاغذ نباشد ، از طریق پین شماره دوازده به کامپیوتر آگاهی لازم داده خواهد شد.
- زمانیکه بر روی پین شماره سیزده شارژی وجود داشته باشد، آماده بودن چاپگر به کامپیوتر اعلام می گردد.
- کامپیوتر از طریق پین شماره چهارده و با استفاده از یک ولتاژ پنچ ولت سیگنال Auto Feed را برای چاپگر ارسال می دارد.
- در صورتیکه چاپگر دارای مشکلی باشد ولتاژ پین شماره پانزده به نیم ولت کاهش و کامپیوتر از بروز اشکال در چاپگر آگاهی پیدا می نماید.
- زمانیکه یک کار آماده چاپ باشد، کامپیوتر از پین شماره شانزده برای مقداردهی اولیه چاپگر ( کاهش ولتاژ) استفاده می نماید.
مقاله در مورد ادبیات شفاهی کودکان(عامیانه) word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد ادبیات شفاهی کودکان(عامیانه) word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ادبیات شفاهی کودکان(عامیانه) word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله در مورد ادبیات شفاهی کودکان(عامیانه) word :
چکیده:
مترادف فرهنگ عامه ،فولکلور است و به آن بخش از هنر گفته می شود که به صورت شفاهی منتقل می شود. یکی از شاخه های فولکلور، ادبیات شفاهی است که شامل روایت های منظوم مانند ترانه ها ،لالایی ها ،نوحه ها،بازی های منظوم و;،همچنین روایت های منثور ماننداسطوره ها، قصه ها،چیستان ها، افسانه هاو;می باشد.
استفاده از ادبیات عامه جهت غنی تر شدن ارتباط والدین با فرزندان الزامی است.برای تقویت زبان مادری کودکان،باید شعر و قصه با زبان شنیداری و گفتاری سروده شود.
در حقیقت همه شاعر به دنیا می آیند ؛اما والدینی که درک عمیقی از عالم کودکی دارند؛می توانند استعداد فرزندانشان را بارور سازند.
اصولا کودکان با زبان برخوردی کاربردی دارند. ادبیات فولکلوریک کمک شایانی به زبان نوشتاری کودکان می کند.
نتیجه ی درخشان نوشتن به زبان کودک، پدید آمدن پیوندی صمیمانه تر میان کودک و ادبیات و به ویژه آنان وآفرینندگان این ادبیات خواهد بود .
کودکان بیش از آنکه ما بتوانیم به آنان بیاموزیم ؛می توانند به ما بیاموزند.
واژه های کلیدی و مهم :
فولکلور،ادبیات شفاهی،ادب عامه،اسطوره،نثر مسجع،سبک و سیاق ،سرودواره
تعریف فرهنگ عامیانه
“فولکلور (Folklore) در زبان فارسی به فرهنگ مردم، فرهنگ عامه، دانش عوام، فرهنگ توده و; ترجمه گردیده استو ناظر بر پژوهشهایی است که در زمینه عادات، آداب و مشاهدات، خرافات و ترانههایی که از ادوار قدیم باقی ماندهاند .
کلمه فولکلور از دو جزء تشکیل شده است:
1) فولک((folkبه معنای مردم و عامه ،توده مردم نظایر آن وکمابیش عوام در معنای غیر تخفیف آمیز آن،در برابر خواص که نخبگان و فرهیختگان جامعهاند.
2) لور( Lore) یعنی دانش، ادب به معنای قدیم این کلمه که متفاوت با ادبیات است و بیشتر مترادف با فرهنگ مجموعهای از ” معارف ” و دانستنیها و دانش و بینش غیر تخصصی است و مجموعاً بهترین معادل این کلمه یعنی کلمه فولکلور، فرهنگ عامه است.
البته در تعریف این کلمه هنوز هم بین علمای این علم اختلاف است.اما نقطه ی مشترکی در همه این تعریف ها هست و آن به شیوه انتقال این دانش بر می گردد. فولکلور به آن بخش از دانش و هنر گفته میشود که به صورت شفاهی و زبان به زبان، از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.
ادب عامه یا ادب شفاهی :
یکی از شاخه های فرهنگ عامیانه یا فولکلور،ادب عامه یا شفاهی است که شامل قصه ها،افسانه ها ، اسطوره ها، وترانه ها و تصنیف ها، بازی ها، امثال وحکم، متل ها و چیستان هایی است که شفاهاً از فردی به فرد دیگر یا از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این مجموعه، از مشترکات فرهنگی یک ملت و عامل پیوند آنان است. این نوع ادبیات در واقع بازتاب زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم، شیوه ی کار و تولید آن ها و نشان دهنده ی رفتار و منش و اندیشه و احساس و مذهب و اخلاق و اعتقادات هر جامعه است که بعضاً هنوز هم صورت مکتوب نیافته و ثبت وضبط نشده است .
با مطالعه در آثار مهم کلاسیک،اعم از شعر و نثر، پی می بریم که دست مایه ی این آثار به طور مستقیم و غیر مستقیم ادب شفاهی و عامه بوده است. آیا شاهنامه فردوسی جزگردآوری و بازآفرینی روایات گذشتگان است ؟
ساختمان ادبیات عامه بر دو اصل واقع گرایی و خیال پردازی استوار است که از آمیختن این دو، صورت هایی دلپذیر و زیبا و مقبول به وجود می آید .محتوا و درون مایه ی آن نیز اغلب برداشت ها و تلقی های ساده و بی پیرایه اقوام ابتدایی و روستایی از زندگی و مرگ، جهان لاهوت و ناسوت، کاینات و طبیعت، آرزوها،تصویر مدینه ی فاضله ی انسانی و ;.است. هنر شفاهی، زبانی روان و ساختی بی پیرایه دارد چرا که از زبان مردمانی ساده نقل می شود .در هنر شفاهی بر اثر بیان و انتقال، دخل و تصرفاتی صورت می گیرد تا بتواند در هر جامعه ای با نظام اجتماعی و تفکر آن جامعه انطباق یابد و هم نوا گردد. از این روست که از یک قصه، اسطوره، شعر و متل عامه با یک مضمون و محتوا، روایات و گونه های مختلفی یافت می شود. این روایات و گونه ها از زبان گویندگانی ناشناس نقل شده است. شاید بتوان گفت، گونه های ادب عامه حاصل و بازتاب ذهن جمعی افراد جامعه است که به منظور ارائه ی طریق و دستور عمل زندگی و شناساندن ارزش های اجتماعی به اعضای جامعه پدید می آیند. بنابراین ادب عامه یکی از ابزارهای مطالعه در جوامع گذشته است.
نقش آموزشی ادب عامه را نباید از نظر دور داشت چرا که تجربیات مفید و ارزنده را با اشکال گوناگون به نسل بعد منتقل می سازد. ادب عامه موجب استحکام رفتارهای اجتماعی می شود و اصول اخلاقی را تحکیم می بخشد. ادب عامه تلاش انسان هاست در گریز از محدودیت ها و ناکامی ها و نا برابری های اجتماعی و اقتصادی و محرومیت های گوناگون و به همین جهت است
که آروزها و تمنیات درونی و قلبی خود را با آرامش خیال در قالب افسانه ها و قصه ها وترانه ها بیان می کنند. ادب عامه که گنجینه ای برای ادبیات مکتوب محسوب می شود، نقش مهمی در دوام و پایداری فرهنگ قومی و استمرار آن در تاریخ دارد. اکنون به اختصار انواع ادب عامه و جلوه های گوناگون آن را از نظرمی گذرانیم.
روایت های منثور:
روایت های منثور ادبیات شفاهی بیشتر شامل اسطوره ها، افسانه ها ،قصه ها، مثل هاو چیستان هاست .
اسطوره ها:
در جوامع ابتدایی، اسطوره، گزارشی حقیقی بوده است. از وقایعی که می پنداشتند در گذشته ی دور اتفاق افتاده و با توسل به آن ها،به رغم جهل و ابهام و بی اعتقادی های موجود، همواره پاسخی مطمئن و صریح پیش روی خود داشتند.اسطوره ها عموماً متضمن اصولی عقیدتی و ایمانی هستند که درباره ی اصل جهان بشر، زندگی و مرگ، خصایص انسان و حیوان و;در قالب داستان مطالبی را ارائه می دهند.شخصیت های اسطوره معمولاً آدمی زاد نیستند ولی صفات و خصوصیات آدمی زادگان را دارند. اسطوره ها معمولاً از جامعه ای به جامعه ی دیگر منتقل می شود. از مشهورترین اساطیر عامه می توان به قوس و قزح، بختک، مشی و مشیانه، نسناس، قاف، سیمرغ و اژدها اشاره کرد.
افسانه ها:
بخشی دیگر از روایات منثور ادب عامیانه، افسانه ها و قصه ها هستند در این نوع به خوبی می توانیم واقعیت های زندگی، اعمال و افکار و عواطف انسانی را ترسیم و تصویر کنیم. زبان قصه ها ساده و روایی است و ساختمان آن ها پر رمز و راز.افسانه ها محل ظهور عوامل متافیزیکی و عناصر غیر طبیعی و خوارق عادات است. زمان و مکان قصه ها مبهم و وقایع و حوادث، کلی است و رابطه ای علی و معلولی در آن ها دیده نمی شود، شخصیت ها غیر پویا و ثابت اند، قهرمانان یا خوب اند یا بد، حد وسطی وجود ندارد. این اشخاص مظهر آرمان ها و خوشی ها، کام یابی ها و ناکامی های گویندگان و شنوندگان قصه ها هستند.
متل ها که به شکل نثر مسجع و آهنگ دار در میان مردم رواج دارد و غالباً مربوط به احوال حیوانات و پرندگان است، یکی از اقسام قصه ها و افسانه ها به شمار می رود.
افسانه ها را می توان به چهار دسته ی کلی تقسیم کرد.
1:افسانه های خیالی: شامل حوادث و ماجراهای عجیب با موجودات وهمی و جادویی;.
2: افسانه های حقیقی: که بیان زندگی روزمره ی مردم است با اندکی اغراق و مبالغه.
3:افسانه های تاریخی: که سرگذشت شگفت انگیز پهلوانان، شاهان و امیران است.
4:افسانه های مطایبه آمیز: که بیشتر جنبه ی هزل و شوخی دارند.
براین چهار نوع دو قسم قصه های حیوانات و قصه های رمزگونه را می توان افزود.
مثل ها:
مثل های منظوم یا منثور که در میان توده ی مردم گسترده شده، از انواع رایج ادب عامه است. این امثال به علت فصاحت و زیبایی مضمون، مقبول طبع عامه واقع می شود و میان آنان شایع می گردد . مثل حکمت توده ی مردم و عصاره ی افکار یک ملت است که با توجه به معانی عمیق و باریک در موقعیت های مناسب به کار می رود و در نتیجه به ایجاز کلام کمک می کند. این نوع به نسبت انواع گذشته معمولاً از ترکیبی پیچیده و محتوایی سنگین برخوردار است که آن ها را بیشتر بزرگسالان به کار می برند. برای هر ضرب المثل داستانی ساخته اند که دلالت بر آن مثل دارد. از نمونه های کتب معروف امثال و حکم می توان به امثال و حکم دهخدا، جامع التمثیل هبله رودی، فرهنگ لغات عامیانه ی محمد علی جمالزاده اشاره کرد.
چیستان ها:
چیستان ها از صورت دیگر ادب عامه است که خصوصیات و کیفیاتی از حیوان ها و گیاهان و;را در طبیعت و زندگی عادی مردم به استعاره و تمثیل تصویر و توصیف می کنند و پاسخ و نام آن را جویا می شوند.
از شعبات دیگر آن می توان به سنت ها و آداب و رسوم، جشن ها، بازی، طبابت عامیانه و;اشاره کرد.
روایت های منظوم:
روایت های منظوم شعر فارسی بر دو گونه است، شعر رسمی که مخاطبان آن بیشتر طبقه
ی تحصیل کرده اند و دیگر شعر عامیانه که طرف توجه عامه ی مردم است. این اشعار از دل شاعرانی گمنام برآمده که هرگز ادعای شاعری نداشته اند. شعر عامیانه در هر شکل و نوع آن آیینه ی روح و اندیشه ی ملت ها و ترجمان احساسات پاک و صمیمی آن هاست. این اشعار با تصاویر و تشبیهات ساده و محسوس و دلپذیر و خوش آهنگ در خلوت خانه ی ذهن مردم کوچه و بازارمی نشیند و بر زبان ها زمزمه می شود. گاه این ترانه ها و سرودهای عامیانه و محلی آن چنان معروف می شوند که از حوزه ی جغرافیایی خود پا فراتر گذاشته، در ردیف اشعار ملی به شمار می آیند، چون برخی دو بیتی های باباطاهر و ترانه های فایز دشتستانی و منظومه ی «حیدرباباسلام» از شهریار. ترانه، دو بیتی، تصنیف(حراره)، شروه(سرودهای جنوبی)، چارپاره، نوحه، بحر طویل، لالایی، متل و بازی های منظوم، گونه های مختلف روایت های منظوم یا شعر عامیانه محسوب می شوند که در جامعه کاربردهای گوناگون دارند.
از گونه های شعر عامیانه در زندگی روزمره، در موقعیت ها و زمان هایی خاص استفاده می شود، چون تولد نوزاد، پرورش او، عروسی و عزاداری، دعا، بدرقه، اعیاد و جشن های دینی و ملی به هنگام کار(گله چرانی، قالی بافی، و شالی کوبی، شیردوشی، و;) یا استراحت.
لالایی ها:
واقعیت این است که کودک از زهدان مادر با ریتم و موسیقی مونس می شود و شادی های مادر را درک می کند ؛ به ویژه می توان اذعان کرد که با شنیدن ریتم دلنشین ضربان قلبِ مادر ، موسیقی را قبل از تولد می آموزد. این است که مادران در همه ی دنیا برای بچه های خود از همان بدو تولد لالایی می خوانند و بعضاً ترانه ملی و محلی سرزمین خود را زیر لب زمزمه می کنند ؛ با وجود این که بچه ها از معانی این لالایی ها سر در نمی آورند ولی از موسیقی و شکل شاعرانه ی آن لذت می برند.
مضمون لالایی ها:
شاید بتوان گفت که مضمون بیشتر لالایی های دنیا از هر زبان و فرهنگی که باشند این است که “بچه جان! بخواب، مادرت در کنارت است ؛ همه چیز روبه راه است!” در بسیاری از لالایی ها نمایشی از در اَمان بودن کودک اجرا می شود. مثل لالایی های خودمان ؛ مثل “امام هشتم پشت پناهت. شاه چراغ پشت پناهت” و یا در لالایی های دیگران مسیح و مریم مقدس را پناه می گیرند. دسته ای دیگر از لالایی ها بر بنیاد ستایش مادر از کودک خویش است. پاره ای از لالایی ها حالتی داستان گونه دارد و مضامین بسیاری از لالایی ها، ناراحتی ها و اندوه های مادر است که معمولاً حزن انگیز است و اندوهی که در دل مادر است در لابه لای لالایی به گوش کودک می رسد بعضاً دیده شد کودک با واکنش هایی مانع خواندن لالایی مادر می شود .
گوناگونی لالایی ها:
لالایی های سیاسی: مثل سرودواره هایی در وصف میرزا کوچک خان که هنوز هم در منطقه گیلان زمین بر زبان مادران جاریست.
لالایی های مذهبی: که جنبه ی نوحه سرایی دارد در حقیقت نوحه هایی برای نواده های امامان و معصومین بود که تمامی فرزندان خانواده های ایرانی آن را شنیده اند.
بحث لالایی و به تعریفی دیگر ادبیات زنانه که در کنار گاهواره ها شکل گرفته بسیار شیرین است خلاصه آن که ارتباط با کودکان از همان لحظات آغازین حیات شکل می گیرد.
وجه تسمیه آوازهای گاهواره به لالایی برای بیان حالت موسیقایی آن بوده، یعنی اشعاری که با لحن و آواز همراه است.
عادات خوشایند:
مادران با موسیقی ( لالایی ) کودک خود را یاری می دهند که واقعیت ها را واضح تر درک کند و به سوی نیک سیرتی، خیرخواهی و مهربانی رو آورد. بچه هایی که در چنین فضاها و با چنین عادت های خوشایند رشد می یابند از همان کودکی مهرورزی را می آموزند و آرامشی که با شنیدن نوای دلنشین مادر به کودک دست می دهد ؛لذت بخش ترین و شیرین ترین آرامش هاست که در گستره دیگر عمر به آن لذت دست نمی یابد و ارتباط عمیق عاطفی که از لالایی شنیدن و خواندن حاصل می شود از جمله عمیق ترین ارتباط های طول عمر انسان محسوب می شود.
غنی کردن ارتباط با بچه ها:
از دیرباز ملت ایران برای هر چه غنی تر کردن ارتباط خود با بچه ها از زبان عامیانه بهره جسته و بی تردید آن را کار ساز نیز یافته که همچنان ادامه داده است. زیرا خواندن فارسی محاوره ای از فارسی کتابی به مراتب آسان تر بوده و قصه ها و شعرهایی که به زبان محاوره ای نوشته شده اند در ادبیات کودکان جایگاه ویژه ای دارند مثل شعر “علی کوچیکه” فروغ فرخزاد و ” دخترای نه نه دریا” و ” پریا” ی احمد شاملو که کودکان به راحتی آنها را می خوانند و لذت می برند.
در روزگار پیشین هر خانواده به سبک و سیاق مخصوص خود با بچه ها ارتباط برقرار می کرد و آثار ادبیِ بیشماری به زبان محاوره در حافظه بزرگسالان وجود داشت که به بچه ها منتقل می کردند:
اتل متل توتوله، گاو حسن چه جوره؟ ;
در این شعر جاودانه که نسل های متمادی را محفوظ کرده است؛ فقط عناصر شکلی: وزن، قافیه، آهنگ، شبیه، استعاره، مجاز و ; آن سرشار از جذابیت است که به حکم قدیمتر بودن همچنان بر روان بچه ها تأثیر می گذارد.
شکل شاعرانه زبان آموزی و تاثیر آن بر روی بچه ها:
زبان خوانداری ( خواندن ) و نوشتاری ( نوشتن) بچه ها معمولاً از هفت سالگی شروع می شود مگر در کودکان استثنایی که از پنج سالگی و زبانی که وسیله ارتباط با بچه هاست همان زبان مادری است.
شایسته است برای تقویت زبان مادری کودکان شعر و قصه با استفاده از زبان شنیداری و گفتاری ، سروده و گفته شود تا موجب غنی تر شدن زبان مادری کودک باشد.
به خاطر داشته باشیم که در زبان آموزی هم به طور طبیعی از شکل شاعرانه بهره گرف
ته می شود ، همچنانکه اولین کلماتی که بچه ها فرا می گیرند از دو هجای همانند تشکیل می یابد. بابا، ماما، لولو، جوجو و ; پر واضح است که هریک از این واژه ها در حقیقت کوتاه ترین صورت بیتی از شعر را دارند، بیتی که مصراع آن یک هجا بیشتر نیست و در بسیاری مواقع نیز کودکان به حکم غریزه هجای معنی دار می گویند.
شعر و کودک:
دکتر سرامی دکترای ادبیات می گوید: حقیقت شعر برکندگی آدمی از واقعیت بیرون و گرفتار آمدن او در چنبره اندرون است و اگر کسی بتواند سرگذشت این اسارت شیرین و شورانگیز را با ابزار زبان به میانجی واژه ها و ترکیبات گونه گون آنها، بازگوید این حقیقت را رَخت مجاز پوشانده است و در نگاه و باور معتاد زمانه شاعری کرده است. این روند در دوران کودکی استمرار می یابد و دم به دم در جستجوی بهانه ای برای به نمایش در آوردن خویش است.دکتر سرامی شعر را تنفس روان کودک و نفس کشیدن ناخودآگاه کودک معرفی می کند و معتقد است که کودک در همه اکنون های خود به آن زنده است.
مقاله آسیب شناسی تجمّلگرایی دررفتارهای فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آسیب شناسی تجمّلگرایی دررفتارهای فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آسیب شناسی تجمّلگرایی دررفتارهای فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله آسیب شناسی تجمّلگرایی دررفتارهای فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن word :
مقدمه
دین مبین اسالم به نام یک دین کامل و جامع، عالوه بر سعادت اخروی، به زندگی و سعادت دنیوی انسان ها نیز توجه دارد و در این راستا، بهره مندی از وسایل و امکانات رفاه و آسایش انسان را تا حدی تا حد رعایت بندگی مجاز شمرده است و مسلمانان را به پرهیز از افراط و تفریط در این زمینه، فراخوانده و به یک زندگی متعادل دعوت می کند. هدف اصلی اسالم ، ایجاد قسط و رهنمون ساختن انسان به سوی خدا و سعادت جاوید می باشد و با نگرشی کوتاه در می یابیم, این
مکتب آسمانی با توجه به ساختمان مخصوص انسان، برای تحقق بخشیدن به عدالت، همه عوامل مؤثر و موجد را خاطر نشان ساخته و از عواملی که مزاحم رسیدن به این هدف و مانع برقراری عدل است، نهی فرموده است تا انسان با امکانات کافی بتواند مسیر خویش را بپیماید.
از آنجا که طبیعت انسان به گونه ای است که وقتی در یک مورد، قانون شکنی کرد و از مرز عدل عبور کرد، رفته رفته با تکرار تجاوز در همان یک مورد )مثالًتجمل گرایی ( قدرت جسارت و قانون شکنی در او زیاد می شود تا حدی که این روند اوج می گیرد و به همه افکار و اعمالش سرایت می کند و او را از صراط مستقیم، خارج می سازد.
بنابراین بزرگترین ظلم انسان به خودش این است که در اثر افراط و تفریط، بىنظمى و رعایت نکردن ضوابط زندگى، دچار فساد و اختالل در وجود و قواى خود شود. ازاین رو با توجه به آسیب هایی که این پدیده دارد و همچنین با در نظر گرفتن موقعیت خاص کشور اسالمی ایران که در محاصره حکومت های سلطه گر قرار گرفته، ضرورت دارد که اوالً،آسیب های فرهنگی تجمل گرایی در حوزه
فردی، شناسایی شود و ثانی،ًبا بهره گیری از آیات و روایات، راه درمان آن نیز بیان شود. مسائلی که الزم است به آن ها پاسخ داده شود، این است که:
الف: مفهوم آسیب شناسی فرهنگی چیست؟ ب: پدیده تجمل گرایی چیست؟
ج: تجمل گرایی چه آسیب های فرهنگی در حوزه فردی دارد؟
د: در قرآن و روایات چه راهکارهایی برای درمان تجمل گرایی و اجتناب از آسیب های آن بیان شده است ؟
Archive of SID
103
ضمن بررسی آثاری در باره زینت و تجمل ، نوشته شده است که هرکدام به جنبه ای از این بحث پرداخته اند لیکن از نگاه آسیب شناسانه و نیز ارائه راهکارهای قرآنی و روایی بحث چندانی انجام نداده اند.
-2مفهوم آسیب شناسی فرهنگی
برای روشن شدن معنای آسیب شناسی فرهنگی، الزم است که ابتدا تعریفی از آسیب شناسی و نیز تعریفی از فرهنگ ارائه شود تا مفهوم عبارت آسیب شناسی فرهنگی بهتر روشن شود. آسیب شناسی در واقع مطالع علمی آسیب ها، بیماری ها و اختالالت است. آسیب شناسی
موقعیتی نابهنجار و یا حالتی زیست شناختی است که در آن حالت، یک ارگانیزم از عملکرد صحیح و یا مناسب منع شده است) فرمهینی فراهانی و همکاران، .)36:1382
آسیب شناسی در زمین مسائل روان شناختی، تربیتی و یا فرهنگی اصوالً به مطالعه و بررسی دقیق عوامل زمینه ساز و پدید آورنده یک آسیب می پردازد. چنین مطالعاتی با هدف تکمیل و تامین بخش های سه گان شناسایی، تشخیص و درمان صورت می پذیرد و برایند آن پیشنهاد راه حل های مناسب برای دفع یا رفع آفات و آسیب ها است)میر تبار،.)17:1390
واژه فرهنگ از زبان پهلوی )فارسی میانه( از دو جز «فر» و «هنگ» تشکیل شده و به معنی تعلیم و تربیت است )عمید، ،.)795:1342 فر یاّفره، نمودِبارق الهی است که بر دل انسان تجلی می کند و مای تعالی و کمال نفس می گردد و هنگ یا هنج از مصدر هیختن یا هنجیدن، به معنای آوردن و جلوه گر
ساختن است. لذا فرهنگ تجلی کمال و تعالی در فرد و جامعه است) کاظمی، .)35:1376
فرهنگ مجموعه امورى است که به روح و فکر انسان، شکل مىدهد و انگیزه اصلى او را به سوى مسائل مختلف، فراهم مىسازد. مجموعه عقاید، تاریخ، آداب و رسوم جامعه، ادبیّات و هنر، همان فرهنگ جامعه است) مکارم شیرازى، بی تا:.)185 /1
فرهنگ ، پدیده ای انتزاعی است که از روی آثارش شناخته و تعریف می شود و بر فرآورده های آن مانند: نوع خوراک و پوشاک ،شیوه های ساخت و ساز و چگونگی گفتمان مبتنی است. فرهنگ مجموعه ای کیفی شامل ارزش ها، دست آوردهای هنری، مذهبی، فلسفی و تجلیات فکری، ذوقی و عاطفی است که حیات جامعه انسانی و تمدن بشری را ضمانت می کند) میر تبار ،.)20:1390
آسیب شناسی فرهنگی تجمل گرایی در رفتار فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن
Archive of SID
104
آنچه به عنوان قدر مشترک در این تعاریف می توان ذکر کرد این است که مسائلی چون اعتقادات، آداب و رسوم، تاریخ، ادبیات، هنر، زبان، مسائل ذوفی و عاطفی، افسانه ها، نظام های سیاسی، علوم و دانش ها در حوزه فرهنگ قرار می گیرد. همین گونه مسائل در این نوشتار به عنوان مسائل فرهنگی در نظر گرفته می شود.
می توان گفت که آسیب شناسی فرهنگی چیزی است که در آن به بررسى آفات و آسیب هایى مى پردازد که رنگ و لعاب فرهنگى دارند و عناصر شکل دهنده و سازند عادات، رفتارها و کنش هاى رایج افراد یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهند )رهنمائی،.) 26:1378
در واقع، آسیب شناسی فرهنگی تجمل گرایی در حوزه فردی بررسی آسیب هایی است که در
ناحیه فکر، اعتقادات، علم، دانش، آداب و رسوم، ادبیات، هنر و غیره برای یک فرد پیش می آید.
-3 مفهوم شناسی تجمل گرایی
تجمل گرایی، مرکب از دو واژه «تجمل» و «گرایی» می باشد. تجمل، واژه ای عربی است که
مصدر باب تفعل است و گرایی نیز پسوندی فارسی است. تجمل گرایی یک واژه فارسی است که
ّ
سال در عرف فارسی زبان ها نیز معنای خاص خودش را دارد و ممکن است همین مفهوم فارسی آن در
-دوازدهم زبان عربی نیز با کلمه تجمل بیان شود یا با کلمه هایی دیگر بیان شود و مفهوم تجمل چیز دیگری
باشد. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته خواهد شد.
-شماره33
تجملو جمال در لغت نامه های عربی به معنای، زیبایی و نیکویی )فراهیدی ،)142/ 6:1409 نکویی
تابستان1394 ّ
زیاد )راغب اصفهانى، )202:1412و زینت کردن )فیروز آبادی،1426ق، )481/3آمده است و در لغت
نامه های فارسی به معنای خود را زینت دادن و آراسته شدن، جاه و جالل، خدم و حشم، حشمت و شوکت، عظمت و بزرگى، اسباب و سامان بزرگى، رفاه و آسایش )نفیسی بی تا، 809/2 (.آرایش کردن و زیبا شدن )بستانی، )210:1375 و اثاثیه گران بها داشتن آمده است) معین ،1371، .)1032/1 جمع کلمه َُّتَجل،«تجمالت» است که به معنای اسباب زینت و آرایش و شکوه و بزرگى و عیش و عشرت وسایل زینت و آرایش، آنچه موجب نشان دادن شأن و شکوه و زیبایى باشد )نفیسی، بی تا .)809:
Archive of SID
105
مالحظه می شود که در فرهنگ لغت های فارسی حوزه معنایی واژه تجمل گسترده است. قدر مشترک تعریفی که در لغت نامه های عربی و فارسی آمده است، زیبایی و زینت کردن است. گرایی،پسوند فارسی است که به معنای رغبت، خواهش، میل کردن، قصد کردن و آهنگ کردن می باشد)عمید ،.)867 :1342
با توجه به این تعابیر، تجمل گرایی به معنای میل و رغبت کردن به تجمّالت و توجّه به ظواهر زندگى می باشد و نیز گاهى به جاى آن، کلمه «تجمّل پرستى» به کار برده مىشود که براى بیان مقصود گویاتر است و درجه وابستگى و بندگى تجمّل پرستان را نسبت به وسایل لوکس، زینتى و تشریفاتى ،بهتر مىرساند)الهامی نیا و همکاران ،بی تا )125/1 که خودکنایتی است از این که تجمل حتی گاهی جای خدا پرستی را هم می گیرد!!.
باید گفت که در واقع تجمل گرایی یک نوع عالقه افراطی به زینت کردن و استفاده از وسائل زینتی است. آنچه در تعریف تجمل گرایی مهم است همین عالقه افراطی است وگر نه استفاده متعارف و
حد نیاز، نکوهیده نیست.
-4 اسالم و زیبایی
ممکن است در نگاه اول این شبهه پیش بیاید که اسالم با هرگونه زینت و زیبایی و استفاده از آنها مخالف است ، الزم است که نظر اسالم در باره زیبایی و استفاده از زینت نیز بیان شود تا رفع شبهه
شود.
دین مبین اسالم بر بهره مندی از انواع زینت ها ـ همچون سایر امور ـ در حد معتدل و عاقالنه تاکید
دارد. شایان ذکر است، میل به زیبایی و نیکویی از نظر اسالم امری پسندیده و مورد تایید است. پس اسالم
دستور داده است که خود و زندگی خود را زیبا سازید ، نعمت هایی را که خداوند به شما داده ،با آراستن
ِ َ
خود و زندگی خود نمایان سازید . همان طور که در حدیثی حضرت علی )ع( می فر ماید: «إَن اهلل
ِ ٌ ِ ْ َ ِ َ َ ِ َ ِ
جمیل و یحب الجمال و یحب أن یرىَأ النعمه على عبده» )کلینى،)439 /6 :1407 خداوند زیباست و زیبایى
َ ُّ ََ َ ُّ ْ ثِّر َ َ
َ َ َْ ْ
را دوست مى دارد و دوست دارد اثر نعمت را در بنده اش ببیند.
آسیب شناسی فرهنگی تجمل گرایی در رفتار فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن
می دهد
Archive of SID
106
خداوند متعال به نام یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون می شود دستور
که«یاَبنی َآدَمُخُذوا زینََُتکْمِعَْندُِّکلَمْسِجٍد(»اعراف،«)31ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید.» این جمله از کالم الهی می تواند هم اشاره به «زینت های جسمانی» باشد که شامل پوشیدن لباسهای مرتب، پاک و تمیز و شانه زدن موها و به کار بردن عطر و مانند آن می شود،
و هم شامل «زینت های معنوی» یعنی صفات انسانی و ملکات اخالقی و پاکی نیت و اخالص می شود )مکارم شیرازى،.)148 :1374
پیامبر بزرگ اسالم صلوات اهلل علیه در روایتی می فرماید:
تابستان-1394شماره -33دوازدهم سال
َّ«إنِ ِ ِ ِِ َ َ َِِ ََ
اهلل یحــب مــن عبدهِإذاَخرجِإلىِْإخوانه ْأنَیتهیأ لهم وَیتجمل» )حر عاملــى، 11)/5 :1409
ُّ ْ َْ ََ َ َ َُْ َّ
خــدای تعالی دوســت دارد وقتی بنده اش نــزد برادران خود می رود بــا هیأت و ظاهری پرداخته و آراسته برود.
ِ ََّ َّ ُّ َ َ َُّ ُ
ِ َ ِ
امام صادق )ع( نیز در روایتى فرموده است:َّ«ان اهلل عزوجل یحب الجمال وَّالتجمل و یبغضُ
ُالبؤسَ َّوالتباؤسَ» )همان، )440 /6 هماناخداوند زیبایى وتجمل )خودآرایى( را دوســت دارد واز فقر و فقرنمایى بدش مىآید.
بنابراین گرایش به جمال و زیبایی یکی از ابعاد اصلی روان آدمی است و انسان به مقتضای فطرت الهی خویش، آن را می پسندد. اسالم نیز به عنوان آیین منطبق و هماهنگ با فطرت، خواستار اشباع آن شده است . همچنین سیره عملی پیامبر اکرم )ع(و ائمه )ع(نیز مؤید این است که تجمل و زینت به خودی خود ناپسند نیست و چه بسا ممدوح و مورد عالقه است.
در سیره پیامبر اعظم)ص( نقل شده است که آن حضرت همواره در آینه می نگریست و موی سر خویش را روغن و شانه می زد و چه بسا در آب زالل نگاه و موهای خود را مرتب می کرد. رسول خدا)ص( افزون بر زینتی که در محیط خانه داشت، آن را برای اصحاب و محیط بیرون نیز انجام می داد و می فرمود:
َ ِ ِ ِِ َ َ َِِ ََ َ
ِإن اهلل یحب من عبدهِإذاَخرجِإلىِْإخوانه أن یتهیأ لهم و یتجمل» )محمدی ری شهری، 1388: ) 252/ 1
«َّ َ ََ ْ ُ َ
ُ ُ ْ ْ َ ََّ َََّْ
خداوند دوست دارد وقتی بنده اش به سوی برادران دینی خود از خانه بیرون می رود، خود را بیاراید.
Archive of SID
107
بنابراین در مورد استفاده از انواع زینت ها، اسالم مانند تمام موارد، حد اعتدال را تایید و تأکید کرده است، نه مانند بعضى که مىپندارند استفاده از زینت ها و تجمالت ) هر چند به صورت معتدل بوده باشد( مخالف زهد و پارسایى است، و نه مانند تجملپرستانى که غرق در زینت و تجمل مىشوند،
و تن به هر گونه عملی نادرست براى رسیدن به این هدف نامقدس . حتی شوم مىدهند . زیبا سازی
و آراستن خود و زندگی مطلوب و فقر و فقر نمایی مورد نفرت است و خداوند عوامل نفرت زا را برای یک انسان به ویژه فرد با ایمان نمی پسندد .
در نتیجه زیبایی و آراستگی را محبوب فطری انسان قرار داد و چگونگی آراستن خویش را به او الهام کرد . اما نکته مهم این است که خواهش فطرى تجمّل و خود آرایى انسان، باید تحت مراقبت کامل قرار گیرد، و به دور از هرگونه افراط و تفریط برآورده شود.
اسالم در دستورهای خود، حسّ خودآرایى مسلمانان را به راه صحیح و بى خطر هدایت کرده ، برجلوه و جمال آنها افزوده است؛ ولى اگر توجّه به ظواهر زندگى و به کارگیرى تجمّالت از حدّ تجاوز کند به طورى هک باعث اسراف و اتراف و برای انسان به صورت هدف درآید، مورد نکوهش شدید اسالم است )الهامی نیا و همکاران ،بی تا: )128/ 1؛ زیرا انسان را وابسته و اسیر
مال دنیا می کند و شرافت و آزادگی انسان را به سبب کسب تجمل به هر قیمت از بین می برد و مقدمات سقوط او را فراهم می کند.
انسان تجمّل پرست مقام انسانى خود را نمىشناسد، از این رو فضایل انسانى و آزادگى خود را به متاع قلیل دنیا مىفروشد. «قُْلَمتاعُُّالدْنیاَقلیلٌ» )نساء، «) .77بگو: متاع دنیا اندک است.» بنابراین از نظر اسالم تجمل گرایی و قرار دادن اساس زندگی بر محور تجمالت، کاری شیطانی و امری ناپسند و برنامه ای مطابق با هوای نفس و شهوات حیوانی است. که باعث خروج انسان از حد اعتدال، و باعث باز ماندن از توجه به هدف خلقت و مانع رسیدن انسان به کمال می شود. گرایش به تجمالت، تشریفات و زرق و برق دنیا،آسیب ها و آثار نامطلوبی مانند :فراموشی یادخدا، دنیا گرایی، کفران نعمت ،مصرف گرایی، ورشکستگی، عدم توجه به مستضعفان، خود نمایی و ; را به دنبال دارد که در ادامه مقاله این ها مورد بررسی قرار می گیرد.
آسیب شناسی فرهنگی تجمل گرایی در رفتار فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن
خود را تغییر دهند. »
این گونه آیات و دیگر آیات وارد شده در این زمینه«ِإذاَأصابَُْتهْمُمصیبٌَهِبماَّقدَمْتَأیدیهِْم » )نساء، )62، داللت دارند بر این که بین اعمال، )چه خوب و چه بد( نوعی ارتباط وجود دارد. برای مثال اگر انسان راه اطاعت خداوند و راهی را که او می پسندد ، بپیماید ، ابواب خیر و برکت بر روی او گشوده می شود و نیز اگر از راه بندگی منصرف و کردار و رفتار انسان نا به هنجار شود ،به همان اندازه از
سال
محبت و عنایت حق تعالی دور خواهد شد)غالم جمشیدی،.)233:1388
دوازدهم
تجمل گرایی و رفاه زدگی از آن جمله اعمالی است که آسیب ها و نتایج زیان باری را در دراز مدت
-شماره33یا کوتاه مدت در زندگی انسان و به تبع آن در جامعه بر جای می گذارد. با در نظر گرفتن آیات قرآن و – روایات معصومان)ع( به برخی ازاین آسیب ها اشاره می شود.
تابستان
تحقیق در مورد مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه های روغنی word دارای 111 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق در مورد مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه های روغنی word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه های روغنی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق در مورد مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه های روغنی word :
مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه¬های روغنی
چکیده
اصولاً توسعه یک کشور عقب مانده, ایجاب می کند که مجموعه تحولاتی در تارو پود اقتصاد آن ایجاد شود به گونه ای که مجموعه مناسبات اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و سیاسی میان مردم دگرگون گردد و علاوه بر رفاه اقتصادی و بازدهی تولید, دیگر جنبه های زندگی نیز ارتقاء یابد. باتوجه به این هدف کلی فرآیند توسعه آغاز می شود که طی آن دگرگونی های اساسی در بخش های اقتصادی صورت می گیرد و در این رهگذر هر بخش نقش خاصی را به طور معمول عهده دار می شود .
درسطح بین المللی در بین متخصصان اقتصاد کشاورزی , دانه های روغنی به ویژه انواع یکساله آن به cash crops اشتهار دارند . معنی نزدیک آن : محصولی است که همواره قابل تبدیل فوری به پول است و هیچگاه بی مشتری نمی ماند . به زبان ساده تر , محصولی (( دست به نقد )) است ولی در ایران در چند سال اخیر , دانه های روغنی به متناوب , دچار عدم استقبال صنایع تبدیلی مربوط شده و کشاورزان تولید کننده را دچار مشکلات عظیمی ساخته است , بطوریکه (( محصول دست به نقد )) به محصولی مزاحم و متاعی بی ارزش تبدیل گردیده است .
دراین تحقیق عوامل موثر بر عرضه دانه¬های روغنی (سویا و آفتابگردان ) با استفاده از اطلاعات سری زمانی دوره 1382 -1360درقالب الگوی نرلاو بررسی شده است .
توابع عرضه آفتابگردان و سویا به منظور بررسی اثرقیمت تضمینی بر عرضه این محصولات تخمین زده شدند. محاسبه کشش¬های مربوطه نشان دادکه سیاست قیمت¬گذاری تضمینی در مورد آفتابگردان باعث افزایش تولید شده ولی در مورد سویا اثری نداشته است.
فصل اول
عنوان
مقدمه
ضرورت تحقیق
اهداف
فرضیه تحقیق
روش تحقیق
1-1- عنوان:
مطالعه تأثیر سیاست قیمت تضمینی در تولید دانه¬های روغنی
1-2- مقدمه
اصولاً توسعه یک کشور عقب مانده, ایجاب می کند که مجموعه تحولاتی در تارو پود اقتصاد آن ایجاد شود به گونه ای که مجموعه مناسبات اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و سیاسی میان مردم دگرگون گردد و علاوه بر رفاه اقتصادی و بازدهی تولید, دیگر جنبه های زندگی نیز ارتقاء یابد. باتوجه به این هدف کلی فرآیند توسعه آغاز می شود که طی آن دگرگونیهای اساسی در بخشهای اقتصادی صورت می گیرد و در این رهگذر هر بخش نقش خاصی را به طور معمول عهده دار می¬شود .
بخش کشاورزی در آغاز راه توسعه بیشترین سهم از کل اشتغال و غیره را برعهده دارد , نقش عرضه کننده نیروی کار ارزان و فراوان و تأمین مواد غذایی و مواد اولیه , و در راستای این تغییرات بخش خدمات نیز رشد می یابد و پیوسته نیروی انسانی بیشتری را به خود اختصاص می دهد . [11]
حمایت از بخش کشاورزی به دلایل مختلف از قبیل برقراری امنیت غذایی و یا ارتقاء درآمد کشاورزان از مسائل مهم اقتصادی حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی است و این امر در کشورهای در حال توسعه ای که بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها نقش کلیدی داشته , حائز اهمیت بیشتری است .
به همین سبب علیرغم مذاکرات و مباحث بسیاری که در مورد حذف یا کاهش میزان حمایت از تولیدات کشاورزی در نشست های سازمان تجارت جهانی صورت گرفته , همچنان پرداخت یارانه به اشکال گوناگون و با استفاده از ابزارهای حمایتی متفاوت ادامه دارد . [14]
بطور کلی اهم سیاست های حمایتی مورد عمل در بخش کشاورزی طی سالهای گذشته به اشکال زیر بوده است :
1- توزیع نهاده های مورد نیازکشاورزان با اعطای یارانه نظیر کود , سم و ماشین آلات
2- اعطای اعتبارات و تسهیلات با نرخ بهره پایین و بازپرداخت در مدت زمان طولانی
3- توسعه بیمه محصولاتی کشاورزی و پرداخت غرامت و خسارت به کشاورزان
4- قیمت گذاری محصولات کشاورزی [14]
تأثیر قیمت محصولات کشاورزی بر تخصیص منابع , تولید و ترکیب کشت , توزیع درآمد , ترغیب تولید کنندگان به سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه های ثابت در بخش کشاورزی , از دیر باز مورد توجه نظریه پردازان علم اقتصاد بوده است ؛ اگر چه میزان اثر بخشی سیاست های حمایت قیمتی در جهت دهی تولید کنندگان به سمت تولیدات خاص و افزایش تولید همواره مورد اختلاف نظر بوده است . اختلاف نظر در عملکرد این سیاست ها نیز از آنجا ناشی می شود که نتایج تجربی آن در کشوهای مختلف , متفاوت است .
در ایران نیز مسئولان و برنامه ریزان کشور از گذشته دور سعی داشته اند تا با مداخله در بازار برخی از محصولات راهبردی مثل گندم , جو , برنج و چغندرقند , بیشتر از طریق اجرای سیاست های حمایت قیمتی زمینه افزایش تولید این محصولات را در داخل کشور فراهم آورند. [5]
1-3- ضرورت تحقیق :
درسطح بین المللی در بین متخصصان اقتصاد کشاورزی , دانه های روغنی به ویژه انواع یکساله آن به cash crops اشتهار دارند . معنی نزدیک آن : محصولی است که همواره قابل تبدیل فوری به پول است و هیچگاه بی مشتری نمی ماند . به زبان ساده تر , محصولی (( دست به نقد )) است ولی در ایران در چند سال اخیر , دانه های روغنی به متناوب , دچار عدم استقبال صنایع تبدیلی مربوط شده و کشاورزان تولید کننده را دچار مشکلات عظیمی ساخته است , بطوریکه (( محصول دست به نقد )) به محصولی مزاحم و متاعی بی ارزش تبدیل گردیده است .
از سال 1346 تولید دانه های روغنی در ایران , منحصراً از یک مزیت اختصاصی بهره می گرفته است , به این صورت که در مقابل قرار داد منعقده , کل محصولات بدست آمده به سهل ترین شرایط خریداری می شده است . هر چند ثبات قیمت و تضمین جذب ( خرید ) محصول به مفهوم جهانی امتیاز بزرگی به شمار می رود
اما در کشور ما به دلیل اعتقاد مردم به اتفاقات پیش بینی نشده از جمله افزایش قیمت های ناگهانی، و امید به تکرار آن در شرایط موجود , آن هم با توجه به روحیه آرمان گرایانه جامعه , مزیت برجسته ای به حساب نمی آید . تاکنون استقبال کشاورزان گویای اعتماد آنها به عهد و میثاق ها و قرار دادها بوده است , در طرف مقابل , مجموعه صنایع تبدیلی نیز در طول این دوره 38 ساله واکنش های متفاوت و گاهی متضاد داشته است :
الف_ تقریباً تا سال 1360 طرفدار جدی تولید داخلی و حمایت از آن بودند .
ب_ تا سال 1369 به علت دولتی شدن اقتصاد , حالتی کم و بیش بی تفاوت داشته اند .
ج_ در سالهای 69تا 76 با شوق و رغبت فراوان , حامی پرشور تولید داخلی و حتی درگیر در رقابت برای خرید محصول بودند .
د_ در سالهای اخیر , توجه شدید به محصولات وارداتی , بی تفاوتی نسبت به خرید تولید داخلی و اظهار بی پرده عدم امکان جذب محصول تولیدی کشور , وجه غالب سیاست های آنان را تشکیل داده است .
بحران هنگامی جدی تر نمایان می شود که می دانیم خود مصرفی و حضور سایر عاملان جذب دانه های روغنی اثر بسیار محدودی دارد و محقراً تولید دانه های تولید دانه های روغنی در کشور وابسته انحصار صنایع روغنکشی و تصفیه روغن شده است . [4]
باآغاز کشت آفتابگردان روغنی در 38 سال قبل , دامنه کاشت این محصول اکثر نقاط کشور را فراگرفت و کشاورزان به دلیل امکانات بالقوه گیاه , فعالیت های ترویجی برای معرفی آن, بذل کمک های فنی و ابزاری نظیر مساعدت های مالی و ایجاد زمینه مناسب برای خرید و جذب محصول , به کشت این محصول علاقه مند شده وزراعت آفتابگردان در دیم کاریها و اراضی آبی به صورت کشت اول و دوم نهادینه شد .
هرچند بخش عمده ای از محصول تولیدی آفتابگردان روغنی به مصارف آجیلی , تنقلات , خود مصرفی و حتی صادرات در بازارچه های مرزی می رسد ولی این محصول بادارا بودن 47 – 45 درصد روغن, بهترین دانه روغنی ایران به شمار می رود
.
با کاهش حمایت های دولت, این محصول که سطح کشت آن در برخی از سالها به 200000 هکتار
می رسید امروز به 40 -30 هزار هکتار کاهش یافته است . کشاورزانی که کشت آفتابگردان روغنی را از کارشناسان آموخته بودند امروز تولید کنندگان آفتابگردان آجیلی شده اند و به این ترتیب کشت آفتابگردان آجیلی در تمام کشور رواج یافته است . تداوم این امر به دلایل فنی مشکلات زیادی ایجاد کرده و خواهد کرد . [3]
آمارهای موجود در زمینه تولید آفتابگردان و سویا , بعنوان مهمترین محصول دانه های روغنی , نشان می دهد که مقدار تولید آنها بسنده نیاز مصرف داخلی نیست , بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع این نیاز هر ساله مقادیر فراوانی از محصولات دانه های روغنی را وارد کشور می کند این مسئله بدین معنی است که هر ساله باید بخشی از منابع محدود ارزی کشور به واردات دانه های روغنی اختصاص یابد از این رو توجه بیشتر به افزایش عملکرد و در نتیجه , تولید این محصولات , می تواند در صرفه جویی ارزی برای کشور نقش شایانی داشته باشد.[15]
بکارگیری ابزار حمایتی و از جمله آن سیاست حمایت قیمتی و تضمین خرید محصولات منجر به تشویق کشاورزان به افزایش تولید می شود و از آنجا که دانه های روغنی جزء محصولات زراعی اساسی می باشند , لازم استکه سیاست های حمایتی ( قیمت تضمینی _ پرداخت یارانه به کشاورزان برای خرید نهاده ها و ; ) در مورد آنها بکار گرفته شود .
1-4- اهداف :
اهداف کلی سیاست قیمت کشاورزی در ایران عبارتنداز :
1- افزایش تولیدات کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی در محصولات اصلی کشاورزی .
2- رسیدن به یک سطح درآمد معقول برای کشاورزان.
3- کمک به برقراری شرایط مؤثر و منصفانه تجارت بین بخش کشاورزی و دیگر بخش های اقتصاد .
4- ایجاد یک طرح زراعی مناسب برای کمک به افزایش ارزش افزوده تولید در بخش کشاورزی.
5- تأمین یک استفاده معقول از زمین و دیگر منابع تولید .
6- تثبیت قیمت های بازار و عرضه های کالا برای حمایت از حقوق تولید کننده ها و مصرف کننده ها .
7- جلوگیری از افزایش در سطح قیمت عمومی برای کنترل تورم.
8- افزایش امنیت غذایی در کشور [2]
واهداف این تحقیق عبارتند از :
1- بررسی روند قیمت تضمینی محصولات سویا و آفتابگردان
2- بررسی تأثیر قیمت تضمینی بر تولید دانه های روغنی ( سویا و آفتابگردان )
1-5- فرضیه تحقیق:
1- سیاست قیمت تضمینی سطح تولید دانه های روغنی ( سویا و آفتابگردان ) را افزایش داده است .
2- سیاست قیمت تضمینی نوسانات تولید دانه های روغنی ( سویا و آفتابگردان )را کاهش داده است .
-6- روش تحقیق :
اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و همچنین استفاده از آمارنامه های موجود در وزارت جهاد کشاورزی , بازرگانی , شرکت توسعه کشت دانه های روغنی و سایت های مرکز آمار ایران _ اقتصاد کشاورزی _ رزنت و . . . بدست آمده است .
برای رسیدن به هدفهای مورد نظر از داده های سری زمانی تولید , عملکرد , سطح زیر کشت و مقادیر نهاده ها و قیمت نهاده ها , قیمت تضمینی سویا و آفتابگردان و اطلاعات مربوط به محصولات رقیب آنها برای تخمین توابع عرضه محصولات سویا و آفتابگردان استفاده خواهد شد .
تحقیق مغناطیس word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق مغناطیس word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق مغناطیس word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق مغناطیس word :
حور مغناطیس
محوری است که محوردو قطب آهن ربا را به گونه ای به هم وصل می کند خاصیت مغناطیسی در اطراف آن کاملا متقارن است
مغناطیس
منشا تولید مغناطیس حرکت الکترونها است به عبارتی اگر الکترونی از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا شود در اطراف آن خاصیت مغناطیس ایجاد می شود
دو قطبی مغناطیسی
میدان مغناطیسی حاصل از حرکت یک عدد الکترون را اصطلاحا دو قطبی مغناطیسی می گویند
در داخل یک میله دو قطبی های مغناطیسی فراوانی وجود دارد که هر کدام در جهت ها و راستاهای مختلفی در حال چرخش هستند که آنها میتوانند دو به دو اثر مغناطیسی یکدیگر را خنثی کنند
در داخل، میله مجموعه دو قطبی های یکسان تشکیل یک حوزه مغناطیسی را می دهد که هر حوزه برای خود میدان مغناطیسی ای را دارا می باشد که در حالت عادی دو قطبی های موجود در حوزه ها حرکتی کاتوره ای و بی نظم دارندحال اگربتوان به روش خاصی دوقطبی های موجود در حوزه ها را به صورت منظم مرتب کرد وتمام آنها را یک سر نمود در میله خاصیت مغناطیسی مشهود می گردد
زاویه میل مغناطیسی
زاویه ای است که خطوط میدان مغناطیسی زمین در هر نقطه باراستای افق می سازد که درنقاط مختلف زمین باهم فرق می کند
مواد
مواد به دودسته مغناطیسی تقسیم می شود
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دانلود مقاله Study of CO2 Injection for EOR (Enhanced Oil Recov
دانلود مقاله تاثیر خشکسالی در افزایش و کاهش افات و بیماریهای گی
دانلود مقاله RESTORATION OF AN OTTOMAN BATH IN GREECE pdf
دانلود مقاله شبیه سازی سه بعدی و بهبود رسانایی خروجی در ترانزیس
دانلود مقاله طرح کتابخانة الکترونیک سلامت pdf
دانلود مقاله تاثیر پلیمر کاتیونی در تشکیل گرانول هوازی در راکتو
[عناوین آرشیوشده]