سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:37 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رایگان جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رایگان جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رایگان جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رایگان جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت word :

عباس آباد در 28 کیلومتری غرب چالوس و با فاصله 24 کیلومتری شرق تنکابن در مسیر جاده ساحلی واقع شده است. دریای نیلگون خزر در شمال جنگل های انبوه شمال دامنه های البرز در جنوب ، رودخانه اسبچین و شهر سلمانشهر از شرق ، جنگل سر سبز خشکه داران و شهر نشتارود در غرب محدود است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:37 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد سموم سیانوباکتریایی word دارای 94 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد سموم سیانوباکتریایی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد سموم سیانوباکتریایی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد سموم سیانوباکتریایی word :

سیانوباکترها (جلبک‎های سبز ‎- آبی) جزء پروکاریوت‎ها محسوب می‎شوند. این فیتوپلانکتون‎ها معمولاً در آب‎های شیرین و لب شور یافت می‎شوند و از لحاظ شکل ظاهری به دو گروه رشته‎ای و کلنی تقسیم می‎شوند.

سیانوباکترها در هنگام بلوم (شکوفایی)، سمومی را تولید می‎کنند که سلامت آب آشامیدنی را به مخاطره می‎اندازند و اثرات مضری بر روی موجودات زنده دارند. این سموم عبارتند از: میکروسیس‎تین‎ها، نودولارین‎ها، ساکسی توکسین‎ها، آناتوکسین ‎a، آناتوکسین ‎S(a) و ‎Cylindrospermopsin. این سموم از نظر ساختمانی متفاوتند و محدوده عصبی را شامل می‎شود. وجود سیانوباکترها و سموم آنها در مخازن آبی مورد استفاده برای آشامیدن به علت عدم مدیریت صحیح منابع و مخازن آبی است.
روش‎های تیمار آبی که در این پروژه مورد بحث قرار گرفته‎اند عبارتند از: کلرزنی، فیلتراسیون سریع یا کند، به ویژه استفاده از ازن و غیره، از موثرترین روش‎ها در از بین بردن سیانوباکترها هستند.

مقدمه
بعضی از جلبک‎های سبز ‎- آبی سمومی تولید می‎کنند که وجود این سموم و افزایش آنها در آب آشامیدنی باعث ایجاد اثرات حاد و مزمن می‎گردد و ممکن است حیات موجودات زنده آبزی و دیگر موجوداتی را که از این آب آلوده استفاده می‎کنند، تهدید کنند.

فعالیت‎های انسانی مانند ورود فاضلابهای شهری، صنعتی و کشاورزی که حاوی عناصر غذایی فراوانی هستند باعث شکوفایی این جلبک‎ها می‎گردد و در نتیجه اکسیژن آب کاهش می‎یابد و آب رنگ و بوی نامطبوع پیدا می‎کند و سبب افزایش مرگ و میر موجودات زنده و یا افزایش بیماریهای حاد و مزمن می‎شود. مدیریت صحیح منابع آبی می‎تواند از لوم این جلبک‎ها جلوگیری کند.
با ارزیابی این سموم در منابع آبی و تعیین مقادیر آنها و اتخاذ روشهای مناسب برای مبارزه و کنترل آنها می‎توان میزان آلودگی منابع آبی و تعیین مقادیر آنها و اتخاذ روشهای مناسب برای مبارزه و کنترل آنها می‎توان میزان آلودگی منابع آبی به سموم سیانوباکترها را تا حد قابل ملاحظه‎ای کاهش داد و سلامت و بقاء موجودات زنده را تضمین کرد.

پژوهش‎ها و مطالعات فراوانی در زمینه روشهای کنترل این سموم صورت گرفه است و این روشها تا حد قابل ملاحظه‎ای در کاهش سموم سیانوباکترها مؤثر واقع شده‎اند. این روشها عبارتند از کنترل یا مبارزه بیولوژیک و یا افزودن مواد شیمیایی به منابع آب.
البته سیانوباکترها در بعضی از نقاط دنیا به علت اینکه شرایط مناسبی فراهماست تجمع زیستی پیدا کرده‎اند.

فصل اول
انواع سیانوباکترها (جلبک‎های سبز ‎- ویژگیهای بیولوژیکی، ظاهری و ‎بلومهای سمی آنها)

جلبک‎های سبز ‎- آبی دارای 150 جنس و 2000 گونه هستند که در حال حاضر کمتر از 40 گونه سمی تشخیص داده شده‎اند. جلبک‎های سبز ‎- آبی با بیش از 3 میلیون سال قدمت از قدیمی‎ترین موجودات بوده که سالانه با بلوم خود سبب مرگ و میر بسیاری از آبزیان و احشام می‎گردند.
1-1- تاریخچه
سیانوفیت‎ها یا جلبک‎های سبز ‎- آبی در واقع همان سیانوباکترها هستند که تا سال 1978 این میکروارگانیسم‎ها جزء جلبک‎ها محسوب می‎شدند تا اینکه در سال 1978 دانشمندی به نام ‎Stanier و همکارانش بررسی علمی بسیار منطقی روی این میکروارگانیسم‎ها انجام دادند و ثابت نمودند که سیانوفیت‎ها نه تنها فاقد هسته و غشاء هسته می‎باشند، بلکه از نظر ضریب رسوبگذاری میتوکندری ‎SRNA شانزده می‎باشند که شباهت بسیار زیاد بین آنها و باکتریهاست.

1-2- ویژگیهای ساختاری و بیولوژیکی سیانوباکترها
سیانوباکترها فاقد هسته مشخص، مژک و تاژک بوده و گروه اصلی پروکاریوتها را تشکیل می‎دهند. از نظر ساختمانی حاوی دیواره سلولی هستند، که در باکتریهای گرم منفی وجود دارد. با این تفاوت که در بسیاری از آنها لایه پکتینی و سلولزی نیز موجود است. سیانوباکترها دارای رنگدانه‎های مخصوص بیلوپروتئین‎ها (فیکواریترین ‎C)، زانتین، کلروفیل ‎a و کاروتین. معمولاً کلروفیل ‎c و ‎b در سیانوباکترها وجود ندارند. جلبک‎های سبز ‎- آبی علاوه بر کلروفیل ‎a دارای رنگ خاص آبی به نام فیکوسیانین می‎باشند. رنگ قرمز فیکواریترین هم در برخی گونه‎ها دیده می‎شود. تقریباً در تمامی

گونه‎ها اطراف سلول را یک غشاء ژله‎ای فرا گرفته است که از بخش غشاء سلولی و یا از سلول مستقیماً ترشح می‎شود. واکوئل در سیانوباکترها از انواع هوایی و یا غذایی هستند که واکوئل‎های هوایی موجب شناوری سیانوباکترها در سطح آب و بهبود فتوسنتز می‎گردند. معمولاً ذرات رنگی (کروموبلاست) بر روی تیلاکوئید قرار دارند. سنتروبلاست‎ها در مرکز سلول قرار دارند و برخلاف کروموبلاست‎ها ناحیه بی‎رنگ محسوب می‎شوند. طیف رنگ و رنگدانه‎ها در سیانوباکترها با توجه به نوع گونه متفاوت است. معمولاً، هیدراتهای کربن در سیانوباکترها وجود دارند که به آمیلوپکتین معروفند. برخی از چربیها و پروتئین‎های دیگر نیز در سیانوباکترها دیده می‎شوند.

جلبک‎های سبز ‎- آبی براساس نوع و نسبت رنگدانه‎ها ممکن است به رنگ‎های چمنی، سیاه، قرمز، قهوه‎ای، زرد و یا بنفش دیده شوند و با وجودی که سیانوباکترها فاقد هرگونه مژک یا تاژک‎اند، ولی نوعی حرکت ویژه در گونه‎های رشته‎ای دیده می‎شود که هنوز مکانیسم دقیق آن روشن نشده است. در حقیقت گونه‎های رشته‎ای یک حرکت بطنی خزنده دارند و گونه‎های تک سلولی و تشکیل

دهنده کلنی فاقد تحرک هستند. برخی از گونه‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی (در گونه‎های رشته‎ای) تا حدی بزرگ می‎شوند که با چشم غیرمسلح قابل دید هستند. در جلبک‎های رشته‎ای مواد ژله‎ای به شکل لوله بوده و سلولها در امتداد یکدیگر از طریق پلاسمودیوم به یکدیگر متصل‎اند. شناسایی مواد ژله‎ای به ویژه زمانی که بی‎رنگ هستند از طریق میکروسکوپ مشکل است. ردیف‎های سلولی در گونه‎های نخی شکل را تریکوم گویند.

تکثیر جلبک‎های سبز ‎- آبی از طریق غیرجنسی (پاره شدن غلاف ژلاتینی و دو نیم شدن سلولها) صورت می‎گیرد، یعنی تکثی در قسمت داخلی دیواره سلولی انجام می‎شود ولی بخش خارجی بدون تقسیم باقی می‎ماند به طوری که یک تراکم بالای سلولی رسیده و تشکیل کلنی می‎دهند.

تشکیل اسپور: نانویست‎ها سلولهای بسیار کوچکی هستند که با سرعت از طریق تقسیم سلول مادر و پی‎درپی تشکیل می‎شوند. این سلولها تا حد طبیعی رشد می‎یابند بنابراین اسپورهای داخلی از طریق تقسیم متوالی یک سلول بزرگ مادر حاصل می‎شوند. ولی اسپورهای خارجی در بخش سلولهای انتهایی تشکیل می‎شوند در تکثیر جلبک‎های رشته‎ای جدا شدن رشته‎های کوچک از رشته اصلی را هورموژنی و جدا شدن سلولها را پلانوکوکون گویند.

هرویست‎های سلولهای فاقد مواد فتوسنتزی بیرنگ یا زردرنگ هستند و اغلب دارای دیواره‌ ضخیم سلولی بوده که در گونه‎های رشته‎ای در دوره‌رشد در بین سلولها در انتهای رشته ظاهر می‎شوند.
جلبک‎های سبز ‎- آبی از قدیمی‎ترین جانداران فوتواتوتروف به شمار می‎روند که معمولاً در دریاها، آب‎های لب شور و شیرین به صورت پلانکتونی و بنتیک زندگی نموده و می‎توانند دامنه وسیعی از شوری و تغییرات درجه حرارت را تحمل نمایند. البته بیشتر جلبک‎های سبز ‎- آبی ساکن آب‎های شیرین می‎باشند و این جلبک‎ها فیتوپلانکتون‎های غالب تابستانی هستند.

سیانوفیت‎ها در صنایع مختلف از جمله آرایشی، دارویی، غذای دام، طیور، ماهی‎ها، ماکیان و نیز غذای انسان مصرف دارند. البته این میکروارگانیسم‎ها به دلیل داشتن ژلاتین زیاد برای تغذیه چندان مناسب نیستند ولی بعضی از انواع آن، مثل نوستوک ‎(Nostoc) به علت داشتن پروتئین و چربی زیاد مصرف می‎گردد.
1-3- شکوفایی ‎(Bloom)
بلومهای سمی سیانوباکترها در ابتدا از طریق گزارشات موجود پیرامون مرگ و میر آبزیان مورد توجه قرار گرفت. اولین مدرک از این نوع گزارشات در سال 1878 در استرالیا مشاهده شده است (1878، ‎Francis).

سیانوباکترها معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‎شوند و معمولاً در تمام طول سال حضور دارند. اخیراً با استفاده از دستگاه‎های مدرن اغلب می‎توان ایجاد بلوم‎های سمی با فرکانس زیاد را حتی قبل از اینکه مسمومیتی اتفاق بیفتد، گزارش و پیش‎بینی نمود.
در زمان بلوم سیانوباکترها، بر روی سطح آب به صورت غلاف موسیلاژی درآمده (به دلیل داشتن واکوئل‎های گازی) و اکسیژن محلول را کاهش می‎دهند. تولید توکسین (سم) توسط این جلبک‎ها زندگی آبزیان و سایر مصرف‎کنندگان را به مخاطره می‎اندازند.

در تمامی دنیا سم کبد (هپاتوتوکسیک حاوی میکروسیس‎تین) ناشی از بلومهای سیانوباکترهای آب شیرین نسبت به بلومهای نوروتوکسین‎ها فراوان‎تر است.
بلومهای سم کبد تا به حال تقریباً از تمامی نقاط دنیا گزارش شده است ولی توده‎های سیانوباکترها عامل نوروتوکسین در بعضی کشورها مثل شمال آمریکا و اروپا و استرالیا گزارش شده است.
جنس‎های میکروسیس‎تیس و عمدتاً ‎Mycrocystis aeruginosa در سراسر جهان بارها باعث شکوفایی و تولید سموم کبدی شده است.
گونه‎های ‎M.viridis، ‎M.botrys تولیداتی مانند میکروسیس‎تین‎ها را ایجاد می‎کنند. توجه شود که در قسمت 2، 2 میکروسیسی‎تین یک ژن غیرنیتروژنی است که اغلب در شرایط کم غذایی غالب است (مخصوصاً در محلی که تولید آمونیاک چشمگیر است). جنس‎های آنابنا که عامل تولید میکروسیس‎تین است از کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه و نروژ گزارش شده‎اند. مطالعات اخیر در مصر حاکی از آن است که 25% گونه‎های آنابنا و نوستوک در مزارع برنج و پیکره‎های آبی شامل میکروسیس‎تین می‎باشد.
Planktothrix agardhii و ‎Planktothrix rubescen عمدتاً تولیدکننده میکروسیس‎تین در نیمکره شمالی هستند و به عنوان گونه‎های غالب باعث شکوفایی در چین، آلمان و سوئد شناسایی شده‎اند. در دریاچه‎های سوئیس گونه ‎Oscillatoria limosa (در رسوبات و صخره‎ها) تولیدکننده عامل میکروسیس‎تین است. علیرغم وقوع گسترده شکوفایی سیانوباکتر در استرالیا، شکوفایی توسط ‎Planktothrix نادر است. این مسئله ناشی از دمای بالا و افزایش گل‎آلودگی است.

در ابتدا ‎Anabaena flos-aquae به عنوان تولیدکننده نوروتوکسین و آناتوکسین ‎a در کانادا معرفی شد. بعدها گونه‎های ناشناخته‎ای از جنس‎های ‎Oscillatoria، ‎Aphanizomenon، ‎Cylindrospermum در اسکاتلند و ایرلند معرفی شدند. هومو آناتوکسین ‎a تنها در گونه ‎Anabaena flos-aquae در آمریکا و اسکاتلند و گونه ‎Anabaena Lemermannii در دانمارک دیده شده است.
شکوفایی ‎Aphanizomenon flos-aquae در آمریکا، برای مدت زمان طولانی تنها تولیدکننده بزرگ ساکسی توکسین در میان سیانوباکترها قلمداد می‎شد. اخیراً ساکسی توکسین در رودخانه‎های استرالیا توسط ‎Anabaena circinalis یافت شده است. در آمریکای شمالی گونه Lynbya wollei

(کفزی آب شیرین) و در برزیل گونه ‎Cylindrospermopsi raciborskii به عنوان تولیدکننده ساکسی توکسین معرفی شده‎اند.
براساس مشاهدات به طور معمول در دریاچه‎های غنی شده جلبک‎های سبز ‎- آبی از گونه‎های غالب جلبک به شمار می‎روند. این جلبک‎ها قادرند نیتروژن را به طور مستقیم از اتمسفر جذب کنند، بنابراین برای کنترل غنی شدن این دریاچه‎ها در درجه اول می‎باید غلظت فسفر به عنوان یک عامل محدودکننده تحت کنترل قرار گیرد. پس فسفر مهمترین عنصر محدودکننده سیانوباکترها است. به منظور محاسبه‌ مقدار فسفر و نیتروژن مورد نیاز برای رشد سیانوباکترها که برای فرمول فتوسنتز آنها مفید خواهد بود.
+H18 + 20H122 + 2-4HPO + ‎-3NO16 + ‎2CO 106
(فرمول 1-1) 2O138 + ‎P6N 110O 263H 106C
با استفاده از تجزیه استوکیومتری ساده نسبت وزنی نیتروژن به فسفر در این جلبک‎ها برابر خواهد بود با

براساس تخمین به منظور تولید مقدار مشخصی از جلبک‎ مصرف نیتروژن 7 برابر فسفر است. توضیح دیگر اینکه اگر نسبت در آب بیشتر از 20 واحد باشد در این حالت فسفر به عنوان عامل

محدودکننده عمل می‎کند. نسبت‏های برابر 5 یا کمتر از 5 واحد بیانگر ایجاد محدودیت از سوی نیتروژن است. سویر اظهار داشت که غلظت‎های بالاتر از 015/0 میلی‎گرم بر لیتر فسفر و 3/0 میلی‎گرم بر لیتر نیتروژن به منظور رشد و جوانه‎زنی جلبک‎ها کافی است. این نتایج، با نتایج تحقیقاتی که در سالهای اخیر انجام گرفته همسویی دارد، به طوری که امروزه بیان می‎شود که غلظت 01/0 میلی‎گرم بر لیتر فسفر در آب قابل قبول، در حالی که غلظت 02/0 میلی‎گرم بر لیتر و بالاتر از آن بسیار زیاد و غیرقابل قبول است.

نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشت این است که انسان همیشه در به وجود آمدن این توده‎های سمی از طریق آلودگی ناشی از پدیده غذایی دخالت ندارند. مثلاً‌ بلومهای غلیظ از سیانوباکترهای سمی از مخازن دست نخورده یا تقریباً مدرن اغلب می‎توان ایجاد بلومهای سمی با فرکانس زیاد را حتی، قبل از اینکه مسمومیتی اتفاق بیفتد گزارش و پیش‎بینی نمود.
1-4- مهمترین راسته‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی
مهمترین راسته‎های جلبک‎های سبز ‎- آبی عبارتند از:
1) ‎Chroococcales تکثیر اغلب از طریق تقسیم ساده سلولی
2) ‎Pleurocapsales تکثیر از طریق آندوسیتوز

3) ‎(Dermocarpales) Chamae siphonales تکثیر از طریق آندوسیتوز و اگزوسیتوز
4) ‎Stigonematales و ‎Nostocales رشته‎ای منشعب و غیرمنشعب، برخی از جنس‎ها همراه با هتروسیست.

1-5- تقسیم‎بندی سیانوباکترها از لحاظ شکل ظاهری
سیانوباکترها به دو گروه رشته‎ای و کلنی تقسیم می‎‎شوند. انواع رشته‎ای به دو گروه سیانوباکترهای دارای هتروسیست و فاقد هتروسیست تقسیم می‎شوند. از گروه سیانوباکترهای رشته‎ای بدون هتروسیست می‎توان گونه‎های ‎ Lyngbya، ‎Sprulina و ‎Oscillatoria را نام برد. از گروه سیانوباکترهای رشته‎ای دارای هتروسیست می‎توان به گونه‎های ‎Anabaenopsis، ‎Anabae na (از مهم‎ترین سیانوباکترهای رشته‎ای هتروسیست‎دار)، ‎Aphanizomenon و ‎Nostoc اشاره کرد. از مهمترین جلبک‎های سبز ‎- آبی کلنی گونه‎های مربوط به جنس‎های ‎Microcysris و ‎Merismopodia است.
1-5-1- سیانوباکترهای رشته‎ای
‎Oscillatoria: از مشخصات عمده گونه‎های اسیلاتوریا، فقدان غلاف ژلاتینی، حرکات و نوسانات ویژه در آب است. اسیلاتوریا در آب دریا، آب‎های لب شور و شیرین و خاک‎های مرطوب یا روی صخره‎ها یافت می‎شوند. گونه‎ای از آن به نام ‎rubescens ‎Oscillatoria به صورت پلانکتونیک بوده و در اوقات معینی از سال متراکم و به آب رنگ قرمز می‎دهند.
‎Sprulina: اگرچه اسپیرولینا تک سلولی است، اما نخ مانند و اغلب به صورت توده‎های گروهی همراه با اسیلاتوریا یافت می‎شوند. گونه‎های آن براساس اندازه و شکل حلقه‎ها از هم متمایز می‎گردند. حرکات این نوع سیانوفیت‎ها را به راحتی می‎توان در زیر میکروسکوپ ملاحظه نمود.
‎Lyngbya: این‎گونه مشابه ‎Oscillatoria است، اما رشته‎ها در یک غلاف محکم از جنس موسیلاژ قرار گرفته‎اند. معمولاً‌ غلافها در سلولهای انتهایی قابل رؤیت است. ‎Lyngbya نسبت به ‎Oscillatoria حرکت کمتری دارد. تکثیر در ‎Oscillatoria و ‎yngbya به وسیله ‌سلولهای جدید که باعث دراز شدن رشته‎ها می‎شود رخ می‎دهد و وقتی یک قسمت از رشته می‎شکند رشته‎ای جدید شکل می‎گیرد که قطعه کوچک را هورموژینوم می‎نامند.

‎Anabaena: این جنس دارای گونه‎های زیاد است که برخی تک سلولی و برخی رشته‎ای بوده که توسط غلاف موسیلاژی احاطه شده‎اند. برخی گونه‎ها کاملاً پلانکتونیک بوده و برخی دیگر در آب‎های کم عمق یا روی زمین‎های مرطوب به صورت توأم با انواع جلبک‎های دیگر یافت می‎شوند.
‎Anabaena Spp یکی از گونه‎های سمی است که به دلیل تولید نوعی ماده سمی موجب مرگ و میر جانوران می‎گردد.
‎Anabaenopsis: این جنس بسیار شبیه به جنس ‎Ana baena و دارای تریکوم‎های نسبتاً کوتاه و متشکل از 20-8 سلول است که با هم ایجاد حلقه می‎نمایند.
1-5-2- سیانوباکترهای کلنی
‎Merosmopodia: این جنس و همچنین جنس ‎Microcystis مربوط به راسته ‎Chroococcales هستند. سلولهای این جنس دارای آرایش مرتب می‎باشند. شناسایی گونه‎ها براساس شکل، رنگ سلول و واکوئل‎ها‎ است.
Microcystis: شامل صدها سلول کروی است که همگی درون یک غلاف موسیلاژی قرار گرفته‎اند. به علت وجود واکوئل‎های گازی، در زیر میکروسکوپ به رنگ سیاه دیده می‎شود.

فصل دوم
طبقه‎بندی سموم سیانوباکتریایی

2-1- طبقه‎بندی سموم سیانوباکتریایی براساس مکانیسم عمل
مکانیسم عمل سموم سیانوباکترهایی که تا به حال شناخته شده‎اند بسیار متنوع است و شامل: هپاتوتوکسین ‎(hepatotoxin)، نوروتوکسین ‎(neurotoxin)، درماتوتوکسین ‎(dermatotoxin) و سموم مهارکننده سنتز عمومی می‎باشند.

2-1-1- نوروتوکسین‎ها
این سموم از نوع عصبی بوده و روی سیستم عصبی و دستگاه تنفسی تأثیر می‎گذارد. از عوارض آن، لرزش عضلات، فلج شدن اعضاء، اختلال در دستگاه تنفس، ترشح زیاد بزاق، سرگیجه، تشنج و نهایتاً مرگ است. نوروتوکسین‎ها بیشتر از آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا گزارش شده است. در موش آزمایشگاهی، مرگ بر اثر توقف سریع تنفس روی می‎دهد. سه گروه از نوروتوکسین‎ها تاکنون شناسایی شده‎اند که عبارتند از:
1- آناتوکسین ‎a و هوموآناتوکسین ‎a، که اثراتی شبیه استیل کولین را داراست.
2- آناتوکسین ‎(S)a، که یک آنتی‎کولین استراز است.
3- ساکسی توکسین، که به عنوان یک سم فلج‎کننده آبزیان اقتصادی صدف‎دار ‎(PSP) شناخته شده است این سم کانالهای سدیم در سلولهای عصبی را مسدود می‎کند.
نوروتوکسین‎ها جزء سموم آلکالوئیدی هستند و معمولاً دارای وزن مولکولی کمتر از 1000 هستند. سموم آلکالوئید غیر سولفاته در سیانوباکترهای آب شیرین همگی جزء نوروتوکسین‎ها محسوب می‎شوند، در حالی که آلکالوئید سولفاته ناشی از ‎Cylindrospermopsin، تجزیه‌ پروتئین را در کبد متوقف می‎سازد.
2-1-2- هپاتوتوکسین‎ها
هپاتوتوکسین سم کبدی بوده و معمولاً توسط جنس‎های ‎Anabaena، Microcystis و ‎Oscillatoria تولید می‎شود. از عوارض آن، آسیب شدید کبدی، استفراغ، اسهال، اختلالات تنفسی و غیره است. از مهمترین سموم هپاتوتوکسین، میکروسیس‎تین است.
2-1-3- درماتوتوکسین‎ها
این سموم لیپوپلی ساکاریدی ‎(LPS) است. بیشتر سیانوباکترها این سموم را تولید می‎کنند و از عوارض آن تورم و التهاب پوست است.

2-2- انواع سیانوتوکسین‎ها
سیانوتوکسین‎ها شامل میکروسیس‎تین، نودولارین، آناتوکسین ‎a، آناتوکسین ‎(S)a و ساکسی‎توکسین است.
2-2-1- نودولارین
نودولارین در گونه ‎Spumigena ‎Nodularia در مناطق طبیعی نظیر دریای بالتیک و آب‎های شور، مصب‎ها و دریاچه‎های ساحلی استرالیا و نیوزیلند یافت شده است. با این وجود بهترین محل شناخته شده بلوم ‎Nodularia spumigena در سال 1878، دریاچه الکساندرینا استرالیا است که تنها شوری کمی بیش از حد معمول آب رودخانه دارد. مجموعه نمونه‎برداری‎ها به مدت چندین سال وجود نودولارین را به عنوان ترکیب غالب در دریای بالتیک نشان می‎دهد.
2-2-2- ساکسی توکسین‎ها
سیانوباکترهای ساکسی توکسین، پراکنش متنوعی را در سراسر جهان دارا است. کمبود آمار ساکسی‎توکسین‎ها احتمالاً به علت محدودیت یافتن آنها در برخی کشورهاست. ‎Anabaena circinalis عامل ساکسی‎توکسین در رودخانه‎های استرالیا است. در آمریکای شمالی در گونه ‎Aphanizomenon flos-aquae در گونه ‎Cylindrospermopsis raciborskii عمدتاً نوروتوکسین و مقدار کمتری ساکسی‎توکسین شناسایی شده است. در آمریکای شمالی ‎‎Aphanizomenon flos-aquae تنها گونه‎ای است که باعث شکوفایی می‎گردد از گونه ‎Lyngbya wollei در آلبامای آمریکا تولیدات دی کربومیل ساکسی توکسین و دی کربومیل گوآنوتوکسین 2 و 3 و 6 شناسایی شده است. گروهی از نوروتوکسین‎های آلکالوئیدی کربامات (استرمشتق از اسید کربامیک) هستند که غیرسولفاته (ساکسی توکسین ‎STX)، یا به طور منفرد سولفاته ‎(gonyautoxins – GTX) و یا دو بار سولفاته شده‎اند (‎C- توکسین). منشأ ساکسی توکسین، در آبزیان اقتصادی صدف‎دار بر اثر تجمع دینوفلاژله‎های دریازی است که باعث مرگ در انسان‎ها می‎شود. ساکسی‎توکسین‎ها در سیانوباکترهای ‎Anabaena circinalis، ‎‎Aphanizomenon flos-aquae، ‎Cylindrospermopsis raciborskii و ‎Lyngbya wollei یافت شده است.

در آمریکای شمالی نژادهای ‎‎Aphanizomenon flos-aquae ‎(NH-1, NH-5) حاوی بیشترین مقدار نئوساکسی توکسین و کمترین میزان ساکسی توکسین می‎باشند. گونه ‎Anabaena circinalis (از استرالیا) عمدتاً‌ شامل توکسین‎های 2C و ‎1C به همراه مقادیر کمی از گوانوتوکسین‎های 2 و 3 می‎باشند. سیانوباکتر آب شیرین ‎Lyngbya wollei شش آنالوگ ساکسی توکسین تولید می‎نمایند. گونه برزیلی ‎Cylindros[permopsis raciborskii عمدتاً دارای نئوساکسی توکسین و مقدار کمی ساکسی توکسین است.

براثر شکوفایی ‎Trichodesmium در جزایر ویرجین نوعی نوروتوکسین گزارش شده است که گرچه آناتوکسین ‎a و یا آناتوکسین ‎(S)a نمی‎باشد ولی خصوصیات آنها را دارا است.
2-2-3- آناتوکسین ‎a و هوموآناتوکسین ‎a
این ترکیب سمی یک آلکالوئید با وزن ملکولی 165 و آمین نوع دوم 2-acety-9azabicyclo(4-2-1)non-2-ene است.

آناتوکسین ‎a در گونه‎های ‎‎Anabaena flos-aquae، ‎Cylindrospermum Sp.، ‎‎Aphanizomenon flos-aquae، ‎Anabaena planktonica، ‎Aphanizomenon sp.Oscillatoria sp.، ‎Microcystis sp. تولید می‎شود.
هوموآناتوکسین با وزن ملکولی ‎(MW = 179) از گونه ‎Oscillatoria formosa (Phormidium formosum) ‎ استخراج شده است که دارای یک گروه پروپیونیل در ‎2C به جای گروه استیل می‎باشد. LD50 (دوزی که در آن 50% اثر آن باعث مرگ 50% نمونه‎ها می‎گردد) در آناتوکسین ‎a معادل 250-200 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن است.

2-2-4- آناتوکسین ‎a ‎(S)
تنها استرفسفات از ‎N- هیدروکسی گوانین حلقوی با وزن ملکولی ‎(MW=225) است. که از گونه ‎‎Anabaena flos-aquae ‎(NRC 525-17) و شکوفایی گونه ‎Anabaena Lemmermanii به دست آمده است. ‎LD50 آناتوکسین ‎(S)a در موش معادل 20 میکروگرم بر کیلوگرم است. تغییرات ساختمانی آناتوکسین ‎(S)a هنوز شناسایی نشده است.

2-2-5- ‎Cylindrospermopsin
این سم معمولا‌ً در پیکره‎های آبی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری یا مناطق خشک تولید می‎شود و یک آلکالوئید سولفاته است که تجزیه پروتئین را در کبد متوقف می‎سازد.
2-1- ساختار آناتوکسین ‎a و آناتوکسین ‎(S)a
2-2- ساختار ساکسی توکسین
2-3- ساختار ‎Cylindrospermopsin
2-2-6- میکروسیس‎تین

میکروسیس‎تین یکی از مهم‎ترین سموم سیانوباکترها است. در حالیکه بسیاری از گونه‎های تولیدکننده توأم با چندین میکروسیس‎تین هستند، معمولاً یک یا دو نوع آنها در گونه‎های خاصی غالب‎اند. تنوع کیفیت میکروسیس‎تین مکرراً در اغلب گونه‎های آنابنا و هم‎چنین میکروسیس‎تین‎ها مشاهده شده است به طور معمول، ‌برخی گونه‎ها مثل ‎Planktothrix، ‎Anabaena و ‎Microcystis دارای انواع میکروسیس‏‎تین هستند.
در آلمان نمونه‎هایی از ‎Planktothrix که میکروسیس‎تین تولید می‎نمایند در گونه‎های ‎Planktothrix rubescens و ‎Planktothrix agardhii دیده می‎شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:37 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word :

نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران
اولین نشست و دیدار رسمی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان عرصه‌ی موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی، شامگاه گذشته ـ 22 فروردین ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم هنرمندان نقطه‌نظرات و دغدغه‌هایشان را پیرامون وضعیت هنرجویان در ایران مطرح و سپس حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد سخنرانی کرد.

دکتر سریر: موسیقی موضوع درجه دوم شده است
مدیرعامل خانه‌ی موسیقی که در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی گفت:من و موسیقی گاه با هم درد‌دل می‌کنیم و قصه‌ی غصه‌هایمان را به هم می‌گوییم. دیروز دیدم که او ناراحت است و گفت که اصلا به من توجه ندارند و من موضوع درجه دو هستم.
محمد سریر ادامه داد: موسیقی گفت که چرا من که در زندگی همه و در خلوت و لذت همه طبقات و مسوولین هستم به من بی‌توجهی می‌شود، خیلی‌ها در خلوت به من علاقه دارند، اما در عمل به من اصلا اهمیتی نمی‌دهند.

این هنرمند مطرح کرد: موسیقی در درد‌ودل‌هایش به من گفت که حتی ابزاری که من به وسیله‌ی آن خود را نشان می‌دهم در حصر خانگی است و نمی‌توانم آن را نشان بدهم. به‌علاوه ذات من مادرانه است و احساسی هستم، اما من را مردانه می‌خواهند و برای خشونت، طلب می‌کنند.
سریر با اشاره به وضعیت موسیقی ادامه داد: موسیقی می‌گوید که گاهی وقت‌ها چیزی‌هایی او را بدنام می‌کند. صداهایی تولید می‌شوند که اصلا نام موسیقی ندارند. چون هر صدایی که

موسیقی نیست، این‌ها تنها اصواتی هستند که تولید می‌شوند و بی‌خود نام مرا خراب کرده‌اند. به‌علاوه از شعرها‌ هم گله‌مند هستم، شعرها هم وضع مرا خراب می‌کنند و گاه آبروی مرا می‌برند.
مدیر عامل خانه موسیقی در پایان سخنانش گفت: موسیقی گفت؛ این ذکر مصیبت‌ها را زیاد می‌کنم، اما کسی گوش نمی‌دهد. من هم به او گفتم که باش تا صبح دولتت بدمد.
مدیرعامل خانه تئاتر:
جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست
در ادامه‌ی مراسم ایرج راد مدیرعامل خانه‌ی تئاتر در سخنانی گفت: هر مدیری که می‌آید علاقه دارد که کار مثبتی انجام دهد تا حداقل نامش به عنوان کسی که برای پذیرفتن مسوولیتی توانمندی داشته است، باقی بماند. اما متاسفانه نمی‌دانم که چرا هیچ‌گاه نمی‌شود و مشکلات فراوانی همیشه وجود دارند.

او با اشاره به وضعیت تئاتر ادامه داد: با کمبود‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین آنها کمبود سالن نمایش است. به‌علاوه سفره‌ی تئاتر کشور تنها برای 200 تا 300 هنرمند امکانات دارد، اما شاید بیش از سه یا چهار هزار نفر بر سر این سفره نشسته‌اند و با این شرایط مشکلات بسیاری پیش می‌آید و بسیاری از هنرمندان تئاتر بدون این‌که هیچ کدورتی با هم داشته باشند نسبت به یکدیگر بدبین می‌شوند، چرا که فکر می‌

مدیرعامل خانه تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست تصریح کرد: جایگاه حرفه‌ای‌ها، آماتورها و دانشجویان حتی سالن‌ها هم تعریف نشده است و این معضل بزرگی است.
او ادامه داد: تعداد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها در رشته‌ی تئاتر سالانه 700 نفر است، به‌علاوه آموزشگاه‌های هنری آزاد هم هنرجویان تئاتر تربیت می‌کنند، اما آیا توان داریم که برای این تعداد کثیر ایجاد شغل کنیم و آیا از ضربه و لطمه‌ای که به این جوانان می‌رسد با خبریم و جایی برای پاسخ ‌گفتن به آنها داریم؟! آیا به تاثیرات منفی افسردگی، گوشه‌گیری و بسیاری از ناهنجاری‌هایی که در کمین آنها نشسته‌ است توجه می‌کنیم؟ آیا آماری داریم که به کمک آن برای نیازهای مملکت سرمایه‌گذاری کنیم؟
ایرج راد با اشاره به اجرای تئاتر ایران در عرصه‌ی بین‌المللی تصریح کرد: تئاتر‌هایی که از ایران به خارج از کشور می‌روند بازتاب‌های عمیق بین‌المللی دارند و این نشانگر توانمندی هنرمندان ایران است، اما متاسفانه به‌دلیل کمبود امکانات بسیاری از آنها در داخل کشور روبه خاموشی می‌روند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ما هنرمندان باز هم آمدیم با امیدواری، برای این‌که دست‌به‌دست هم بدهیم و انتظاراتی که از یک مسوول داریم، مطرح کنیم تا مشکلاتی که پیشرو هست تا حد امکان از میان برداریم.

امیدواری به گام‌های جدید در عرصه‌ی هنرهای تجسمی
در ادامه‌ی مراسم محمدعلی رجبی نماینده‌ی هنرمندان هنرهای تجسمی در سخنانی گفت:هنرهای تجسمی مانند دریایی است که رشته‌های مختلف هنری ایرانیان و تاریخ و فرهنگ مردم کشور در آن آشکار است. هنرمندان ایرانی‌آوازه‌ی جهانی داشتند و افتخارات جهانی را برای کشور به ارمغان آورده‌اند و اگر در گذشته کمال‌الدین بهزاد را داشتیم، امروز استاد فرشچیان را داریم که به عنوان یک هنرمند بین‌المللی شناخته می‌شود.

رجبی از انجمن هنرهای تجسمی به عنوان بزرگترین انجمن فرهنگی کشور با بیش از 15 هزار عضو یاد کرد و افزود: باید به هنرهای تجسمی توجه بیشتری داشته باشیم، چون این هنر با زندگی مردم آمیخته است و زیر پای همه‌ی ایرانیان فرش گسترده است که نقشی از عرش دارد و همه‌ی مردم با آن آشنا هستند.
وی تصریح کرد: هنرهای تجسمی گسترده است و با نقاشی، هنرهای دیگر حتی ادبیات در ارتباط است و این‌ روند به گستردگی این هنر کمک می‌کند.
رجبی بیان کرد: اگر در دانشگاه‌های ما بیشترین ظرفیت آموزش هنری به بخش تجسمی اختصاص دارد، باید متناسب با شان و گستردگی آن امکانات فراهم شود.
این هنرمند هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در کنار میراث بزرگی که در زمینه‌ی هنرهای تجسمی داریم، همه‌ی هنرمندانمان در عصر پست‌مدرن حرفی برای گفتن در جهان داشته باشند باید نگاه عمیقی به هنرهای اصیل خود داشته باشیم. اگر هنر وجه اجتماعی خود را در جامعه حفظ کند، مشکل چندانی نداریم. هنر به آقا بالاسر نیاز ندارد، چطور مردم آثار هنری را از سالیان گذشته پیش خود نگه داشته‌اند و سال‌هایی طولانی از آنها صیانت کرده‌اند.
رجبی در پایان سخنانش گفت:باید دقت کنیم که در جامعه‌ی هنری تا چه اندازه نگاهمان به مردم است و اگر هنر ما حرف دل مردم باشد پایندگی خواهد داشت، اما مسائلی هست که مسوولین می‌توانند به آن توجه کنند و امیدوارم که شاهد گامی جدید و تحولاتی بیشتر در زمینه‌ی هنرهای تجسمی باشیم.
معاون هنری وزارت ارشاد:

برای پیشبرد اهداف هنری باید چشم‌انداز روشن داشته باشیم
به گزارش ایسنا، در ادامه پس از سخنان هنرمندان، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی است به‌جای محمدحسین ایمانی‌خوشخو عهده‌دار این مسئولیت است، در سخنانی گفت: دهه‌ی چهارم انقلاب را باید دهه‌ی عدالت و پیشرفت بدانیم و نقش هنر در این دهه برای ملتی که داعیه‌دار میراث گرانبهای هنری است باید با برنامه‌های متعددی همراه باشد و جامعه‌ی هنری کشور در کنار مسوولین اجرایی باید تلاش کنند.

او تاکید کرد: باید برای پیشبرد اهداف هنری کشور یک چشم‌انداز روشن داشته باشیم و مشخص کنیم که نقش دولت و جامعه‌ی هنری در این مسیر چیست.
شاه‌آبادی ادامه داد: دولت را نباید فقط به شکل یک قُلکی دید که حمایت کند و یا یقه معاون هنری را گرفت که چرا صندلی سالن‌ها کم است، بلکه باید ببینیم با این منابع مالی محدود، چگونه می‌توانیم بهترین کارها را انجام بدهیم.
او با اشاره به اقتدار فرهنگی در ایران تصریح کرد: اقتدار هنری بخشی از اقتدار فرهنگی است و ما ملتی هستیم که به حق باید بهترین‌ها را داشته باشیم. ما در این حوزه مدعی هستیم و باید چشم‌انداز روشنی را برای دستیابی به اقتدار فرهنگی و بازگشت آن به کشور داشته باشیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سالیان سال ملت ایران پرچمدار فرهنگ و هنر بوده است و ملت ما را این‌گونه می‌شناسد و اگر ایرانیان آیین اسلام را پذیرفتند، این نشانه‌ی ظرفیت فرهنگ و تمدن آنهاست که توانستند این آیین را دریابند و از آن بهره ببرند.
شاه‌آبادی ادامه داد: ریشه‌ی هنر ایران از یکسو در آداب، سنن، فرهنگ و تمدن ایرانی است و از سوی دیگر با آموزه‌های دینی و سنت نبوی آمیخته شده است و هنر در کشور ما نیز باید چنین ویژگی را داشته باشد چرا که تکیه بر این دو عنصر، برای هنر کشور ما امری ضروری است و معتقدم که در دهه‌ی پیشرفت و عدالت که هنرمندان پیشگامان هستند باید به هنر از این زاویه نگاه شود. هنر چشمه‌ی جوشان تخیل آزاد است و باید ببینیم که در این تخیل به چه معتقد هستیم و هنر در راستای اخلاق است که مطلوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه هنر را سرلوحه‌ی ماموریت‌ها قرار داد، تصریح کرد:باید صحنه‌ی هنر از یکسو عرصه‌ای برای همت مضاعف و کار مضاعف و از سوی دیگر بزرگراه پیشرفت مضاعف باشد. امسال را که سال همت مضاعف و کار مضاعف نام‌گذاری شده است، سنگ بنایی قرار می‌دهیم تا به کمک آن به اقتدار هنری برسیم و این انتظار هم از معاونت هنری هست تا مشکلات هنری کشور را حل کند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدردانی از هنرمندان و مسوولانی که تاکنون عرصه‌ی هنر کشور را مدیریت کرده‌اند از اولویت‌ها دانست و ادامه داد: باید همه‌ی نگاه‌ها، سلیقه‌ها و افرادی که با معیارهای جامعه همراهی دارند، حمایت کنیم.
او تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برای عرضه‌ی هنر کشور نیز از اقدامات مهم است و اگر همراهی همه را به همراه داشته باشد، قطعا به نتایج خوبی خواهد رسید.
شاه‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: پژوهش و بررسی کارهای انجام شده در گذشته و دلایل شکست برخی از طرح‌ها، به‌صورت جدی باید انجام شود تا فعالیت‌های امروز بازدهی لازم را داشته باشد و اشتباهات گذشته تکرار نشود.
معاون هنری وزارت ارشاد، تغییر در نظام یارانه‌های هنری کشور را یک ضرورت دانست و گفت: یارانه‌ها به دو بخش تولیدات و جشنواره‌ها اختصاص دارد، اما باید در این بخش حوزه‌ی سومی یعنی معرفی کارها به مردم هم تعریف شود.
او ادامه داد: باید این امر به‌صورت جدی پیگیری شود تا آثار هنری تعامل جدی‌تری را با مردم برقرار کنند. به‌ علاوه تامین، سامان‌دهی و آموزش نیروی انسانی از اساسی‌ترین مقولاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
شاه‌آبادی گفت:به جای حمایت‌های مستقیم باید به‌دنبال حمایت‌هایی برویم که کلیت رشته‌ها را در بر بگیرد وقتی بنیه‌ی مالی محدودیت خاصی دارد، باید به همه‌ی مجموعه هنرهای تجسمی توجه شود. چرا در مجلس شورای اسلامی یک ماده‌ی واحده که بار مالی زیادی هم برای دولت نداشت به تصویب نرسید؟ این به‌دلیل ناآشنایی با این هنر است و اگر جدی‌تر کار کنیم چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.
معاون هنری وزارت ارشاد حمایت از هنرمندان شهرستانی را از محوری‌ترین برنامه‌هایش دانست و گفت: ظرفیت‌های زیادی در شهرستان‌ها وجود دارد، به‌علاوه با تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر در استان‌ها، بودجه برای شهرستانی‌ها هم فراهم است و باید بدانیم از تمام امکاناتی که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر کشور موجود است، بهره ببریم.
وی در سخنانش به حوزه‌ی موسیقی اشاره کرد و افزود: اگر موسیقی کشور، متولی جدی و سیاست‌گذار منظم و تاثیرگذار داشته باشد، می‌تواند سره را از ناسره جدا کند و نباید موسیقی نازل آنقدر گسترش پیدا کند که نماد کشور شود.
شاه‌آبادی سامان‌دهی هنرستان‌ها را از دیگر اولویت‌های عرصه‌ی هنر کشور دانست و گفت: اگر هنرجویان در هنرستان‌ها آموزش‌های تخصصی ببینند، مراکز تخصصی هم با تربیت این نیروها، کارآمد و سطح بالا خواهند شد.

معاون هنری وزارت ارشاد در پایان سخنانش،حوزه هنر را نیازمند یک کلان‌نگری است و افزود: اینجا مجلس یا هیات دولت نیست که با یکدیگر سر بی‌پولی چانه بزنیم. اینجا مکانی برای درددل هنرمندان و مدیران داخلی است و باید با همفکری یکدیگر از امکانات موجود استفاده کنیم.
دراین مراسم هنرمندانی چون حسن ریاحی، هوشنگ کامکار، منوچهر صهبایی، محمد سریر، مجید اخشابی، هوشنگ ظریف، بهروز بقایی، اسماعیل خلج، مصطفی کمال‌پور تراب، هادی منتظری، هنگامه اخوان، قباد شیوا، پری صابری، هادی مرزبان، بهرام شاه‌محمدی، رازمیک اوحانیان، میلاد

عمرانلو، فرشید ابراهیمیان، محمدحسین ناصر‌بخت، محمد میرزمانی، احمد ابراهیمی، مریم معترف، محمدرضا خاکی، ایرج راد، امرالله فرهادی، شهرام کرمی، رضا مهدوی، سید جواد هاشمی، محمدعلی رجبی، سید عباس میرهاشمی، احمد اسفندیاری، لوریس چکناواریان، عبدالحسین مختاباد، بابک رضایی، سیاوش تهمورث، حمیدرضا نوربخش و; حضور داشتند. حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و محمود شالویی مدیر دفتر هنرهای تجسمی ، علی‌اصغر امیرنیا مدیر بنیاد رودکی از مسئولان حاضر در این برنامه بودند.

نگاهی بر مشکلات و نارسایی های هنرجویان ایرانی
نامه سرگشاده جمعی از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)
به مدیر کل محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه
همان طور که اطلاع دارید هنرستان هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا) که تحت مدیریت وجزءواحدهای آن اداره محترم می باشد قریب به25سال است که درحال فعالیت می باشد ودراین مدت به جذب، پرورش و تربیت هنرجویان بسیاری در رشته‌های نقاشی و گرافیک و سینما پرداخته و بسیاری از هنرمندان فعال کرمانشاه در عرصه گرافیک، نقاشی، سینما و همچنین تعدادی از مدیران ارشد آن اداره محترم فارغ التحصیل این هنرستان می باشند.

بسیاری از این هنرمندان در کرمانشاه فعال بوده و برخی نیز در تهران و دیگر شهر های ایران در حال خلق آثار هنری و خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشند.تربیت این هنرمندان قطعا حاصل سالها کار و تلاش اساتید و دیگر دست‌اندرکاران این مکان هنری وآموزشی می باشد. اما جریانی که توانسته از بدو تاسیس هنرستان تا به حال هنرمندانی خلاق، آگاه و شاخص به وجود بیاورد جو هنری و پرنشاط حاکم بر این مکان آموزشی بوده که آنرا را از سایر هنرستانها و دبیرستان‌های دیگر در جایگاهی ارزشمند قرار داده است بطوری که علاقمندان به رشته ی موسیقی نیز با مدرک دیپلم هنرهای تجسمی از این هنرستان فارغ التحصیل شده‌اند. زیرا این مکان را عرصه ای برای فعالیت آزاد و خلاقانه یافته اند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:37 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مطالعه تغییر پذیری فضاییدرزمانی حرارت در ارتباط با کاربری/پوشش زمین در منطقه شهری تبریز با استفاده از داده های حرارتی و انعکاسی TM و ETM+ لندست word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مطالعه تغییر پذیری فضاییدرزمانی حرارت در ارتباط با کاربری/پوشش زمین در منطقه شهری تبریز با استفاده از داده های حرارتی و انعکاسی TM و ETM+ لندست word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مطالعه تغییر پذیری فضاییدرزمانی حرارت در ارتباط با کاربری/پوشش زمین در منطقه شهری تبریز با استفاده از داده های حرارتی و انعکاسی TM و ETM+ لندست word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مطالعه تغییر پذیری فضاییدرزمانی حرارت در ارتباط با کاربری/پوشش زمین در منطقه شهری تبریز با استفاده از داده های حرارتی و انعکاسی TM و ETM+ لندست word :

چکیده

برای مطالعه و پایش رابطه بین الگوی توزیع و تغییرات دما با کاربری / پوشش زمین در منطقه شهری در حال رشد تبریز تصاویر چند زمانه لندست 5،4 و 7 سنجنده های TM و ETM+ اخذ شده در تاریخ های 30 ژوئن 1989، 18 اوت 1998 و 2 اوت 2001 مورد استفاده قرار گرفتند. بررسیهای انجام شده از طریق طبقه بندی تصاویر و استخراج اطلاعات آماری هر کلاس نشاندهنده ارتباط قوی میان نوع کاربری و دمای سطح است. بررسی رابطه میان NDVI و حرارت سطح با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره نقش مؤثر پوشش گیاهی در تعدیل دمای سطح را نشان داد. تغییر پذیری زمانی دادههای دما و پوشش گیاهی در فضای نرمال Fr/T*

مطالعه شد. ردیابی موقعیت پیکسلها در این فضا نشان داد که تغییرات کاربری ناشی از شهرنشینی در فضای فوق به صورت حرکت از شرایط مطلوب (دمای پایین، پوشش گیاهی بالا) به شرایط نامطلوب (دمای بالا، پوشش گیاهی پایین) مشاهده میشوند. نتایج این تحقیق نشانمیدهد که روش استفاده شده کارآیی زیادی دارد و برای مطالعه و پایش تغییرات زمانی و مکانی جزایر حرارتی در شهرها میتواند استفاده شود.

واژه های کلیدی: سنجشازدور- جزایرحرارتیشهری- تغییرپذیری زمانی ومکانی-لندست-مدلسازی-متد مثلث-ردیابی زمانی-

مطالعه و پایش

سرآغاز

گرمایش شهری یکی از شناختهشدهترین اشکال دستکاری محلی اقلیم به دست بشر است، بدین نحو که تغییرات کاربری/پوشش زمین در مناطق شهری میتواند منجر به افزایش دما در مناطق شهری نسبت به دمای هوای مناطق روستایی پیرامون شود.

این پدیده به شکل جزیره حرارتی شهری1 کمی شده و بیش از

150 سال است که در شهرهای مختلف جهان مطالعه و ثبت شده است

2003 ) ،(Streutker و عموماً به همراه تغییر سطح زمین از پوششهای طبیعی به پوششهای غیر قابل رخنه به دست بشر ظاهر می شود.

مطالعات سنتی جزیره حرارتی شهری بیشتر با دادههای دمای هوای ایستگاههای هواشناسی، یا پیمایش های انجام شده به کمک وسایط نقلیه صورت میگیرد. اندازهگیری UHI به کمک دمای سطح ثبت شده به وسیله سنجندههای فضائی و هوائی روش جدیدی است که در چند سال اخیر برای کاهش ضعف های روشهای سنتی استفاده شده است.

نویسنده مسئول:تلفن:E -mail amiri. reza@gmail.com 09143023242

108

دادههای ایستگاههای هواشناسی دارای مزیت قدرت تفکیک زمانی بالا، ثبت طولانی دادهها و درعین حال دارای قدرت تفکیک مکانی نامطلوبی هستند. اصولاً داده های سنجش از دور، قدرت تفکیک مکانی بالاتری را ارائه میکنند، در حالیکه دوره کوتاه ثبت داده و قدرت تفکیک زمانی محدودی دارند.

مطالعه UHI با سنجش از دور، ابتدا با بهرهگیری از دادههای ماهوارههای پرتاب شده در دهه (HCMM, NOAA, TIROS) 1970

که حامل اولین سنجدههای مادون قرمز حرارتی غیر نظامی بودند، آغاز شد. (1972) Rao اولینمحققی بود که نشان داد مناطق شهری از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر مادون قرمز حرارتی قابل شناسائیاند. Carlson

(1977) با استفاده از داده های ایستگاههای هواشناسی، صحت نتایج بدست آمده از AVHRR را مورد بررسی قرار داد. Matson و همکاران

(1978) با استفاده از تصاویر شبانه AVHRR تفاوتهای دمای سطحی شهر و روستا را بررسی کردند. (1979) Price دادههای HCMM را برای برآورد شدت گرم شدگی سطوح شهری مورد استفاده قرار داد. Roth و همکاران (1989) با همراه کردن الگوهای دمای سطحی با انواع کاربری زمین ،دادههای حرارتی AVHRR را برای ارزیابی شدت UHI

به کار بردند.در نهایت، (2002) Streutker نقشههای حرارت سطح مربوط به دو دوره زمانی از دادههای AVHRR را استخراج کرد و به مدلسازی UHI به صورت سطح قوسی دو بعدی قرار گرفته بر یک پس-

زمینه مسطح روستائی پرداخت. این مطالعه نشان داد که شدت UHI به صورت معکوس با دمای مناطق روستایی همبستگی نشان میدهد، در حالیکه گسترش فضایی UHI از هر دو عامل شدت UHI و دمای مناطق روستایی مستقل میباشد. قدرت تفکیک 1/1 کیلومتری دادههای

NOAA فقط برای تهیه نقشه های حرارتی کوچک مقیاس مناسب بود و با ظهور سنجندههای جدیدتر، نظیر TM با قدرت تفکیک 120 متری در باند حرارتی، بهره گیری از مزایای آن در مطالعات UHI آغاز شد. Carnahan و همکاران (1990) با استفاده از تصاویر مادون قرمز حرارتی2 سنجنده TM به مشاهده متوسط مقیاس تفاوتهای دمایی میان مناطق شهری و روستائی پیرامون پرداختند. (1992) Kim با بهرهگیری از دادههای حرارتی TM سعی در نشان دادن اهمیت آلبدو در رطوبت خاک در حرارت سطوح داشت. (1994) Nichol با استفاده از

TM مطالعه جامعی برای پایش حرارتی مناطق مسکونی سنگاپور انجام

مجله محیط شناسی شماره43

داد. با ظهور سنجندههای حرارتی با قدرت تفکیک فضایی بسیار بالا مانند سنجنده هوایی ATLAS، محققان در مطالعات خود از این دادهها برای بررسی الگوهای کوچک مقیاس حرارت در شهر استفاده کردند. Quattrochi و همکاران (1994) و (1998) و Lo و همکاران (1997)

با استفاده از دادههای ATLAS چنین نتیجه گرفتند که پاسخ حرارتی گیاهان میتواند بنا به خصوصیات بیوفیزیکی و سایر عوامل بسیار متنوع باشد. در مطالعات اخیر توجه محققان علاوه بر دمای سطح به خصوصیات دیگری مانند عوامل بیوفیزیکی مؤثر بر UHI جلب شده است 2004) ،.(Liang در این راستا (1994) Carlsonنشان داد که پیکسلها در فضای دو بعدی شاخص پوشش گیاهی و دمای سطح تصاویر چند طیفی، شکل مثلثی به خود میگیرند. (1996) Gallo نشان داد که اشکال مختلف این مثلثها با خصوصیات سطوح در ارتباط هستند.(2000) Carlsonاستفاده از متد مثلث برای استخراج مشخصه های بیوفیزیکی از تصاویر ماهواره ای را توسعه داد. وی برای نشان دادن اثر تغییرات کاربری/ پوشش زمین، حرکت زمانی پیکسل ها در فضای مزبور را مورد توجه قرار داد.

در ایران نیز کاربرد تصاویر حرارتی در زمینه های مختلفی مورد توجه بوده است. زبیری و مجد (1371) به تهیه نقشه حرارتی دریاچه مهارلو با استفاده از باند حرارتی سنجنده TM پرداختند. اکبری (1379) با استفاده از داده های سنجنده TM بررسی جزایر حرارتی شهری و تهیه نقشه توزیع حرارت و آلودگی در شهر تهران را مورد توجه قرار داد.

کریمی (1380) با استفاده از روش Spilt-Window به تعیین تعدادی از مشخصههای اقلیمی با دادههای حرارتی AVHRR پرداخت. توکلی صبور (1380) تعیین آنومالیهای ناشی از فعالیت های زمین گرمایی در منطقه سبلان را مورد توجه قرار داد. علوی پناه و همکاران (1381) با استفاده از باند حرارتی سنجنده TM به تهیه نقشه دمای سطح در بیابان لوت پرداختند. نتایج این تحقیق حداکثر دمای اندازهگیری شده را 53/54

درجه نشان داد.

در مطالعه حاضر دادههای حرارتی چند زمانه TM وETM+ برای بررسی تغییر پذیری مکانی و زمانی دما در ارتباط با خصوصیات فیزیکی

(ارتفاع و جهت شیب) و بیوفیزیکی (پوشش گیاهی) چشم انداز در منطقه پویای شهری تبریز مورد استفاده قرار گرفته اند. برای مقایسه تصاویر چند زمانه و ردیابی خط سیر پیکسلها در فضای مثلث، بهنجارسازی

مطالعه تغییر پذیری فضایی – زمانی حرارت در ارتباط با کاربری /پوشش زمین 109

تصاویر با کمک روش مثلث انجام شد. همچنین روش مثلث در مطالعه ارتباط میان تغییر در الگوهای زمانی توزیع حرارت با تغییرات زمانی رخ داده در NDVI و کلاسهایکاربری به کار رفته است. علاوه بر ارزیابی توانایی دادههای حرارتی و امکانات سنجندههای جدیدی چون ETM+

در مطالعات جزیره حرارتی شهری، استفاده از این دادهها در بررسی تغییرات الگوهای کاربری/ پوشش زمین بر اثر شهرنشینی سریع در شهر تبریز و آثار گسترش شهر بر الگوهای حرارتی و در پی آن زندگی شهروندان از اهداف تحقیق حاضر بوده است.

دادهها و روش شناسی

منطقه مورد مطالعه

شهر تبریز در عرض 38 5 25 شمالی و طول 46 17 5

شرقی در جلگه شرقی دریاچه ارومیه، در مسیررودخانه آجیچای و محصور میان کوههای محلی از شمال و پیشکوههای سهند از جنوب است که کم ارتفاع ترین نقطه آن 1361 متر در محل فرودگاه تبریز است این شهر به عنوان بزرگترین مرکز زیستی غرب کشور براساس آخرین سرشماری سال 1375 دارای جمعیتی بالغ بر 1191043 نفر بوده است (مرکز آمار ایران،.(1376

در دوران اخیر نیز نرخ رشد سالانه جمعیت این شهر برای دوره 40

ساله 1335)تا(1375 با 3/59 درصد جزء بالاترین ارقام نرخ رشد در کشور بوده است (وزارت مسکن و شهرسازی، .(1372 این افزایش سریع جمعیت به صورت اشغال و تخریب چشماندازهای طبیعی پیرامون شهر با ایجاد سکونتگاههای شهری بروز کرده است.

دادههای مورد استفاده و پیش پردازش تصاویر

دادههای مادون قرمز حرارتی اخذ شده به وسیله سنجنده TM

ماهوارههای لندست 4، 5 و سنجنده ETM+ ماهواره لندست 7 در حالت بهره بالا3به ترتیب مربوط به تاریخ های 30 ژوئن 1989، 18 اوت 1998

و 2 اوت 2001 برای استخراج دمای سطح استفاده شدند.

به دلیل عبور صبح هنگام سنجندهها احتمال تشخیص جزیره حرارتی در حال تشکیل توسط دادههای حرارتی فوق به حداکثر میرسد

.(Nichol ,1996) دادههای چند طیفی همین سنجندهها نیز برای استخراج خصوصیات کاربری/ پوشش زمین به کار گرفته شدند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:36 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاثیر موقعیت ژئوپولتیکی بندر کنارک و سواحل آن بر امنیت جنوب شرق کشور word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر موقعیت ژئوپولتیکی بندر کنارک و سواحل آن بر امنیت جنوب شرق کشور word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر موقعیت ژئوپولتیکی بندر کنارک و سواحل آن بر امنیت جنوب شرق کشور word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر موقعیت ژئوپولتیکی بندر کنارک و سواحل آن بر امنیت جنوب شرق کشور word :

چکیده

امروزه نقش بی همتای عوامل اقتصادی در تصمیم گیری های سیاسی در معادلات قدرت جهانی آشکارشده است. به نظر می رسد آنچه در تفکرات ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک جدید، اهمیت بی بدیلی پیدا کرده است اقتصاد و دست یابی به بازارهای اقتصادی جهان برای افزایش منافع اقتصادی از طریق خرید ، فروش، سرمایه گذاری و ; می باشد. به عبارت دیگر اقتصاد به عنوان ابزار اصلی تثبیت قدرت دولتها در صحنه بین المللی مطرح شده است. در قرن بیست و یکم قدرت اقتصادی در بالاترین سطح به عنوان یک ابزار سیاسی، در دست دولتهایی خواهد بود که شکاف اساسی و اصولی باگذشته، دارند و روند تغییرات را درک کرده و می بایست سمت و سوی آینده اقتصاد جهان را بشناسند. موقعیت ژئوپولتیکی یک منطقه از کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی ضمن تاثیر گذاری بر اقتصاد و امنیت آن منطقه، می تواند بر اقتصاد، منافع و امنیت ملّی آن کشور تاثیرات متفاوتی داشته باشد. تعامل و برآیند سیاست، قدرت و موقعیت سرزمینی می تواند چشم اندازهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در حوزه های جغرافیایی یک کشور به وجود آورد. منطقه کنارک به لحاظ دسترسی به دریای عمان و دارا بودن استعدادها و پتانسیل های بالقوه طبیعی، موقعیت ویژه ای را از لحاظ راهبردی به خود اختصاص داده است، اما به دلیل عدم شناخت صحیح قابلیت ها و محدودیت ها منطقه، استفاده از این موقعیت راهبردی به نحو مطلوب صورت نمی گیرد. از جمله قابلیتهای محیطی این منطقه می توان به وجود موقعیت بندر گاهی و ترانزیت اشاره کرد. در این مقاله تلاش شده است مهمترین عوامل ژئوپولیتیکی که بر کارکرد امنیت سواحل کنارک بر جنوب شرق کشور تاثیر داشته مورد شناسایی، بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و مطالعات میدانی استفاده شده است.نتایج نشان می دهد موقعیت ژئوپولتیکی منطقه کنارک می تواند در تامین امنیت جنوب شرق کشور مثمر واقع شود.

واژگان کلیدی: امنیت، کنارک، ژئوپولتیک، سواحل

مقدمه:

برجستگی عنصر جغرافیا در شکل دهی سیاست های داخلی و خارجی ایران با رویکرد تحلیلی این تحقیق را بسوی ژئوپلتیک و امنیت رهنمود کرده است که ژئوپلتیک عبارتست از: درک واقعیت های محیط جغرافیایی به منظور دست یابی به قدرت به نحوی که بتوان در بالا ترین سطح وارد بازی جهانی شد و منافع و حیات ملی را حفظ کرد، به عبارت دیگر ژئوپلتیک به مفهوم علم کشف روابط محیط جغرافیایی و تاثیر آن بر سرنوشت سیاسی ملل می باشد(عزتی ،.(7 :1380 زیربنای مسائل امنیتی و

773

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

سیاسی یک کشور مرهون دانش و آگاهی علمی آن کشور است. امنیت نظامی به اثرات متقابل تواناییهای تهاجمی و دفاعی مسلحانه دولت ها و نیز برداشت آنها از مقاصد یکدیگر مرتبط است. امنیت سیاسی ناظر بر ثبات سازمانی دولتها، سیستمهای حکومتی و ایدئولوژیهایی است که به آنها مشروعیت میبخشد. امنیت اقتصادی یعنی دسترسی به منابع، مالیه و بازارهای لازم برای حفظ سطح قابل قبولی از رفاه، قدرت و دولت، امنیت اجتماعی به قابلیت حفظ الگوهای سنتی، زبان، فرهنگ، مذهب، هویت و عرف ملی با شرایط قابل قبولی از تحول مربوط است. امنیت زیست محیطی ناظر است بر حفظ محیط محلی جهانی به عنوان سیستم پشتیبانی ضروری که تمامی حیات بشری بدان متکی است. این 5 بخش غیرقابل تفکیک می باشند.

هریک از آنها دارای قانون مهمی در درون مسأله امنیت و روشی برای تنظیم اولویت ها بوده و از طریق ارتباطات قوی به یکدیگر متصل هستند(دارابی،.(20 :1382 امنیت تنها هدف واحدهای ملی کشورها نیست چرا که در کنار اهداف امنیتی خویش، برخی اهداف دیگر را نیز تعقیب میکنند.یکی از آنها اهداف مبتنی بر توسعه،آبادانی و تکامل است.جمع میان اهداف امنیتی و اهداف مبتنی بر توسعه،آبادانی و تکامل اهداف ملی یک کشور را تشکیل میدهند(علینقی،.(319 :1381 کشوری مانند ایران که از دو سو دارای مرز آبی است مسائل امنیتی پیچیده تری خواهد داشت. ایجاد امنیت در مرزهای آبی بسیار دشوارتر از مرزهای خشکی است و بدون شناسایی دقیق بستر، زیر بستر، شکل و تغییرات ساحل ، عمق دریا، منابع اقتصادی آبی و زیر زمینی امکان تعیین رژیم حقوقی دریا، تعیین مرزهای آبی، ایجاد امنیت در حریم حقوقی دریا و در نتیجه جلوگیری از تجاوز دیگر کشورها امکان پذیر نخواهد بود استان سیستان وبلوچستان که از طرف جنوب با مرز حدود300 کیلومتر نوار ساحلی دریای عمان محدود می شود که سواحل اقیانوسی آن از دیگر عوامل و پدیده های طبیعی منطقه بشمار می رود.

سواحل این استان خاصه سواحل کنارک که در جنوب شرقی این استان قرار گرفته است و در گذشته یکی مناطق استراتژیک بوده است که توجه به پتانسیل های آن می تواند یکی از معابر امنیتی تجاری مهم به حساب آید.

پیشینه تحقیق:

چاکر الحسینی((1381 در پایان نامه خود به بررسی نقش مشارکت سیاسی در امنیت ملی ایران پرداختند و با توجه به نقش سیاست های ایران طی دوران مختلف به این نتیجه رسیدند که امنیت بسیار حساس پذیر بوده و گسستگی بین مردم و دولت عامل شکاف و عدم امنیت می باشد. آقا محمدی (1384)در پایان نامه خود باعنوان ژئوپلتیک ایران و تلاش برای دست یابی به سلاح های هسته ای به این نتیجه رسیده است که ژئوپلتیک ایران حالت پایدار دارد ونیازی به ساخت سلاح های هسته ای ندارد چرا که سایر این عوامل بر روی این بستر(ژئوپلتیک) قرار می گیرد، همچنین تائب و خلیلی (1386)در مقاله ی اولویت های امنیت سازی در خلیج فارس با روی کرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند که ایران با توجه به موقعیت استرا تژیک و راهبردی خود باید تعاملات بیشتری با حوزه اطراف خود داشته باشد تا امنیت بیش از بیش لحاظ گردد.

عزتی وکاویانی((1386 نیز در مقاله خود که به نقش سیاست منطقه ای پاکستان در شبه قاره و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به این یافته دست پیدا کردند که افغانستان می تواند خطری برای پاکستان به شمار آمده و پاکستان با استفاده از تعامل و همگرایی با آمریکا در صدد این است که به رقیب ژئو پلتیکی ایران تبدیل گردد و خود را شریک و رقیب ایران قرار دهد. صفری (1389)در مقاله خود که به بررسی جغرافیای اقتصادی شهرستان چابها ر و رونق آن بر امنیت جنوب شرق کشور پرداخته است به این یافته پی برده که استفاده از فرصت های سرمایه گذاری وتوسعه فعالیت های کارآفرینی باعث افزایش امنیت منطقه چابهار می گردد . شعبانی اصل (1389)در مقاله خود تحت عنوان بررسی ساختار های سیاسی اثر گذار بر امنیت سیستان و بلوچستان با استفاده از مدل تحلیلی به این نتیجه رسیده است که با استفاده از چالش ها ی به وجود آمده می توان به فرصت های مناسب دست پیدا کرد علاوه بر آن کریمی و باپیری در سال 1389 در مقاله خود نقش ژئو مورفولوژی در توسعه بندری چابهار و تاثیر آن بر امنیت منطقه را مورد بررسی قرار داده و به این نکته دست یافتند که مناسب بودن مورفولوژی ساحل در توسعه طرح اسکله ،انبار ها ،سردخانه ها ، گمرک و حمل و نقل جاده ای خصوصا ریلی اگر سرعت در صورت تسریع می تواند باعث تامین نیاز های آسیای مرکزی و افغانستان باشد، افزون بر موارد ذکر شده امینی قشلاقی

774

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

(1389)در مقاله خود با عنوان آمایش مناطق مرزی استان سیستان وبلوچستان از دیدگاه دفاعی وامنیتی با استفاده از نرم افزار GIS و تجزیه تحلیل داده ها به شناسایی راه های مواصلاتی،موانع و مناطق دیده بانی در محدوده ی مرزی به راهکار های مناسبی در جهت امنیت منطقه دست یافتند.
مبانی نظری :

نظریهپردازان از رویکردهای متفاوتی برای تبیین امنیت استفاده کردهاندکه براساس این تئوریها، امنیت در حوزه اصلی و بنیادی امنیت ملی مورد شرح و تفسیر قرار گرفته و با مفاهیمی چون قدرت، حاکمیت، مشروعیت، منافع و تهدیدات در هم آمیخته است. واژه »امنیت« در فرهنگها و دایرهالمعارفها از وجوه مختلفی برخوردار است.(نوید نیا،( 53: 1385 تاکنون صاحب نظران زیادی در مورد امنیت نظر خود را بیان کرده اند که از میان آنان نخستین بار سرهالفورد مکیندر در رساله ای به نام (محورجغرافیای تاریخ ) این مفهوم بنیادین زمین سیاسی(ژئو پلتیک) را مطرح کرد وی این موضوع را عنوان نمود که با بررسی سریع رویدادهای مختلف تاریخ نوعی تداوم رابطه ی جغرافیایی مشهود می شود (امامی،1 :1381 )دانشمند سوئدی رودلف کیلن 1922-1864) )تحت نفوذ و تاثیر راتزل واژه ژئوپلتیک را با جزئیات بیشتری تعریف کرد و در واقع برای نخستین بار او بود که این واژه را بر سر زبان ها انداخت. سازمان ملل متحد در تعریف امنیت ملی می گوید:»اینکه کشورها هیچ گونه احساس خطر حمله نظامی، فشار سیاسی و اقتصادی نداشته باشند و بر گسترش و توسعه خویش توانا باشند امنیت ملی است.« به گفته ی آرنولد ولفرز ایجاد شرایطی که در آن بتوان اهداف امنیتی را دنبال کرد و بلافاصله مفهوم ذهنی و نسبی بودن آن متبادر شود امنیت تلقی می شود. امنیتی که اسلام از آن سخن به میان می آورد امنیت همه جانبه است، اسلام هر نوع ایجاد ناامنی را ناروا می داند و هر نوع ایجاد رعب و وحشت را در دل های مسلمانانی که خلافی مرتکب نشده اند روا نمیداند و با توجه به این سخن امام علی (ع) فرموده اند: روا نیست برای مسلمانان که مسلمانی را بترساند. در اسلام دو نعمت بزرگ مشهوریت خاص دارند و آن امنیت و سلامتی است(شریعتمداری جزائری،افتخاری،لک زایی،.(47 :1385

روش تحقیق:

دولت از مرزهای جغرافیایی خویش در مقابل دشمنان و متجاوزان خارجی دفاع نموده و با زدودن آسیبها و خطرات، امنیت را برای شهروندان مرز و بوم خویش فراهم می نماید. پس امنیت ملی، با قبول حاکمیت دولت و مشروعیت آن به دفاع از آن در مقابل تهدیدات خارجی میپردازد(نویدنیا،.(56: 1385 با استناد به مباحث مطرح شده مقاله موجود به روش توصیفی –

تحلیلی می باشد که با بهره گیری از منابع کتابخانه ای،اسناد و نیز اطلاعات گردآوری شده و به روش کیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی بندر کنارک:

از مفهوم دسترسی به آبهای آزاد چنین استنباط می شود که این دسترسی با قدرت یک کشور رابطه اساسی دارد. امروزه نیز یکی از اهداف استراتژی های تامین امنیت راه های تجارت آبی به ویژه گذرگاه های استرا تژیک می باشد ( عزتی ،1387 .(177: موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سواحل دریای عمان و پیشروی آب اقیانوس هند به داخل خشکی در جنوب غربی آسیا سبب شده است که این خلیج از سه سو به خشکی و ازیک سو به دریای آزاد مرتبط شود. شمال آن از طریق ایران و پاکستان، شرق آن با شبه جزیره دکن و غرب آن نیز به واسطه شبه جزیره عربستان محدود شده است. تنها از سوی جنوب، این دریا به اقیانوس هند متصل است. سواحل جنوبی ایران از تنگه هرمز تا بندر گواتر در مجاور آن است و این مسافت <

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ