سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:39 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله فیزیولوژی تولید مثل شتر word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فیزیولوژی تولید مثل شتر word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فیزیولوژی تولید مثل شتر word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فیزیولوژی تولید مثل شتر word :

فیزیولوژی تولید مثل شتر

مقدمه :
در این مقاله مطالبی را در باره فیزیولوژی تولید مثل شتر ذکر می کنیم وامیدواریم که این مطالب مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد ، به ویژه که این اطلاعات می تواند در زاد وولد گله های داشتی شتر مفیدومثمر ثمر واقع گردد .

سن بلوغ
در بین حیوانات اهلی ، شتر جزو حیواناتی است که دیر بالغ می شوند، به طوری که شتر ماده معمولاً در سن سه سالگی به بلوغ می رسد ولی معمولاً شترهای ماده را پس از 4 سالگی برای زاد وولد مورد استفاده قرار می دهند (Leupold 1967) . Abdunazaroo (1971) در باره بعضی شترهای ترکمن گزارش می دهد که آنها در سن 8 تا 12 ماهگی به سن بلوغ می رسند. البته این شخص تنها فردی است که از چنین بلوغ زودرسی گزارش کرده است و در سایر منابع علمی چنین مدتی در مورد سن بلوغ شتر ذکری به میان نیامده است.

در مورد سن بلوغ شتر نر عقاید گوناگونی وجود دارد . چنانکه برحسب نظر، Abdunazroo (1971) 8 تا 12 ماهگی و طبق نظر Singh (1969) 2 سالگی و برحسب نظر Williamson&poyn (1959) 3 سالگی و حتی طبق اطلاعات Matharu (1967) و Nanda (1956) 6 سالگی را سن بلوغ شتر نر می دانند. اما آنچه که اهمیت دارد سن 6 سالگی است که اکثریت قریب به اتفاق محققین این زمان را برای استفاده پرورشی پیشنهاد کرده اند .

فحلی و علایم آن در شترهای نر و ماده :
اولاً ـ مستی و علایم آن در شتر نر
دوره آمادگی جسمی شترهای نر بستگی به تغذیه و شرایط نگاهداری آنها دارد و چنانچه این شترها خوب تغذیه نشوند این دوره بیش از 4 هفته در سال به طول نمی انجامد . برعکس با تغذیه خوب و کافی این مدت به 4 ماه نیز می رسد . گاهی نیز ممکن است شترهای نر مسن تمام سال آمادگی جنسی داشته باشند ولی بطور متوسط دوره آمادگی جنسی سه ماه بطول می انجامد (Nanda 1956 ).
چنین بنظر می رسد که آمادگی جنسی در روزهای سرد سال ظاهر و با گرم و درازشدن روز متوقف می گردد. چنانچه در نیم کره شمالی آمادگی جنسی در دیماه تا فروردین ماه و نیم کره جنوبی خردادماه تا آذرماه و درنزدیکی خط استوا زمان معین نداشته و جفت گیری در سراسر سال صورت می گیرد ( Williamson و همکارانش 1959) .

جفت گیری شتر در ایران بیشتر در اواخر فروردین ماه آغاز می گردد. (ناظر عدل 1365).
شروع مستی در شتر با افزایش فعالیت در سلول های ترشحی آلفا و بتای هیپوفیز پیشین رخ می دهد. وزن بیضه ها افزایش یافته و کام نرم رشد ملحوظی را نشان خواهد داد . افزایش وزن بیضه ها اساساً بخاطر افزایش بافت بینابینی است و اسپرماتوژنز نیز زیاد شده است هنگامی که مستی نباشد میزان تولید اسپرماتوزوئید کم است البته نرها نیز مثل ماده ها امکان دارد در طول سال قدرت باروری داشته باشند.شروع مستی در شتر با افزایش فعالیت در سلول های ترشحی آلفا و بتای هیپوفیز پیشین رخ می دهد. وزن بیضه ها افزایش یافته و کام نرم رشد ملحوظی را نشان خواهد داد . افزایش وزن بیضه ها اساساً بخاطر افزایش بافت بینابینی است و اسپرماتوژنز نیز زیاد شده است هنگامی که مستی نباشد میزان تولید اسپرماتوزوئید کم است البته نرها نیز مثل ماده ها امکان دارد در طول سال قدرت باروری داشته باشند.

 

درحالت مستی لوله های منی ساز شتر های نر دارای قطر بیشتری نسبت به دوره غیرمستی می باشند تعداد اسپرم در هر گرم از بافت بیضه 30 ـ 27 میلیون در شترهای نر خاموش و 47 ـ 36 میلیون در شتر نر مست است که در بالاترین مقدار 3/1 میزان اسپرم گاو است. علاوه بر تغییرات فصلی، فاکتورهای طولانی مدت بر روی فیزیولوژی جنسی اثر دارند مثلاً قطر لوله های منی ساز تا 9 سالگی افزایش یافته و تعداد اسپرم نیز زیاد می شود و بعد از آن بتدریج کاهش می یابد. اما تغییرات ناچیزی در کل سلول های زاینده اسپرماتوگونی ( اسپرماتوسیت اولیه و اسپرماتید) در سنین 6 تا 18 سالگی رخ می دهد . شترن نر در طول فصل جفت گیری بعلت عدم تغذیه بتدریج ضعیف می شود.
حیواناتی که بطور مرتب آب می نوشند اعمال فیزیولوژیکی و فیزیکی آنها در دوره مستی قوی تر از شترهای تشنه می باشد. دوره مستی تنها فاکتوری است که ظاهراً روی ترکیب خون اثر می گذارد کاهش شدید هموگلوبین و افزایش شدید لکوسیت ها دو پارامتر مهم این دوره است.

در گله های شتر به طور کلی یک شتر نر بسته به جثه یا قدرت جنگجوئی اش حالت غالب را به خود می گیرد و شترهای نر ضعیف تر از مستی می افتند و یا آنکه فعالیت کمتری نشان می دهند.
شترهای نر مست دائماً دندان های بالا و پائین خود را به یکدیگر می سایند و در فصل جفت گیری حالت تهاجمی و خطرناک به خود می گیرند و غالباً طوری می ایستند که پاهای عقب از یکدیگر فاصله داشته و دم را محکم به آلت تناسلی خود زده و قطرات ادرار را به بغل رانها و پاها می پاشند و دراین حالت معمولاً شتر نر به دفعات مکرر ادرار می کند و گاهی حتی از خود منی می ریزد،

اسهال نیز دیده می شود. در این هنگام شتر ماده فحل معمولاً جلو شتر قوز کرده و کمی ادرار می کند و شتر نر ادرار روی زمین و یا فرج او را بو کرده و و اکنش بویایی به نام فلمن Flehmen را از خود نشان می دهد .
واکنش فلمن شامل قائم نگه داشتن سر وگردن وجمع گردن لب بالایی به طوری که لثه ها ودندان های بالا ودندان های نیش پائین ظاهر گردد. Abdel Rahmin & Nazier (1992) در طی بررسی های خود مشاهده کردند که شتر نر با بو کردن نمونه های ادرار محتوی اسیدهای چرب پاسخ می دهد ولی تنها با بو کردن نمونه های ادرار شترهای ماده غیر آبستن و یا حاوی اسید استیک، فلمن ادا می کند. مدت زمان ادای فلمن بین 22 تا 50 ثانیه طول می کشد و آنان در این بررسی مشابه بودن جفت گیری شتر با سایر پستانداران را تأئید می نمایند با این تفاوت که آلت تناسلی شتر به هنگام طلب جفت با شتر ماده ایستاده، نعوظ نمی گردد و این موضوع نشان می دهد که در شترها، عشقبازی و نعوظ کامل آلت تناسلی به منظور تضمین عمل جفت گیری لازم نیست.
شترهای نر مست، در دوره مستی خود آب دهان کف آلود، نفس زدن، نگهداشتن سر به عقب، تکان دادن دم، دولا شدن با حرکات ضربه ای لگن، ماده ها را تعقیب می کنند و از دیگر علایم فحلی، ترشح مایع سیاه رنگ و بدبوئی است که بوسیله غدد اکسی پیتال ترشح می شود و شتر نر بوسیله مالش پشت سر خود به اشیاء این بو را در محوطه سلطه خویش پخش می نماید ( Gardener 1971 ) . ترشحات غدد بزاقی نیز وجود دارد و کام نر در طول مستی غالباً بیرون می آید که این امر احتمالاً به خاطر متصاعد شدن گازهای ناشی از گوارش، از سیرابی به داخل آن است.

گرچه در شترهای نر اخته شده طول کام نرم افزایش می یابد اما هرگز از دهان بیرون نمی آید که مبین این است که کام در شتر نر طبیعی دارای رشد کامل و بیشتری است و Singh (1969) معتقد است که این حالت فقط در شتر یک کوهانه اتفاق می افتد و اظهار می دارد ؛ یکی از علایمی که فقط در شتر یک کوهان گاهی مشاهده می شود، بیرون زدن پوسته سقف دهان است که مانند بادکنک قرمز رنگی از یک طرف دهان آویزان می شود .
در هنگام هیجان جنسی، عوارض ثانویه ای از قبیل: بی اشتهائی، اسهال و عصبانیت در شترهای نر دیده می شود که این امر باعث ضعف آنها می شود، اشخاص با تجربه روش کاملاً ساده ای برای از بین بردن هیجان جنسی و در نتیجه عوارض ثانویه آن بکار می برند بدین معنی که در این فاصله از شتر کار بیشتر و سنگین تری کشیده و تا حدودی وضع تغذیه آنها را مختل می نمایند.

چنانکه در یک گله شتر تعداد زیادی شتر نر وجود داشته باشد و فقط در قوی ترین آنها علایم هیجان جنسی ظاهر شود شتر های نردیگر که بعداً این آمادگی را پیدا می کنند از ترس شتر قوی تر آن علایم را بروز نمی دهند و یا این که علایم به صورت خیلی ضعیف در آن ها ظاهر می گردد. ولی چنانچه دو شترنر در یک سطح و در یک زمان آمادگی جنسی پیدا کنند این امر منجر به جنگ و ستیز بین آن ها می گردد وهر کدان از آن ها سعی می کند که با گاز گرفتن وپرخاش ، دیگری را از میدان به بدر کند . در چنین حالتی نزدیک شدن به شترها به علت حساسیت فوق العاده آنان کار مشکل وخطرناکی است ، مخصوصاً اگر شتر ماده ای نیز در نزدیکی باشد .
ثانیاً ـ فحلی و علایم آن در شترهای ماده :

شتر ماده تظاهرات فحلی خفیف تری نسبت به شتر نر نشان می دهد. با وجود این علایم فحلی شتر ماده را می توان بطور واضح در ماه های معینی از سال مشاهده کرد. در تحقیقاتی که Shalash (1965) انجام داده باین نتیجه رسیده است که شدت فعالیت تخمدان در ماه های آذر تا خرداد می باشد و طبق نظر Charnot (1969) این فعالیت بین ماه های آبان تا اوائل خرداد است .
برحسب نظر Gardener (1971) هر 30 تا 40 روز یکبار تخمک گذاری ( اوولاسیون) صورت می گیرد. این مدت برحسب اظهارات Martharu (1967) هر دوهفته یکبار می باشد که هر بار تا 7 روز بطور می انجامد .
اولین فحلی بعد از زایمان 25 تا 30 روز بعد از آن ظاهر می شود ( Abdunzaroo 1971 ) . بهترین موقع برای جفت گیری 3 تا 4 روز بعد از فحلی می باشد. ( Gardener 1971).

شدت ظهور علایم فحلی بسته به فرد و فصل متغیر است. برای مثال درهند 14% و 13% و 55 % شترهای ماده به ترتیب دارای علایم ضعیف، متوسط و قوی فحلی هستند .
علایم ظاهری فحلی عبارتند از : بیقراری ، ‌ناراحتی و ناآرامی شترهای ماده به طوری که این شترها دائماً در حال نالیدن، نعره زدن و صدای مخصوصی از خود در آوردن می باشند و تورم فرج و ترشح مخاطی از واژن، بلعیدن هوا و سپس جمع کردن باد در گلو و باز کردن پاهای عقب از یکدیگر و ضربه زدن بوسیله دم به قسمت خلفی بدن بخصوص هنگامی که شتر نر حضور داشته باشد ، از دیگر علایم فحلی شتر ماده است . لبه های فرج این شترها متورم شده و بطور نامنظم باز و بسته می شود. در آزمایشات، واژن صورتی رنگ و مرطوب دیده می شود که با پیشرفت فحلی از شدت آن کاسته می شود. سرویکس مرطوب و شل شده است بطوری که در آزمایش مقعد چندان قابل لمس نیست . شاخ های رحم کمی متورم شده اما به سفتی شاخ های رحم گاو نمی رسد . فولیکول دوگراف لمس می شود ما جسم زرد روی تخمدان لمس نمی گردد .

جفت گیری :
استعداد یا قابلیت جفت گیری همانند آمادگی جنسی شتر نر بستگی به تغذیه و شرایط نگهداری آنها دارد. بطور کلی در شرایط طبیعی در هر دوره آمادگی جنسی، شتر نر می تواند 30 تا 40 شتر ماده را سرویس دهی نماید که با تغذیه خوب و کافی این تعداد به 70 نفر می رسد ( Singh 1969).
Singh & prakash (1964) عمل جفت گیری را چنین توصیف می نمایند که شتر نر دو تا سه بار به دور شتر ماده چرخیده و گردن خود را روی گردن شتر ماده قرار داده و سعی می نماید که با گاز گرفتن شانه او را وادار به همکاری نماید. در موقع جفت گیری شتر ماده بر روی زمین می نشیند وشتر نر از عقب اورا در بر می گیرد ، برخی از شترداران برای تسهیل جفت گیری بین شتر نر وماده ، اکثراً پای شتر ماده را می بندند و بعد از جفت گیری باز می نمایند تا از جا برخیزد .

شتر ماده در موقع هدایت آلت تناسلی خود به دستگاه تناسلی شتر ماده عضلات شکم خود را جمع می کند به طوری که محوطه لگن شتر نر با قسمت خارجی دستگاه تناسلی شتر ماده مستقیماً در مقابل یکدیگر قرار گیرند. در این حالت است که هدایت کامل آلت تناسلی در دستگاه تناسلی شتر ماده ممکن می گردد .
گاهی اوقات شتر نر مست، شتر ماده فحل را تعقیب می کند و وقتی به او می رسد سرخود را به گردن شتر ماده می فشارد و او را وادار به نشستن می کند سپس در وضعیت چمباته سوار بر شتر ماده می شود و جفت گیری با کف کردن دهان و صدای غرغر و بیرون زدگی متناوب کام نرم و ناله کردن شتر ماده همراه است. در طول جفت گیری بقیه گله بحالت آماده باش و بصورت دایره وار دور آنها جمع می شوند . در یک جفت گیری 4 ـ 3 بار دخول یا حرکت رفت آمد صورت می گیرد و در این رفت وآمدها ترشح منی صورت می پذیرد و در همین حال شتر نر می غرد و شتر ماده به عمل

نشخوارکردن ادامه می دهد در این موقع عضلات پاهای عقبی شتر نر بحالت انقباض در می آیند و تنفس تندتر می شود وپس از گذشت چند لحظه شتر نر حالت طبیعی خود را باز می یابد. در حین جفت گیری هر دو شتر صدای بخصوصی از خود بروز می دهند . مدت جفت گیری حداکثر 20 و حداقل 7 دقیقه می باشد ولی بطور متوسط این عمل 7/11 دقیقه بطول می انجامد ( Singh & rakash 1964). اگر به یک شتر نر اجازه داده شود ممکن است تمام روز را با یک شتر ماده بگذراند تا آن که سرانجام او را از پای انداخته بطوری که قادر به بلند شدن نباشد. اگر حیوان نر تحت کنترل

باشد می تواند روزانه با 3 شتر ماده جفت گیری کند.
شتر نر مقدار 1 ـ 10 سانتیمتر مکعب و بطور متوسط در حدود 3 سانتی متر مکعب از منی را در هر بار جفت گیری دفع می کند و منی شتر غلیظ و لزج بوده و دارای رنگ سفیدی است و PH آن 8/7 می باشد.
و قابل ذکر که علی رغم موفقیت تلقیح مصنوعی در گاوها و گوسفندها، تاکنون هیچ گزارش از تلقیح مصنوعی در میان شترهای ماده نرسیده است و شاید علت آن این باشد که تخمک گذاری در شتر ماده فقط در هنگام آمیزش جنسی اتفاق می افتد .

 

آبستنی :
شتر ماده در مقایسه با سایر حیوانات اهلی دارای طولانی ترین دوره آبستنی است دوره آبستنی شتر یک کوهانه در نواحی گرم معمولاً یکسال ذکر می گردد و گفته می شود که این مدت بین 345 تا 395 روز تفاوت می نماید و به طور متوسط 365 روز است ( بعاج 1990).
آبستنی رابطه مستقیمی با تغذیه خوب و کافی و روش های نگهداری صحیح و مناسب دارد و طبق نظر Terentjer (1963) می توان هر سه سال و طبق نظر Matharu (1967) هر دو سال و نیم یکبار دو بچه شتر گرفت. از شتر می توان تا سن بیست سالگی نیز بچه گرفت ( Singh 1969 ). تخمک گذاری در اثنای جفت گیری صورت می گیردو محل استقرار جنین در 24/99% از تعداد 887 نفر شتر حامله مورد آزمایش در شیپور چپ رحم بوده است. دو قلو یا سه قلوزائی در آنها بندرت

پیش می آید. بطوری که آمار جمع آوری شده توسط Shalash (1965) نشان می دهد امکان دوقلو یا سه قلوزائی در شترها 26% است. اما در عوض حدود 45/12% امکان تولید 2 یا 3 جنین وجود داشته است که در اوایل دوره جنینی از بین می روند. علاوه بر روش های نگاهداری و تغذیه ، بیماری ها نیز نقش مهمی را در باروری بازی می کنند. Shalash (1965) در معاینه 1701 عدد رحم شترها ، 20% مورد غیرطبیعی مشاهده نمود. اما در اکثر شترها با رحم غیرطبیعی باروری صورت گرفته است . شتر ماده آبستن معمولاً دو هفته بعد از عمل جفت گیری چنانچه شتر نری برای جفت گیری به آن نزدیک شود دم خود را بالا می گیرد و فرار می کند و شترداران با مشاهده این حالت باید شترهای آبستن را از گله جدا کنند تا شتر نر در فصل جفت گیری بقیه ماده ها را بارور سازدو شترهای حامله نیز از آزار واذیت شترهای نر در امان باشند . ( Abdel Rahlm &

Nazier 1992).
Musa (1969) در گزارش دیگری اظهار می دارد که میزان تخمک گذاری دوتایی 14% است ولی میزان دوقلوهایی که متولد می شوند فقط 4/0 % زایش هاست. جابجایی جنین از شاخ راست به چپ مکرر اتفاق می افتد ومیزان آن 7/37% ذکر شده است. وقتی هر دو تخمدان تخمک گذاری کنند جنین ها ابتدا در هر دو شاخ گسترش می یابد ولی جنین شاخ راست هنگامی که به طول 3 ـ2 سانتیمتری برسد می میرد. در دوقلوزائی کوریون دو جنین بهم آمیختگی دارند ولی احتمالاً هم دهانی رگی الانتوئیک رخ نمی دهد ( مانند آنچه که در گاو هست) و هیچ گزارشی مبنی بر شتر فری مارتین Free – martin در تعداد کم دوقلوزائی وجود ندارد.
مسأله دیگر اینست که شکل جفت در شتر مانند مادیان و خوک بص

ورت منتشر و از نوع اپی تلئو کوریال است و کونیلدونی نیست.
مقدار مایع الانتوئیک به سرعت افزایش می یابد و از حدود 5/1 لیتر در 0 ـ 10 سانتی متری طول بدن جنین به تقریباً 6 ـ 5 لیتر در 20 ـ 11 سانتیمتر طول بدن جنین می رسد . این حجم نسبتاً ثابت باقی می ماند تا اینکه طول بدن جنین به 100 ـ 90 سانتی متر برسد و سرانجام وقتی طول بدن جنین به 107 ـ 101 سانتیمتر برسد، حجم مایع الانتوئیک در حدود 5/8 لیتر خواهد بود .

مایع الانتوئیک مشابه ادرار بی رنگ است و گاهی اوقات محتوی هیپومانز Hippomanes زرد مایل به قهوه ای است . حجم آمنیون از 13 میلی لیتر در 0 ـ 10 سانتیمتر طول بدن جنین به یک لیتر ( حجم نهایی ) افزایش می یاید. مایع آمنیونی معمولاً آبکی است ولی گاهی اوقات کدر با ذرات قهوه ای رنگ از مدفوع جنین و هیپومانز همراه است. درمرحله آبستنی که طول بدن جنین 41 سانتیمتر بود، Musa (1969) دو غشاء آمنیونی را تشخیص داد که عبارت بودند از : یک آمنیون حقیقی که محتوی مایع آمنیونی بود ویک غشاء داخلی دیگر که خیلی به جنین نزدیک بود ووفقط در محل منافذ طبیعی بدن جنین روی اورا نمی پوشاند واین منافذ بطور مستقیم به داخل محوطه آمنیونی حقیقی باز می شدند. از ماه ششم آبستنی به بعد، شیر شتر به تدریج کم شده وعاقبت متوقف می گردد .

تشخیص آبستنی :
برای تشخیص آبستنی روش های مختلف فراوانی وجود دارد و ما در اینجا به ذکر برخی از این روش ها، که در شتر ماده به کار رفته است می پردازیم. از روشهای متداول در تشخیص آبستنی شتر و شاید یکی از بهترین روش ها ، روش ملامسه از طریق رکتوم است که این روش در شترهای دوکوهانه توسط Barmintsev (1976 ، 1978 ) بکار رفته است. روش ملامسه از طریق رکتوم در شتر شبیه گاو است ولی باید اصول زیر را که ویژه شتر است همیشه به خاطر داشت :
1ـ جسم های زرد بزرگ فقط در طول آبستنی وجود دارند.

2ـ 99% آبستنی ها در شاخ چپ قرار دارد.
3ـ شاخ راست خالی به طور مادرزادی کوتاهتر از شاخ چپ است.
4ـ مقدار مایع جنینی در تمام مراحل کمتر از گاو است.
از مطالب بالا چنین بر می آید که وجود جسم زرد روی یک یا دو تخمدان علامت مطمئن و دلیل آشکاری بر وجود آبستنی است بهر حال احتمالاً جسم زرد می تواند بعد از یک جفت گیری که منجر به آبستنی نشود تشکیل شود و نیز انتظار می رود در مواردی که جنین در مراحل اولیه می میرد جسم زرد باقی بماند ولی در هر دو مثال بالا بعید است که جسم زرد دوام داشته باشد .

جهت انجام ملامسه از طریق رکتوم، ابتدا اقدام به تثبیت حیوان به وضعیت نشسته

نموده و دو اندام قدامی حیوان را در منطقه کارپ محکم به هم می بندیم و برای اطمینان طناب را پس از بستن به مفصل کارپ از روی گردن حیوان امتداد داد و در آن سو به مفصل کارپ دیگر می بندیم . سپس از دستیار می خواهیم که سر حیوان را محکم گرفته و بصورت ثابت و به طرف پائین فشار دهد. و بهتر است که آزمایش توشه رکتال را قبل از تغذیه دام انجام داد. سپس دستهارا

شسته و دستکش را به دست نموده و آن را چرب می کنیم. آنگاه دست را وارد رکتوم نموده و اقدام به تخلیه مدفوع حیوان می نمائیم و باید فراموش نکنیم که وضعیت آناتومیک شتر ماده اندکی با حیوانات دیگر تفاوت دارد. بدین معنی که گاهی اوقات اتفاق می افتد که بخشی از روده کلفت در فضای مابین راست روده و رحم قرار می گیرد و مانع از ملامسه رحم می گردد. به همین جهت بهتر است به هنگام وارد کردن دست، اگر به بخشی از روده کلفت برخورد شد با احتیاط این بخش را به داخل محوطه بطنی رانده و سپس به سراغ رحم و اجزای آن برویم . در شترهای غیرآبستن ملامسه و تشخیص محدوده استخوان لگن به راحتی امکان پذیر است و در آغاز باید کف استخوان لگن را لمس کرد تا بتوان رحم را که در آن مکان قرار دارد تشخیص داد . البته در شترهای ماده مسن، رحم به میزان کمی در حفره بطنی امتداد دارد و در هنگام ملامسه ممکن است که شخص به رباط پهن رحمی چپ یاراست بر بخورد و در هنگام ملامسه رحم شاهد عکس العمل انقباضی رحم باشد. اما شاخ های رحم در هنگام ملامسه دارای وضعیتی الاستیکی می باشند و معمولاً شاخ راست رحم بمقدار 4 ـ 3 سانتی متر از شاخ چپ کوتاهتر است .

در شترهای آبستنی به تدریج علایم آبستنی به شکل زیر ظاهر می شود :
ماه اول : یک جسم زرد حداقل روی تخمدان است و علایم آبستنی به صورت واضح مشاهده نمی شود. ولی به هرحال رحم شل بوده و درهنگام ملامسه شاخ حاوی جنین کمی پهن تر از شاخ خالی بنظر می رسد و دارای برجستگی های خفیفی است و معمولاً تشخیص آبستنی در شترهای مسن قبل از گذشت 45 روز مشکل است و به هر حال باید توجه داشت که ملامسه خشن و غیر اصولی شتر آبستن در ماه اول ممکن است که به سقط جنین حیوان منجر شود .

ماه دوم : حجم رحم افزایش می یابد ولی رحم هنوز داخل حفره لگنی است و در این دوره شاخ رحم آبستن متموج بوده و ضخامت آن دوبرابر شاخ رحم غیر آبستن می گردد و تخمدان در همان طرف شاخ حاوی جنین به علت رشد جسم زرد بزرگ می شود و جسم زرد به شکل برجستگی ای با پستی بلندی های فراوان ظاهر شده و قابل لمس می گردد .

ماه سوم : رحم بشکل واضحی بزرگ و نرم احساس می شود و در ملامسه موج دار احساس می شود شاخ رحم حاوی جنین بصورت استوانه بزرگی احساس می شود که تا حفره بطنی ادامه یافته است در حالی که شاخ رحم غیر آبستن کوچک مانده و بصورت زائده استوانه ای شکل قابل لمس است.
ماه چهارم : شاخ رحم دارای جنین از لبه لگن به داخل حفره بطنی بصورت بادکنکی گلابی شکل و به حجم سر انسان آویزان احساس می گردد. سرویکس ضخیم شده و در لبه لگن قابل لمس است. تخمدان طرف شاخ آبستن دور از دسترس است. در هیستولوژی بافت واژن ، تنها سلول های اپی تلیال دیده می شود .

ماه پنجم : رحم در حفره بطنی است حالت مواج رحم تاحدی قابل لمس است جنین گاهی اوقات قابل تشخیص است و بخشی از سرویکس نیز به داخل حفره بطنی کشیده شده است.
ماه ششم : رحم در حفره بطنی است و حدود رحم را به علت حجم بزرگ آن نمی توان تعیین کرد اگرچه سطح پشتی آن هنوز قابل لمس است . ضربان شریان رحمی نیز در این مرحله به بعد قابل لمس و مشخص است .

ماه هفتم : رحم در حفره بطنی است و به تدریج سرویکس بطور کامل به داخل حفره رحمی کشیده می شود سر و دست های جنین را می توان تشخیص داد .
ماه هشتم : سر و گردن و دست های جنین را می توان لمس کرد.
ماه نهم : حرکات جنین محسوس می گردد و با دست به آرامی و به نرمی می توان به صورت پاندولی حرکاتی به رحم داد و حرکت جنین را حس کرد. در این مرحله پستان های حیوان کمی بزرگ می شود .

ماه دهم : حرکات جنین محسوس و و ضعیت آن را می توان تعیین کرد پستان ها نیز بزرگتر شده است .
ماه یازدهم : پستان حیوان خوب رشد کرده اما شیر ندارد.
ماه دوازدهم : تقریباً جنین کامل شده است و تغییرات تشریحی مهم پیش از زایش به تدریج دیده می شود.
ماه سیزدهم : علایم طبیعی پیش از زایمان مانند شل شدن کامل رباط سارکوم ـ سیاتیک دیده می شود . در شتر ترشحات موکوسی ناشی از شکستن مهر سرویکس وجود ندارد.
البته همانطور که در آغاز بحث گفته شده راه های تشخیص آبستنی فراوان است. ولی اکثر این روش ها دارای ارزش کاربردی در شرایط صحرائی نمی باشد و برخی از این روش ها نیز مقرون به صرفه نیست.

تشخیص آبستنی شتر تاریخچه ای دیرینه دارد. و بعاج (1990) اظهار می دارد که در گذشته های دور، در سودان روش بسیار ساده ای جهت تشخیص آبستنی شتر به کار می رفته است و آن روش ، روش چشیدن ادرار شتر ماده بوده است و در میان قبایل بدوی افراد متخصصی بوده اند که دارای حس چشایی بسیار قوی بوده اند و کار آنان تشخیص آبستنی در شترهای ماده بوده است و این روش از لحاظ علمی روش منطقی بوده است زیرا همانطور که می دانیم میزان هرمون های مترشحه در ادرار شترها در دوران بارداری افزایش می یابد و این افزایش هرمون مزه و طعم خاصی به ادرار می دهد که این مزه برای افراد متخصص می تواند معیار تشخیص باشد .

از جمله تغییراتی که در دوران بارداری اتفاق می افتد همانا تغییر وزن مخصوص و PH مخاط سرویکس است که این تغییر حدود 6 هفته بعد از آبستنی رخ می دهد . در مرحله رشد فولیکولی وزن مخصوص معمولاً کمتر از 009/1 و PH خنثی یا کمی اسیدی (7 < PH ) است ا زهفته ششم آبستنی وزن مخصوص از 009/1 به 014/1 و PH از 5/7 به 2/8 تغییر می کند .
هرچند باتوجه به ملاحظات دقیق فوق الذکر می توان به تشخیص آبستنی رسید . اما به نظر می رسد که این روش تحت شرایط صحرائی عملی نیست .
درجه حرارت واژنی باتوجه به تغییرات طبیعی در شتر برای تشخیص آبستنی مشخص کننده نیست و گسترش های واژنی نیز نتایج مثبتی به دست نداده است .
تست کوبونی Cuboni روی یک سری از حیوانات کشتارشده انجام و دارای ارزش کمی است اما نتایج حداقل تا اواسط آبستنی قابل اعتماد نیست .
برخی تست های استروژن ادراری می تواند مشخص کننده باشد اما باید طول جنین 35 سانتی متر ( تقریباً 6 ماهگی ) باشد و البته دقت زیادتر هنگامیست که طول جنین 60 سانتی متر ( 7 ماهگی به بالا ) باشد.
روش های دیگر تشخیص آبستنی مانند استفاده از دستگاه اولتراسونیک است که استفاده از این روش از نیمه آبستنی به بعد از تهیگاه راست و یا از ناحیه مقعد قسمت بالای رحم موفقیت آمیز بوده است

روش دیگر تشخیص آبستنی تست از خارج و در طرف راست شکم و هم چنین مایه کردن پستان های دام است که این روش فقط در ماههای آخر آبستنی جواب می دهد و در شترهائی که برای اول بار آبستن می شوند بزرگ شدن شکم ممکن است بعنوان نشانه ای برای تشخیص آبستنی بکار رود ولی این روش هم از آنجائی که بزرگی شکم ممکن است به دلائل دیگری نیز اتفاق افتد چندان قابل اعتماد نمی باشد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:39 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت مینوزها word دارای 29 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت مینوزها word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت مینوزها word

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت مینوزها word

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت مینوزها word :

اسلاید 1 :

مقدمه :

هدف از این تحقیق آشنایی با مینوزها می باشد . در این مجموعه سعی شده تا اطلاعات کلی در مورد مینوزها جمع آوری در 3 قسمت مجزا ارائه شود :

بخش اول : کانون ومیزبان مشخصات ، زیست شناسی ، سیکل زندگی  ، نحوه خسارت و پراکندگی و ; مربوط به مینوز لکه مارپیچ

بخش دوم : کانون زندگی ، میزبان ؛ زیست شناسی ، سیکل زندگی در چند میزبان ، نحوه خسارت مربوط به مینوز لکه کرد .

بخش سوم : روشهای کنترل مینوزها

اسلاید 2 :

مینوز لکه  مارپیچ برگ :

Clerkella lyonetia

) lep:lyonetiidae )

کانون ومیزبانها :

این حشره در استانهای تهران ، مرکزی ، خراسان ،  آذربایجان ، کردستان ، باختران و اصفهان روی سیب ، گلابی ، به ، گلاس ، آلبالو  ، آلو  ، گوجه ، آلو ، زالزالک وازگیل دیده شده است .

مشخصات :

حشره بالغ : پهنای بال 9 میلی متر ، عموما سفید درخشان . حاشیه بالهای کوچک پوشیته از موی زبربلند  ، جلوش سفیدنقره ای براق با قهوه ای مایل به قرمزو لکه سیاه کوچک در نوک بال .

لارو: به طول 9-8 میلی متر ؛ به تدریج قسمت خلفی آن باریک می شود. سبز رنگ با دو لکه تیره روی 3 بند اول .

اسلاید 3 :

شفیره : در یک پیله سفید ، به شکل کشیده و آویزان در شاخه ها بوسیله نخ های ابریشمی عین تختخواب سفری ، رنگ پیله شبیه ساتن .

زیست شناسی :

حشره بالغ  به شب تمایل دارد و طول عمر آن 7 تا 10 روز می باشد . جنین در تخم بعد از 15 روز شکل میگیرد . دوره لاروی 20 تا 25 روز می باشد .

دوره شفیرگی 15 روز می باشد.

زمستان را به صورت حشره کامل (بید) در پناهگاههای مختلف از جمله زیر پوستک های تنه و شاخه ها ، لابه لای کرکهای ریخته ، زیر بقایای گیاهی و داخل دالانهای خالی حشرات چوبخوار و پناهگاهای مختلف موجود در خاک می گذرانند . خروج حشرات کامل در بهار با باز شدن جوانه های برگ همزمان می باشد .

اسلاید 4 :

در این زمان گلها هنوز نشکفته اند . به نظر می رسد که حشرات کامل به محض خروج بدون اینکه تغذیه ای بنمایند ، جفت گیری می کنند . تخمها به صورت انفرادی در سطح زیرین برگ گذاشته می شوند . حشره ماده تخم خود را زیر اپیدرم میگذارد . اولین دالان های لاروی را می توان بلافاصله پس از گلدهی دید . دالان لاروی روی باریک و بلند و مارپیچ است . طول این دالانها گهگاه از 10 سانتی متر نیز تجاور می نماید . خسارت ناشی از لاروهای این نسل ناچیز است که علت اصلی آن را باید تلفات شدید حشرات کامل در طول زمستان دانست . شفیره خارج از دالان لاروی و داخل پیله سفید رنگی به شکل گهواره که در چهار گونه خود بوسیله تار به سطح برگ چسبیده است تشکیل می شود . لارو برای شفیرده شدن معمولا برگهایی را انتخاب می کند که عاری از دالان لاروی باشند .

اسلاید 5 :

لاروها معمولا به صورت گروهی در یک مکان شفیره می شوند . شفیره ها در هر دو سطح برگ دیده می شوند ولی در کل تعداد آنها در سطح زیرین برگها بیشتر از سطح روئی است .

سیکل زندگی :

این آفت 3 تا 4 نسل در سال دارد .

حشره کامل بعد از  زمستانگذاری در اواسط فروردین تا اوایل خرداد ماه (april and may ) تخمگذاری می کند . پرواز دوم آن در اوایل خرداد تا اوایل مرداد(june-july) اتفاق می افتد و شروع دوره سوم یا ظهور نسل سوم در مرداد ماه می باشد. زمان پروانه چهارم از شهریور تا آبانماه می باشد (septemeber to November)

این ها ماههایی هستند ( سه بار تخمگذاری دارد) که آفت به خواب زمستانه می رود .

اسلاید 6 :

خسارت :

مینوزها باعث ایجاد لکه های زرد در برگها و ریختن نابهنگام آنها می شوند.این گیاهان ضعیف می شوند و شاخ و برگ کم پشتی دارند . ادامه هجوم این آفات باعث خشکیدن سرشاخه ها و ضعیفی بیش از حد گیاهان می شود و همچنین باعث مستعد شدن آنها در مقابل بیماریها و از بین رفتن قسمتهای زرد گیاه در زمستان و سرما می شود .

خسارت عمده این گیاه باعث کاهش زیبایی وبازار پسندی گیاهان میزبان است .خسارت شدید می تواند باعث ریختن برگها شود بخصوص اینکه درخت تا بهار سال آینده بدون برگ باقی می ماند در جاهایی که این آفت بمقدار زیادی وجود دارد باعث کاهش قدرت رشد و نیرو و توان درختان و در نتیجه توان تولید میوه نیز در آینده کاسته می شود

اسلاید 7 :

ارزیابی درصد انگلی تخم درمینوز لکه مارپیچ، لاروها در هلو (reach orchards ) تحت مدیریت مختلف : آمار زندگی ، مرگ و انگلی شدن لارو مینوز برگ هلو در فاصله زمانی دو یا سه روزه از آپریل تا نوامبر 1994 وآپریل تا اکتبر 1995 وارسی شد .

شیوع در برگها بوسیله نمونه گیری دو جانبه در این واریته هلو تحت مدیریت مختلف تعیین شده بود وسپس شیوع در برگ با نمونه گیری از میان افراد موردآزمایش سرنوشت هرکدام از مینوز برگ معلوم شد . شیوع فصلی 7 نسل مجزا در هر دو سال نمایان شده تعداد لارو در هر نسل با اداره محاسبات برآورد شد. از برآورد تعداد لاروهای انگلی به خوبی درصد تخم های پارازیته شده برای هر نسل و در سراسر سال تعیین شد . نتیجه سالانه حدود 9% انگلی در اسپری حشره کش و حدود 19% در سموم غیر اسپری بود . ارتباط بین میزبان و تراکم پارازیت در نسل های پی در پی تمایل به سوی چرخش در خلاف جهت حرکت عقربه ساعت نشان می دهد .

اسلاید 8 :

مینوز لکه گرد

Scitella leucoptera

Lep:lyontiidate

این حشره تا کنون در استانهای تهران ، مرکزی  ،گرگان ،منطقه شاهرود ، خراسان ، آذربایجان و اصفهان دیده شده است ولی احتمالدارد در سایر نقاط میوه خیز نیز فعالیتی داشته باشد . فعالیت این حشره تا کنونروی سیب ، گلابی ، به ،گیلاس ، آلبالو ،گوجه ، آلو ، ازگیل و تمشک دیده می شود .

اسلاید 9 :

زیست شناسی

این آفت در نقاطی با ارتفاع حدود 2000 متر دارای سه نسل در ارتفاع 2200 دارای دو نسل و درنواحی مانند کرج چهار نسل در سال دارد . زمستان را به صورت شفیره داخل پیله زرد پوستکهای تنه و شاخه های قطور درختان و داخل شکاف های موجود روی آنها ، محل انشعاب شاخه ها ؛ داخل علف ها ؛ روی برگهای خشک ریخته شده درخت میزبان و داخل شکافهای موجود در خاک پای درختان به سر می برد . جفت گیری پروانه ها تقریبا بلافاصله بعد از خروج از پیله های شفیرگی آغاز و تخمریزی نیز به فاصله کوتاهی صورت می گیرد .

تخم ها به صورت انفرادی ودر سطح زیرین برگها قرار داده می شوند . تعداد تخم ها حداقل 33 و حداکثر 84 و متوسط 58 عدد می باشد . دوره جنینی در نسلهای مختلف متفاوت است . درنسلهای تابستانه این دوره در نقاط مرتفع(1950 متر) 12 تا 15 روز و درکرج 7 تا 10 روز می باشد .

اسلاید 10 :

لاروها از محل اتصال تخم به برگ اپیدرم تحتانی برگ را سوراخ کرده و داخل پارانشیم شده و خود را به زیر اپیدرم فوقانی برگها می رسانند . دالان ها گهگاه و مخصوصا در گلابی قهوه ای  و تیره دارند . فضولات لاروی در مسیر حرکت لاروها درداخل دالان دیده می شوند . لاروها پس از رسیدن به نهایت رشد پوسته دالان خود را در سطح درونی برگ پاره کرده و در خارج از آن در جستجوی محل مناسب برای شفیره شدن بر می آیند . در این زمان است که می توان تعداد زیادی از آنها رادرحالتی آویزان از شاخ و برگ درختان دید که درصدد رساندن خود به قسمت های پایینی درختان و یا سطح خاک می باشند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:39 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق نحوه سازگاری با همسران ناسازگار word دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نحوه سازگاری با همسران ناسازگار word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نحوه سازگاری با همسران ناسازگار word

مقدمه
فصل اول:کلیات
تعریف وتبیین موضوع
ضرورت و اهمیت تحقیق
فواید و اهداف تحقیق
پیشینه تحقیق;
سؤال های اصلی و فرعی
فرضیه
روش تحقیق;
ساختار تحقیق;
اصطلاحات و کلید واژه های تحقیق
مشکلات و موانع و محدودیت ها
فصل دوم:شناخت زوجین از هم
خواستگاری;
معیار شناخت
فصل سوم:عوامل سازگاری و ناسازگاری
شوهرداری
همسرداری;
هدف های ناپایدار در ازدواج
زیان هدف های ناپایدار
معیارهای صحیح انتخاب همسر;;
از چه شرایطی باید بپرهیزیم
انعطاف مرد در مقابل حق;
اختصاص وقت معین به همسر
رعایت حقوق و وظایف
اصول تأثیرگذار برخلق و خو
جایگاه عشق در ازدواج
نگاهی گذرا به فرمایشات امام علی(ع);
نتیجه
پیشنهادات;
خلاصه
فهرست منابع;

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نحوه سازگاری با همسران ناسازگار word

1- قرآن کریم*

2- ابن الرضا،انسیه سادات،راه صمیمیت با همسر و موقعیت زن،چاپ اول،قم،انتشارات وثوق،

3- امینی،ابراهیم،آشنائی با وظایف و حقوق زن،چاپ دوم،قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،

4- امینی،ابراهیم،همسرداری،چاپ هجدهم،قم،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،

5- حسینی دشتی،سید مصطفی،معارف و معاریف،چاپ اول،تهران،انتشارات مؤسسه فرهنگی آرایه،

6- خوداکوف،ن.م،آنچه باید همسران جوان بدانند،ترجمه میمتا،چاپ ششم،تهران،

7- دشتی،محمد،ترجمه نهج البلاغه،چاپ شانزدهم،قم،انتشارات مشهور،

8- دهنوی،حسین،گلبرگ زندگی،چاپ هفتم،قم،انتشارات خادم الرضا،

9- سیاح،احمد،فرهنگ بزرگ جامع نوین،عربی فارسی،جلد3و4،چاپ نهم

10- عمید،حسن،فرهنگ فارسی عمید،چاپ بیستم،تهران،انتشارات امیرکبیر،

11- فقیهی،علی نقی،تربیت جنسی،قم،انتشارات دارالحدیث،

12- قائمی،علی،تشکیل خانواده در اسلام،چاپ هشتم،انتشارات امیری،زمستان

13- معین،محمد،فرهنگ فارسی معین،چاپ دوم،تهران،انتشارات راه رشد،

14- موانع و عوامل رشد در خانواده،انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،مهر

خواستگاری       

خواستگاری یکی از دوره هایی است که شخص می تواند در آن به شناخت نسبی از آینده اش بپردازد و در این مرحله شخص می تواند با استفاده از سوال و جوابهای بجا،ریشه بسیاری از ناسازگاری ها را برطرف نماید

لذا در هنگام خواستگاری توجه به نکاتی ضروری است

1)وقتی که خصوصیات و خواسته ها و برنامه های زندگیشان را می خواهند به یکدیگر بگویند،کاملا توجه داشته باشند آنچه را فعلا هستند(بودن) با آنچه را که می خواهند باشند(شدن) به دقت تفکیک نمایند،زیرا بعضی در هنگام صحبت(عموما هم بی غرض)طوری خود را معرفی می کنند که گوئی تمام آن خصوصیات را الآن دارا هستند.در نتیجه هر یک از طرفین در موقع شروع زندگانی انتظارشان از همدیگر همان می شود که خود را آنگونه معرفی کردند.اما متاسفانه چند روزی از آغاز زندگی مشترک نگذشته چیز دیگری می بینند و از همین جا سوء تفاهم،بد بینی و بی اعتمادی پایه ریزی می گردد

2)شاید ضرورت نداشته باشد هر چیزی را بگویند ولی آنچه را که لازم به گفتن است در کمال صداقت و خلوص بگویند

3)سعی شود به هیچ وجه ازدواجشان از راه ترحم و دلسوزی نسبت به هم نباشد که در این صورت فرد شاید بزرگ ترین خیانت را به همسرش می نماید.زیرا معمولا عواقب بسیار بدی خواهد داشت و حداقلش آن است که بعدها همان عامل را چماقی کرده و بر سر هم می کوبانند

باید بر اساس ملاک ها و ارزش ها و خواسته هائی که دارند یکدیگر را انتخاب نموده و بپذیرند

4)دقت روی خصوصیات خانوادگی هر یک بسیار مهم است و به نظر نگارنده شاید از خود فرد هم مهمتر باشد. زیرا عموما ارزش های رفتاری افراد از رفتار خانواده شان تاثیر پذیر می باشد و معمولا رفتار دیرتر از عقاید تغییر می یابد

رسول اکرم(ص) در حدیثی فرمود:« ایاکم و خضراء الدمن.بپرهیزید از سبزه روئیده از مزبله ها.قیل:یا رسول الله و ما خضراء الدمن.قال:المراه الحسناء فی منیت سوء.به حضرت عرض شد یا رسول الله خضراء دمن چیست. فرمود:زن زیبائی که از خاندان بد و پلید بوجود آمده باشد.»

حضرت علی(ع)می فرماید:«حسن الاخلاق برهان کرم الاعراق . ملکات پسندیده و اخلاق خوب دلیل وراثت های پسندیده انسان است.»

5)سعی شود بیشتر از هر چیز عفت و پاکی یکدیگر را ملاک قرار دهند که در این صورت در چشم های هر یک جمال هم دیده می شود.بعد کاردانی یکدیگر را در نظر بگیرند.زیرا یکی از بدترین مسائلی که زن برای خود ننگ می داند آن است که مردش از نظر مخارج زندگی نتواند روی پای خود بایستد و متکی به غیر مثلا خانواده اش باشد.همان گونه که برای مرد رنج آور است که زنش در خانه داری ضعیف باشد

هم کفو بودن را بیشتر از همه در تقوا و پاکی فرد جستجو کنند.فردی نزد امام حسن(ع)آمد تا درباره ازدواج دخترش مشورت نماید.حضرت فرمودند:«او را به مرد با تقوائی شوهر بده که اگر دوستش بدارد نوازشش خواهد کرد و اگر دوستش ندارد دشمنیش نخواهد کرد.»

6)اگر شراب خواری خواستگاری کند به او دختر ندهید.اسلام علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن مشروب را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تاثیر مستقیم دارد در بحث زناشوئی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است

امام صادق(ع)فرمود:«من زوج کریمته من شارب خمر فقد قطع رحمها.کسی که دختر خود را به شراب خواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است.»

رسول اکرم(ص)فرمودند:«شارب الخمر لا یزوج اذا خطب.اگر شراب خواری خواستگاری کند به او دختر ندهید.»

7)یکی از صفات خطرناکی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می شود جنون است.در وسائل از امام باقر(ع)نقل است:از حضرت سوال کردند که مرد مسلمانی را زیبائی زن دیوانه ای واله و مجذوب کرده است.آیا او را به همسری خود انتخاب نماید.حضرت فرمود:نه.»

8)مردان و زنانی که دچار ضعف عقل و حماقت هستند عموما بچه های ضعیف العقل می آورند.احمق در تمام طول زندگی اسیر محرومیت های گوناگون است و جامعه نیز از نارسائی فکر او در زحمت است.لذا باید از گزیدن همسر احمق اجتناب ورزید

9)قرار های لازم را بدون رودربایستی مطرح نمایند تا بعد دچار اشکال نشوند.بعضی از آن ها عبارتند از

الف.کار کردن یا نکردن زن در بیرون از خانه و یا میزان ادامه تحصیلاتش

ب.نوع زندگی از نظر اقتصادی

ج.محل سکونت.زیرا عموما خانم ها وابستگی بیشتری به خانواده شان دارند از این رو می خواهند در شهری که والدینشان زندگی می کنند زندگی کنند

همچنین یکی از بیشترین اختلافات یک جا زندگی کردن با خانواده ها می باشد.[1]

معیار شناخت

برای شناخت فرد مقابل در ازدواج،حتما باید اول خودتان را بشناسید. باید ویژگی های خود،نقاط قوت و ضعف و تیپ شخصیتی خویشتن یعنی درون گرائی و برون گرائی را بشناسید و تا زمانی که این اتفاق نیفتد،برای انتخاب،سردرگم خواهید بود

انتخاب های ما به طور معمول در هر زمینه ای(خودرو،منزل،لباس،کفش و ;)با توجه به سلیقه و نیاز ماست.در ازدواج به سبب اهمیت آن،افزون بر توجه به سلیقه،به مسائل پیش گفته باید توجه کرد. یادمان باشد که لازمه دیگرشناسی و انتخاب درست،خودشناسی است.[2]

فصل سوم:

عوامل سازگاری و ناسازگاری

شوهرداری

شوهرداری یعنی مواظبت و نگهداری از شوهر.شوهرداری کار آسانی نیست که از هر زن بی لیاقت و نادانی ساخته باشد،بلکه نیازمند کاردانی،ذوق و سلیقه و زیرکی مخصوصی است.زنی که بخواهد شوهرداری کند باید دل او را بدست آورد،اسباب رضایت خاطرش را فراهم سازد،مواظب اخلاق و رفتارش باشد،به کارهای نیک تشویقش کند،او را از کارهای بد منع کند،مراقب بهداشت،سلامتی و تغذیه او باشد و سعی کند از او انسانی آبرومند،محبوب و مهربان بسازد تا برای خانواده اش بهترین سرپرست و برای فرزندانش بهترین پدر و مربی باشد

خداوند حکیم به زن قدرت فوق العاده ای عطا فرموده است.سعادت و خوشبختی خانواده در دست اوست، بدبختی خانواده نیز در دست اوست.زن می تواند خانه را به محیطی بهشت گونه بدل سازد و نیز می تواند آن را به صورت جهنمی سوزان درآورد

او می تواند شوهرش را به اوج ترقی برساند و نیز می تواند به خاک سیاهش بنشاند.زن اگر با هنر شوهرداری آشنا باشد و وظایفی را که خدا برای او مقرر فرموده،انجام دهد،می تواند از یک مرد عادی،بلکه از یک مرد بی لیاقت،شوهری لایق و آبرومند بسازد

یکی از دانشمندان می نویسد:«زن قدرت عجیبی دارد،مثل قضا و قدر است،هرچه بخواهد همان است.»

اسمایلز می گوید:«اگر زن باتقوا و خوش خلق و کدبانوئی در خانه ای محقر و فقیر باشد،آن خانه را محل آسایش و فضیلت و خوشبختی می سازد.»

ناپلئون می گوید:«اگر می خواهید اندازه تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید به زنان آن ملت بنگرید.»

بالزاک می گوید:«خانه بی زن عفیف،قبرستان است.»

شوهرداری به قدری در نظر اسلام اهمیت داشته که آن را هم ردیف جهاد در راه خدا دانسته است

 حضرت علی(ع)می فرماید:«جهاد زن به این است که خوب شوهرداری کند.»

با توجه به اینکه جهاد در راه خدا برای ترقی و گسترش اسلام،دفاع از کشورهای اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی،بزرگ ترین عبادت است،ارزش شوهرداری معلوم می شود

همسرداری

چنان که شوهرداری بزرگ ترین وظیفه یک بانوی خانه دار است و اهمیت آن در شریعت اسلام در ردیف جهاد قرار گرفته است،همچنین همسرداری نیز بزرگ ترین و ارزنده ترین عمل یک مرد همسردار بوده و راز سعادتمندی خانواده می باشد

همسرداری کار آسانی نیست بلکه رموزی دارد که هر کس اگر کاملا به آن ها آشنائی داشته باشد می تواند همسرش را مطابق دلخواه،به صورت یک بانوی ایده آل بلکه فرشته رحمت درآورد

مردی که بخواهد واقعا همسرداری کند باید اخلاق و روحیات همسرش را کاملا بدست آورد،از خواسته های درونی و تمایلات نفسانی او آگاه شود و بر طبق آن ها برنامه زندگی را مرتب سازد.بوسیله اخلاق و رفتار خویش چنان در او نفوذ کند و دلش را بدست آورد که به خانه و زندگی دلگرم شود و از روی عشق و علاقه خانه داری کند.[3]

 هدف های ناپایدار در ازدواج   

شک نیست که هر ازدواجی دارای هدف یا اهدافی است.ولی برخی از هدف ها کم ارج،نا پایدار و بی اصالت است و نمی تواند برای همیشه یا مدتی دراز خوشبختی زوجین را تضمین کند.بدین نظر ازدواج تنها به خاطر آن اهداف نباید صورت بگیرد.برخی از آن اهداف به قرار زیرند

1)کامجوئی جنسی

زندگی مشترک از تمایل جنسی منشا می گیرد و گروهی تنها به این علت ازدواج می کنند که مسائل و مشکلات جنسی را سر و صورت داده و غریزه را اشباع کنند.وجود این هدف در بین دیگر اهداف ازدواج بد نیست ولی این امر تنها هدف نباید باشد.در انتخاب همسر باید خاطر جمع باشید که عشق در زندگیتان وجود دارد و این عشق تنها از غریزه جنسی منشا نگرفته است بلکه عقلانی و اندیشیده است

2)نجات از تنهائی

گاهی ازدواج تنها وسیله برای رهائی از تنهائی است.افراد در رنج و مشقت از تجردند.همدمی و هم سخنی می خواهند تا در کنار او باشند و غم و تنهائی خود را با او بزدایند.این هدف می تواند یکی از هدف های ازدواج باشد ولی به تنهائی دارای ارزش و اصالت نیست و نمی تواند زمینه را برای عشق و مودت فراهم سازد.هدف نهائی مهمتر از این مسئله است

3)فراغ از رنج خدمات

زمانی برخی از افراد ازدواج می کنند که از شر آشپزی،نظافت خانه،شستشوی لباس و ظروف و کارهائی از این قبیل راحت شوند.زندگیشان سر و سامانی داشته،غذایشان به موقع آماده و لباسشان شسته و اتو کرده باشد

ممکن است زندگی زناشوئی به چنین سرانجامی منتهی شود ولی این امر نمی تواند هدف ازدواج را تشکیل دهد. از آن بابت که هیچ شوهری حق ندارد چنین وظایفی را بر همسر تحمیل کند.اگر زن مایل بود در این برنامه ها شرکت و مداخله می نماید،اگر هم بدان رغبتی نداشت نباید مجبورش کرد

4)رسیدن به مال و مقام

ازدوج به خاطر سرمایه و دارائی همسر،تنها برای رتبه و مقام او نیز امری خطاست.زیرا درست است که همسر دارائی و ثروت دارد،مقام و رتبه ای دارد،ولی اگر در آن ازدواج عشق و علاقه نباشد،محبت و مودت خالصانه و با صفا نباشد از این مال و مقام او را چه بهره ای تواند بود،چه افتخاری به داشتن چنین همسر است،زندگی در آن صورت دامی خطرناک و کشنده می شود و زن و شوهر نقش کلفتی را در برابر یکدیگر باید ایفا کنند

5)ترحم و لطف

بعضی از ازدواج ها به خاطر دستگیری از یک فرد ناتوان،زیر بازو گرفتن یک مفلوک و در جمع دلسوزی و ترحم صورت می گیرد.مسئله دلسوزی نسبت به غیر یک عمل انسانی است ولی نمی تواند تنها هدف ازدواج باشد.زیرا اول ترحم نمی تواند برای مدت یک عمر ادامه یابد.آدمی پس از مدتی از آن خسته شده و ترکش می گوید.دوم زندگی خانوادگی یک بده بستان است و در این داد و ستد باید موازنه و تعادل باشد.اگر بنا شود ترحم به صورت طلب درآید و یک طرفه باشد موجب دلسردی و رهائی است.سوم گاهی دلسوزی آنچنان نفرت انگیز می شود که آدمی اگر از آن سر درآورد فریادش بلند می گردد و این خود عاملی برای برهم خوردگی کانون و نظام خانوادگی است

 زیان هدف های ناپایدار

وجود چنین غرض هائی در ازدواج به عنوان ضمیمه اهداف بد نیست.ازدواج تنها بر چنین اهداف نمی تواند متوقف باشد و اگر هم متوقف شود سرانجام خوبی ندارد.در امر ازدواج و زناشوئی افراد ناخودآگاه به دنبال نوعی همبستگی عمیق روحی و عاطفی هستند و نیاز به چنین همبستگی است که افراد را وادار به تن در دادن به این پیمان می کند.اما ناپایداری زندگی در سایه این اهداف بدان نظر است که هرگاه برای یکی از دو طرف ازدواج زمینه بهتری برای رفع و جبران نیازها پدید آید،عقلا باید ترک خانواده گفته و بدان سو رهسپار گردد.در چنان صورت،کانون زندگی سرد آشیانه سکون و آرامش ویران و بهانه جوئی ها برای رهائی از هم آغاز و خلاصه زندگی جهنمی آغاز خواهد شد.[4]

معیارهای صحیح انتخاب همسر         

از جمله آموزش هایی که در جهت تربیت جوان باید به وی داده شود آگاه سازی از معیارهای گزینش همسر است.با آموزش این معیارها چه بسا زندگی ها پردوام تر و مستحکم تر شود.بسیاری از پسران و دختران جوان بدون آگاهی از معیارهای اساسی،معیار های واهی برای خود در نظر می گیرند و پس از ازدواج متوجه می شوند که این معیارها ملاک خوشبختی نیستند،اما متاسفانه خیلی دیر شده و اکنون باید از خواسته خود صرف نظر کنندو طوری خود را تطبیق دهند که آسیب نبینند،یا اینکه باید بسوزند و بسازند و یا باید از یکدیگر جدا شوند و تازه فردی را با ویژگی های مطلوب انتخاب کنند

در احادیث معصومان(ع)معیارهای زیادی برای انتخاب همسر بیان شده است

1)زیبائی جاذب

زیبا دانستن همسر(بویژه برای پسران)از معیارهای تفاهم و تداوم زندگی مشترک محسوب می شود و برای بعضی افراد،زیبائی چهره همسر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.از این رو در احادیث به مردی که قصد ازدواج با زنی را دارد اجازه داده شده که به چهره و موهای او نگاه کند و زیبائی وی را کشف نماید

امام صادق(ع)می فرماید: «لا باس ان ینظر الرجل الی وجهها و معصمها اذا اراد ان یتزوجها.اشکال ندارد که مرد به صورت و مچ دست های زنی که قصد دارد با او ازدواج کند،نگاه کند.»

همچنین از ایشان پرسیدند:آیا مرد می تواند به موها و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج کند،نگاه کند؟امام(ع)فرمود:«لا باس بذلک اذا لم تکن متلذذا.اگر همراه با لذت شهوت رانی نباشد،اشکال ندارد.»

انسان فطرتا میل به زیبائی دارد و از زشتی روی گردان است.هر چیز زیبا او را به خود جلب می کند و هر چیز نازیبائی او را دور می سازد.لذا برای شروع ارتباط پسر و دختر یک زیبائی نسبی لازم است تا قلب طرف مقابل را به سمت وی متمایل کند.البته اگر فرد زیبا نیست حداقل سعی کند که آراسته و تمیز و خوشبو باشد تا از این طریق،نازیبائی جسمانیش را جبران کند وگرنه باعث ایجاد تنفر در فرد می شود.این مسئله وقتی اهمیت پیدا می کند که یکی از زوجین،نسبت به دیگری از زیبائی بیشتری برخوردار باشد و احساس زیان و خسران کند. علاوه بر این ممکن است که اطرافیان مرتب این تفاوت را به آنها گوشزد کنند و ناخواسته ایجاد کدورت بین آنها شوند.لذا در روایات از زیبائی به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر یاد شده است

امام سجاد(ع) می فرماید:«اذا اراد احدکم  ان یتزوج فلیسئل عن شعرها کما یسئل عن وجهها.فان الشعر احد الجمالین.هنگامی که می خواهید ازدواج کنید از موی زنی که به خواستگاری او رفته اید سوال کنید،زیرا مو یکی از دو زیبائی است.»

البته در احادیث از اینکه فردی صرفا بدلیل چهره دختر اقدام به ازدواج نماید و زیبائی سیرت و اخلاق و تدین او را نادیده بگیرد،نهی شده است

اما صادق(ع)فرمود:«اذا تزوج الرجل المراه لمالها او جمالها لم یرزق ذلک فان تزوجها لدینها،رزقه الله-عزوجل-مالها و جمالها.اگر مردی به خاطر زیبائی یا ثروت زنی با وی ازدواج کند،نه از زیبائی او بهره ای خواهد برد نه از ثروت او.اما اگر او را به خاطر دینداریش انتخاب کند،خداوند ثروت و زیبائی او را نصیب وی خواهد کرد.»

این بدان معناست که اگر ملاک فقط زیبائی و ثروت باشد و فرد به دیگر معیارها توجه نکند زندگی آن قدر برایش سخت می شود که نه آن ثروت به درد او می خورد و نه آن زیبائی به چشم او می آید.اگر زن مومن واقعی باشد به راستی شوهر خود را با عشق و محبت جذب می کند.حتی اگر زشت و فقیر باشد،در نظر مرد،زیبا و ثروتمند جلوه می کند و از طرفی برکت را به خانه مرد می آورد و روزی او فراخ می شود

لازم به توجه است که زیبائی مرد بیشتر در عقل و منطق اوست و زنان نیز بیشتر جذب قدرت عقلی آنها می شوند تا زیبائی چهره شان.برعکس مردان که بیشتر جذب چهره زیبا و جذابیت جسمی زن می شوند و کمتر به عقل و درایت آنها توجه می کنند

اما علی(ع)در این باره می فرماید:«صوره المراه فی وجههاو صوره الرجل فی منطقه.صورت زن در چهره اوست و صورت مرد در منطق و سخن اوست.»

ولی به هر حال زن نیز از ازدواج با فردی که زشت روست احساس انزجار می کند مگر اینکه باطن و سیرت او آنقدر زیبا باشد که زشتی صورت او را بپوشاند و زن مجذوب جهان باطن او شود.البته این مسئله در مورد مردان نیز صدق می کند.[5]

2)توجه به خانواده

مسئله خانواده و سابقه خانوادگی همسر در امر تشکیل کانون زندگی فوق العاده مهم است.تا خانواده همسر شناخته شده و خوب نباشد امکان برقرار کردن رابطه صحیح با او کمتر امکان پذیر است

توصیه های اسلامی در این زمینه آن است که تا حد امکان خانواده همسر پاک و عفیف باشد.زیرا اخلاق و رفتار خانواده،اصالت آن،جنبه های عقلی آن از لحاظ هوشمندی و کودنی،زمینه های اعتقادی آن،عیوب و اعتیادات آن در نحوه زندگی جدید و در نسل اثر می گذارد; .[6]

3)توجه به جنبه ایمان و تقوا

[1]  موانع و عوامل رشد در خانواده،ص

[2] حسین دهنوی،گلبرگ زندگی،ص

[3] ابراهیم امینی،همسرداری،ص

[4] علی قائمی،تشکیل خانواده در اسلام،ص

[5]  علی نقی فقیهی،تربیت جنسی،ص

[6] علی قائمی،تشکیل خانواده در اسلام،ص

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:38 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاریخچه پیدایش نفت word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاریخچه پیدایش نفت word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاریخچه پیدایش نفت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاریخچه پیدایش نفت word :

صنعت نفت در جهان تاریخی بسیار کهن دارد وقدیمیترین تمدنی که تا به حال شناخته شده در درههای نیل ؛دجله و فرات و در چین بوده است. اسناد تاریخی و کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که مردم مزبور از کهنترین روزگاران نفت را می شناختند.چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم دجله و فرات قیر را به عنوان ملاط ساختمانها به کار میبردند.در ایران کاوشهای باستان شناسی معلوم داشته که ساکنین کشور ما از 5 تا 6 هزار سال پیش قیر را به عنوان ملاط در ساختمان و یا برای نصب و بهم چسباندن جواهرات و ظروف سفالین و اندود کردن کشتیها بکار میبردند.امروزه بزرگترین منابع نفتی جهان در خاورمیانه ؛ایالات متحده امریکا؛ آفریقای شمالی و روسیه است.اولین چاه نفت در دنیا در شهر پنسیلوانیا بنام تیستوسوپل امریکا توسط شخصی به نام ادوین دریک در سال 1859 حفر شد.عمیقترین چاه در دنیا چاهی در لویزینای امریکاست که 6500 متر عمق دارد.در سال 1908 نفت در خاورمیانه برای اولین بار در ایران ودر شهر مسجد سلیمان کشف شد و بعد از آن در دیگر کشورهای خاور میانه نفت کشف شد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:38 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد عایقکاری و گاز word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد عایقکاری و گاز word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد عایقکاری و گاز word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد عایقکاری و گاز word :

عایقکاری و گاز
مقدمه
در حدود سالهای 1950 به دلیل کمبود منابع فلز و نیز مشکلات استفاده از مصنوعات‌ فلزی‌ نظیر حمل و نقل ،‌خوردیگ‌و جوشکاری و سبب مطالعه جهت جایگزینی‌ محصولات به جای فولاد شد اولین جایگزین‌ها pvc بودند از این پس بحثی به نام پلیمر‌ها آغاز شد.
پلی‌‌اتیلن‌ که نوعی پلیمر است و با فرمول ساختمانی‌ C2H4- C2H4-C2H4 می‌باشد که استفاده از این لوله‌ها حداکثر‌ کشورها معمول شده است.

و همه ساله‌با تحقیقاتی‌ که در مورد رزین‌های پلی‌لتیلن‌ در آزمایشگاهها انجام می‌شود و روز به روز به کیفیت‌ لوله‌های پلی‌اتیلن‌ افزوده می‌شود.در ایران در تمام شهرها و روستاها به تازگی گاز‌رسانی‌ می شوند.تمام خطوط پلی‌اتیلن است

مشخصات شبکه‌ از نظر فشار گاز
گاز خــروجـی‌ از پــالایـشگاه های تقویت فشار‌ در خطوط انتقال‌دارای فشاری بین 700-150 psi می‌باشد که در ایستگاههای ( Catygete Station) تا فشار 250 کم می‌شود و وارد خطوط تغذیه‌ می‌شود اکثر لوله‌های شبکه اغذیه‌ از نوع فولادی‌ و یا پوشش پلی‌ اتیلن‌ است.

خطوط تغذیه‌ با فشار 250 psi برای استفاده‌ مشترکین‌ کم مصرف‌ وارد ایستگاههای TBS می‌شود که در این ایستگاهها‌ تا فشار 60 psi کاهش می‌یابد.
هر یک از ایستگاهها‌ی فشار‌درون شهری TBS با فشار 60 psi تإمین کنند. یک منطقه‌ است با حدود 500 مشترک است این انشعابات خطوط پلی‌اتیلن‌ با فشار 60 psi و با لوله‌های با قطر‌ 25 می‌باشد. کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در داخل‌ ساختمانها به دلیل مسائل‌ ایمنی‌ ممنوع است.

جوشکاری‌ لوله‌های پلی‌اتیلن :
برای اتصال لوله های پلی‌اتیلن راههای بخصوصی وجود دارد اتصال آنها آنها اسانتر از فولادی است امروزه در کشورها از روش الکترو‌فیوژن‌ در اتصال‌ و جوشکاری‌ پلی‌اتیلن استفاده می شود در این روش که تجهیزات و اتصالات‌ مخصوص‌به خود دارد از انرژی الکتریکی و خاصیت ترموپلاست‌ بودن پلی‌اتیلن است.

جوشکاری این لوله‌ها نیاز به وقت و رعایت‌ تمامی شرایط‌ وابسته دارد مکانیزم‌ اصلی‌جوشکاری به این صورت است که محل جوش و اتصالات‌ حرارت داده می‌شوند و این حرارت سبب نرم و خمیری شدن لوله اتصال‌شده و پس از سرد شدن کامل به هم چسبیده به طوری که لوله و اتصال یکی می‌شوند.

دمای نرم و خمیری شدن لوله‌ها مـی‌بـاشــد که این حرارت ‌در روش ا

لکترو فیوژن به وسیله دستگاه الکترو‌فیوژن و اتصالات‌ خاص این روش تولید می‌شود.
دستگاه الکترو‌فیوژن : این دستگاه برای جوشکاری‌ پلی‌اتیلن ساخته شده است و کاملاً خودکار است ابعاد دستگاه در حدود‌ 40cm * 30 *30 که اطراف آن یک بعنوان دستگیره نیز عمل‌می‌کند قرار دارد دستگاه دارای‌ یک صفحه دیجیتال‌و یک قلم نوری است که این قلم‌ قادر است با خواندن اطلاعات روی بارکد ولتاژ‌ مورد نیاز راه توجه‌ به زمان که خود آن را محاسبه‌می‌کند اتصال اعــمال‌ نمـاید‌ و در پایان‌ زمان جریان الکترسیته را قطع می‌کند.

اتصالات : اتصالات مختلفی در لوله گذاری با لوله‌ پلی‌اتیلن‌ وجود دارد که برای اتصال آنها از روش الکتروفیوژن‌ همگی با استانداردهای‌ مخصوص‌ و مرتبط با دستگاه الکترو‌فیوژن را داشته است المنت‌ها در اتصالات‌ بین جدار خارجی‌ و داخلی قرار دارند‌ تمامی اتصالات‌ دارای دو فیش یا ترمینال است که به وسیله آن به دستگاه متصل می‌شوند و همانطور که اشاره شد دارای بارکد مخصوص بوده که با استفاده از قلم نوری دستگاه‌ قرائت می‌گردد.

نوع اتصالات پلی‌اتیلن : 1 ـ بوشن یا کوپلر 2 ـ ریدیوس‌یا تبدیل
3 ـ درپوش‌یا پک 4ـ سه‌راهی 5 ـ زانو 6 ـ زین این اتصالات برای انشعاب‌ استفاده می‌شود المنت‌ در اتصال زین در سطح خارجی‌قرار دارد.

7 ـ تی‌اف (TF ) : از این اتصال برای متصل‌کردن شبکه فولادی‌و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود.
8 ـ شیر ( Valve )
جوشکاری الکتروفیوژن : برای انجام یک جوش الکترو‌فیوژن 10 مرحله‌ را طی‌می‌کنیم که این مراحل‌عبارتند از :
1 ـ لوله اتصال‌ها و دستگاه را کنترل کنیم.
2 ـ دو سر لوله را به صورت کاملاً گونیا برش زد.
3 ـ محلی که قرار است جوشکاری شود و نیز مقداری از آن را با استفاده از Scra per تراش دهیم.

4 ـ استفاده از حلال مناسب‌ و شست‌شوی محل جوشکاری‌ با استفاده از استن.
5 ـ در این مرحله بایستی‌ به گونه‌ای بر روی لوله‌ مشخص نمائیم‌ که لوله تا چه جائی‌ داخل اتصال‌شود.
6 ـ اجزاء جوش را به یکدیگر متصل‌ کرده 7 ـ اجزاء جوش را به طور دقیق‌ و صحیح‌ درون گیره مخصوص قرار داد. 8 ـ فیشهای دستگاه را به دو ترمینال‌ اتصال متصل کرده‌ و براساس دستور العمل‌ مربوط جریان برق را در مدت زمان از پیش تعیین شده به دو سر‌سیم پیچ‌ اتصال داده اعمال می‌نمائیم.
9 ـ یاد‌داشت‌ زمان سرد شدن و رعایت دقیق آن
10 ـ کنترل عملکرد شاخه‌ها

آزمایشات مخرب :
a : تست ترکیدگی‌ سریع : یکی از اتصالات جوشکاری برش زده می شود و یک سر آن کپ‌خورده و از سر دیگر آن آنقدر آب به اتصال تزریق‌کرده تا باعث‌ترکیدگی شود اگر ترکیدگی‌ در لوله باشد‌ جوش مورد قبول است و اگر در اتصال رد می‌شود.
b : تست هیدروستاتیک : در این تست جوش وارد یک حمام آب گرم در 80c می‌کنیم و آب را تا فشار 20 psi وارد می‌کند و تا 164 hr ساعت در حمام نگهداری می‌کنند و سپس نسبت‌ به ترکیدگی‌ چک می‌کنند.

2 ـ آزمایش غیر‌مخرب : ازمایش غیر‌مخرب بر روی لوله پلی‌اتیلن انجام می‌شود..

تست عایق و عایقکاری قبل از لوله ‌ گذاشتن لوله‌ها در کانال :
زمانی که لوله آماده قرار گرفتن در کانال می‌باشد، هم محل‌هایی که عایق ندارد یعنی سرجوشها و هم محل‌هایی که عایق ضعیفی دارند باید نوار پیچی شوند شیوه کار به صورت زیر می‌باشد ابتدا‌ آزمایش دستگاه منفذ‌یاب‌ ( هالیدی ـ دتیکتور ) به منظور یافتن نواقص پوشش آزمایش‌ مزبور باید در 100 درصد سطح لوله پوشش دار با دستگاهی‌ که قبلاً مورد تائید قرار گرفته است انجام گیرد

،‌ ولتاژ آزمایش بین 10 تا 15 کیلو‌ ولت باید تنظیم گردد. ضمناً سرعت حرکت‌ الکترود دستگاه بر روی لوله نباید بیش از 3/0 متر در ثانیه‌باشد.
پس از آنکه محل‌های زخمی عایق‌ پیدا شد آن قسمتها پخ می‌خورد و کاملاً صاف‌ می‌شود سپس پرایمر زده می شود و بعد از آتن هم نوار پیچی می‌شود. نوار هم به اینگونه که 50% هر قسمت از نوار روی 50% قسمت نوار زیرین را بپوشاند.

سرجوشها هم به همین ترتیب‌ ابتدا پرایم زده می‌شود و بعد نوار پیچی می‌شود ضمناً قابل توجه آنکه در بعضی‌ مواقع به دلیل‌ وجود موانع نمی‌توان بعضی‌جوشها را بالای کانال حوش داد و باید داخل‌کانال‌ جوشکاری شود. به محل‌هایی در کانال‌ به این منظور کانکشن‌گفته می‌شود.

گذاشتن‌لوله‌های جوشکاری شده و نوار‌ پیچی شده به داخل کانال
کف و دیواره کلیه کانالها‌ قبل از لوله‌گذاری بایستی‌ تسطیح و رگلاژ شده و از خرده‌سنگ و مواد زائد پا

جهت گذاردن لوله در کانال در کانال بایستی‌ از کلیه وسائل‌ مناسب بانداره کافی از قبیل قرقره ، بالشتک، بالا بر‌ تسمه‌ای و غیره‌ زیر نظر ناظر استفاده شود. بطوریکه هیچ‌گونه آسیبی به عایق لوله‌ها نرسد.

پر کردن کانالها‌ بعد از لوله‌گذاری
قبل از پر کردن کانالها‌ بایستی عملیات زیر انجام شده باشد :
الف ـ تغییر فیلم و تائید‌ جوشها
ب ـ تکمیل عایق‌سربندها
ج ـ آزمایش عایق لوله‌ها بوسیله منفذ‌یاب و ترمیم‌ محلهای معیوب
د ـ برداشت اطلاعات‌ از کار اجرا شده جهت تهیه نقشه‌های و یا ( از بیلت )
آزمایش مقاومت و نشتی‌خطوط شبکه‌ طبق مشخصات فنی
آزمایشات زیر بعد از اتمام عملیات لوله‌گذاری و قبل از بهره‌برداری آنها انجام می‌گردد:
الف ) آزمایش مقاومت لوله ب ) آزمایش نشتی

ج ) آزمایش عدم وجود هوا در خطوطی‌ که با فشار بیشتر از 5 کیلو‌گرم کار می‌کند.
آزمایش مقاومت لوله‌ به این شکل است که لوله را با هوای فشرده پر می‌کنند سپس‌ سر رأس هر ساعت فشار و درجه حرارت‌ خوانده می‌شود برای مدت 4 ساعت.
هدف از آزمایش نشتی نداشتن افت فشار در لوله‌ می باشد که ابتدا برای مدت 24 فشار و دمای لوله یکنواخت می‌شود. سپس در مدت‌ 192 ساعت این آزمایش انجام می‌شود.
آزمایش عدم‌ وجود هوا در لوله به کمک تغییر حجم آب‌ تزریق شده در داخل لوله‌ انجام می‌گیرد که بر طبق استاندراد‌ها و فرمولهای این بخش صورت می‌گیرد.

پس از تائید‌ کلیه آزمایشهای فوق بایستی‌ خط لوله‌ از آب تخلیه‌ و خشک می‌گردد . پس‌از تخلیه آب داخل لوله پیگ زده می‌شود. سپس با نیتروژن یا گازهای‌ بی‌اثر‌ رطوبت لوله‌ را کاملاً تخلیه می‌کنند.

1- تجهیز کارگاه
2- تهیه نقشه اجرائی و تعیین مسیر لوله گذاری و پیاده نمودن آن
3- شکافتن آسفالت
این عمل پس از تعیین مسیر و بوسیله ماشین آسفالت شکافی یا کمپرسور انجام می شود.

4- حفر کانال (تراشه)
کندن کانال بوسیله بیل و کلنگ و ابزار دستی انجام می شود.
حداقل عمق کانال یکصدو ده سانتیمتر بعلاوه قطر لوله و عرض آن برابر چهل سانتیمتر بعلاوه قطر لوله مطابق نقشه استاندارد شماره SM-6021/NO.4 خواهد بود.
5- زنگ زدائی و عایقکاری لوله ها

6- روش بارگیری، حمل و تخلیه لوله های عایقکاری شده- شیرها و اتصالات
7- دسته کردن، ریسه چیدن و ردیف کردن لوله
8- آماده سازی لوله ها قبل از جوشکاری

عایقکاری گرم و سرد شبکه های گازرسانی
1- زنگ زدائی سطح لوله ها
لوله ها باید با یکی از روشهای شن زنی و یا ساچمه زنی از آثار زنگ، پوسته مواد روغنی، کثافات و غیره کاملاً پاک شود.
جنس شن- از نوع سیلیکا

درجه خلوص- فاقد خاک
قطر ذرات- بین 16/1 تا 30/1 اینچ
سختی ذرات- پس از یکبار استفاده باید حداکثر 10 درصد از ذرات خورده شده باشد.
2- پرایمر زنی اولیه
پرایمر در هوای بارانی و مه سنگین در کارگاههای غیر سرپوشیده مجاز نمیباشد.
پرایمر زنی بلافاصله بعد از تمیز کردن سطح لوله و پس از گردگیری ناشی از شن زنی باید انجام شود.
3- عایقکاری نوارهای عایقی
4- آزمایشات و تعمیر پوشش

تمام قسمتهای لوله قبل از نوارپیچی خارجی باید بوسیله دستگاه منفذیاب (هالیدی- دیتکتور) که مورد تائید ناظر نیز قرار گرفته است آزمایش شود. سرعت حرکت الکترود دستگاه بر روی لوله نباید بیش از 3/0 متر در ثانیه باشد. بمنظور جلوگیری از آسیب دیدن لوله لازم است الکترود بر روی هیچیک از قسمتهای لوله توقف ننماید.

5- عایقکاری گرم
1ـ عایقکاری گرم
1-1 عملیات اصلی عایقکاری شاخه های لوله باید در کارگاه و نه در محل لوله گذاری انجام گیرد.

2ـ1 شرایط محیط برای عایقکاری
در کارگاههای غیر سر‌پوشیده ، عایقکاری‌ در هوای بارانی و مه‌سنگین مورد تائید نمی‌باشد. در کارگاههای‌ سر‌پوشیده و غیر‌سر‌پوشیده درجه محیط‌ نباید از 5 درجه سانتیگراد پائینتر باشد.
3ـ1 وسائل مورد نیاز عملیات عایقکاری گرم
دستگاه پرایمر‌زنی ثابت
دستگاه قیر‌پاشی و نوار پیچ ثابت
مخزن مخصوص ذوب قیر‌ که مجهز‌ به حرارت‌ سنج مناسب‌برای کنترل درجه حرارت باشد، علاوه بر آن در محل خروجی‌ مخزن ذوب‌ قیر باید نوری مخصوص نصب‌شده باشد تا عمل‌ فیلتراسیون را انجام دهد.

کیفیت وسایل فوق باید قبل از شروع عملیات مورد تائیدناظر قرار گرفته باشد.
مخزن ذوب قیر باید مجهز به دستگاه بهم‌زن مکانیکی بوده و ترجیحاً ترموستات داشته باشد تا بتواند با کم و زیاد نمودن سوخت درجه حرارت ،‌ را ثابت نگه دارد.

4ـ1 قیر‌پاشی و نوار پیچی
قیر‌پاشی و نوار پیچی تواماً و با ماشین انجام می‌گیرد.
وزن تکه‌‌های قیر خورده شده برای ذوب معمولاً در حدود 2 کیلوگرم بوده و در هر حال نباید از 10 کیلوگرم تجاوز نماید.
قیر را باید بر روی سکوی تمیز سیمانی‌ خورد نموده‌ و از آلودگی‌ آن با مواد خارجی‌ مثل خاک و غیر‌ه خود‌داری نمود.
2 ـ عایقکاری دوبله

در قسمتهائی از لوله از جمله در محل تقاطع با کانال آب ، نهرها،‌ قناتها ، رودخانه‌ها و راه آهن جاده‌ها و اتوبان‌ها ،‌ عایقکاری دوبله لازم است و باید به شرح زیر عمل شود.
ابتداً پس از پرایمر‌زنی‌ باید لوله را با یک لایه نوار پشم شیشه زیرین و قیر بدون نوار خارجی عایقکاری نمود. سپس در حالی که لایه قیری‌ کاملاً سرد نشده است ،‌ لازم است با لایه دیگری از قیر‌نوار زیرین و نوار خارجی‌ عایقکاری نمود. ضخامت‌ پوشش‌ دوبله باید حداقل 6 میلیمتر باشد. ( اینچ )

3 ـ آزمایشات و تغییر پوشش در عایقکاری گرم
1-3 انجام آزمایشات و ابزرسی هایی که باید در حضور ناظر و یا توسط خود‌ ناظر طرح بر روی لوله انجام شود به شرح زیر می‌باشد :
الف ـ بازرسی عینی ظاهر‌پوشش لوله

ب ـ آزمایش با دستگاه‌ منفذیاب‌ ( هالیدی ـ دیتکتور ) به منظور یافتن نواقص پوشش آزمایش مزبور باید در 100 درصد سطح لوله پوشش داربا دستگاهی که قبلاً مورد تائید قرار گرفته است انجام گیرد ،‌ ولتاژ آزمایش بین 10 تا 15 کیلو‌ ولت باید تنظیم گردد.
( سرعت حرکت الکترود دستگاه بر روی لوله نباید بیش از 3/0 متر در ثانیه باشد.
4 ـ‌ عملیات عایقکاری پس از جوشکاری لوله‌ها در کنار کانال

1-4 پس از جوشکاری لوله می‌بایستی قطعات سرباره جوش‌ کند شود و پس از اینکه با برس سیمی قسمت‌های لخت انتهای لوله و قسمت جوشکاری شده لوله از بقایای زنگ و مواد خارجی پاک گردید. بوسیله نوار پلاستیکی مخصوص که چسب آن از نوع قیری است عایقکاری گردد. جهت اینکار باید حدود 15 سانتیمتر نوار خارجی پوشش لوله در طرفین محل جوشکاری شده کاملاً کنده شود و سطح قیر به سمت محل جوشکاری‌ شده به وسیله سمباده شیب داده شود.
در مرحله بعدی لازم است سطح قیر و سطح لخت لوله و محل جوش به وسیله پرایمر‌ مخصوص نوار پلاستیکی با برس آغشته‌ گردد. در این مورد باید کاملاً دقت نمود که از پرایمر‌ قیر‌ لوله اشتباهاً استفاده نگردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ