مقاله نقش صنعت گردشگری و توریسم و تأثیر ظهور صنعت اطلاعاتی بر امنیت ملیدر توسعه و رفاه جامعه شهری word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نقش صنعت گردشگری و توریسم و تأثیر ظهور صنعت اطلاعاتی بر امنیت ملیدر توسعه و رفاه جامعه شهری word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نقش صنعت گردشگری و توریسم و تأثیر ظهور صنعت اطلاعاتی بر امنیت ملیدر توسعه و رفاه جامعه شهری word
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
تعاریف و اصطلاحات
تعاریف جامعه اطلاعاتی
ویژگیهای جامعه اطلاعاتی
منطق جامعه اطلاعاتی
حکومت و جامعه اطلاعاتی
امنیت ملی National Security
عوامل تحدید امنیت ملی در جامعه اطلاعاتی
عوامل تحدید امنیت ملی در بُعد خارجی
الف) اقتصاد اطلاعاتی
ب) جنبشهای اجتماعی جدید
ج) نهادهای فراملی
عوامل تحدید امنیت ملی در بُعد داخلی
الف) افزایش نقش شهروند
ب) بازسازی دموکراسی
ج) نظارت و کنترل
دنیای کامپیوتر و ارتباطات
جامعه مسافرت مجازی Virtual Travel Community
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نقش صنعت گردشگری و توریسم و تأثیر ظهور صنعت اطلاعاتی بر امنیت ملیدر توسعه و رفاه جامعه شهری word
محسنی ،منوچهر،1380، «جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی» نشر دیدار ،تهران، ص
کاستلز،نائول ،1380، « عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه، فرهنگ،ترجمه چاوشیان حسن، جلد اول ، طرح نو ،تهران،ص
کاستلز ، جلد اول، ص
متفی،ابراهیم «سیاست خارجی در عصر کثرت گرایی سیاسی و فرا دولت گرایی»
نش ،کیت،1380،«جامعه شناسی سیاسی معاصر«ترجمه: دلفروز تقی ،نشر کویر،اول ،ص 14
مشیرزاده ،حمیرا،1381، «درآمدی نظری بر جنبشهای اجتماعی» ،نشر پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی،تهران ، ص
متقی، ابراهیم، «سیاست خارجی در عصر کثرت گرایی سیاسی و فرا دولت گرایی» ، فصلنامه ولایت ،شماره 13
کاستلز ،جلد دوم،پیشین ،صص 8 و
شبیه شبکههای رادیویی ، تلوزیونی و سایتهای مختلف اینترنت که بر علیه جمهوری اسلامی ایران به شکل بین المللی با کمکهای مختلف دشمنان مشغول فعالیتند و در مسایل بعد از انتخابات و هم ریاست جمهوری کار ویژه خود را به خوبی به ظهور رساندند و کار* را بر امنیت ملی به نمایش در آورند
قوام،سیدعبدالعلی،1382،« جهانی شدن وجهان سوم»، دفترمطالعات بین المللی،تهران ،ص
اسلامی، مسعود، 1375، «از حاکمیت دولت تا حکمرانی جهانی : تعاملی در روند همکاریهای نهادینه بین الملل»،فصلنامه مطالعات سازمان ملل متحد،سال اول ، شماره یک،ص
چکیده
در این تحقیق ابتدا به مباحثی در خصوص ظهور جامعه اطلاعاتی که آن را صورتبندی جدید جوامع می نامند و منطق و تأثیرات آن در عرصه جامعه پرداخته شده است و خصوصیات جدید آن با تأکید بر تأثیر مستقیم این تغییر بر مفهوم امنیت ملی و حاکمیت ملی اشاراتی شده است در ادامه با درنظرگرفتن متغیرهای اصلی جامعه اطلاعاتی که مرتبط با امنیت است، نقاط تضعیف و تقویت کننده دولت و ارتباط آن با توریسم مورد اشاره قرار گرفته است. اقتصاد اطلاعاتی ، نهادهای فراملی، جنبشهای اجتماعی جدید، در افزایش نقش شهروند، دموکراسی جدید و نظارت و مراقبت از جمله پارامترهایی است که مورد بررسی قرار گرفته است
وازگان کلیدی : جامعه اطلاعاتی-امنیت ملی – توریسم - رفاه جامعه شهری
مقدمه
در دههی 1990 میلادی با اختراع چند رسانهای و نفوذ آن به اینترنت و با انجام مطالعات نظری در رشتههای گوناگون علوم انسانی قرن جدید را انفجار اطلاعات و ظهور جامعه اطلاعاتی نام گذاری کردند که ریخت شناسی و صورت بندی اجتماعی نظام بین الملل و جوامع مختلف آن را کاملاً متحول و به شکل شبکهای و اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل خواهد نمود و به طبع آن کلیهی مفاهیم علوم انسانی از جمله علوم سیاسی نیز متحول خواهد شد . در این مقاله ما ابتدا به تعریف و تأثیر و منطق جامعه اطلاعاتی پرداختیم و سپس تحول مفهوم امنیت را در آن مورد بررسی قرار داده ایم ونهایتاً به شش پارامتر که بیشترین بروز را در جامعه اطلاعاتی و مفهوم امنیت ملی با تأکید و ارتباط با موضوع توریسم و گردشگری داشته پرداختهایم که از آن جمله میتوان به اقتصاد اطلاعاتی که صنعت توریسم در نقش مؤثری دارد و افزایش قدرت فرد که در گردشگری محور قرار دارد و ; اشاره نمود و در انتها پوسته امنیت ملی را تحت نفوذ شش پارامتر مطروحه در نموداری ترسیم کردهایم
بیان مسئله
یادآوری این موضوع خالی از اهمیت نیست که جامعه ماقبل صنعتی « بازی بر علیه هستی» با نیروی غیر ماهر عضلانی، جامعه صنعتی « بازی بر علیه هستی »با نیروی ماشین و جامعه فرا صنعتی « بازی میان اشخاص » با نیروی اطلاعات است . جامعه اطلاعاتی از طریق نقش اطلاعات باعث میشود تغییر عادات «اداره اقتصادی»[1] [ حداکثر سود شخصی] جامعه را ، وضعیت « اداره جامعه شناسانه»[2] [ کوشش برای رسیدگی به نیازهای جامعه با روشهای هوشیارانه تر ... ] بر اساس منافع همگانی نشان دهند
در این مرحله به ارتباطات بین المللی و جریان اطلاعات صرفاً در چارچوب سخت افزار و نرم افزار نگریسته نمیشود بلکه این نگاه در برگیرنده تحولات اجتماعی ، سیاسی و رفتاری نیز هست
خلاصه آنکه بررسی جریان بین المللی اطلاعات در ابعاد انسانی و تکنولوژیک آن و در چارچوب مسایل و شبکههای انفرادی ملی و بین المللی و جهانی آن یک ضرورت است که در نمودار ذیل نقش مسافرت، گردشگری و توریسم نیز به نمایش درآمده است
اهمیت موضوع
تلاش نوآورانه در صنعت توریسم به حدی است که حتی متولیان امر پا را از این هم فراتر گذاشته و با درنظرگرفتن حساسیت و کنجکاوی گردشگران و علاقمندی آنان به مسائل محتلف سعی در ایجاد قابلیتها و پتانسیلهای متناسب با خلق و خو و مرام اجتماعی و حتی فلسفی توریستها دارند ؛ مثلاً با درنظرگرفتن شرایط زیست محیطی دنیا و گرم شدن کره زمین ، بسیاری از کمپینگ ها و هتلهای مدرن دنیا میزان بهره وری انرژی خود را بشدت افزایش داده و سعی در استفاده از انرژی های پاک در مجموعه تحت مدیریت خود نموده اند؛ مثلاً آقای حسین ثابت که یکی از بزرگترین فعالان ایرانی بخش گردشگری در جهان محسوب میشود علاوه بر مالکیت هتل کوروش و دلفیناریوم در کیش ، صاحب چند هزار تخت در جزایر قناری نیز هست ، در گروه هتلهای خود در کشور اسپانیا با ساخت نیروگاه بادی انرژی مورد نیاز محموعه خود را تأمین مینماید و جالب اینست که همه ساله مقداری از انرژی برق تولیدی و مازاد بر مصرف خود را به کشور اسپانیا می فروشد!
وقتی می اندیشم می بینم که شخص خود من هم در میان دوراهی انتخاب دو هتل با شرایط رفاهی یکسان و سیستمهای حفاظت از محیط زیست متفاوت ، جایی را انتخاب میکنم که بدانم تأثیر مخرب کمتری بر محیط زیست داشته باشد و بهتر است یادمان باشد که اکثر مردم کشورهای پیشرفته که درصد بالایی از توریستهای جهان را هم تشکیل میدهند ، نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی بسیار حساس هستند ؛ شاید هم به همین دلیل است که صنعت گردشگری مسیر آینده خود را به سمت گسترش اکوتوریسم با سرعت هر چه تمامتر طی میکند
اهداف تحقیق
اهداف اصلی
بررسی نقش صنعت گردشگری ، توریسم و تأثیر آن بر امنیت ملی در توسعه و رفاه جامعه شهری
اهداف جزئی
رابطه بین حفظ امنیت ملی و گسترش صنعت توریسم در جوامع شهری
تعاریف و اصطلاحات
توریسم : توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می شود. هر چند که در سال های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود
امنیت ملی : امنیت ملی به الزاماتی اشاره می کند که بقای دولت ملی را از طریق بکارگیری اقتصاد، ارتش و توان سیاسی و استفاده از ابزار دیپلماسی حفظ نماید
توسعه : واژ توسعه در لغت به معنای خروج از «لفاف» است. در قالب نظری نوسازی، لفاف همان جامع سنتی و فرهنگ و ارزشهای مربوط به آن است که جوامع برای متجدد شدن باید از این مرحل سنتی خارج شوند
رفاه : در جامعه ایران فاصله طبقاتی زیادی وجود دارد و هرکس رفاه را در شرایط زندگی خود میبیند که با کشورهای پیشرفته مغایر است و از نظر اقتصادی فقر زدایی عامل اصلی رفاه محسوب میشود
[1] Economizing
[2] Scoiologizing
مقاله کالای قاچاق و حقوق مصرف کننده word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کالای قاچاق و حقوق مصرف کننده word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کالای قاچاق و حقوق مصرف کننده word
طرح مسئله:
تعریف قاچاق:
ماهیت و مبنای نظری جرم قاچاق کالا و ارز:
انواع جرائم قاچاق:
وضعیت حقوقی ضبط کالای قاچاق:
نتیجه گیری:
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله کالای قاچاق و حقوق مصرف کننده word
1 علیرضا آقازاده، بررسی تحلیلی و کاربردی سیاست جنایی ایران در قبال قاچاق کالا مطابق با آخرین اصلاحات قانونی، تهران، نشر آریان،
2 بهروز قاسمی و محسن بهرامی، آسیبشناسی قاچاق کالا در ایران، انتشارات فارابی،
3 عبدالله احمدی، جرم قاچاق، نشر میزان،
4 قانون امور گمرکی مصوب
5 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312 با اطلاحات بعدی
6 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب
7 قانون انحصار دخانیات مصوب 1307 و
8 قانون جلوگیری اجناس ممنوع الورود مصوب
9 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1367 با اصلاحات بعدی
10 قانون مجازات اسلامی مصوب
11 لایحه قانونی راجع بجلوگیری ازانجام اعمال حفاریهای غیرمجاز و کاوش بقصد بدست آوردان اشیاء عتیقه وآثار تاریخی مصوب
12 رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور که به شمارهی 684 – 4/11/84 ، روزنامه رسمی شماره 18182 تاریخ چهار شنبه 10 مرداد
13 رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شمارهی 40 – 13/2/1383 در خصوص ابطال بند یک مصوبه شماره 2402 مورخ 25/4/1382 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روزنامه رسمی شماره 17257 تاریخ دوشنبه 11 خرداد
14 رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوانعالی کشور به شمارهی 29-26/9/1364، روزنامه رسمی شمارهی 11998- 18 اردیبهشت
15 رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوانعالی کشور به شمارهی 5 – 13/2/1361، روزنامه رسمی شمارهی 10871- 2 تیر
16 نظریه مشورتی شماره 3091/7 مورخ 5/5/84 اداره کل حقوقی قوه قضائیه در پرونده شماره 691-51-
طرح مسئله
به موجب ماده 1 اصلاحی قانون مجازات مرتکبین قاچاق «هر کس در مورد مالی که موضوع درآمد دولت بوده مرتکب قاچاق شود علاوه بر رد مال و در صورت نبودن عین مال رد بهای آن ، حسب مورد با توجه به شرائط و امکانات و دفعات و مراتب جرم به پرداخت جریمه نقدی تا حداکثر پنج برابر معادل قیمت ریالی مال مورد قاچاق و شلاق تا 74 ضربه محکوم می گردد و در مورد اموال ممنوع الورود و ممنوع الصدور و کالاهای انحصاری علاوه بر مجازات فوق به حبس تعزیری تا دو سال محکوم خواهد شد». به استناد ماده 39 این قانون «در مورد قاچاق اشیایی که ورود یا صدور آن ; ممنوع و یا به دولت اختصاص دارد علاوه بر ضبط مال مرتکبین به پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت آن و حبس تادیبی از دو ماه الی دو سال محکوم خواهند شد». به موجب قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 1374 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مواردی که بهای کالا و ارز موضوع قاچاق معادل ده میلیون ریال یا کمتر باشد و یا در مواردی که بهای کالا و ارز قاچاق از ده میلیون ریال تجاوز کند ولی متهم در مرحله اداری حاضر به پرداخت جریمه باشد، اختیار ضبط کالا و ارز مورد قاچاق، به اداره های مامور وصول درآمدهای دولت یا سازمانهایی که به موجب قانون مبارزه با قاچاق شاکی محسوب میشوند، واگذار شده است. در غیر موارد مذکور، پرونده به مرجع قضایی ارسال میشود. موضوع مورد بحث در این مقاله، مسئلهی ضبط مال مورد قاچاق است. سؤال این است که اگر کالای مورد قاچاق پس از اینکه در بازار عرضه شد و به دست مصرف کننده رسید، آیا اداره و سازمان ذیربط یا مرجع قضایی، مجاز به ضبط مال از دست مصرف کننده میباشد یا اینکه با خارج شدن مال از دست قاچاقچی، باید فقط قیمت مال از مجرم دریافت شود؟
در یکی از بزرگترین پروندههای قاچاق، تعداد زیادی از خودرهایی که پس از ورود غیر قانونی به کشور شماره شده و به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده بود، به دستور بازپرس رسیدگی کننده از دست مصرف کنندگانی که خودرو را خریده بودند و هیچ اطلاعی از ماجرای ورود غیر قانونی آن نداشتند، توقیف گردید[1][1]. تلقی بازپرس مربوطه در توجیه اقدام خود این بود که کالای قاچاق نزد هر شخص که یافت شود، کالای موجود محسوب و باید ضبط و مصادره شود. این طرز تلقی بدون شک منحصر به پروندهی مزبور نبوده و چه بسا در پروندههای دیگری نیز به همین نحو عمل شده باشد. اینگونه تصمیمات قضایی علاوه بر اینکه موجب بیاعتمادی مردم نسبت به بازار میشود، در واقع نوعی اعمال قوانین واردات و صادرات و مقررات گمرکی بر مصرف کننده نیز محسوب میگردد
طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مورد لزوم ثبت شماره سریال گوشیهای تلفن همراه و کد گذاری آنها برای تشخیص گوشیهای وارداتی مجاز از غیر مجاز و قطع ارتباط مشترکینی که گوشیهای وارداتی غیر مجاز (قاچاق) خریداری کرده و از آن استفاده میکنند، نیز یکی از موضوعات بحث انگیز طی چند سال اخیر بوده که عملی شدن آن، شدیاً حقوق مصرف کننده را تحت تأثیر قرار میدهد[2][2]. اگر چه در این طرح حرفی از ضبط گوشی وارداتی غیر مجاز نیست، ولی به هر جهت حقوق مالکانه مصرف کننده نادیده گرفته شده و فشار مبارزه با قاچاق کالا بر مردمی که هیچگونه تکلیف و مسئولیتی در این خصوص ندارند، وارد میشود
تلقی بازپرس در پروندهی قاچاق خودرو و موارد مشابه دیگر و همچنین طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا چه حد با مبانی حقوقی و مقررات جاری کشور انطباق دارد؟ آیا از نظر حقوقی میتوان کالای قاچاق را پس از آنکه به مصرف کننده رسید توقیف و ضبط کرد یا او را از اعمال حقوق مالکانه خود محروم کرد؟ پاسخ به این سؤال مستلزم این است که بدانیم آیا اساساً معاملهی کالایی که به صورت غیر مجاز وارد کشور شده ، ممنوع است یا مجاز؟ مصرف کننده چه تکلیفی در تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق دارد؟ اگر مصرف کنندهای کالایی را خریداری کند که غیر قانونی وارد کشور شده است، مالک قانونی و مشروع شناخته میشود یا خیر؟ اگر او مالک قانونی است، با چه مجوز قانونی ممکن است وی را از اعمال بارزترین حقوق مالکانهی خود، که همانا بهرهبرداری از آن است، محروم کرد و یا با چه مبنای قانونی و حقوقی میتوان به سلب مالکیت مشروع و ضبط مال حکم داد؟
در اینکه قاچاق کالا، زیانهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور و سیاستهای اقتصادی دولت وارد میکند، تردیدی نیست. نیز اینکه دولت باید با اتخاذ روشهای مؤثر، با این پدیده زیانبار مبارزه کند، شکی وجود ندارد. اما فرض ما این است که نباید بهای مبارزه با قاچاق کالا را مردم بپردازند. به عبارت دیگر، نمیتوان قوانین واردات و صادرات و مقررات گمرکی را بر مصرف کننده اعمال کرد. مصرف کننده وظیفهای برای تمیز کالای قاچاق از غیر قاچاق ندارد و مالکیت مصرف کننده نسبت به کالای خریداری شده، ولو اینکه کالای مزبور از طریق غیر قانونی وارد بازار شده باشد، معتبر و قانونی است. هدف از این مقاله یافتن پاسخ حقوقی به سؤالات مذکور و ارزیابی این فرضیه در پرتو مقررات جاری است
تعریف قاچاق
کلمهی «قاچاق» در لغت نامه دهخدا معادل «بُرده, ربوده, آنچه ورود آن به کشور و یا معامله آن از طرف دولت ممنوع است»[3][3] معنا شده و این کلمه در فرهنگ عمید معادل «تردستی, کاری که پنهانی با تردستی انجام شود, خرید و فروش کالاهایی که در انحصار دولت و یا معامله آنها ممنوع باشد»[4][4]، تعبیر شده است
در قانون صراحتاً تعریفی از قاچاق ارائه نشده، بلکه در هر مورد به ذکر مصادیقی از عمل قاچاق اکتفا شده است. به عنوان مثال، در ماده 26 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312 آمده است: خرید و فروش و نگاهداری اجناس دخانیه و ادوات و اشیایی که به موجب قانون انحصار دخانیات، خرید و فروش و تملک آنها در انحصار دولت است قاچاق محسوب میشود. در ماده 45 همین قانون در تعریف اشیاء ممنوعالورود و ممنوعالصدور میگوید: مقصود از قاچاق اسلحه وارد کردن به مملکت و یا صادر کردن از آن یا خرید یا فروش و یا حمل و نقل و یا مخفی کردن و یا نگاه داشتن آن است در داخل مملکت. مقصود از قاچاق اشیا ممنوع الورود یا ممنوع الصدور وارد کردن اشیا ممنوع الورود است به خاک ایران در هر نقطه از مملکت که اشیا مزبور کشف شود و یا خارج کردن اشیا ممنوع الصدور و یا تسلیم آن است به متصدی حمل و نقل و یا هر شخص دیگری برای خارج کردن و یا هر نوع اقدام دیگری برای خارج کردن از مملکت. همچنین به موجب ماده واحده قانون تفسیر ماده 45 مذکور، هر گاه اشیا ممنوع الورود را اشخاص در داخل کشور برای تجارت یا کسب و با علم به اینکه ممنوعاً وارد شده نقل و انتقال نموده یا واسطه در آن امر شوند نیز قاچاق محسوب میشود. در قانون امور گمرکی مصوب 1350 نیز مصادیقی از عمل قاچاق نام برده شده است. طبق ماده 29 این قانون اقداماتی نظیر، وارد کردن کالا به کشور یا خارج کردن کالا از کشور به ترتیب غیر مجاز، خارج نکردن وسایط نقلیه و یا کالایی که به عنوان ورود موقت یا ترانزیت خارجی وارد کشور شده باشد، بیرون بردن کالای تجارتی از گمرک بدون تسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض، اظهار کردن کالای ممنوع الورود یا غیر مجاز تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط با نام دیگر، وجود کالای اظهارنشده ضمن کالای اظهار شده و اقدامات دیگری نظیر اینها، عمل قاچاق شناخته میشود
در مجموع در تعریف قاچاق میتوان گفت «هر گونه فعالیت غیر قانونی در امر واردات، صادرات، خرید، فروش، تولید، توزیع، حمل و نگهداری کالا و ارز» قاچاق محسوب میشود. شخص یا اشخاصی را که مبادرت به انجام قاچاق نماید، «قاچاقچی» یا «سوداگر» و کالای اقتصادی را که مورد قاچاق قرار میگیرد، «کالای قاچاق» یا به اختصار «قاچاق» مینامند
ماهیت و مبنای نظری جرم قاچاق کالا و ارز
جرائم را از منظر ارتباط آن با ارزشها و هنجارهای هر جامعه، میتوان به جرائم «ذاتی» و جرائم «عَرَضی» دسته بندی کرد. فعل و ترک فعلهایی را که به دلیل پیوند عمیق آن با اعتقادات و هنجارهای اجتماعی جرم شناخته شده است، میتوان جرانم ذاتی نامید و فعل و ترک فعلهایی را که فینفسه از رفتارهای قبیح و نکوهیده نیست، ولی صرفاً برای برخی مقاصد اداری و انتظامی و دولتی جرم انگاری شده است، میتوان از آن به جرم عَرَضی تعبیر کرد[5][5]. قاچاق کالا و ارز از جمله پدیدههای عَرَضی ناشی از سیاستهای اقتصادی دولتها در تنظیم بازار و تجارت بینالمللی است. نه جرم قاچاق از جرائم ذاتی است و نه قاچاق بودن کالا وصف ذاتی آن. در آزادی تجارت کالا که هیچگونه محدودیتی بر واردات و صادرات و عرضه آن وجود نداشته باشد، قاچاق معنا و مفهوم پیدا نمیکند. پدیدهی قاچاق از زمانی ظهور و بروز پیدا میکند که دولتها برای مقاصدی مثل: حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ایجاد اشتغال، کنترل و نظارت بر کالاهای وارداتی، تشویق سرمایهگذاری، کسب درآمد، حفظ مصالح و امنیت عمومی، حفظ سلامتی و بهداشت عمومی و یا در جهت حفظ ارزشهای جامعه، واردات و صادرات کالا و ارز و خرید، فروش یا توزیع آن را تحت ضوابط و مقررات خاص قرار دهند. بنابراین نمیتوان برای قاچاق قدمتی به عمر بشر قائل شد. هرگاه واردات، صادرات، خرید، فروش و عرضهی کالایی تحت مقررات خاصی درآید، هر گونه فعل و انفعال مخفیانه و غیر قانونی که به دور از دید نهادهای مجری قانون در آن مورد انجام شود، قاچاق محسوب میگردد. بنابراین، ممکن است مصادیق قاچاق بر حسب مقتضیات اجتماعی و سیاستهای اقتصادی از زمانی به زمان دیگر متفاوت باشد
البته میزان ارتباط انواع کالاهای مشمول مقررات، با هنجارهای اجتماعی و مقتضیات حکومتی یکسان نیست. ممنوعیت یا محدودیت معاملات برخی اشیاء و اقلام مثل مشروبات الکلی و سلاح و مهمات، به لحاظ ارتباط عمیقتری که با اعتقادات مذهبی و آرامش و امنیت عمومی دارد، از ثبات بیشتری برخوردار است. در کشوری مثل ایران که نظام اسلامی در آن حاکم است، هر قسم معاملهی مشروبات الکلی به کلی ممنوع است. تجارت سلاح و مهمات به لحاظ مصالح امنیتی فقط در انحصار دولت است. بنابراین، مبنای نظری و ماهیت تمام مصادیق جرم قاچاق یکسان نیست. زیرا، نه تنها وضع مقررات در مورد اینگونه اشیاء و اقلام صرفاً تابعی از سیاستهای اقتصادی نیست، بلکه قاچاق اینگونه کالاها را میتوان در زمره جرائم ذاتی بشمار آورد
انواع جرائم قاچاق:
پایان نامه بررسی علل اجتماعی درخواست طلاق در بین زنان مراجعه کننده به دادگاه خانواده word دارای 103 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه بررسی علل اجتماعی درخواست طلاق در بین زنان مراجعه کننده به دادگاه خانواده word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه بررسی علل اجتماعی درخواست طلاق در بین زنان مراجعه کننده به دادگاه خانواده word
بخش اول : کلیات و روشها
مقدمه
فصل اول
بیان مسئله
فصل دوم
اهمیت و ضرورت پژوهش
فصل سوم
اهداف پژوهش : اهداف کلی
اهداف جزئی شامل:
فصل چهارم
فرضیه های پژوهش:
فصل پنجم
پیشینه پژوهش
الف)پژوهشهای خاص:
فصل ششم
جامعه مورد بررسی و روش نمونه گیری
فصل هفتم :
تعاریف عملیاتی
طلاق:
تفاوت عقاید:
میزان شناخت پیش ازازدواج:
درخواست طلاق:
تفاوت سنی:
نظرخانواده فرد در رابطه با طلاق:
برآورده نشدن انتظارات از نقش همسری:
ناباروری:
بخش دوم: ادبیات پژوهشی
فصل اول :مطالعات نظری
مفهوم طلاق:
بررسی تاریخ طلاق:
طلاق از دیدگاه ادیان:
طلاق در مذهب زرتشت:
طلاق در دین یهود:
طلاق در دین مسیحیت:
طلاق در دین اسلام:
انواع طلاق در اسلام:
طلاق در ایران وتهران:
فصل دوم : چهاچوب نظری
مکتب مبادله : پیش فرض های اساسی
قضیه موفقیت :
قضیه انگیزه
قضیه ارزش ( تشویق و تنبیه )
قضیه محرومیت و اشباع :
قضیه پرخاش ( تجاوز ) تایید:
بلا :
مبحث تکمیلی چهارچوب نظری :
بخش سوم
یافته های پژوهش
فصل اول : یافته های توصیفی
تحلیل یافته های توصیفی
فصل دوم : تجزیه و تحلیل اطلاعات (بررسی ضریب همبستگی پیرسون) SPSS
نتیجه گیری نهایی
فهرست منابع :
ضمائم ( پرسشنامه )
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه بررسی علل اجتماعی درخواست طلاق در بین زنان مراجعه کننده به دادگاه خانواده word
1 اسکید مور, ویلیام , ترجمه علی محمد حاضری و دیگران، تفکر نظری در جامعه شناسی , انتشارات سفیر , تهران
2 آیت الله زاده حائری , شیخ محمد باقر،طلاق در اسلام و سایر ادیان , چاپخانه 128 , انتشارات
3 بیکر , ترزال , ترجمه هوشنگ نایبی،نحوه انجام تحقیقات اجتماعی , انتشارات روش
4 پیران , پرویز،”در پی تبیین جامعه شناختی طلاق” مجله رونق , سال اول , شماره یکم ,
5 توسلی , غلام عباس،نظریه های جامعه شناسی , سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت ) ,
6 رفیع پور , فرامرز،کندوکاوها و پنداشت ها , شرکت سهامی انتشار ,
7 ریترز , جورج, ترجمه احمد رضا غروی زاد،نظریه های جامعه شناسی معاصر , انتشارات جهاد دانشگاهی ,
8 ساروخانی , باقر،طلاق پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن , انتشارات دانشگاه تهران,
9 ساروخانی , باقر،طلاق , انتشارات دانشگاه تهران,
10 ساروخانی , باقر،جامعه شناسی خانواده , انتشارات فروزش ,
11 کوزر , لوییس, ترجمه محسن ثلاثی،زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی , انتشارات علمی ,
12 کی نیا , مهدی،پژوهشی در عوامل اجتماعی طلاق , مطبوعات دینی قم ,
13 گیدنز , آنتونی , ترجمه منوچهر صبوری،جامعه شناسی , انتشارات نی ,
14 مطهری , مرتضی،نظام حقوقی زن در اسلام , انتشارات صدرا ,
15 مصلحتی , حسین،ازدواج و ازدواج درمانی , انتشارات البرز ,
16 وزارت کشور،” بررسی علل و عوامل طلاق در استان آذربایجان غربی ” استانداری آذربایجان غربی , کمیسیون امور بانوان
17 والچاک , ابوت , ترجمه فرزانه طاهری،طلاق از دید فرزند , انتشارات مرکز ,
18 پایان نامه حسین قربان , ماهک،بررسی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی طلاق بر کودکان , استاد راهنما : دکتر مجید ارائی نژاد
19 پایان نامه ماه پیکر , ربابه , تقوایی , غزال،مشکلات زنان مطلقه , استاد راهنما : دکتر مجید ارائی نژاد
20 پایان نامه کوزه کنانی , شهرزاد، بررسی رابطه طلاق و جدایی با سازگاری فرزندان , استاد راهنما : دکتر مجید ارائی نژاد
طلاق
طلاق پایان دادن به زندگی زناشویی توسط زوجین است درمورد زوجهایی که نتوانند راهی برای ادامه زندگی مسالمت آمیز پیدا کنند ویا قادر به ادامه زندگی نباشند. که دراین صورت با مراجعه به یکی ازمراکز قضایی درخواست جدایی ازهمسرتوسط یکی ازطرفین اعلام می شود.(آنچه درتحقیق مورد نظرگفته شد.)
تفاوت عقاید
ناسازگاری زوجین در مسائل مختلف زناشویی در زندگی مشترک از لحاظ عقاید آنچه در این تحقیق ازمفهوم تفاوت عقاید مورد نظر است تنها قسمتی ازفرآیند سازگاری زناشویی رادربرمی گیرد که همان اختلاف زوجین درمسائل مختلفی است که در زندگی زناشویی اتفاق می افتد وازجمله مسائل مذهبی
میزان شناخت پیش ازازدواج
در این پژوهش میزان شناخت پیش ازازدواج،آگاهی نسبی فرد نسبت به عقاید،انتظارات ونقاط ضعف فرد مقابل قبل ازشروع زندگی است
درخواست طلاق
در این پژوهش به معنای این است که یکی اززوجین یا هردودیگرخواهان ادامه زندگی زناشویی نبوده اند با مراجعه به یکی ازمراکزقضائی درخواست جدائی ازهمسر خویش را اعلام می نمایند
تفاوت سنی
تفاوت سنی موردنظر پژوهش عبارت است ازتفاوت میزان سالهایی که ازعمر فرد می گذرد با میزان سالهایی که ازعمر همسرش می گذرد
نظرخانواده فرددررابطه با طلاق
منظور نظر پژوهش جهت گیری مثبت یا منفی خانواده فرددرخواست کننده طلاق می باشد
برآورده نشدن انتظارات از نقش همسری
منظور از این عبارت درپژوهش برآورده شدن توقعات و انتظاراتیست که یک فرد از زوج خویش به عنوان یک همسر دارد.به این معنی که فرد در نقش همسری توقعات متقابلی از همسرخویش دارد که در صورت انجام شدن فردتصویر مثبتی اززندگی در ذهن خود ایجاد می کند.واگراین ا نتظارات ازنقش همسر تحقق پیدا نکند فرد مقابل خود را در زندگی متضررو بازنده خواهددید
ناباروری
منظور ازناباروری در این پژوهش عدم توانائی یکی ازوجین درفرآیند لقاح می باشد که نتیجه این ناتوانی محرومیت خانواده از فرزند دار شدن می باشد
فصل اول :مطالعات نظری
مفهوم طلاق
طلاق درلغت جدا شدن زن ازمرد، رها شدن ازقیدنکاح ورهایی از زناشویی است(فرهنگ عمید)به بیان برخی رها شدن ازقید نکاح است(منتخب اللغات)درعرف عام معنای جدایی ازآن درذهن متبادرمیشود.(ساروخانی 1376)
به بیان دیگر پدیده طلاق راه حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر،فروریختن ساختمان خانواده ها،قطع پیوند زناشویی واختلال ارتباط پدرو مادر با فرزند است.(ایوت والچاک1366)
طلاق شیوه ای نهادی شده در راه پایان دادن به پیوند زناشویی است راههای دیگری نیز غیر از این وجود دارندنظیرترک یکی از زوجین توسط دیگری یا جدایی توافق شده توسط زوجین اما تفاوت طلاق با دو شیوه دیگر در این است که رسمیت دارد، توسط مقامات دولتی مورد کنترل قرارمی گیرد، امکان ازدواج مجددرا فراهم می سازد و پیش بینی های لازم(نظیر حضانت فرزندان)درآن صورت پذیراست.(ساروخانی 1376)
ازنظر گاهی دیگر: طلاق به زبان ساده مکانیسمی است قراردادی و در اکثرجوامع پذیرفته شده این مکانیسم اجتماعی به زن یا مرد و در صورت توافق به هردو امکان می دهد تا تحت شرایطی و طی مراحلی پیوند زناشویی خویش را گسسته به راه خود روند و زندگی جدیدی را تجربه کنند. از این رو طلاق در نقطه مقابل ازدواج (آن هم یک قرارداد اجتماعی پذیرفته شده دیگر)قرارمی گیردو نفی آن به حساب می آید.(پیران1369)
در نهایت می توان گفت: طلاق قطع رابطه اجتماعی بین دو نفر واز خلال آن دو گروه اجتماعی است با نظارت مقامات ذی صلاح (به عنوان نمایندگان جامعه) وبا تحقق تمهیدات لازم.(ساروخانی1376)روانشناسان طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی به شمار آورده بالا رفتن میزان آن را نشانه به هم خوردن آرامش خانوادگی ودر مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی محسوب می کنند.(مصلحتی1379)
بررسی تاریخ طلاق
سابقه تاریخی به بیست قرن پیش می رسد در مذاهب مختلف همانطور که در زمینه ازدواج معیارهایی را مشخص کرده اند امکان قطع این معیارها را فراهم کرده اند اما در چند دهه اخیر به علت شیوع بیش از حد طلاق در جوامع و عوارض غیر قابل چشم پوشی آن این موضوع به صورت یک معضل اجتماعی جدی مطرح شده است هر چند که در گذشته هم همانطور که بیان شد طلاق در جوامع و ادیان مختلف وجود داشته اما به علت قداست خاصی که خانواده ومناسبات آن درجامعه داشته است به هیچ وجه به این گستردگی رایج نبوده است واین امردال بر استحکام خانواده در گذشته بوده است و طلاق در موارد نادری اتفاق می افتاده ولی اکنون در جامعه بسیار مشکل ساز شده است. به استناد به مدارک موجود طلاق در میان همه ملل قدیم جهان رواج داشته ودر ایران و روم ونزد قوم یهود معمول و متداول بوده و جزدر مسیحیت که تا مدتی پس از پیدایش منع گردیده در جای دیگر نمی توان نشانی ازآن یافت دریک قسمت از هزاردستان آمده است که در حقوق ساسانی طلاق شبیه به طلاق خلعی وجود داشته وزن می توانسته با بخشیدن اموال خود به شوهر خودرا از رابطه زناشویی آزاد کند.(صابری صفائی)
طلاق سترون ونازا واختیار زن دیگر را دیانت هندوبرهما لازم شمرده.در آشورو کلده یکی از مجازاتها برای زنان طلاق بوده در قانون حمورابی که مدتها قبل از شریعت یهود بود هر وقت زن درخواست جدایی می کرد مرد باید جهیزیه ومهرش را بدهدو طلاق بگیرد اگرعقیم بود عقدش باطل می شد ودیگر شوهر را نمی توا نست اورازن رسمی خود بداند فقط مجاز بود در خانه باشدواگر زن هم شوهر را نمی خواست حق داشت بوسیله محکمه طلاق بخواهد و موکول به نظر قضاوت بود (آیت الله زاده 1346)
طلاق از دیدگاه ادیان
دین می تواند عاملی درراه جلوگیری از طلاق باشد نتیجه ای که اودری درهمین باب به دست آورده است که می گوید :آنان که ایمان مذهبی دارند کمتر به طلاق رو می آورند تا آنان که چنین ایمانی ندارند علت این وابستگی آن است که درلوای دین واعتقادات مذهبی،طلاق بعدی اخلاقی می پذیرد
طلاق در مذهب زرتشت
در دیانت زرتشت سیستم خاصی در مورد طلاق وجود داشته یعنی نه مثل طریقت مسیح بود که ممنوعیت مطلق را مقرر کندونه مثل دیانت یهودکه طلاق به آسانی انجام گیرد در این مذهب محدودیت طلاق به جای منوعیت یا آزادی مطلق درامر طلاق پذیرفته شده و می توان گفت که روش زرتشت در خصوص طلاق یک رویه بینابین است به موجب آئین نامه زرتشت موارد طلاق به شرح ذیل است
الف)مواردی که مرد حق درخواست طلاق دارد.1زنای محصنه 2نافرمانی زن بحدی که موجب حذف جانی برای شوهر باشد. 3 خروج زن ازدیانت زرتشت
ب)مواردی که زن می تواند درخواست طلاق بنماید 1عنن 2عدم پرداخت نفقه 3 اتکاب شوهربه زنا 4بدرفتاری وستم مرد. 5 غیبت متوالی مرد به مدت 5سال 6 خروج مرد ازدیانت زرتشت
پیرنیا درتاریخ ایران باستان موارد زیررابه عنوان علل موجب طلاق یاد کرده و اعلام داشت که در این چهار مورد مرد حق داشت که زن خودرا طلاق بدهد
1وقتی زن سترون باشد. 2وقتی زن به جادوگری پرداخته یا آنرابه دیگری بیاموزد.3 وقتی که زن فاسد اخلاق باشد.4وقتی که زن ایام قاعده رااز شوهرمخفی کند. به طورکلی طلاق در دین وآئین زرتشت
1طلاق یک راه قطع پیوند زوجت است. 2تلاش قانون گذار درجهت کاهش آن است. 3با تصمیم یکی از زوجین تحقق نمی پذیرد. 4 در جریان اخذ حکم طلاق باید مدتی به عنوان دوران جدایی معرفی گردد که درخلال آن زوجین امکان بازگشت به خانه داشته باشند
طلاق در دین یهود
در دیانت یهود طلاق در اختیارمرد بوده وبه صور مختلفی انجام می گرفته است.دراین مورد باید اضافه کرد عادت قوم یهود دراین مورد برآن بوده که درطلاق نامه رسمی که زوج باید خود می نوشت سبب طلاق را نیزمتذکر می شد و تاریخ وقوع طلاق را نیزذکر می کرد وبه زن نیزاجازه می داد که بعداز مطلقه شدن بتواند به ازدواج مرد دیگری درآید. نکته دیگر اینکه هرگاه زن مطلقه که برای باردوم شوهر کرده بود اگر مجددا طلاق می گرفت و شوهر دوم او رانیزآزاد می کرد دیگر شوهراول او نمی توانست اورا به ازدواج خود در آورد. یک مطلب اساسی ومهم را باید در نظر داشت و آن اینکه با همه آزادی که برای امر طلاق در دیانت یهود وجوددارد در موارد مختلف و در مکتب دینی مردم را به عناوین مختلف از وقوع طلاق برحذر می داشتند.(ساروخانی1376)
طلاق در دین مسیحیت
در انجیل مسیحیت طلاق درصورت زنا مجازاست. کاتولیک های شرق به انجیل اول استناد کردند و طلاق رابه طور کامل مطرود می دانند. براساس دیدگاه دوم طلاق نه تنها جایز نبود بلکه امری حرام بود زیرا اعتقاد برآن بود که زن ومرد یک تن بوده که از پدرو مادر خود جدا شده و به یکدیگر پیوستند و نمی توانند یکدیگر را رها کنند. با تلاش مردم و قبول روحانیون مسیح احوال بطلان ازدواج انتشار یافت که به موجب آن اگر درهنگام عقد یکی از طرفین فاقد اختیار بوده یا اینکه مردی مدعی می شد همسرش نمی تواند از عهده اموربرآید این عقد قابل انحلال بود سرانجام شناخت واقعیت غالب گردید و طلاق درصورت تحقق شرایط مشخص مجازشمرده شد.(همان منبع ص 100-99)
طلاق در دین اسلام
دراسلام منفورترین حلالها طلاق است . دین اسلام که یکی از کاملترین ادیان الهی ویا بهتر بگوییم کامل ترین دین آسمانی است اگر فقط در مورد مسئله طلاق به مقایسه این دین با سایرادیان بپردازیم به کامل بودن آن وضایع نشدن هیچ کس درآن پی می بریم. در دین اسلام آمده است که هیچ نهادی همچون خانواده درنزد خدا محبوبیت ندارد و هیچ بنیانی نزد خداوندمحبوب تر ازبنیان ازدواج نیست وهیچ مسئله ای به اندازه طلاق مورد نفرت خداوند نیست لیکن طلاق در اسلام امری اجتناب ناپذیر است وچنانچه در حد متعارف نگه داشته شود می تواند حائز کارکرد هایی برای خانواده و جامعه باشد. باید کوشید تا حدالامکان از وقوع آن جلوگیری کرد وباید وجدان جمع بردوام زوجیت تاکید نماید و هرفرد طلاق یافته مورد سرزنش و طرد اجتماعی قرار گیرد تا قبح وزشتی این امر ازبین نرود.(همان منبع ص101)امام صادق (ع)می فرمایند: هیچ شیء حلالی نیست نزد خدا که مبغوض تر است طلاق باشد
انواع طلاق در اسلام
باتوجه به تعدد ابعادانواع گوناگون در آن قابل تمییز است برخی ازاین انواع به قرار ذیل می باشد
1طلاق بائن:طلاقی است که رجوع (بازگشت به خانواده واعاده مجدد آن ) بدون نکاح جایز نیست
2طلاق خلع:طلاقی است که بنا به تقاضای زن و با بخشیدن دارائیهایش تحقق می پذیرد
3 طلاق رجعی:یک بار یا دو بار لفظ طلاق است طلاقی که بعدازآن امکان رجوع بدون نکاح مجدد در میان عده وجود دارد
4 طلاق سنت: طلاقی است که نظر به رعایت شرایط و موازین شرع جایز شمرده می شود
5 طلاق مبارات: طلاقی است که براثرتنفر متقابل زن و مرد صوت می پذیرد برخلاف طلاق خلع که در آن زن برای تحقق طلاق می تواند همه دارائیهایش را ببخشد در طلاق مبارات فقط می تواند از مهریه خود صرف نظر کند
طلاق در ایران وتهران
مقاله تنبیه کودکان word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تنبیه کودکان word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تنبیه کودکان word
مقدمه
روش های تنبیه
روش های نادیده گرفتن
روش خاموش
روش پاداش دادن به رفتار ناهنجار یا مغایر
محروم کردن از پاداش
جریمه کردن
اصول استفاده از روش های تنبیهی
منابع
مقدمه:
اگر می توانستیم کودکان را فقط با استفاده از روش های مثبت تربیت کنیم خیلی عالی بود اما نمی توانیم. برای آموختن الگوهای رفتاری شایسته هم روش های مثبت و هم روش های منفی لازم اند. ماقصد ندارین تنبیه را بپذیریم یا رد کنیم بلکه می خواهیم روش های آن را بیاموزیم هم والدین از تنبیه به عنوان یک روش آموزشی مناسب برای کودکانشان استفاده می کنند وقتی که کودکتان را به اتاقشان می فرستید زمان تماشا کردن تلوزیون را محدود می کنید و به او اجازه بازی کردن با ساباب بازی های مورد علاقه اش را نمی دهید یا وقتی که کودکتان به اجاق گاز نزدیک می شود و شما فریاد می کشید : « نگین » ! در واقع برای اصلاح رفتارها از اصول تنبیه استفاده کرده اید
روش های تنبیه
اکنون راه ها یا روش های تنبیهی موثر برای بر طرف کردن رفتارهای آزار دهنده کودکان را توضیح می دهیم
1) روش نادیده گرفتن
یک روش بسیار موثر برای کاهش رفتارهای نا مطلوب کودک این است که آن ها را به سادگی نادیده بگیریم ، نادیده گرفتن معمولاً برای متوقف کردن رفتارهایی به کار می رود که همیشه مورد توجه بوده و همیشه به کودک اجازه داده شده که به هدفش برسد. برای مثال کودک شما شکلات می خواهد اما تنها می گویید: “نه حالا نه” ولی او گریه می کند خودش را به زمین می اندازد و جیغ می زند در ابتدا سعی می کنید مقاومت کنید وای در نهایت تحمل خود را از دست می دهید و تسلیم می شوید و برای از بین بردن بداخلاقی اش به او شکلات می دهید
گریه فرزندتان تمام می شود اما شگرد او بعه نتیجه رسیده است و شما رفتار کودک را تقویت کرده اید بار دیگر سعی می کنید به جای دادن شکلات از اتاق خارج شوید قدم بزنید. در این صورت ممکن است از این که به زودی گریه اش بند می آید، متعجب شوید
باید گفت بعضی از رفتارهایی که باعث نگرانی والدین در دوره ی نوپایی فرزندشان می شود در صورتی که نادیده گرفته شود خود به خود از بین می رود. کودکان بین یک یا سه سالگی غالباً قشقرق به راه می اندازد خود را به زمین می اندازند، گریه می کنند، چیزی را می زنند و از این قبیل. در بسیاری موارد در صورتی که بزرگسالان این نوع رفتار آنان را نادیده بگیرند دست از آن بر می دارند
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تنبیه کودکان word
علی اکبر سیف : تغییر رفتار و رفتارها درمانی ، نشر دانا تهران
ریچارد وریس : اصلاح رفتار کودکان ترجمه ناهید کسائیان مرکز نشر دانشگاهی تهران
ماسن ، هنری و همکار : رشد و شخصیت کودک ، ترجمه مهشید یاسائی ، نشر مرکز تهران
مقاله اصول غبارگیری و شستشوی فرش دستباف word دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله اصول غبارگیری و شستشوی فرش دستباف word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اصول غبارگیری و شستشوی فرش دستباف word
مقدمه
فصل یک : مقدمات شستشو
-غبارگیری
1- غبارگیری معمولی (دستی)
2- غبارگیری ماشینی
الف : ماشین های ضربه زن مکانیکی
ب- غبارگیری با دستگاه مکنده
ج- دستگاههای جدید غبارگیری
3- بازرسی
4- رفوکاری
5- لکه گیری ( لکه زدایی)
فصل دو- شستشو
1- قالیشویی به روش سنتی
2- قالیشویی به روش جدید در کارخانه
<2- قالیشویی در منزل
کاربرد مواد شیمیایی در شستشوی فرش
- بررسی روشهای علمی رنگبری
- مواد خارج کننده رنگ
1- نمک سولفات سدیم
2- آمونیاک
3-پریدین
4- کربنات سدیم Na2Co
5- مواد کمکی غیر یونی
- مواد رنگ بر عبارتند از
1- دی کرومات و اسید سولفوریک
2- سدیم دی تیونیت یا هیدرو سولفیت سدیم Na 2s2o
3-ترکیبات فرمالدئید- سولفوکسیلات
4- کلروازن
شیوهای رنگبری در کارخانهای قالیشویی
الف- شستشو با هیدروسولفیت سدیم
ب – شستشو با سود سوزآور
ج – کلیرینه کردن
- کلرینه کردن در PHقلیایی
کلرینه کردن در PH اسیدی
تاثیر مواد شیمیایی بر الیاف طبیعی فرش
اثر قلیا بر روی پشم
اثر مواد احیا کننده بر روی پشم
اثر مواد اکسید کننده بر روی پشم
پراستیک اسید ch3coooh
-اثر نوری روی پشم
اثر گرما روی پشم
اثر حلالهای آلی بر روی پشم
ساختمان شیمیایی الیاف پشم
پیوندها و نیروهای بین مولکولی در پشم
;2- پیوندهای یونی یا نمکی
3- پیوند هیدروژنی
4- نیروی واندروالس
ب- اثر موا شیمیایی بر روی پنبه
;ج- اثر مواد شیمیایی بر روی ابریشم
الف- بیولوژی حشره بید
ب – روشهای مبارزه با بید
1- مسموم کردن محیط تغذیه و تنفس لارو
2- جلوگیری از خسارت بید با روش سرد کردن
3- مسموم کردن بید از طریق تماس با سم
الف – غیر ماکول کردن کالا ( غیر قابل خوردن کردن کالا )
ب – مسموم کردن لارو از طریق خوردن کالای مسموم
- ضد بید کردن پشم پس از بافت قالی
-ضد بیدکردن پشم زمان رنگرزی
ضد بید کردن پشم زمان پشم شویی
ضد بید کردن دستباف
الف- بیولوژی حشره بید
ب – روشهای مبارزه با بید
- چهار روش عمده برای مبارزه با بید وجود دارد
1- مسموم کردن محیط تغذیه و تنفس لارو
2- جلوگیری از خسارت بید با روش سرد کردن
3- مسموم کردن بید از طریق تماس با سم
4- استفاده از داروهایی که بر دو قسم می باشند
الف – غیر ماکول کردن کالا ( غیر قابل خوردن کردن کالا )
ب – مسموم کردن لارو از طریق خوردن کالای مسموم
- ضد بید کردن پشم پس از بافت قالی
-ضد بیدکردن پشم زمان رنگرزی
ضد بید کردن پشم زمان پشم شویی
نکاتی در مورد شستشو و نگهداری فرش
منابع و ماخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله اصول غبارگیری و شستشوی فرش دستباف word
پژوهشی و فرش ایران – ژوله ، تورج – چاپ اول – 1381 – فصل
فرش ایران – نصیری ، محمدجواد- چاپ اول – 1382 – فصل
سیری در هنر قالیبافی ایران – نصیری ، محمد جواد – چاپ اول – زمستان
مقدمه ای بر شناخت قالی ایران – ساولی، جواد – چاپ اول –
مقاله ، شرایط نگهداری و انبارداری بافته ها – ایمن شیرازی ، شهرزاد – بهادری ، رویا – کتابخانه اداره امور پژوهشی آستان قدس رضوی
مقاله ، آشنایی با مواد ویژه مرمت قالی – مهندس مهرورزان – کتابخانه اداره امور پژوهشی آستان قدس رضوی
مقاله ، مواد اولیه و رنگهای مورد استفاده در فرش – آقای دهقان – کتابخانه اداره امور پژوهشی آستان قدس رضوی
چکیده مطلب
در شستشوی فرش دستباف مراحل و روشهای مختلفی باید صورت گیرد
از جمله مقدمات شستشو غبارگیری فرش است که به شیوه دستی و یا توسط دستگاه انجام می شود پس از غبارگیری بازرسی فرش جهت شناخت معایب و لکه گیری آن انجام می گیرد
سپس شستشوی فرش نیز به کمک دستگاههای مکانیکی در کاخانه ها و یا در منزل و با روشهای سنتی صورت می گیرد .برای شستشو از مواد متفاوت سنتی و صنعتی استفاده می شود که آگاهی از اثرات هر یک در انجام بهتر این کار موثر خواهد بود
در طی شستشو و یا پس از آن عملیاتهای تکمیلی متفاوت روی فرش انجام می شود مانند کلرینه کردن و یا شستشو با سود و هیدروسولفیت و کربنات ها و یا ضد بید کردن فرش که هر یک برای تامین هدفی و آسودگی خاطر مصرف کنندگان انجام می گیرد .شناخت تاثیر این مواد شیمیایی بر الیاف موجود در فرش ، در بکارگیری بهتر آنها جهت شستشوی مناسب و صحیح راهگشا خواهد بود
مقدمه
یک عامل بسیار مهم در حفظ و نگهداری فرش ، تمیز نگه داشتن آن است . آلودگی و ناپاکی نه تنها از جلوه ز یبایی فرش می کاهد بلکه خسارتهای فراوانی نیز به آن وارد می آورد
همه قالبهای مورد استفاده اعم از قالبهای مفروش کننده منازل و یا قالبهای تزیینی پس از چند سال به علت مجاورت دائمی با انواع آلودگی می بایست شسته شده و تمیز گردند
با توجه به اینکه حتی ذرات گردوغبار موجود در هوا در لابه لای فرش فرو می روند و در بلند مدت باعث چرک و تیره شدن سطح فرش می گردند .بدیهی است فرش های با زمینه روشن و پرز بلند و یا آنهایی که بیشتر در معرض تردد و آلودگی هستند نیاز بیشتری به تمیز شدن دارند. شستشو و نظارت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رعایت اصول و قواعد خاص آن سبب خواهد شد تا دستباف کیفیت اولیه خود را از دست نداده ، سلامت خود را باز یابد و حتی الامکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ نماید
شستشوی فرش به طور معمول ، بعد از خاتمه بافت جهت ارتقاء کیفیت صورت می گیرد و نیز برای زدودن آلودگی هایی که به مرور زمان بر آن می نشیند ، که در این مورد غبارگیری از مقدمات شستشو خواهد بود که امری اجتناب ناپذیر است ، اما مراحل آن دارای ویژگیهای خاص است . در ادامه به تفصیل به شیوه های غبارگیری و شستشوی فرش و سایر مراحل تکمیلی دیگر در این راستا پرداخته می شود
مقدمات شستشو
غبارگیری
غبار همیشه به صورت ترکیبات مختلفی در هوا وجود دارد و ممکن است به صورت ذرات آهن ، کربن به شکل دوده ،آلومین .و سایر مواد به داخل پرز فرش نفوذ کند . ذرات ریز غبار به صورت لایه ای نازک روی سطح و داخل پرزهای فرش نفوذ می کند . این لایه ها جذب کننده ی رطوبت نیز هستند و در بلند مدت به صورت لکه های چرک روی سطح فرش پدیدار می شوند و حتی باعث پوسیدگی فرش نیز می گردند
کانونهای اجتماع غبار و خاک در درون فرش مکان مناسبی برای زندگی انواع حشرات مانند بید است که می توانند الیاف پشم را بجوند و از بین ببرند . بنابراین غبارگیری فرش هراز گاهی الزامی است
بهترین وسیله برای زدودن گرد و خاک و تمیز نمودن فرش جاروهای دستی و معمولی(جاروهای رشتی و مشابه آن ها) می باشد .استعمال این قبیل جاروها با وجود آن که وقت بیشتری را گرفته و تا حدودی خسته کننده می باشند . معهذا جهت دوام فرش بیشتر توصیه می شوند
به کار بردن جاروهای برقی با دور کم هر چند روز یک بار بدون اشکال است ولی هرگز نباید از جاروهای برقی که برس های چرخنده دارند بکار برد ، چه حرکات چرخشی این برسها باعث شکسته شدن الیاف پشم و کنده شدن گره ها از جسم فرش می شود و همچنین از گردش جاروبرقی در اطراف محل ریشه ها اکیداً خودداری می شود چه با این عمل ریشه ها به داخل دستگاه مکیده می شود و از بین می روند
نوصیه می شود هر چند هفته یکبار با جاروبرقی و یا جاروی معمولی پشت فرش نیز جارو شود چون این عمل گرد و خاک و ناپاکی هایی که در پشت فرش رخنه نموده اند ، زدوده خواهد شد
در غبارگیری قالی و قالیچه ها هیچ گاه مانند پتو و ملافه روزانه آنها را تکان نداده و از پنجره و بالکن آویزان نکنید . چون تکان دادن روزانه آن ها سبب شل شدن تدریجی گره ها و کنده شدن آنها از جسم فرش می شود ( شدت خسارت بیشتر در محیط جانبی فرش بروز می کند) و هم چنین آویزان کردن قالی و قالیچه ها علاوه بر آن که آن ها را در معرض نزولات آسمانی قرار می دهد موجب آن می گردد که رنگ این دست بافت ها نیز در اثر اشعه آفتاب به شدت تغییر نماید
به دلیل وجود ذرات خاک و گردوغبار که در لابه لای پرز فرش نفوذ کرده اند می بایست قبل از شستشو آنرا به خوبی غبارگیری نمود . چنانچه ذرات گردوغبار از میان فرش خارج نگردند هنگام شستشو با آب ترکیب شده و تشکیل لایه ای شبیه گل در انتهای پرز فرش می دهند که پس از مدتی باعث پوسیدگی زودرس فرش می شود . در این حالت با کوچکترین ضربه های ناگهانی و حتی با تا نمودن فرش جهت حمل و نقل احتمال ترکیدگی و پاره شدن فرش بسیار است
قبل از شستشو غبارگیری به طرق مختلف صورت می گیرد
1- غبارگیری معمولی (دستی)
در این حالت به چند روش فرش غبارگیری می شود
- برخی فرش را به پشت روی زمین پهن کرده و با چوب به پشت آن می زنند ، سپس فرش را کنار زده و گردوخاک و سایر موادی که بر روی زمین ریخته شده جمع می نمایند و روی فرش را با جارویی زبر می روبند
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دانلود مقاله Study of CO2 Injection for EOR (Enhanced Oil Recov
دانلود مقاله تاثیر خشکسالی در افزایش و کاهش افات و بیماریهای گی
دانلود مقاله RESTORATION OF AN OTTOMAN BATH IN GREECE pdf
دانلود مقاله شبیه سازی سه بعدی و بهبود رسانایی خروجی در ترانزیس
دانلود مقاله طرح کتابخانة الکترونیک سلامت pdf
دانلود مقاله تاثیر پلیمر کاتیونی در تشکیل گرانول هوازی در راکتو
[عناوین آرشیوشده]