سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان ! دشمنی با یکدیگر، زداینده است .مقصودم زداینده مو نیست، که زداینده دین است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:3 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی ارتباط بین اختیار خرید سهام اعطایی به مدیران و ارائه گزارشات نادرست word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی ارتباط بین اختیار خرید سهام اعطایی به مدیران و ارائه گزارشات نادرست word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی ارتباط بین اختیار خرید سهام اعطایی به مدیران و ارائه گزارشات نادرست word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی ارتباط بین اختیار خرید سهام اعطایی به مدیران و ارائه گزارشات نادرست word :

روانشناسی کودکان استثنایی

مقدمه:
هدف از آموزش استثنایی تعلیم و تربیت کودکان 4 تا 18 ساله ای است که به دلیل شرایط خاص جسمی ، روحی ، روانی ، اجتماعی و بهداشتی شان نمی توانند از نظام آموزش عادی بهره برند. یکی از اصول اساسی آموزش استثنایی این است که افرادی که نیاز به آموزش استثنایی دارند تا حد امکان از محیط اجتماعی و طبیعی شان جدا نگردند .از این رو ، اقداماتی انجام شده تا این کودکان در مدارس عادی تعلیم ببینند یا به عکس در مدارس عادی امکانات آموزش استثنایی برایاجتماعی فراهم شده بهره گیرند.
سیاست های آموزشی:
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی مراکز آموزش استثنایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- آموزش کودکان استثنایی از سنین آغازین کودکی

2- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به خانواده های برخوردار از کودک معلول
3- ارائه تمرینات منسجم جسمی و ذهنی به کودکان استثنایی
4- طراحی و اجرای برنامه های آموزش استثنایی فردی
5- ارائه آموزش اجباری پیش دبستانی به کودکان استثنایی
اصول و اهداف آموزشی

مؤسسات آموزش استثنایی:
این کلاس ها در کنار مدارس ابتدایی عادی برای دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و عقب افتاده ذهنی ایجاد می شوند .طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، 159849 دانش آموز در 873 مدرسه ویژه با 8574 معلم تعلیم دیدند .در همین مدت 1813 دوره خاص و 813 درس آموزش خاص نیز وجود داشت . در این دوره های بالغ بر 227789 دانش آموز حضور داشتند.
این مدارس ، با هدف آموزش معلولان جسمی و روحی و نیز افراد داری استعداد بالا برای قادر ساختن آنها در تبدیل شدن به اعضای مفید جامعه و دست یافتن به یک شغل ، تأسیس شده اند .
در این مدارس که کلاسهای روزانه و مسکن و غذا را برای دانش آموزان فراهم می کند ، تحصیل به صورت رایگان است . طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، بالغ بر 952382 دانش آموز در گروه سی تا 18 سال که آموزش خاصی نیاز داشتند ، 17574 نفر در مدارس خاص و 5084 نفر در مدارس عادی جای گرفتند که در اینصورت آنها توانستند با سایر کودکان ادغام شوند .
این مدارس نیز خود به گروه های اصلی ذیل تقسیم می شوند :
ـ مدارس نابینایان :
این مدارس فرصت های آموزش را برای کودکانی که درجه بینایی آنها کم

تر از10/1 در هر دو چشم است و نیز برای کسانیکه درجه بینایی آنها به

صورتی جدی معیوب است ( ببین 30/1 و 10 /1 )فراهم می آورد.مدت تحصیل در مدارس ابتدایی 6 سال است .بعضی از این مؤسسات مدارس متوسطه نیز دارند .
ـ مدارس ناشنوایان :
این مدارس فرصت های آموزشی مناسب را برای کودکانی که علی رغم همه اقدامات انجام شده کاهش بیشتر از70 دسی بل در میزان شنوایی خود داشته اند و بعنوان بسیار ناشنوا طبقه بندی می شوند و نیز برای کودکانی که کاهش حد شنوایی آنها بین 2

5 الی70 دسی بل بوده و به صورت افراد سنگین گوش طبقه بندی می شوند، فراهم می آورد .مدت تحصیل در مدارس بخش ابتدایی6 سال می باشد. بعضی از این مراکز ، مدارس دوره متوسطه و کودکستان نیز دارند .
ـ مدارس معلولان اورتوپدیکال :
این مدارس فرصت های آموزشی را برای کودکانی که با وجود اقدامات انجام شده ، به دلیل نقص عضو قادر به دنبال کردن یک دوره عادی نیستند، فراهم می

آورد .مدارس مذکور در آنکارا مستقر می باشند که شامل یک مدرسه ابتدایی ، یک مدرسه متوسطه صنایع دستی و یک دبیرستان حرفه ای می باشد .
ـ مدرسه کودکان عقب افتاده ذهنی :
این مدرسه برای بچه هایی با I . Q بین 25 الی 44 و نیز برای آنهایی است که قادرند نیازهای شخصی خود را جستجو کنند، در نظر گرفته شده است.
ـ مدرسه کودکان عقب افتاده ذهنی با قابلیت آموزش نسبی:
این مدرسه برای کودکانی با I . Q مابین 45-75 در نظر گرفته شده است
انواع اختلالات:
1- اختلالهایی که نخستین بار در دوره های شیر خوارگی کودکی ونوجوانی بروز می کنند:
شامل بیش کاری عقب ماندگی ذهنی اظطراب های دوره ی کودکی اختلال های مربوط به خوردن وسایر انحراف از رشد طبیعی.

2-اختلالهای روانی عضوی:
شامل اختلال هایی است که در آنها نشانه ها مستقیما مربوط به آسیب مغزی یا وجود یک وضع غیر عادی در محیط زیست شیمیایی مغز است ممکن است در نتیجه ی بیماری های تباه کننده دستگاه عصبی یا پیری یافرو بری مواد سمی ایجاد شوند.
3-اختلالهای ناشی از مصرف مواد:
شامل استفاده افراطی از الکل باربیتورات ها آمفتامین ها ک

وکایین وداروهای دیگر که تغییرات رفتاری ایجاد می کنندماری جوانا وتوتون نیز در این طبقه قرار گرفته اند واین خود مجادله های زیادی را دامن زده است.
4- اختلالهای اسکیزوفرنیایی:
گروهی از اختلالها با ویژگی های فقدان تماس با واقعیت پریشانی های بارز اندیشه و ادراک و رفتار عجیب وغریب.
5-اختلالهای پارانویایی:
اختلال هایی با ویژگی های بد گمانی وخصومت شدید همراه با احساس توطئه از سوی دیگران تماس با واقعیت در حیطه های دیگر رضایت بخش است.
6-اختلاهای عاطفی ـ خلقی:
پریشانی حالت خلقی شخص ممکن است به شدت افسرده یا به طور غیر عادی سرخوش باشد ویا بین دوره هایی از سرخوشی و افسردگی نوسان کند.
7-اختلالهای اظطرابی:
شامل اختلال هایی است که در آنهایا اظطراب نشانه ی اصلی اختلال است یا اظطراب وقتی تجربه می شودکه شخص نتوانداز موقعیت های ترس آورمعینی دوری کندیا آنکه شخص سعی کنددر برابرمیل به انجام دادن شعائرمعین ویا فکر کردن به اندیشه های سمج مقاومت کند.
8-اختلالهای جسمانی شکل:
نشانه های اختلال جسمانی است ولی هیچ گونه مبنای عضو

ی برای آنها نمی توان یافت وبه نظر می رسد که نقش اصلی با

 

عوامل روانی است اختلال های تبدیلی (خانمی که از پرستاری مادرش ناتوان شده ناگهان دست چپش فلج می شود)وبیماری خیالی(ترس از بیماری).
9- اختلالهای گسستی:
تغییرات موقت در کارکردهای هوشیاری حافظه یا هویت شخصی به علت مشکلات هیجانی از جمله این اختلالها:یاد زدودگی ،چند گانگی شخصیت است.
10-اختلالهای روانی ـ جنسی:
شامل مشکلات هویت جنسی اختلال عملکرد جنسی و هدف گیری جنسی. همجنس خواهی فقط زمانی به عنوان اختلال تلقی میشود که فرد از گرایش جنسی خود خوشحال نیست و میخواهد آن را تغییر دهد.
11-عارضه هایی که اختلال روانی محسوب نمی شود:
این مقوله شامل بسیاری از مشکلاتی است که مردم را به کمک خواهی وامیداردمانند مشکلات زناشویی مشکلات پدر یا مادر با کودک بهره کشی از کودک.
12-اختلالهای شخصیت:
الگوهای دیرپایی از رفتارغیر انطباقی شامل شیوه های نارس ونامناسب برای کنار آمدن با فشار روانی یا حل مشکلات دو نمونه از آنهااختلا شخصیتی جامعه ستیزی و اختلال شخصیتی خود شیفتگی.
علائم آسیب های روانی در اطفال کمتر از 2 سال:
در کودکان کمتر از 2 سال که در حوادث ، والدین و عزیزان خود را ا
.1گریه و بی قراری
.2بی علاقگی به آنچه که در اطرافش اتفاق می افتد یا ترس از محیط اطراف
.3اختلال در خواب و اشتها
.4وقفه یا تأخیر در سیر رشد رفتاری آنان مانند زمان شروع خندیدن ، زمان شروع نشستن ، راه رفتن و تکلم و;
.5فقدان عکس العمل نسبت به محرک های طبیعی
.6پس رفت تکاملی ، مانند توقف در راه رفتن و تکلم

اختلالات روانی در اطفال 2 تا 4 سال:
استرس و اختلالات روحی کودکان سنین 2 تا 4 سال ، در مواجهه با حوادثی که منجر به از دست دادن والدین و دیگر اعضاء خانواده آنها شده باشد ، با علائم زیر بروز می نماید.
.1بازگشت به مراحل اولیه رشد ، مثلاً تکلم به شیوه ابتدایی ( کودکانه
مکیدن شست دست(
.2شب ادراری
.3بی اختیاری دفع مدفوع

.4کابوس های شبانه
.5ترس از اشیاء خیالی
.6پرخاشگری نسبت به دیگران
.7ترس و بی اعتمادی نسبت به دیگران
.8عدم تمرکز حواس و اختلال در یادگیری

.9عدم عکس العمل مناسب به محرک های محیطی
علائم آسیب های روحی در اطفال سنین مدرسه عموماً علائم روانی در این سنین به اشکال ذیل می باشد.
.1گریستن و بی قراری

 

.2 اختلالات خواب (بی خوابی – پرخوابی – کابوس های شبانه)
3 . شب ادراری
. 4 شکایات جسمی متعدد
.5 پرخاشگری و تهاجم
.6 عدم تمرکز حواس و مشکلات تحصیلی
.7 ترس از اتفاقات قریب الوقوع
. 8 تقلید صحنه های ناراحت کننده
نشانه های معمول در نوجوانان 12 تا 17 ساله احتمالاً واکنش هایی نظیر بزرگسالان شامل یادآوری مکرر سانحه ، کابوس ، کرختی عواطف ، اجتناب از هر چیزی که یادآور سانحه است ، افسردگی ، استفاده نابجا از دارو ، ناسازگاری با همسالان ، پس رفت های آموزشی ، رفتار غیراجتماعی ، همچنین گوشه گیری و انزوا ، ناراحتی های جسمانی ، تصمیم به خودکشی ، امتناع از رفتن به مدرسه ، ناراحتی در خوابیدن و سردرگمی از خود بروز می دهند. بدیهی است درمان این اختلالات یک امر تخصصی است که بوسیله پزشک و در صورت لزوم بوسیله روان پزشک یا روان شناس بالینی انجام خواهد شد ولی آنچه به امدادگران مربوط می شود. شناخت این کسالت هاست تا بتوانند ضمن بیماریابی و ارجاع به مراکز تخصصی ، استرس آسیب دیدگان را کاهش دهند و از بروز شدت اختلالات روانی آنان پیشگیری به عمل آورند.
لکنت زبان:
لکنت زبان عمدتا و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز

که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی می‌باشند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.
در واقع سن ، شرایط و ویژگیهای بلوغ نیز احتمالا در تغییر شکل

یا تشدید لکنت موثر است. لکنت زبان در میان پسران بیشتر از دختران است و در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود 70 درصد برای پسران و 30 درصد برای دختران ذکر گردیده است. بسیار دیده‌ایم که بعضیها به هنگام صحبت ، لکنت زبان دارند؛ یعنی زبان‌شان بر سر برخی از حروف گیر می‌کند. با چنین افرادی باید با ملایمت رفتار کرد؛ ولی متاسفانه عده‌ای هستند که کند زبانی را دستاویز شوخی و ریشخند می‌پندارند. کندی زبان در جایی پیش می‌آید که دستگاههای تکلم انسان دچار پاره‌ای از تشنج‌هاست؛ از اینرو ادای کلمات ناگهان ب

ه مانع برخورد می‌کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می‌دهد. به هنگام چنین رویدادی معمولا انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده است، چندبار تکرار می‌کند

انواع لکنت:

 

.1لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه :
در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از کلمه‌ای را (که معمولا اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرار می‌کند. مثلا کلمه پدر را چنین بیان می‌کند : پ پ پ پدر.
. 2لکنت تونیک یا توقف در تلفظ :
در این حالت در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه توقف و سکون بوجود می‌آید و کودک دچار وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار ، کوشش و حرکات خاصی است. کودک مبتلا به این لکنت برای ادای کلمه شدیدا به خودش فشار می‌آورد و پس از لحظاتی سکون بطور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادا می‌کند.

مراحل مختلف لکنت :
کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولا و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را به شرح زیر می‌گذراند
. 1لکنتی که کودک پذیرفته است:
کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما به نظر می‌رسد که نگران حالت گویایی خودش نیست. کودک از این که اختلال تکلمی دارد ناراحت نبوده و رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید. در این مرحله ،‌ لکنت کودک معمولا همراه با اختلالات تنفسی و یا علایم و عوارض بیماری نمی‌باشد. نوع لکنت کودک در این مرحله بیشتر از لکنت تکراری است و به همین دلیل در این حالت برنامه‌های گفتار درمانی موثر است.

.2لکنتی که کودک در برابر آن عکس العمل نشان می دهد (لکنت پس رانده) :
بتدریج که کودک بزرگ شده و دامنه مکالمات وسیع تر می‌شود به واسطه رفتار‌های خاص و فشارهایی معمولا از سوی همسالان ، والدین و معلمان متوجه کودک می‌شود، که کودک بطور قابل توجهی با تعجب و گاه همراه با دلسردی نسبت به چگونگی اختلالات گویایی خود عکس العمل نشان می‌دهد. مثلا به محض اینکه برخی از اعضای فامیل و نزدیکان و اطرافیان کودک متوجه می‌شوند که او لکنت دارد، رفتارها و واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. وی این واکنشها را درک کرده و بالطبع عدم اطمینان و تنش عضلانی او بیشتر می‌شود.
.3لکنت پیچیده و شدید:
بتدریج که حرکات و رفتار ضمنی همراه با لکنت به صورت غیر ارادی

ظاهر می‌گردد، شدت لکنت افزایش می‌یابد. به نحوی که کودک نسبت به همه موفقیتها و به همه کلمات و همه اصواتی که با عدم روانی و سلامت او در صحبت توام می‌شوند، حساسیت و نگرانی پیدا می‌کند. در این شرایط لکنت خود ، روز به روز پیچیده تر و شدیدتر می‌شود. بطوری که هر چقدر بیشتر نسبت به موفقیتها ، کلمات و جملات از خود نگرانی و ترس نشان می‌دهد، لکنت او بیشتر می‌شود و هر چقدر لکنت او بیشتر می‌شود نگرانی و ترس او از شرایط و موقعیتها و کلمات و اصوات افزایش می‌یابد

علل لکنت :
در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان ، تا کنون بطور دقیقی روشن نشده است. اما آنچه که تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی ، عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی باشد و یا در مواردی نیز لکنت زبان از زمان کودکی در اثر بعضی ناهنجاریهای خفیف فیزیولوژیکی پدید می‌آید.

روشهای اصلاح و درمان لکنت زبان :
امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح ، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
.1روشهای زبانی یا تلفظی :
برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره ، گ

ونه‌ها ، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد. پیش از سن 4 یا 5 سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد ، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود ، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.
همچنین به وی می‌آموزند چگونه به هنگام بند آمدن زبانش ، تنفس خود را تنظیم کند. بر اثر مطالعه درباره صوتها یا ترکیب صوتهایی که چنین مشکلی را فراهم می‌آورند، به پاره‌ای از تمرینهای مرحله‌ به مرحله‌ای ، برای خواندن دست یافته‌ایم که با انجام آن می‌توان تا حدود زیادی بر مشکل «کند زبانی» چیره شد. به هر حال ، درمان لکنت ‌زبان باید بوسیله متخصص انجام گیرد. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که نباید مبنای عاطفی را در کند زبانی نادیده گرفت.
.2روش دو جانبه یا مکمل :
در این روش به بازپروری و پرورش جنبه‌های دوگانه فکری و زبانی اهمیت فراوان داده می‌شود. این روش بیشتر در مورد کودکان 3 تا 7 ساله استفاده می‌شود و معمولا نتایج ثمر بخشی دارد. هدف این روش در واقع پرورش دوگانه‌ای از قدرت و صحت تفکر

، قدرت و صحت بیان است. به عنوان مثال برای نیل به این منظور به کودک می‌آموزند که افکار خود را اصلاح و روشن دریابد، فقط افکار واضح و روشن خود را به زبان جاری نماید و کلمات و جملات را دقیق و رسا بازگو نماید.

.3روشهای روان درمانی :
این روشها بویژه در مورد افرادی که دچار کشمکش‌های عاطفی و اختلالات روانی عصبی هستند بکار می‌رود. روش روان درمانی برای کودکان سنین پایین ثمر بخش نمی‌باشد.
.4روش دارو درمانی :
برخی اعتقاد دارند که یکی از عوامل لکنت تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی است. لذا داروهای آرام بخش می‌توانند تا حدودی کودک را از اضطراب و هیجانات عاطفی به دور داشته و در نتیجه لکنت زبان او را تقلیل دهند.
.5رفتار درمانی :
یکی دیگر از روشهای متداول و نسبتا جدید در اصلاح و بازپروری لکنت زبان روش تغییرات و اصلاحات رفتاری می‌باشد. نظریه مدافعان این روش در این است که یکی از علل لکنت زبان کودک رفتارهای سازش نایافته و یا ناهنجار اوست. لذا در این روش سعی بر اصلاح رفتارها و بالطبع تقلیل لکنت زبان کودک است.
.6روش خود درمان گری :
این روش که در واقع می‌تواند نوعی روش رفتار درمانی نیز تلقی شود، بر این اساس استوار است که فرد لکنتی با انگیزه قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها و نگرشهایش نسبت به لکنت خود به برنامه‌ای منظم ، مشخص و بطور جدی و مصمم ت

لاش کند که اختلال گویایی خود را اصلاح کند.
علت شناسی :
هنوز پاسخ قانع کننده ای در باره ی علت لکنت زبان(stuttering) وجود ندارد . برخی آن را به مشکلات شخصیتی، برخی به مشکلات پزشکی و برخی این اختلال را در چهارچوب مشکلات ارتباطی قرار می دهند. از دیدگاه مکتب روان تحلیل گری، لکن

ت زبان یک روان آزردگی یا نوعی واپس روی است.
مجموعه ای از رفتارهای آموخته شده را نیز به عنوان علت بروز لکنت در نظر گرفته اند. این احتمال وجود دارد که کمال جویی و خواسته های افراطی اطرافیان و بخصوص والدین درباره ی گفتار کودک در ایجاد لکنت زبان مشارکت داشته باشد.
عده ای نیز بر تعامل مادر- کودک متمرکز شده اند ولکنت را ناشی از ناتوانی در ایجاد فاصله ای می دانند که در هر ارتباط کلامی بوجود می آید.(این ناتوانی به دلیل اضطراب جدایی است.)
از لحاظ شخصیتی مادران کودکان الکن، مضطرب، فزون حمایتگر، دارای بازخوردهای متناقض(درعین حال جاذب و دافع)و یا نامنعطف و فاقد گرمی عاطفی،نا ایمن و ناراضی هستند.
عده ای نیز نقش وراثت و عوامل ژنتیکی را در بروز این اختلال مهم می دانند.
درمانها:
درمانهای متفاوتی وجود دارد از جمله:1-درمانهای مبتنی بر تلقین، انحراف توجه واقناع 2- درمانهای مبتنی بر تنش زدایی 3- درمانهای مبتنی بر آهنگ گفتار و مهار بازده 4- درمانهای مبتنی بر تنبیه و تقویت 5- دارو درمانی و گروه درمانی
پیشنهادات:
1- عوامل اضطراب زا را در خانواده از بین ببرید.
2- ارتباط عاطفی خود را با کودک حفظ کنید.

3- از تحقیر و مسخره کردن کودک در خانه و مدرسه خودداری کنید.
4- از تنبیه بدنی برای حل مشکل استفاده نکنید.
5- با کودک بصورت آرام و روان صحبت کنید و به او یاد بدهید تا آرام وشمرده صحبت کند،اشعار و داستانها را چند بار خوانده و تمرین کند.
6- موقعی که دچار لکنت می شود، طوری رفتار کنید که احساس بکند مشکل مهمی وجود ندارد. هنگام صحبت کردن او به موضوعی که بیان می کند توجه کنید نه به لکنت زبان او.
7- در جلو جمع برای صحبت کردن او را تحت فشار قرار ندهید.

8- مسئولیتهایی (درحد توانش) به او واگذار کنید تا بیشتر در جامعه حضور یابد. همچنین اگر به مدرسه می رود، از معلمّش بخواهید،سئوالاتی را از کودک بپرسد که مطمئن است کودک قادر به پاسخگویی است و در صورت موفقیت او را تشویق نماید.
9- از درگیریهای خانوادگی در حضور کودک خودداری کنید

؛ چون اضطرابش را افزایش می دهد.
10- در ابراز محبت افراط نکنید. طوری رفتار نکنید که به شما وابسته شود.در عین حال فضایی ایجاد کنید که کودک بتواند در مورد ناراحتیها و نگرانیهایش با شما صحبت کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:3 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت اثرات ماساژ بروی عملکرد و ریکاوری word دارای 21 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت اثرات ماساژ بروی عملکرد و ریکاوری word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت اثرات ماساژ بروی عملکرد و ریکاوری word

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت اثرات ماساژ بروی عملکرد و ریکاوری word

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت اثرات ماساژ بروی عملکرد و ریکاوری word :

اسلاید 1 :

مقدمه

بسیاری از مربیان ،ورزشکاران وپزشکان ورزشی اعتقاد دارند که ماساژ می تواند چندین مزایا را در

بدن ایجاد نماید .از قبیل افزایش در جریان خون ، کاهش تنش عضلانی و تحریک پذیری عصبی ، افزایش

احساس سلامتی ، ماساژمی تواند فشار میکانیکی ایجاد نماید که این فشار به افزایش جریان خون کمک

نماید.

بطور کلی ماساژ خواص آرامش بخش و تحریک کنندگی دارد ، و به موجب آن یک عامل بلقوه درعملکرد

مفید برخی رویدادهای مختلف می باشد به طور مثال ماساژ اکثر اوقات پیش از فعالیت ورزشی به عنوان

 وسیله ای  برای افزایش عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد.

میکانیزمهای پیشنهاد شده برای اثرات سودمند ماساژ در چهار سطح طبقه بندی شده است:

بیومکانیکی : یکی از عواملی که به نظر می آید ماساژ بر عملکرد مفید باشد از طریق بهبود درهما هنگی

تاندونی عضلانی می باشد.

عصبی : کاهش در تحریک عصبی عضلانی ، کاهش درد  و کاهش کوفتگی عضلانی

فیزیولوژیکی : پاسخ های فیزیولوژیکی شامل افزایش درجه حرارت پوست و عضله ، کاهش سطح

هورمون های استرس( کورتیزول ) افزایش فعالیت پاراسمپاتیک ، کاهش در فشارهای فیزیولوژیکی

روانی : اثرات روانی شامل کاهش در اضطراب و افزایش آرامش می باشد.

تمام این پاسخ ها به طور کلی دلالت بر اجرا دارند.

 

اسلاید 2 :

Effleurage

شامل حرکات دست یا قسمت های از آن روی منطقه وسیعی از بدن است.

الف) استروک سطحی

ب) استورک عمقی

 

اثرات افلوراژ

1- تسریع جریان لنف

2- تسریع جریان خون به طرف قلب

3- کشیده شدن بافت های زیر جلدی

4- افزایش جریان خون پوست

5- تحریک گیرنده های فشاری و لمسی آن در پوست

 

 

اسلاید 3 :

Pétrissage

شامل گرفتن و رها کردن مکرر بافت با یک یا هر دو دست است.

هدف این ماساژ کشش بافت های کوتاه شده با شل کردن بافت های لیفی و کمک به جریان

خون وریدی ولنفی است.

موارد استفاده از کامپرشن :

1:کشش عضلات و بافت های کوتاه شده

2:دفع مواد ناشی از سوخت سازعضله به دنبال بی حرکتی

3: افزایش گردش خون

4:اثر آرام بخش به شرطی که به صورت آهسته و ریتمیک باشد.

5: تسکین درد های مزمن زمانی که حساسیت و درد عضلانی همراه با درگیری مفصل

   است.

 

اسلاید 4 :

Friction

 فشارعمقی و اصطکاکی

استفاده از حرکات مدور با شست دست و آرنج یا هر وسیله تجاری دیگر

سایش عرضی

کشیده شدن شست دست یا انگشتان درجهت مخالف هم بروی بدن

                                                                     Effects muscle mobilization,

                   tissue separation, and trigger points

اسلاید 5 :

Tapotement

حرکات کوتاه سریع و جهشی تمام دست یا هر دو دست به تناوب بدن است که می تواند به صورت

ضربه ای یا لرزشی بکار رود.

– هاکینگ:در حالی که دست هاو انگشتان ریلکس هستند با کنار داخلی دست ضربات متوالی را روی بدن وارد می شود .

– کوپینگ:شست و سایر انگشت ها طوری کنار هم قرار گرفتند که سطحی مقعر بسازند ضربات متوالی را روی بدن وارد می شود .

– اسلاپینگ:در حالی که انگشت ها باز و دور از هم قرار دارند ضربات به طور ملایم (با انگشتان )به بدن وارد می شود.

– بیتینگ:دستها به صورت نیمه مشت نیمه بسته هستند ضرباتی به بدن وارد می شود.

– پنیمنت:حالت نیشگون گرفتن ملایم سریع و متناوب است.

– تیپینگ:با نوک انگشتان ضربات متوالی به بدن وارد می شود.

اسلاید 6 :

اثرات ماساژ بر عملکرد

تاثیرماسازبروی عملکرد دوی 30متر سرعت مردان دانشگاهی در سطح ورزشکاران دوی سرعت N:37

شرایط تحقیقی در سه وضعیت مختلف انجام شده است

-15 دقیقه ماسا ژ M

-15 دقیقه در شرایط استفاده از دارونما واستراحت  PU

-15 دقیقه استراحت به حالت دراز کش طاقبازR

تفاوت معنی داری در وضعیت زمانی افراد در سه کوشش دیده نشد ( P>0/05 )

ماساژ قبل از اجرا علائم دیگری به جا می گزارد از قبیل کاهش در اسپاسم عضلات

نتیجه : 15 دقیقه ماساژ اندام تحتانی به همراه یک فرایند گرم کردن اثری بر روی زمان دوی سرعت 30

متر ندارد.

اسلاید 7 :

اثر ماساژ قبل از اجرا  اندام تحتانی پس از یک گرم کردن معین شده بروی ظرفیت سرعت حرکت ، زمان

عکس العمل در دوی 60 متر سرعت وپرش عمودی و انعطاف پذیری  24 مرد سالم .

شرایط تحقیق :

شامل سه مرحله

15 دقیقه ماساز   

15 دقیقه کشش

15 دقیقه استراحت غیر فعال

نتیجه

اجرای 10 دقیقه ماساژ قسمت خلفی و5 دقیقه قسمت قدامی اندام تحتانی اثراتی مخالفی بروی پرش عمودی

،سرعت 30 متر ،زمان عکس العمل 10متر دارد و اثر مثبتی بروی آزمون نشستن و رساندن دارد.

اسلاید 8 :

 

 

 برسی اثر ماساژ بروی عملکرد عضله چهارسر رانی بعد از یک تمرین خسته کننده

روش تحقیق :

 استفاده از یک تمرین خسته کننده در حرکت اکستنشن زانو با یک بار زیر بیشینه و به       

 دنبال آن 6 دقیقه ماساژ یا استراحت سپس حرکت را دوباره تکرار کرده .

نتایج :

ماساژ بعد تمرین خسته کننده به طور معنی داری عملکرد ماهیچه چهار سر را در مقایسه با           

استراحت به طور معنی داری بهبود بخشیده است ( P=0/001)

اسلاید 9 :

15دقیقه ماساژ ران بروی عملکرد جسمانی ( شاتل ران و پرش عمودی ) دختران بسکتبالیست و والیبالیست

  دانشگاهی .

  – در دوروز متوالی در دوگروه 11 نفره تحقیق انجام شده

  – گروه تحقیقی ماساژ دریافت کردند و گرو کنترل استراحت غیر فعال انجام دادند

  – داده ها از دو کوشش pri  تست و   posتست به دست آمد.

qگروه دریافت کننده ماساژ یک  تغییر معنی داری در دوی رفت وبرگشتی  x 9 4 نشان داد ( p=0/0354

q یک تغیر معنی داری در جابه جای پرش عمودی وجود داشت  (0033/0=p)

اسلاید 10 :

 تاثیرماساژ در تولید نیرو  و فعالیت الکتریکی عصبی عضلانی ( EMG )

 10 مرد سالم انقباض ایزوکنتیک درونگرا را در حرکت اکستنشن زانو در سرعت 60- 120 – 180 –

 240 درجه قبل و بعد از 30 دقیقه استراحت در وضعیت طاقباز یا ماساژ اندام تحتانی  انجام دادند .

 – الکترومیوگرافی و نیرو در طی انقباض ارزیابی شد. 

نتایج

یک کاهش معنی داری در تولید نیرو در 60 درجه نشان داد شده بود بدون تغیرات مشابه در فعالیت EMG

نتایج اشاره دارد که فراخوانی واحد حرکتی و سرعت الکتریکی فیبرعضله مسئول کاهش در تولید نیرو نمی

باشد.

واحتمالا ساختار عضله تحت تاثیر قرارگرفته شده باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:3 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کارآموزی کامپیوتر – آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری تابران word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کارآموزی کامپیوتر – آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری تابران word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کارآموزی کامپیوتر – آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری تابران word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کارآموزی کامپیوتر – آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری تابران word :

کارآموزی کامپیوتر – آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری تابران

گزارش فعالیت های کارآموزی در آموزشگاه کامپیوتر تابران

دراین آموزشگاه، آموزش رایانه کار درجه 2 ، رایانه کار درجه 1، نرم افزار فتوشاپ، نرم افزار 3D Max ، نرم افزار Matlab ، نرم افزارهای میکس و مونتاژ و;;. انجام می شد.

رایانه کار درجه2 شامل مباحث زیر می باشد :
مبانی و فناوری کامپیوتر، سیستم عامل مقدماتی (Dos, Windows XP) ، واژه پرداز Word 2004، صفحه گسترده Excel 2004 ، ارایه مطالب Power Point 2004 ، بانک اطلاعاتی Access 2004، اینترنت، پست الکترونیکی و ویروس های کامپیوتری.
رایانه کار درجه 1 شامل مباحث زیر می باشد:
سیستم عامل پیشرفته، برنامه نویسی(الگوریتم، فلوچارت و زبان NU

) ، نرم افزار NU ، مفاهیم شبکه .
هفته اول کاری: آموزش ابتدایی کامپیوتر به یکی از کارآموزان که شامل آشنایی مقدماتی با محیط Windows XP می شد، گرفتن آزمون عملی Windows XP از کار آموزان رایانه کار درجه 2 ، آموزش تایپ فارسی . نصب چند نرم افزار برای یادگیری در طول دوران کارآموزی ، مثل: نرم افزار ویژوال استودیو برای کار با C#.Net ، نرم افزارMatlab برای کار با قسمت فازی و رسم نمودارهای آن . نرم افزار Adobe Photoshop Cs2 برای یادگیری.
آموزش Word به یکی از کارآموزان به صورت خصوصی.
هفته دوم کاری: روزهای زوج یادگیری نرم افزار فتوشاپ و شرکت در کلاس های خصوصی آموزشگاه.
در روزهای فرد حدود 2 ساعت رفع اشکال کارآموزان رایانه کار درجه 2، آموزش خصوصی به یکی از کارآموزان که شامل تمامی مباحث مقدماتی برای کار با کامپیوتر و ;;. می شد، به طوریکه در پایان دوره آموزشی قادر به کاربا ویندوز بود، مانند: آشنایی با تمام آیکن های موجود در روی صفحه ی دسک تاپ، ایجاد فایل، شاخه و زیر شاخه ، حذف و بازیابی مطالب و;.. ، تایپ اصولی فارسی،
کار با Word که شامل: جدول کشی، ایجاد و ذخیره ی فایل دلخواه و;.بود.
هفته سوم کاری: به یک سری از کارآموزان به صورت خصوصی نحوه ی کار اصولی با Power point، Excel ، Access آموزش داده شد ، که در پایان دوره به خوبی قادر به کار با این نرم افزارها بودند. همین طور رفع اشکال کار با اینترنت، و نحوه ی هر چه سریع تر Search کردن .
هفته چهارم کاری: یادگیری مختصری درباره ی زبان ویژوال بیسیک. و کار با فرم ها وذخیره ی پروژه ها در آن.
هفته پنجم کاری: نصب آنتی ویروس وUpdate کردن آنتی ویروس های تمامی کامپیوتر های آموزشگاه.

آنتی ویروس نصب شده در این آموزشگاه Node32 بود .
برای Update کردن این آنتی ویروس لازم است واردسایت اینترنتی مربوط به آن شده و رمز عبورمشخص شده را در کادری وارد کرده و آن را به روزرسانی کنیم.
هفته ششم کاری: رفع اشکال کار آموزان رایانه کار درجه1 در زمینه کار با زبان ویژوال بیسیک .
هفته هفتم کاری : طراحی یک سری کارت ویزیت توسط نرم افزار فتوشاپ و کمک به مربیان در امر آموزش رایانه کاردرجه 2 و گرفتن آزمون عملی از کارآموزان در زمینه ی نرم افزا

رهای Office .
هفته هشتم کاری: کار کردن روی افکت های موجود در فتوشاپ، تمرین مطالب یاد گرفته شده در زمینه ی ویژوال بیسیک. کمک به مربی.

مقدمه ای در مورد نرم افزار فتوشاپ:
فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کار آن برپایه ی Bitmap می باشد. این نرم افزار متعلق به شرکتAdobe بوده و برای ویرایش تصاویر، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیرچاپی و ; مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرد.
این نرم افزار از دسته نرم افزارهای Image Editor می باشد. به این معنا که به کمک این نرم افزار میتوان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم افزار خلق نمود این نرم افزار به کمک چند نرم افزار دیگر که تحت همین نرم افزار کار می کنند می توانند برروی فیلم ها نیز ویرایش های را داشته با شند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر می باشد.
ضمن این که باچاپگرها و دستگاه های خروجی فیلم و زینک به صورت استاندارد هماهنگی دارد. برای مطالعه این دوره آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند.
ضمناً سیستم باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد:
حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 223
16 مگابایتRam.

حدود600 مگابایت فضای آزاد.
کارت گرافیکی 64 گیگابایت.
در ضمن زمانیکه فتوشاپ رانصب می کنیم، یک فایل کوچک در Control Panel نصب می شود به نام Adobe Gama ، که به 256 MB برای Ram نیاز دارد.

محیط نرم افزار فتوشاپ متشکل است از :
ناحیه کاری، نوارمنو، نوار پارامترها و پانل های مختلف کنترل رنگ، سایز تصویر، لا

یه ها، اطلاعات صحنه، تاریخچه و غیره می باشد.
شکل زیر نمایی کلی از محیط فتوشاپ را در بدو ورود نشان می دهد.

این نرم افزار مطابق تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز دارای منوهایی در بالای صفحه می باشد که تمامی فرمان ها در این منوها بسته به نوع عملکردشان دسته بندی شده اند.
اولین منوی که با آن شروع می کنیم منوی File است؛ که در این منو فرمان های ورود و خروج و نیز ذخیره سازی موجود می باشد، مثل:
1 New :که به کمک آن می توان یک صفحه جدید کاری در صحنه ایجاد نمود، زمانی که این گزینه را می زنید یک پنجره جدید باز می شود که تعیین کننده ی مشخصات و نوع تنظیمات صحنه ای می باشد که کاربر ایجاد خواهد کرد.
همانطور که در شکل زیر می بینید این صفحه شامل قسمت هایی است که به ترتیب آن ها را توضیح می دهیم:

Preset : در این قسمت اندازه های معین و استاندارد و از پیش تعیین شده را در اختیار کاربر قرار میدهد و برای سهولت و سرعت و دقت در کار، این گزینه به صورت پیش فرض تنظیم شده است. اما به صورت دستی هم می توان آن را تنظیم نمود، یعنی به صورت دلخواه اندازه صفحه جدید را ایجاد می نماییم.
که شامل: Width برای تعیین پهنای صفحه ی مورد نظر، Height برای تعیین ارتفاع صفحه مورد نظر ، Resolution برای مشخص کردن میزان کیفیت و میزان نقاط تشکیل دهنده یک صفحه .
درقسمت بعدی گزینه Color Mode وجود دارد که در مقابل آن یک منوی کرکره ای موجود می باشد، از این قسمت می توان ترکیب بندی رنگ در صفحه جدید را تعیین نمود،که شامل قسمت های زیر است:
Bitmap : تصویر با عوض کردن مقدار بیت ذخیره شده تغییر می کند (یک یعنی روشن و صفر یعنی خاموش)، در صفحه نمایش رنگی بیت های بیشتری استفاده می شوند تا سه رنگ قرمز و سبز و آبی را هم کنترل کنند.

Grayscale : این گزینه یک صحنه در اختیار ما می گذارد به این صورت که هر فعالیت در این صحنه انجام شود به صورت سیاه و سفید خواهد شد و به همین صورت هم ذخیره می شود ، و رنگ در آن تأثیری به عنوان خود ماهیت اصلی رنگ ندارد فقط به صورت تیره های مختلف خاکستری نمایان می شود.
RGB color: این مدل رنگ متشکل از سه رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی می باشد و با ترکیب این سه رنگ، رنگ های اصلی به وجود خواهد آمد.

CMY color : این مدل رنگ جهت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و در این مدل رنگ ها به حسب درصد فیروزه ای (Cyanred)، سرخابی(Maqenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) تعریف می شود.
Lab color : این مدل جامع ترین مدل رنگی می باشد، این مدل طوری طراحی شده که در آن رنگ ها به دستگاه وابسته نباشد ، یعنی هر رنگ در صفحه نمایش و در صفحه چاپی به یک صورت ظاهر می شود. این مدل در عمل کاربرد زیادی ندارد.
Contents Background : در این قسمت مشخص می کنید که صفحه جدید در قسمت پس زمینه چه خصوصیاتی را دارا باشد. به صورت سفید (White) یا رنگ پس زمینه (Back ground color) باشد یا به صورت شفاف (Transparent) باشد .
گزینه های دیگر در منوی File:
:Open که می توان توسط این گزینه تصاویرموردنظر را به فتوشاپ آورد.
Browse ، Open recent ، Close ،Save ،Save as ،
Save for web : این گزینه تصویر جاری را برای استفاده برروی اینترنت ذخیره سازی می نماید.
Import: به کمک این فرمان می توانید فایل هایی را به داخل برنامه وارد نمایید از جمله فایل های Adobe Acrobat و;..
Export :به کمک این گزینه می توانید تصاویر را خروجی بگیرید.
که در شکل زیر زیرگزینه های منوی File مشاهده می شود.

همان طور که در شکل بالامی بینید ، در سمت راست پالت هایی داریم به نام های: Navigator ، Color، Layers.

فرض می کنیم صفحه ای با اندازه های دلخواه، یا یک عکس را باز کردیم، بهتر است قبل ازانجام هر کاری لایه ی جدیدی از طریق پالت Layers ایجاد کنیم، تا اگر مشکلی در حین انجام عملیاتی به وجود آمد یا تغییرات اعمال شده برروی عکس را نپسندیدیم با حذف لایه ی ایجاد شده هیچ مشکل و تغییری در بقیه ی کارمان به وجود نیاید، و می توان دوباره با ایجاد لایه جدید برروی کار، عملیات مورد نظر را روی آن انجام داد.
راه های ایجاد یک لایه ی جدید:
1 با استفاده از دکمه Create a new Layer از پالت Layers .
2. به وسیله کپی کردن یا انتقال دادن یک تصویر به تصویر دیگر ، به صورت خودکار یک لایه ی جدید ایجاد می شود.
3 ازمنوی Layer گزینه ی New و سپس زیرگزینه Layer را می زنیم.
یک تصویر می تواند تا حداکثر 999 لایه داشته باشد.

برای تثبیت هر کاری که انجام می شود باید کلیدهای Ctrl+ D را بفشاریم، اگر قصد صرفنظر کردن از کاری را داریم باید کلیدهای Alt+Ctrl+Z را بفشاریم.
همان طور که در این شکل زیر می بینید ، یک نوار ابزار در سمت چپ وجود دارد که شامل ابزارهای مختلفی است که باعث سهولت در روند انجام کارهای کاربر می شوند.
در قسمت بعدی برخی از پرکاربردترین این ابزارها رامعرفی می کنیم.

ابزار Marquee : که برروی تصاویر حالت انتخاب را به وجود می آورد.
ابزار جادویی: توسط این ابزار می توان قسمت هایی از یک تصویر را انتخاب کرد که در یک محدوده رنگی هستند.
ابزارCrop : ناحیه ی مورد نظر را جدا می کند.
ابزار Hand : برای جابجا کردن سریع تصویر استفاده می شود، که حتماً باید تصویر در حالت Zoom قرارگرفته باشد.
ابزار Blur : برای هموار کردن لبه های تیز و سخت تصویر به کار می رود و ابزار Sharpen در همین قسمت، دقیقاً برعکس عمل می کند و باعث تیز و سخت کردن لبه های هموار تصویر می شود. ابزار دیگری در لیست همین قسمت وجود دارد به نام Smudge که باعث می شود رنگی که در زیر قلم مو قرار دارد به سمتی که اشاره گر موس را حرکت می دهیم کشیده شود، درست مانند این است که با یک انگشت روی نقاشی خیس بکشیم.
ابزار Dodge : برای روشن کردن تصاویر به کار می رود، و ابزار Burn در لیست همین قسمت برای تیره کردن تصاویر استفاده می شود.
ابزار Custom shape : بسیار کاربردی است و توسط آن می توان مسیری را انتخاب کرده یا حتی روی آن ها به طریقه دلخواه کار کنیم تا تبدیل به مسیر دلخواه شوند.

ابزار Brush : با این ابزار می توانیم با انتخاب نوع آن، عملیاتی را روی تصویر به اجرا در آوریم، برای ایجاد یک Brush جدید می توانیم روی Brush مورد نظر کلیک نمائیم. در پنجره ی باز شده می توانیم قطر قلم، سختی، گردی، زاویه ی آن را تغییر دهیم. سپس می توانیم این Brush را با اسم دلخواه ذخیره کنیم تا هرزمان مایل بودیم از آن استفاده نمائیم.
ابزار History Brush: با انتخاب این ابزار و کشیدن آن برروی اعمال انجام شده، می تو

ان از اعمال قبلی صرفنظر کرد، همچنین می توان پالت History را انتخاب کرد، در این پالت تمام اعمالی که کاربر انجام داده به ترتیب لیست شده اند که با کلیک کردن برروی هر عمل می توان آن را خنثی نمود یا دوباره برگرداند.
در لیست همین قسمت ابزار دیگری به نام History Brush Art وجود دارد که با استفاده از آن می توان جلوه های هنری به تصویر داد.
ابزار Eraser: برای پاک کردن رنگ به کار می رود. در این حالت پاک کردن عکس با رنگ پس زمینه انجام می شود.
در همین لیست ابزار دیگری به نام Background Eraser وجود دارد که پس زمینه را هم پاک می کند و زمینه ی شفاف نمایان می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:3 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر word

مقدمه    
تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی    
پیشینه تحقیق    
جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)    
جایزه ملی کیفیت ایران    
چارچوب نظری     
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)     
فرآیند عمومی خود ارزیابی اولین گام در مسیر تعالی سازمانی     
روش های خود ارزیابی    
دلیل استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM    
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت ایران     
معیارها و مدل تعالی سازمانی استرالیا     
جایزه ملی کیفیت آمریکا ( مالکوم  بالدریج)    
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی آمریکا (مالکوم بالدریج)     
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی ژاپن (دمینگ)     
مقاسیه سه الگوی دمینگ، بالدریج، و EFQM    
جدول 1: مقایسه معیارهای سه جایزه کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    
جدول 2: مقایسه جوانب کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    
نتیجه گیری    
منابع     

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر word

دکتر پرویز فتاح “مدیریت کیفیت و بهره وری”

دل توی، علی، “اصول مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمان EFQM “برگرفته از سایت ملی دانشجویان ایران غلامرضا شمس ، کارلوس بولوسار،

رامتین غلامعلی 1388، “چه عواملی ما را در مسیر و پیشرفت و تعالی همه جانبه قرار میدهید؟”

شرفی محمد 1387 “نوآوری در آموزش عالی برپایه مدل بالدریج” ، مجله تدبیر ، شماره 191 ، 47-43 مینویی ، رضا 1385 “مقایسه مدلها و جوایز تعالی سازمان” برگرفته از سایت صنعت خودرو ، نسخه شماره 102 ، 15-

مقدمه

اهدای جایزه ملی کیفیت یکی از شیوه های رایج برای افزایش توجه به نهاویه سازی تفکر بهبود کیفیت جامع در سازمانهاست این جایزه با شناسایی، انتخاب و معرفی شرکتهای برتر، گسترش مفاهیم تعالی سازمانی و تبادل اطلاعات به عنوان روش اثربخش در بهبود رقابت پذیری ملی، عمل می نماید

کیفیت مقوله ای است که در تمام ابعد سازمان از بازاریابی،تحقیق و توسعه، طراحی تا تولید محصول، و ارائه خدمات پس از فروش مصداق دارد. بنابراین بهبود کیفیت را میتوان یکی از رویکردهای اصلی برای ارتقاء سازمان در جهت بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات دانست لذا سازمان از بقاء و تعالی یرخوردار خواهد بود که به مقوله کیفیت در کلیه سطوح سازمان توجه نماید. پس می توان نتیجه گرفت که: ” کیفیت نقطه شروعی برای آغاز سفر به سوی تعالی سازمانی است” (پرویز فتاح- مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تعریفی که توسط رهبران کیفیت بر اساس روند تکاملی ارائه شده

-ژوران: کیفیت را انطباق با هدف معرفی می کند

-کرازی: کیفیت را انطباق؛ نیاز؛ و خواسته های مشتری تعریف می کند

-دمینگ: هدف کیفیت باید تأمین نیازهای حال و آینده مشتری باشد

-تعریف اخیری که فعلأ برای کیفیت ارائه شده است عبارتست از

“*** به حس وفاداری شدی” (پرویز فتاح؛ 86, مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی

در سال 1950 موسسه UNION OF JAPANCSE SCIENTISTS AND ENGINEERS  آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانی های مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود و در سال 1951 این موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ در زمینه کیفیت جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد . مدلی که جایزه دمینگ بر اساس آن تهیه گردید و از دهه پنجاه میلادی در ژاپن به اجرا در آمد عمدتاً بر کیفیت محصولات و روش های کنترل کیفی استوار است به بیان دیگر مدل جایزه دمینگ بر این اصل استوار است که برای تولید محصولات وخدمات با کیفیت بالا نیاز به هماهنگی همه جانبه و فراگیر در سطح سازمان است . این مدل نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد و همین تفکر نگرش فراگیر  منجر به ظهور «کنترل کیفیت فراگیر» در دهه 60 میلادی گردید

مدیریت کیفیت فراگیر روشی است برای مدیریت و اداره سازمان جهت تعیین کیفیت با مشارکت همه اعضای سازمان که از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع همه ذینفعان بدست می آید

موفقیت ژاپن در بکارگیری روش های علمی کسب و کار تهدیدی جدی برای شرکت های آمریکائی ایجاد کرد بطوریکه در دهه 80 بسیاری از آنها با واگذار کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند این تهدیدات منجر گردید که شرکت های غربی در روش های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر را بطور گسترده بکار گیرند

جایزه کیفیت و سرآمدی کاناداCANADIAN PUALITY AND BUSINESS EXCELLENCE AWARD  در سال 1983 و پس از آن در سال 1987 جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج  در آمریکا از اولین گام هایی بودند که برای بخشیدن دید فراگیر به مدل هایی که برای ارزیابی در موسسات صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند برداشته شد و این مدلها  در واقع پوشش دهنده تمامی اجزای یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان بود

به دنبال مدل مالکوم بالدریج (MBNQA) MALCOLM BALDRIGE NATIONAL QUALITY AWARD  در سال 1988 مدل تعالی سازمانی EFQM در پاسخ به نیاز بهبود رقابت پذیری سازمانهای اروپایی توسط چهارده کمپانی بزرگ اروپایی ( بوش ، رنو ، فیات ، بی تی ، بول ، الکترولوکس ، ک ال ام ، نستله ، اولیوتی ، فیلیپس ، سولزر ، فولکس واگن ، رازالت ، سیبا ) در کمیسیون اروپایی مورد توافق واقع و امضاء گردیده است . این اقدام متهورانه از شبکه قدرتمند مدیریت در حال حاضر دارای 800 عضو از 38 کشور جهان در بخش خصوصی و دولتی می باشد که در چارچوب یک جامعه اروپایی و در زمینه بهبود کیفیت در ادامه مدل مالکوم بالدریج از آمریکا و همچنین مدل دکتر دمینگ در ژاپن به پیش میرود

مدل EFQM  در سال 1991 بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد ، این اقدام در سال 1992 عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجه شرکت های اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند

در سال 1995 ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال 1996 مدلی مربوط به سازمانهای کوچک توسعه داده شد .در سال 1999 مهمترین بازبینی مدل EFQM صورت گرفت . در سال 2001 مدل سرآمدی EFQM ویرایش سازمانهای کوچک و متوسط و درسال 2003 ویرایش جدیدتری از مدل EFQM ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به ویرایش سال 1999 داشت

مدل EFQM در اصل به مدل مالکوم بالدریج بسیار شبیه است و تفاوت اصولی در مفاهیم و مبانی با مدل مالکوم بالدریج ندارد. هر دو این مدلها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع قرار میگیرند و ابزاری هستند برای استقرار سیستم در درون سازمانها و نیز ابزاری هستند برای سنجش اینک یک سازمان تا چه اندازه در جهت استقرار سیستم ها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع موفق بوده است.تفاوت هایی که بین این دو مدل وجود دارد عمدتاًَ در حد تعداد معیارها ، امتیاز دهی و رویه های اجرائی است و         چار چوب کلی هر دو مدل در واقع یکی است. از میان سه مدل دمینگ و مالکوم بالدریج و EFQM که از معروف ترین مدلهای تعالی سازمانی هستند مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است

اعضای کمیته مرکزی EFQM از مدیران عامل شرکت های اروپایی هستند که برای چهار سال انتخاب و برای 5 سال نیز بعنوان عضو ذخیره که هر سال یکبار انتخاب می شوند می باشند . کمیته اجرائی نیز مرکب از 20 عضو از همان سازمانها بوده که نه تنها بعنوان نماینده تام الاختیار در زمینه کیفیت جامع انجام وظیفه می نمایند بلکه گزارشات لازم را به کمیته مرکزی ارائه می نمایند. اعضای کمیته اجرائی EFQM در واقع نقش هدایت گر و پشتیبانی کننده استراتژیها طرحهای عملیاتی کسب و کار ، نظارت بر پیشرقت طرحها و نهایت تدوین جهت کلی مناسب برای تحقق اهدا ف این سازمانها را به عهده دارند. در حال حاضر 19 کشور اروپایی با EFQM مشارکت می نمایند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:3 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد ایمنی صنعتی – ارگونومی (مهندسی فاکتورهای انسانی) word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ایمنی صنعتی – ارگونومی (مهندسی فاکتورهای انسانی) word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ایمنی صنعتی – ارگونومی (مهندسی فاکتورهای انسانی) word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ایمنی صنعتی – ارگونومی (مهندسی فاکتورهای انسانی) word :

ایمنی صنعتی – ارگونومی (مهندسی فاکتورهای انسانی)

ارگونومی بعنوان رشته ای از علوم که با بدست آوردن بهترین ارتباط میان کارگران و محیط کاری شان ، مرتبط است تعریف میشود . ارگونومی با ارزیابی قابلیتها و محدودیتهای انسان (بیومکانیک و آنتروپومتری ) ، استرسهای کاری و محیطی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی ) ، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان (بیومکانیک )، احتیاط (روانشناسی صنعتی ) ، خستگی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی )، طراحی و آموزش و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها

(آنتروپومتری و مهندسی )، سر و کار دارد. بنابراین ارگونومی از خیلی از علوم و مهندسی تشکیل یافته است . موضوع ارگونومی : ارگونومی شغلی تلاش میکند تا با بازبینی سیستم های کاری ، آنها را در جهت کاهش استرسهای حرفه ای تغییر دهد . اصول ارگونومی در صنعت : طراحی تغییر ، جایگزینی و نگهداری تجهیزات برای ارتقای بهره وری ، زندگی کاری و کیفیت تولید طراحی و تغییر فضاهای کاری و جانمایی کاری برای سهولت و سرعت عملیات خدمات و نگهداری طراحی و تغییر روشهای کاری شامل اتوماسیون و تخصیص وظیفه بین اپراتور و ماشین کنترل فاکتورهای فیزیکی (گرما ،سرما،صدا،ارتعاش ،نور) در محل کار برای تولید بهتر و ایمنی کارکنان فاکتورهای استرس در محیط های کار : هر محیط کاری فاکتورهای استرس مخصوص خود را دارد. در زیر فاکتورهای

استرس شناخته شده در محل کار آمده است . پیچیدگی و تعدد ابزارهای مورد استفاده در محیط کار وضعیتهای محیطی غیر طبیعی (گرما ، صدا ، ارتعاش ، روشنایی ، مواد سمی و …) بار کاری فیزیکی و فکری نتایج بکارگیری ارگونومی موارد زیر تعدادی از نتایج بکارگیری اصول ارگونومی در محل کاراست . درک تاثیر مخصوص نوع کار روی جسم کارکنان و کارایی شغلی شان پیش بینی پتانسیل اثرات طولانی مدت (یا تجمعی ) کار روی جسم کارکنان ارزیابی تناسب محل کار و ابزارها برای کارگران جهت انجام کار بهبود بهره وری و آسایش کارگران توسط (تطبیق کار برای شخص ) یا

تطبیق شخص برای کار نتایج این قبیل تلاشها دستیابی به بهترین هماهنگی میان قابلیتهای کارگر و نیازمندیهای شغل است . بیومکانیک بیومکانیک ترکیبی از فیزیک مهندسی (مکانیک ) ، آنتروپومتری و پایه علوم پزشکی (بیولوژی و فیزیولوژی ) که از طریق ریاضی مرتبط گشته اند . آن قوانین فیزیکی را برای توصیف پدیده های بیولوژیکی بدن انسان استفاده میشود . اصول بیومکانیک جهت مطالعه پاسخهای بدن انسان به بارها و استرس هایی که در محیطهای کاری بر آن قرار میگیرد، میباشد .

فیزیولوژی کار : مطالعه عملکرد ارگانیسمهای انسان توسط استرسهای کار ماهیچه ای تحت تاثیر قرار میگیرد. پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از کار فیزیکی شامل سیستمهای ماهیچه ای اسکلتی و قلبی عروقی میباشد. ارزیابی توانایی کاری ضربان قلب اکسیژن مصرفی بیومکانیک حرفه ای بررسی فیزیکی کارگر و ابزار ، ماشین آلات و مواد به نحوی که کارایی بهینه داشته و کمترین

آسیبها متوجه شخص گردد اختلالاتی را که بدلیل عدم تطابق قابلیتهای فردی و نیازمندیهای شغلی وجود دارد را به حداقل میرساند و از بروز یک اختلال اسکلتی –عضلانی پیشگیری مینماید . جنبه های بهداشتی ارگونومی پیشگیری از بیماریها و اختلالات ناخواسته و غیبت طراحی بهینه ایستگاههای کاری بهترین استفاده از انرژی تلاش کاری بهترین استفاده از منابع و قابلیتهای کارگر جنبه های اقتصادی ارگونومی استفاده بهینه از انرژی که باعث کارایی بیشتر میگردد دوره های

منظم کار و استراحت که باعث بهره وری بیشتر میگردد حذف خستگی که باعث افزایش کیفیت کار میشود . خستگی ناشی از کار خستگی ناشی از کارعبارتست از ضعف و ناتوانی در تمامی حرکات بدن بطوریکه این نوع خستگی در صنعت بصورت خستگی عضلانی (جسمی ) و خستگی روحی (روانی ) ظاهر میشود . انواع خستگی خستگی چشمی خستگی کل بدن خستگی فکری خستگی عصبی خستگی مزمن خستگی ناشی از بهم خوردن ریتم روز و شب عوارض خستگی کاهش توجه کاهش دریافت کاهش سرعت عملکرد فیزیکی و ذهنی کاهش دقت و افزایش اشتباه مصرف انرژی بالا جهت ثابت نگهداشتن راندمان احساس خستگی ، گیجی ، و تحریک پذیری;;.

عنوان مقاله : مهندسی عوامل انسانی در برنامه ریزی تولید
بهره گیری از علم ارگونومی در طراحی و برنامه ریزی همواره آرزویی بزرگ برای متخصصان ارگونومی (مهندسی عوامل انسانی ) بوده است . ولی تجربه نشان داده که تحقق این رویا با مشکلاتی همراه است . برای حصول این امر; درحال حاضر به ابزارآلات ; روشها و دستورالعمل های مربوطه نیاز است . در این مقاله با بازنگری نگرشهای فعلی ; این موضوع موردبحث قرار گرفته که آنچه که درحال حاضر توصیه می شود واقعا موردنیاز نیست و خصوصا اینکه تحقیق و توسعه را شکل نمی دهد. توصیه گردیده که درک بهتر فرایندهای تغییر در سازمان و خصوصا نقش عامل تغییردهنده درک شده و از شناخت سازمان به عنوان محیطی برپایه روابط سیاسی خودداری شود.

ایده آلها و واقعیتها
اغلب این موضوع موردبحث بوده است که به جای بهره گیری از ارگونومی دراصلاحات و رفع معایب ایده آل ترین شیوه مداخله ارگونومی ، گنجانیدن آن در برنامه ریزی سیستم های تولید و طراحی محصولات است . وینکل و وسترگارد (1996) این وضعیت را اخیرا با صراحت بیان کرده اند و از مطالعاتی خبر داده اند که به منظور ایجاد وسایلی برای پیدایش این حالت ایده آل می گردد و توسط ایشان و همکارانشان درحال اجرا است .
اسکاندیناوی
با وجود اهمیت روبه رشد توجه به مشتریان در طراحی محصولات ; درحال حاضرتوجه به کارگران ; چه در طراحی محصولات و چه در طراحی و برنامه ریزی فرایندهای تولید بسیار به ندرت دنبال می شود. در بسیاری از تحقیقات و مطالعات مشخص گردیده که توجه به شرایط کار عمدتا در مراحل اجرا و عملیات تحقق می یابد. یعنی ارگونومی یامهندسی عوامل انسانی بیشتر یا پس از ایجاد

 

مشکلات آغاز می گردند یا در اثر شکایات مطرح درباره محیط کار مدنظر قرار می گیرند چرا که ابتکارات طراحی مانند مدلسازی یاسایر بررسی ها انجام نمی شوند. متعاقبا و در مقایسه با مراحل اولیه برنامه ریزی فرایند;آزادی در تصمیم گیری محدود شده و انتخابهای مرتبط با اقدامات پیشگیری عمدتا ساده (کم هزینه ) می شوند و به مواردی چون تعمیر تجهیزات و وسایلی که درحال حاضرمورداستفاده قرار می گیرند و تلاش درجهت اصلاح رفتار کارگران تقلیل می یابند.

در کشورهای اسکاندیناوی ; قانونگذاران ; مراجع دولتی رسمی ; اتحادیه ها; بسیاری از کارگران و حتی کارفرمایان و مدیران پیشرو از این حالت به عنوان وضعیتی نامطلوب یاد می کنند. تمامی گروههای مذکور توصیه هایی را درمورد ابزار و روشهای اجرای این نگرش جدید برای طراحی و برنامه ریزی سیستم های تولیدی یکپارچه با شرایطارگونومی و مهندسی عوامل انسانی و شرایط محیط کار طلب می کنند. در این مقاله درمورد وجود روشها و ابزار متعدد قابل استفاده بحث می شود. بنابراین لازم است که پیش شرطهای کاربرد این نکات در بخشهای تحقیق و توسعه موردتوجه خاص قرار گیرد.

در قسمت زیر شش نگرش متفاوت ارائه شده است . این نگرشها به عنوان مدلهایی ایده آل شناسایی می شوند که گوشه های یک شش ضلعی را شکل می دهند. با ترکیب این شش نگرش مختلف ; نگرشی ملموس و واقعی پدید می آید.
1 – نگرش سنتی
در برخی از متون عوامل انسانی و ارگونومی می توان مدلهایی را برای فرایند طراحی یافت . در این مدلها فرایند طراحی به عنوان یک سری از مراحلی که باید توسط تیم طراحان و برنامه ریزان دنبال شود; به تصویر کشیده شده است . ابتدا باید اهداف و معیارسیستم فرموله شود. دوم ; وظایف موردنیاز باید شناسایی شوند. سوم ; وظایف بین انسان و ماشین تخصیص می یابند. این امر امکان ساخت نرم افزار و سخت افزار ازجمله تعامل بین انسان و ماشین را میسر می سازد. به صورت هم

زمان انتخاب و آموزش کارکنان آغازمی گردد. در مرحله اجرا سخت افزار; نرم افزار و کارمندان در یک جا جمع می شوند. براین اساس درک ارگونومی ازطریق درج ارگونومی با اهداف کلی و ویژگیهای جزیی به صورت یکپارچه صورت می گیرد. به موازات آن کفایت دانش طراحان در پاسخ به این اهداف وخصوصیات و حداقل دانش کسب آن باید تضمین گردد. پیشنهادات طراحی باید باتوجه به این معی

ار ارزیابی شوند. این کار را می توان ازطریق ارزیابی متخصصان یا کاربران بابهره گیری از نقشه ها و ماکتها به انجام رسانید. (سینگلتون – 1974; کورلت و ویلسون -1991; کاسمن و روزنبرگ – 1991; و کرومر و گراندژان – 1997) این نگرش را به طریقی عالی ارائه کردند.

این نگرش نحوه هدفگذاری و ایجاد ویژگیها را شرح نمی دهد. فرض می شود که اهداف صریح ; مشخص و واضح را می توان در اولین مراحل فرموله کرد به شکلی که درمراحل بعدی نیز باقی مانده و در تصمیم گیری از قاعده و قانون مربوطه بهره مند باشند.درنهایت فرض می شود که می توان راه حلهایی را ارزیابی کر

د که بر اساس اطلاعات کمی و به طور سیستماتیک ایجاد شده اند.
2 – نگرش تکنیکی اجتماعی
نگرش تکنیکی اجتماعی (تورسرود; امری – 1970) شباهتهای زیادی با نگرش سنتی دارد. ولی این نگرش فرایند طراحی را به عنوان طراحی دو زیرمجموعه متمم به تصویر می کشد که عبارتند از زیرمجموعه تکنیکی و زیرمجموعه اجتماعی فرایند تولید.هریک از این سیستم ها از معیار خاص خود برخوردارند. بنابراین وظیفه اصلی در این جابهینه سازی ترکیب این دو است . به صورت سنتی معیار طراحی سیستم فنی توجهی راارائه نمی دهد و به صورت یکسان با نیازهای کیفی و بهره وری

تصور می گردد که توسطمدیریت فرموله شده است . سیستم تکنیکی ، برخی از فعالیتهای قابل توجه را تعریف می کند ولی مشخص نمی کند که این فعالیتها را چگونه می توان در مشاغل کارمندان ترکیب ساخت . این امر به فعالیت طراحی تبدیل می شود که باید با توجهی خاص به معیارهای حاصل از زیرمجموعه اجتماعی مدنظر قرار گیرد. این موارد با توجه به آنچه به عنوان ی

شغل جذاب شناخته می شود، مدنظر قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان به نیازهای روحی – روانی مشاغل که به عنوان مجموعه ای از نیازهای اصلی تمام مردم درارتباط با کارشان توسط تورسرود و امری (1970) فرموله شده اشاره کرد. اغلب درطراحی مشاغل ، غنی سازی شغل و ایجاد گروههای نیمه خودگردان توصیه می شود ولی مدارک موجود روشهای متعددی را برای ترکیب فعالیتهای کار در مشاغل ارائه نمی دهند.ایده اصلی به صورت گنجانیدن فعالیتهای برنامه ریزی ، اجرایی و کنترل مرتبط در وظیفه افراد (غنی سازی شغل ) یا وظایف تخصیص داده شده به گروه است .

یکی از روشهای انجام این کار گنجاندن شناسایی فعالیتهای اصلاحی و انحراف واداره وظایف مشابه فردی یا گروهی (روش ماتریس انحرافات ) است .
علاوه بر این ، بهینه سازی ترکیب نگرش فنی اجتماعی بر تشریک مساعی بین کارمندان و مدیریت در فرایند طراحی تاکید دارد. هدف اصلی ، ایجاد زیربنای سازمانی (یعنی ایجاد گروه ) برپایه درک عمومی طراحی فرایند تولید است به نحوی که معیارهای هر دو زیرمجموعه را شامل شود.
3 – توسعه منابع براساس اتحادیه ها
نگرش سوم را می توان به عنوان واکنشی دربرابر تجربیات جمع آوری شده در زمینه نگرش فنی اجتماعی ، خصوصا در سوئد درنظر گرفت . نگرش فنی اجتماعی اختلاف میان مدیران و کارکنان و

احتمال اشتراک مساعی ایشان در طراحی فرایند تولید راموردبحث قرار نمی دهد. اختلافاتی در رابطه با علائق ، قدرت و منابع (دانش ، اطلاعات ومنابع مالی ) وجود دارد. بنابراین این نگرش بر احتمالات ایجاد منابعی برای طرف ضعیف تر این مشارکت ، یعنی کارگران متمرکز است . این نگرش برپایه یک شخص متمرکزنیست . بلکه براساس زیربنای سازمانی است که توسط اتحادیه ها ایجاد و برقرار شده است (ساندربرگ 1992).
به طور اساسی ، مشارکت به عنوان مذاکرات بین مدیران و کارگران به تصویر کشیده شده

است . هدف این نگرش آموزش مشارکت کارکنان در طراحی تیم ها و به همان نسبت انجام مذاکرات است . این امر از طریق درک وظیفه طراحی از نقطه نظر علائق جمعی کارگران صورت می گیرد.
به علت تجربیاتی که در زمینه چگونگی این فعالیتها توصیه شده ، روشهایی ایجادگردیده است . روشهای ویژه به شرح تجزیه وتحلیل فعالیتهای کار و شبیه سازی و ساخت ماکتهایی به اندازه اصلی بوده اند. این روشها و شیوه های سنتی برنامه ریزی هستند، لیکن در مجموعه های اجتماعی قرار گرفته اند.

این نگرش در متون مربوطه به خصوص در طراحی سیستم های اطلاعاتی دیده می شوند ولی درعمل مشکلاتی در پیشرفت و کسب نتیجه وجود داشته که یکی از دلایل آن اثر گسترده بر قدرت ارتباط در محیط کار است . درعین حال موفقیت این نگرش به ایجاد انگیزش و منابع در اتحادیه های بومی یا منطقه ای بستگی دارد. می توان توجه داشت که گروههای بسیار کمی از کارگران از انگیزش و شکیبایی موردنیاز برای به واقعیت درآوردن این نگرش برخوردارند.
درنهایت و براساس تجارب فعلی راه حضور محققان یا مشاوران به عنوان افرادی که به تسهیل امور می پردازند به عنوان پیش نیازی برای فعالیتهای طویل المدت به نظرمی رسد.

4 – نگرش محاوره – سمینار
نگرش مهم دیگری که براساس رویکرد تکنیکی اجتماعی ایجاد شده است نگرش محاوره – سمینار است . این نگرش را می توان به عنوان توسعه بیشتری در زمینه چگونگی ایجاد مشارکت در سراسر یک فرایند طراحی تفسیر کرد. این نگرش در یک برنامه تحقیقاتی عمده که در سوئد انجام شد، (مدیریت ، سازمان و مشارکت ) ایجادگردید. (گوستاوسن – 1990). ولی پیش تر تعدادی از موسسات خدمات بهداشت حرفه ای دانمارک این نگرش را تجربه کرده اند. (بلادل ، لارسن و روزنورن – 1993)
هدف این نگرش ایجاد زمینه ای برای فرایند برنامه ریزی است که براساس همیاری واشتراک مساعی در حل مشکلات عمده یا برقراری توسعه سازمانی در زمینه تمامی مواردی صورت می گیرد که ازنظر تمامی گروههای مرتبط دارای اهمیت هستند (گرین وود، لوین – 1998). گروهی با نمایندگان یک یا چند بنگاه شکل گرفت . اعضا به گونه ای انتخاب شدند که تمامی رده های

سازمانی دارای نماینده ای باشند. این افراد می بایست به کار توسعه علاقه مند بوده و نظرات سهامداران عمده را در سازمان منعکس کنند.بدین ترتیب عناصر مهم در ساختار تصمیم گیری مربوط به فرایند تغییر ارائه شد. گروههااغلب از 6 تا 10 عضو تشکیل شده بودند و در یک سمینار دوروزه شرکت کردند که مراحل آن به صورت متوالی تنظیم شده و تشریح آرزوهای مربوط به آینده ای جذاب ازجمله شناسایی موانع عمده و تعیین تدارکات لازم برای فرموله کردن برنامه های عملیاتی خاص را دربرمی گرفت .
اگرچه نگرش تکنیکی اجتماعی بر بهینه سازی ترکیب

سازمانی متمرکز است ، ولی این رویکرد بر فرایند اجتماعی برای ایجاد درک مشترک موقعیت ، تدارکات ملزومات وترکیب طرحهای فعالیتها تاکید دارد.
این نگرش در بسیاری از شرکتها بررسی شده است . اغلب تمامی گروههای درگیر ازسمینار راضی بودند ولی منابع مستقل تحلیلهایی را منتشر کردند که براساس آنها اثرات طویل المدت مدنظر قرار نگرفته بود.
5 – طراحی متمرکز بر انسان

نگرش طراحی متمرکز بر انسان (یا ایجاد سیستم تولید آنتروپومتریک ) را نیز می توان به عنوان مدلی توسعه یافته از نگرش تکنیکی اجتماعی درنظر گرفت . ولی در این جاتمرکز بر طراحی فرایند تولید با امید ایجاد تبادل نظر میان برنامه ریزان تکنولوژی وجامعه شناسان بوده است (روزنبروک – 1980، کوربت ، راسموسن و رائونر 1991).
سیستم های تولید متمرکز بر انسان به واسط

ه یکی کردن برنامه ریزی و اجرا، ایجادتغییرات در برابر عدم تغییر; توقع اینکه کاربر قادر به کنترل فرایند کار و تکنولوژی باشد،راههایی برای اعلام شایستگی افراد و تضمین محیط کاری ایمن که ازنظر اجتماعی نیز درتعامل باشد توصیف شده اند (چارلز، چارلز، رولستون – 1990). این اهداف برای مجموعه ای از معیارهای شش گانه ایجاد شده اند که در ارزیابی سیستم های تولید به کارمی روند و ساختار زمانی فعالیتها و احتمال حرکات آزاد ارتباطات اجتماعی مسئولیتها وانعطاف کنترل ، تغییرات و کنترل استرس را دربردارند.

سپس این معیارها به مدلی براساس فرایند برنامه ریزی متصل می شوند که روشهای کار آنها بر اساس مشارکت کارمندان مربوطه است .

این نگرش در یک برنامه مطالعاتی تحقیقاتی مالی ایجاد گردید که در بنگاههای اتحادیه اروپا انجام شد و مورد آزمایش واقع شد. در تحقیق مذکور مشخص شد که این نگرش عملی بوده ولی برای انجام آن به یک نفر تسهیل کننده امور نیاز است .
6 – ارگونومی مشارکتی
آخرین نگرش (ارگونومی مشارکتی )، به خوبی درمیان ارگونومیست ها و متخصصان مهندسی عوامل انسانی شناخته شده است . این نگرش توسط نورو و ایمادا (1981) ارائه گردید. ایشان تعریف ساده ای را به شرح ذیل ارائه دادند:;: کاربر نهایی (ذینفع اصلی ارگونومی ) به صورتی فعال در ایجاد و اجرای تکنولوژی درگیر است (ایمادا 1991).امروزه یک سری از ابزار مختلف را می

توان ارائه داد و این نگرش برای اکثر آنها عملی بوده و حتی در بسترهای فرهنگی متفاوت نیز قابل استفاده است . مطالعات تحقیقی نشان می دهد که می توان برای تعریف ارگونومی مشارکتی به دو مفهوم متفاوت اشاره کرد.برای برخی این مفهوم به معنی اعطای نقشی فعال به کارمندان در انتقال داده های مربوطبه وظایف کار است . سایرین به عملی اشاره دارند که کارمندان در قسمت بیشتری ازمراحل طراحی یا فرایند برنامه ریزی و درحالت ایده آل در تمامی قسمتها درگیر می شوند.این مراحل شناسایی مشکلات تا ایجاد راه حلها و اجرا و عملیات سیستم جدید رادربرمی

ا – 1991، بلادل ، لارسن و روزنورن – 1994، ینسن – 1994، برینکرو آلرو- 1993).
معمولا در مقایسه با نگرشهای متخصصان ، در مطالعات پیش گفته موفقیتهایی توصیف شده است . در عوض ساختار سازمانی و ساختار قدرت که از تعیین کننده های مهم ایجاد فعالیتهای مطالعه هستند، کمتر موردتوجه واقع گردیده اند. اغلب مشارکت به واسطه متقاعد ساختن مدیران و کارمندان توسط ارگونومیست ها صورت می گیرد وفرایندی خاص اغلب به صورت بنیادی توسط ارگونومیست کنترل می شود.
ترکیب مدلها
در این مقاله کوتاه نشان داده شد که در طول 30 الی 40 سال اخیر مدلهایی به منظورگنجانیدن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی یا موارد مربوط به محیط کار در فرایندهایی برنامه ریزی تولید تهیه شده اند. نگرشهای مختلف را می توان با استفاده از راههای بیشتری از یکدیگر متمایز کرد. وجوه تمایز این موارد به شرح ذیل هستند:

 

* درک چارچوب اجتماعی حاکم بر برنامه و فرایندهای تغییر.
* درک نقش کارمندان و شناخت ارتباط میان مدیر و کارمندان .
* آنها بر جنبه های متفاوتی از کار متمرکز هستند.
* بهره گیری از متدها و ابزار گوناگون حتی در صورت اشتراک .
عملی بودن تمامی موارد بررسی و مشخص گردیده است . بنابراین هیچ یک از عقایدمذکور خیالی نیست . بیشتر این نگرشها به برنامه های درسی بسیاری از رشته ها تبدیل شده اند و در پس هریک نگرشی ضمنی نهفته است .

این نگرشها را می توان به عنوان ایده آل هایی برای ایجاد فرایندهای تولید و به عنوان راه حل برای مدیران و کارشناسان متولی استراتژی برنامه ریزی تکنولوژی و توسعه سازمانی موردشناسایی قرار داد.
نگرشهای مختلف باید به عنوان مدلهای ایده آل درنظر گرفته شوند یعنی این نگرشهافرموله شده اند تا خصوصیات ویژه یک رویکرد را در مقایسه با سایر رویکردها به نمایش بگذارند. بدین مفهوم که در یک وضعیت ترکیبی است که استفاده از دو یا تعداد بیشتری ازاین نگرشها برای یک استراتژی ویژه که برای تغییر مورد استفاده قرار می گیرند، میسرمی گردد. مدل ایده آل می تواند به طراحان یک استراتژی کمک کند تا بر فرضیاتی که درپس عناصر ترکیبی قرار دارند و مشکلات احتمالی اثر گذارند.

نتیجه گیری
باتوجه به آنچه که گذشت تاکنون نظریات متعددی درباره نحوه گنجاندن عوامل انسانی (ارگونومی ) در فرایند برنامه ریزی ایجادشده ، موردبررسی قرار گرفته و بالاخره عملی بودن آن نشان داده شده است . با وجود این ، می توان تشخیص داد که به طورکلی روش حاکم بر تغییرات تکنولوژیک برنامه ریزی در بنگاهها تحت تاثیر واقع نشده اند واین امر ممکن است به ایجاد شبهه درباره دورنمای ایجاد ابزار، روشها و شیوه ها بینجامد.بنابراین برای شناسایی مشکلاتی که باید مرتفع گردند و احتمالاتی که باید تشخیص داده شوند به چه دانشی نیاز است ؟
خوشبختانه برای این سوال پاسخهای زیادی وجود دارد. یکی از آنها درک بهترفرایندهای تغییرات در بنگاهها و توسعه نقش عامل تغییر است . در تئوری سازمانی مفاهیم مربوط به تغییر سازمان

ی قابل تشخیص هستند درحالی که مفاهیم ، مدلها وتئوری های مرتبط با شغل که به عامل تغییر (ارگونومی ، عوامل انسانی یا محیط کار)مربوطند، اغلب به ندرت توسط افراد قدرتمند سازمان از اولویتی مستمر برخوردارمی گردند. در این جاست که به ایجاد و بررسی مدلها نیاز است . در کشورهای اسکاندیناوی این چالش بر عهده خدمات بهداشت حرفه ای بوده است . متخصصان این رشته براساس تجربیات خود و خصوصا از زمان برقراری سیستم های خدمات بهداشت حرفه ای که به واسطه آن دانش تئوری حاصل از تحصیلات دانشگاهی با شرایط حقیقی مورد مشاوره تقابل

یافت ، کار خود را در دو نقش متمم تحت عناوین متخصص و مشاورفرایند طبقه بندی کرده اند (برینکر و آلرو 1993). وظیفه اصلی کارشناسان قضاوت یا ارائه توصیه است که براساس دانش عمیق ایشان درباره موضوعی خاص انجام می گیرد. نحوه تطابق مشارکت افراد و درج آن در سازمان حتی اگر ایشان نظری هم درباره آن داشته باشند، موضوع اصلی وظایف ایشان را تشکیل نمی دهد. وظیفه اصلی مشاور فرایندتسهیل انجام موضوع موردنظر در سازمان است . این افراد اهمیت نقش مشاور فرایند را باهدف قدرتمند کردن سازمان برای رسیدگی به موضوع ارگونومی مدنظر قرار داده اند.

تصور سوم درباره نقش عامل تغییرات است . نقش این فرد به عنوان سیاستمداری تعریف شده است که دارای علائق خاص (محیط کار ایمن و اجرای اقدامات پیشگیرانه موثر) است . وظیفه ایشان ایجاد مبنای قدرت براساس دانش و کوشش درجهت ایجادشرایط کاری ایمن و پیشرفته است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ