سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه زهد در دو کلمه از قرآن فراهم است : خداى سبحان فرماید « تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید ، و بدانچه به شما رسیده شادمان مباشید . » و آن که بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از دو سوى زهد گرفته است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله :2327آنِ پنهان مقرنس در معماری ایرانی word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله :2327آنِ پنهان مقرنس در معماری ایرانی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله :2327آنِ پنهان مقرنس در معماری ایرانی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله :2327آنِ پنهان مقرنس در معماری ایرانی word :

مقرنس یکی از زیباترین تزئینات معماری اسلامی ایران است . این آرایه پیش از اسلام نیز در معماری ایران وجود داشته که بعد از اسلام رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته وبا پیشرفت چشمگیری روبه رو می شود. مقرنس در ابتدا یک عنصر کاربردی بوده که برای تبدیل مستطیل به دایره (ایجاد گنبد) استفاده می شد و سپس به یک عنصر سه بعدی تزئیناتی مبدل شد که از تعداد کم و بیش سطوح برآمده و فرورفته تشکیل می شود. عده ای مقرنسصرفاًرا تزئیناتی فریبنده می خوانند. در حالیکه مقرنس همزمان مفاهیم متعددی را نمایش می دهد که در این مقاله به این مفاهیم پرداخته شده است. این عنصر تزئینی زیبا با ساختار سه بعدی اش در آن واحد مفاهیمی همچون نظم، وحدت در کثرت، عروج از زمین به آسمان را به نمایش می گذارد. همچنین مقرنس زینت را که به عنوان یکی از پایه های تصویری هنر اسلامی ارزیابی شده است و توجه به مرکز و نوری که به بلور مبدل شده است که همان نور الهی است، را نشان می دهد. جمع آوری اطلاعات مقاله بر اساس روش کتابخانه ای می باشد. تمامی این عوامل حاکی از آن است که مقرنس یک عنصرصرفاً تزئینی نیست ومعانی والایی را به همراه دارد، که آن را با ظرافت خاصی به ناظر خود انتقال می دهد.

واژگان کلیدی: مقرنس ، معماری اسلامی ، هنر مقدس، تزئینات اسلامی

1 دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علوم تحقیقات فارس Email: sadaf.safiniya@yahoo.com

1524

.1 مقدمه

مقرنس به شکلی که امروزه میبینیم از ابداعات جهان اسلام است. اما نباید فراموش شود که انواع مقرنس قبل از اسلام نیز در ایران استفاده میشده که اولین نمونههای آن مربوط به دوران ماد است(708 -550 ق.م)که در نمای مقبره صخرهای دکان داود واقع در سر پل ذهاب است.1 مقرنس مورد بحث در اینجا مقرنس در بناهای اسلامی است. این عنصر تزئینی که البته در ابتدا جنبه عملکردی داشته است، ازلحاظ کثرت استفاده درجهان اسلام واجد اهمیت است وشاید به همین دلیل است که آن را اغلب یک هنر اسلامی می دانند.
در این تحقیق ابتدا معنی لغوی مقرنس مورد بررسی قرار گرفته و سپس به تعریف و شناخت آن پرداخته شده است. در نهایت ویژگیهای شاخص مقرنس تعریف شدهو هرکدام از این ویژگیها با دید هنر مقدس درمعماری اسلامی مورد تحلیل قرار گرفته است تا از جنبههای متفاوت فلسفه پنهان آن آشکار شود.

.2روش تحقیق

جمعآوری اطلاعات بر اساس مطالعه کتابخانهای صورت گرفتهاست. سپس به تحلیل داده پرداخته شدهاست.

.3 وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس

کلمه مقرنس با قُر و قُرناس و قَرنس(قرنیس)و فرنیز خویشاوند است. میتوانیم بگوییم چیزی قرنیسدار شده است واین باشکل عنصرتزئینی مورد نظر ما که از تعداد کم و بیش سطوح برآمده و فرورفته صورت میگیرد موافق استقُر.2-چیز فرو رفته

;هرگاه ظرف فلزی و مانند آن براثر برخورد به جایی فرورفتگی پیدا کند گویند»قر« شده است.3 یکی ازمعانی معادل مقرنس به این ترتیب مرقوم گردیده است: استالاکتیت;4معماری- موتیف تزئینی که فرم آن استالاکتیتها را به یاد میآورد (v

protencyd)..نام فرانسه استلاکتیت که آن را در شرق مقرنس مینامند و در غرب مکربس( درمEspکربس) مینامند.5

.1-3 مقرنس چیست؟

مقرنس مبتنی است بر تکرار پی در پی واحدها که به ردیف روی هم کار گذاسته میشود.این واحدها که میتواند از چوب،گچ،سرامیک یا سنگ ساخته شود، سیستم انعطافپذیری را برای زیباسازی سطوح فراهم میآورد، که میتواند در هرگونه ترکیب شکلها گنجانده شود و سطوح را از نظر دیداری معنویت بخشد و تقسیمبندی کند.6دونالد ن. ویلبر میگوید: »مقرنس کاری را به طریق زیر میتوان شرح داد: پر کردن یک ناحیه یا سطح مقعر با دو یا چند طبقه ربع گنبدی کوچک که در آن رأس ربع گنبدها در هرطبقه از طبقه زیر پیش آمدهتر است. بین هر ربع گنبد مقعر یک سگدست یا هلال محدب وجود دارد7«مقرنس را به عنوان یک پدیده حجمپیما میتوان به عنوان نتیجه فرایند فرافکنی عناصر، یک نقشه و کندن واحدهای

1.زمانی, ع. .(1350) مقرنس تزئینی در آثار تاریخی اسلامی ایران.
2.ھمان منبع
.3 جمال زاده, س. م. .(1341) فرهنگ لغت عامیانه.
4stalactite

5.زمانی, ع. .(1350) مقرنس تزئینی در آثار تاریخی اسلامی ایران.

6. الاسد, م. .(1376) کاربردهای هندسه در معماری مساجد. 7..زمانی, ع. .(1350) مقرنس تزئینی در آثار تاریخی اسلامی ایران.

1525

مقرنس منحنی یا زاویه دار از درون بلوکهای برآمده در نظر گرفت.ترکیبات مقرنس را میتوان در بخشهای مختلف یک ساختار دید از جمله ستونهای اصلی، بالکن منارهها، کتیبهها و سردرها. گرچه این شیوه میتواند ارزش ساختاری داشته باشد، مثلاً در رابطه با حیطه انتقالی یک گنبد، اما بیشتر اوقات یک ریخت زینتی است که به اجزای ساختار متصل یا از آن آویران است.1

تصویر شماره:1 قطعات مقرنس

مأخذ:(الاسد, (1376

.4 مقرنس در ایران

برای تولید و زایش این هنر تزئینی تاکنون زمانی تعیین نشده است ولی زادگاه آن را صاحبان و آشنایان طریق، ایران می دانند و آنچه در سایر بلاد اسلامی دیده میشود خود مخلوطی است از فرهنگ و معماری آن دیار با ریشههای مقرنس ایرانی. با بررسی آثار اولیهی به جامانده، میشود دریافت که مقرنسازآغاز برای تبدیل پلان مربع به دایره استفاده میشده است. پس مقرنس از ابتدا نقش کاربردی داشته است نه تزئینی، البته با رگههایی از گرایش به زیباسازی بنا . در بسیاری از ساختمانهای به یادگار مانده، مقرنس در خدمت تبدیل یک پلان مربع به یک گنبد به کار گرفته میشد.پس از ورود اسلام به ایران، هنرهای

1.الاسد, م. .(1376) کاربردهای هندسه در معماری مساجد.

1526

ایرانی با حفظ پیشینه تاریخی خود؛ جنبهای الهی نیز یافتند. در این میان مقرنس همچون سایر آثار هنری شکل اصلی و آشنای خود را در دوران اسلامی یافت.1

تصویر شماره:2 منار مسجد امام اصفهان

مأخذ: استیرلن، 1355

.5 ویژگیهای مقرنس و فلسفه پنهان آن

.1-5 نظم

مقرنس یک فرم منظم است تمامی اجزای آن با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. همین ادراک نظم است که برای ادراک هنر، چه هنر انتزاعی چه هنر بازنمودی، از مسائل بنیادی است. هنگامیکه کلایوبل 2نوشت که هنر»فرم معنیدار« است، هدف اصلی او در واقع عبارت بود از: (1)فرم ذات هنر است؛ (2) فرم، باید ادراک شود از اینرو ادراک کردنی است (دارای مفهوم است). بخشی جوابگوی بخشی دیگر است و هدف هر ویژگی داشتن رابطه و پیوند مستدل با کل اثر هنری است. همین واقعیتهاست که توجه زیبایی شناختی مارا برمیانگیزد.3

.2-5وحدت

اثر هنری باید دارای وحدت و به گونه یک واحد کل در هم تنیده باشد.یک اثر هنری باید نمایشی از چندگونگی عظیم عناصر و وحدت آنها باشد، هرمایه در هم تافتگی آن در وحدتی خلاصه شده باشد، به همان میزان هم دستاورد آن عظیم خواهد بود.4

1. موسوی, ز. .(1381) مقرنس در معماری.
2Clive Bell

3. هاسپرز, ج. .(1389) فلسفه هنرو زیبایی شناسی. 4.همان منبع

1527

چیزی که به وضوح در مقرنس دیده میشود. معماری باید اعتدال متوازن را نشان دهدو باید مانند یک بلور که به صورت صحیح تشکیل یافته است یک نمونه کامل از ماده بیجان و حیات باشد.1 معماری ما شباهت جز به کل است طاسچه کوچک درون مقرنس یک ایوان یا سردر عیناً شکل کلی همان ایوان یا سردر را دارد.گویی همه چیز چه بزرگ چه کوچک، چه کل چه

جزء یک حرف دارند و تنها یک صورت برای همه پسندیده است که به هر چه مینگری یکی میبینی.2

تصویر شماره:3 ایوان مسجد امام اصفهان

مأخذ: استیرلن، 1355

.3-5کثرت

تکرار نقشمایههای هندسی که هریک خالی مضامیناز دنیوی است، مبین ریتمی هماهنگ است که آهنگ وحدت را از تکثّرات سر داده و همچون »ذکر« وجو انسان را از افکار غیر تهی میسازد.3درمقرنس هریک از این فرورفتگیها نشان دهنده یک محراب کوچک است. این محرابها به تعداد زیاد تکرار شدهاند. این تکرار نشان از بیپایانی، جاودانگی و نه آغاز و نه انتها دارد.4 جلوگیری از کسالت تکرار در این بناها با بر هم زدن وحدت حادث نمیشود بلکه تناوب و تباین اجزاء متشکله، این امر را

را ممکن میسازد.5

.1 بورکهارت, ت. .(1372) روح هنر اسلامی. ع. تاجدینی در, مبانی هنر معنوی.
.2 حاجی قاسمی, ک. ( .(1390 مروری بر تاریخ معماری ایرانی- اسلامی . ه. ربیعی در, جستارهایی در چیستی هنر اسلامی(مجموعه مقالات) .3 خاکپور, م. .(1389) وحدت و کثرت در هنر اسلامی با نگاهی به آثار بورکهارت.
.4 عباسی, ع. .(1390) رویکرد نشانه شناسی به هنر اسلامی. ه. ربیعی در, جستارهایی در چیستی هنر اسلامی(مجموعه مقالات) 5.خاکپور, م. .(1389) وحدت و کثرت در هنر اسلامی با نگاهی به آثار بورکهارت.

1528

تصویر شماره :4 سردر مسجد سپه سالار تهران

مأخذ: مهنازرئیسزاده، 1374

.4-5زینت

ممکن است عدهای معتقد باشند که مقرنسها هیچ نقشی در ساختمان بناهایی که با آن تعلق دارند ایفا نمیکنند و جز زینتی بیش نیستند.1 زینت در هنر اسلامی، بر خلاف نظر مستشرقین که فقط آن را وسیله زیباتر شدن دانستهاند، دارای هویت رمزی و نمادی است که حقیقت را بر ملا میکند و چون این حقیقت در اوج و آرامانگرایانه است واجد عنصر زیباشناختی نیز هست. زینت که به عنوان یکی از پایههای تصویری هنر اسلامی ارزیابی شده است، وسیله یا بیانی تصویری است برای شرافت بخشیدن به ماده. هنر اسلامی به پیروی از قرآن، با دیدی الهی، همه چیز رازینت میداند تا این شرافت بخشی به ماده را تکمیل

اناجکند:علنا» ماعلی الارض زینتاً لَها2«در حقیقت، ما آنچه را در زمین است، زیوری برای آن قرار دادیم.3

.5-5پیوند آسمان و زمین

انسان با ودیعه روحانی و معنوی که همان تمایل به تعالیها و اوجها (آسمانها) است به صورت بالقوه، و با تمایلات زیستی و معیشتی به صورت بالفعل به خلق آثار هنری پرداخت و تمایلات عالی او اشارتی به منشأ خداییاش دارد.خاستگاه رفتار زیباشناسانه و محصولات هنری انسانهمین انگیزه تعالیجویی، ماوراءطلبی و میل اتصالبه آسمان است.4 ساختارهای مقرنس در اینجا بازتابی از نمونههای مثالی آسمانی، نزول مأوای آسمانی به سوی زمین و تبلور جوهرآسمانی هستند.5معماری مقدس از

.1عقابی, م. .(1378) دایرهالمعارفبناهایتاریخیدردورهاسلامی (آرامگاهی). 2.کهف، .7

.3 رهنورد, ز. .(1388) حکمت هنر اسلامی. 4.همان منبع .5 نصر, ط. .(1386) از هنر و هنر اسلامی.

1529

آن رو دقیقاً زیباست که وابسته است به مرکزیترین کانون وظایف بشری، که همان پیوند دادن و نزدیک ساختن آسمان و زمین است.1این جنبه از مقرنس با ایجاد حس زیباشناسی میل عروج را به انسان اهداء میکند.

تصویر شماره :5 مسجد گوهرشاد

مأخذ: www.hamshahrionline.ir

.6-5 توجه به مرکز(توحید)

یک نوع طرح هندسی اسلیمی متداول وجود دارد که طرح هندسی در هم پیچیدهای است که از مقادیر کثیری ستارههای هندسی که شعاعهای آنها در طرحهای لطیف و بیپایان به هم پیوسته است ترکیب یافته است. این نوع طرح اسلیمی یک رمز گیرا از مقام شهودی انسان در مرتبهای است که وحدت را در کثرت و کثرت را در وحدت مشاهده میکند 2از منظر زمین که دیدگاه طبیعی نوع بشر است و رمزگری آن بیواسطهتر، کواکب در افلاک متحدالمرکزی میچرخند که فاصلهشان تا زمین متفاوت است، یعنی بعضی نزدیکترند و بعضی دورتر،و آن افلاک هم مرکز، در فضایی نامحدود و بیکران محاطاند که به نوبه خود، در روح کلی که »مکان « مابعدالطبیعی هرگونه ادراک یا شناخت محسوب است، میگنجد.3این همان تصویری است که در مقرنس میبینیم. تمامی اجزاء از یک مرکز مشترک نشأت گرفته است با اینکه هرکدام مرکز منحصر به فرد خود را نیز داراست.

.1 بورکهارت, ت. .(1365) هنر اسلامی زبان و بیان.
.2 بورکهارت, ت. .(1372) ارزشهای جاویدان هنر اسلامی. ع. تاجدینی در, مبانی هنر معنوی .3 بورکهارت, ت. .(1390) هنر مقدس(اصول و روشها).

1530

تصویر شماره:6 مقرنس 6 قطاره برای نیمکار مربع

مأخذ:مهنازرئیسزاده، 1374

.7-5 بلورهای آویزان

در معماری اسلامی ماده سنگین و بیشکل با حکاکی طرحهای تزئینی زخرفی و اسلیمی وحجاری به اشکال مقرنس و مشبک سبکی شبیه به اشیاء حاکی ماوراء یافته است و بدین وسیله نور بر هزار جهت تابیدهو سنگ و گچ را مبدل به یک جوهر قیمتی میسازد. طاقهای حیاط الحمراء و برخی مساجد مغرب یک احساس آرامش و صفای کامل میبخشد و به نظر می-رسدکه آنها از اشعههای درخشان نور بافته شده است ودر واقع نور است که به بلور مبدل شده است. انسان فکر میکند که ماده درونی اتاقهای پیوسته اصلاً سنگ نیست بلکه نور الهی است و آن عقل خلاق است که به صورت اسرارآمیزی در همه چیز
وزینّاالسماءمنزلدارد».1 الدنیا بِمصابیح« وآسمان (این) دنیا را به چراغها آذین کردیم و(آن را نیک) نگاه داشتیم.2

تصویر شماره :7 بازسازی قطعات یافت شده در الجزایر

مأخذ:(الاسد, (1376

.1 بورکهارت, ت. .(1372) روح هنر اسلامی. ع. تاجدینی در, مبانی هنر معنوی. 2.. فصلت، 12

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق word دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق word :

ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق ابتدا در اوایل دهه 40 با ورود کلیه قطعات از خارج مینی بوس کومر را با ظرفیت 12 سرنشین و به تعداد 100 دستگاه تولید کرد که متاسفانه هم اکنون نمونه ای از آن وجود ندارد .
ایران ناسیونال در سال 1345 با عقد قرار دادی با کمپانی کرایسلر انگلستان امتیاز سواری هیلمن هانتر را بدست آورده و در سال 46 تاسیسات خودروسازی پیکان با ظرفیت سالانه 6 هزار دستگاه استقرار یافت در سال 54 بدلیل قدیمی بودن پیکان تصمیم گرفته شد تولید آن متوقف شود که به علت همزمانی با انقلاب بدون نتیجه ماند.
در واقع پیکان اولین تجربه ایران از تولید خودرو انبوه بود در ابتدا کلیه قطعات این خودرو از تالبوت انگلستان خریداری و فقط در ایران عملیات مونتاژ ، جوشکاری و رنگ آمیزی روی ان صورت می گرفت . از سال 1347 ایران خودرو ساخت بسیاری از قطعات از جمله قالب اتاق ، بدنه و درب ها و صندلی و …. را در ایران آغاز کرده و تا جایی پیش رفت که هم اکنون 98 در صد آن را در داخل کشور می سازد این خودرو طی سه دهه عمر خود در ایران د رمدلهای کار ، دولوکس ، تاکسی ، جوانان ، وانت و استیشن تولید شده است . از دیگر تولیدات ایران خودرو ناسیونال خودرو سواری هیلمن با موتور اونجر بود که شباهت زیادی به پیکان داشته و فقط طی سالهای 57-55 تولید شد .
در نهایت پس از جنگ و در سالهای 65 خط تولید پیکان کلاً از تالبوت خریداری و به ایران انتقال یافت و اکنون نیز تولید می شود . اما از سوی دیگر شرکت ایران خودرو که در اواسط 50 درنظر داشت تا خط تولید پژو را وارد کرده و با وقوع انقلاب و جنگ این تصمیم را تا سال 99 به عقب انداخته بود و با پایان جنگ همکاریهای گسترده ای را با پژو آغاز کرد و در سال 69 این خودرو با همکاری پژو و دو محصول پیکان 1800 با موتور پژو 405 و پژو 405 GL که به عنوان خودرو سال 1987 جایگزین پژو 405 GL شد . ایران خوردو در سال 77 پیکان آردی با ترکیب موتور پیکان و اتاق پژو 405GL و در سال 78 پیشرفته ترین خودرو و تولیدیش یعنی پرشیا را به همراه استیشن 405 GLX به بازار به عرضه کرد و همچنین در سال 70 تعدادی محدود پژو 205 به طور آزامیشی تولید کرد . و در ادامه فعالیتهای خود خودروی ملی سمند را در اواسط سال 80 در عید سعید غدیر خم به وسیله رئیس جمهور خط تولید آن افتتاح شد و در اوایل 81 سری جدید آن به بازار عرضه شد .
تعمیرگاه ایران ناسیونال
این تعمیرگاه در خیابان امیر کبیر اصفهان واقع شده است که این مرکز از سال 1357 تا کنون بر پا بوده و این تعمیرگاه مجهز به دستگاههای هیدولیک و پنوماتیک و دستگاههای مکانیکی می باشد .
و این مرکز مجهز به کارگاهای صافکاری ، برقکاری ، نقاشی اتومبیلهای مختلف می باشد . و این دوره کارآموزی که بنده در خدمت ایشان بوده ام باعث افزایش معلومات من شده و امیدوارم که کلیه دانشجویان محترم این واحد درسی که به صورت عملی بوده را جدی گرفته و برای دوران کاری خود توشه خوبی از این دوره داشته باشند.
در آخر باید خاطر نشان کنم که شرکت ایران خودرو برای استادکاران و تکنسینهای خود کلاسهای آموزشی هم برقرار می کند و درهر نوبت نمایندگیها استادکاران و تکنسینهای خود را برای گذراندن این دوره های می فرستد و به تجربه و تخصص آنها می افزایند و با امتحانی که در اخر هر دوره از انها می یگرند مدرک درجه 1و 2و یا سه به انها می دهند حال اگر مدرک درجه 1و 2 بگیرند هزینه آن کلاسها بر عهده نمایندگی است که باید بپردازدو اگر مدرک درجه 3 بگیرند باید خود استادکارن و یا تکنسینها بپردازند .
نوع محصولات تولیدی و خدماتی : در نمایندگی ایران خودروی کلاچای تعمیر محصولات ایران خودرو از قبیل پیکان انواع پژوها RD,405, 206 ، پرشیا و پارس و خودروهای سمند انجام می شود و ثبت نام برای انواع محصولات ایران خودرو انجام می شود و از خدمات دیگری که این مرکز ارائه می دهد فروش لوازم یدکی و یک نمایشگاه اتومبیل که همان محصولات ایران خودرو است . بنا به گفته مدیر عامل شرکت سیاستهای شرکت به سیاستهای شرکت ایران خودرو است . و اگر در آینده بخوهد شرکت را توسعه دهند قسمت فنی آن را بیشتر توسعه خواهند داد و با اضافه کردن وسایل و تجهیزات افزایش نیروی کار خواهند بود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  گزارش کار اموزی کارگاه میل لنگ تراشی word دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار اموزی کارگاه میل لنگ تراشی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی کارگاه میل لنگ تراشی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کار اموزی کارگاه میل لنگ تراشی word :

آدرس کارگاه و فعالیتهای کارگاه:
کارگاه میل لنگ تراشی فرهاد واقع در شهرستان خدابنده جاده ابهر با مدیریت فرهاد بداکی که با احتصاب مدیریت کارگاه دارای 2 کارگر می باشد که هریک از آنها در روی دستگاه هایی که مهارت دارند مشغول به کار می باشند.

دستگاه های موجود در کارگاه:
1: دستگاه میل لنگ تراشی: جهت سنگ زدن میل لنگ و تاب گیری میل لنگ تا حد امکان.
2: دستگاه شاتون تراش یک طرفه: برای تاب گیری شاتونها و تراش بوش سر شاتون که پیستون را توسط گژن پین به شاتون متصل می کند.
3: شاتون تراش دو طرفه: جهت پیشبرد بهتر کار تراش شاتون.

4: دستگاه تراش ساده: جهت تراش سیت سر سیلندر (نشیمنگاه سوپاپ، گابد، بوش سیلندر، بوش شاتون برای ماشینهای قدیمی که بوش آماده یا شاتون آماده در بازار موجود نیست (لیلاند)، آج زنی شیار روغن میل لنگ، پولیش زدن میل سوپاپ و دیگر کارهایی که در کارگاه توسط این دستگاه انجام می شود).
5: دستگاه سیلندر تراش: جهت تراش سیلندر.

6: دستگاه سیلندر تراش رومیزی: برای تراش سیلندر در مواردی که موتور از روی اتومبیل پیاده نشده است.
7: دستگاه ثابت تراش: دستگاه ثابت تراش جهت تراش بوش میل سوپاپ استفاده می شود.

8: دستگاه سنگ مغناطیسی (کف تراش): از این دستگاه جهت کف تراشی و سنگ زنی سطح فوقانی سیلندر و سر سیلندر که باید روی هم کاملاً منطبق شوند.
9: دستگاه مته: از این دستگاه جهت تمیز نمودن سوپاپها و تراش و پرداخت نهایی سیت ها (نشیمنگاه سوپاپها) و کارهای سوراخ کاری در کارگاه استفاده می شود.
10: دستگاه پرس هیدرولیکی: در سایزهای کوچک و بزرگ جهت جازدن و بیرون آوردن انطباقات پرسی.

11: دستگاه سنگ رومیزی: جهت تراش نوک رنده های ماشینهای تراش از این دستگاه استفاده می شود.
12: دستگاه پمپ باد: برای تمیز نمودن سوراخهای روغن میل لنگ، تمیز نمودن دستگاه ها هنگام دست کشیدن از کار و درکل تمامی کارهایی که نیاز به تمیز شدن داشته باشد.
بخش دوم:

اطلاعات کلی موتورهای اتومبیل پیکان:
با توجه به اینکه در کارگاه میل لنگ تراشی استاندارد موتورهایی که نیاز به تعمیر اساسی دارند توسط اتومکانیکها به طور کامل باز شده و جهت تراشکاری میل لنگ ، شاتون، سیلندر، سر سیلندر، میل سوپاپ یه این کارگاه ارجاع داده می شوند. و باتوجه به اینکه جهت تراشکاری کامل به کارگاه ارجاع داده می شد بسیار متنوع بودند. شامل ب-ام-و، پیکان، مزدا، نیسان، خاور، بنز 10 تن، اتوبوس، تراکتورهای رومانی، انواع ماشینهای راه سازی از قبیل کوماتسو و به طور کلی تمامی اتومبیل های موجود.

ولی به طور مختصر با توجه به اینکه موتور پیکان (دلوکس-تخت) بیشتر از بقیه موتورها جهت تراشکاری به کارگاه انتقال داده می شد و نیز باتوجه به اینکه تراشکاری تمامی موتورها کاملاً یکسان است، به شرح تراشکاری قسمتهای اصلی موتور اتومبیل پیکان می پردازیم.
البته برای فهم بهتر لازم است یک سری اطلاعات کلی در مورد موتورهای مختلف اتومبیل پیکان بدانیم.
انواع رایج اتومبیل های پیکان با توجه به موتورهای اتومبیل.

موتورهای اتومبیل پیکان 1725 سی سی که نسبت به خط قائم ْ10 درجه مایل است. و روی قالپاق سوپاپ دارای منحنی است که قبلاً در روی اتومبیل های جوانان، دلوکس، وانت و تاکسی نصب می شده و مکانیکها به آن موتور دلوکس می گویند.

و همچنین در موتورهای تخت (قائم) 1588 سی سی که قالپاق سوپاپ آنها صاف و تخت می باشد و به همین دلیل بین مکانیکها به موتور تخت معروف است.
از نظر کلی موتورهای اتومبیل پیکان (دلوکس و تخت) شبیه هم بوده فقط در بعضی موارد دارای اختلافات جزئی هستند. شکل (1-2) قطعات ثابت موتور 1589 سی سی معروف به تخت را نشان می دهد.

به طور کلی موتورهای اتومبیل پیکان دارای چهار سیلندر خطی یعنی دارای چهار پیستون می باشند و سر سیلندر موتورهای جوانان الومینیومی بوده و بقیه مدلها دارای سرسیلندر چدنی می باشند. هر سیلندر دارای دو سوپاپ، یک سوپاپ دود و یک سوپاپ بنزین بوده و سوپاپها و اسپکها در سر سیلندر قرار دارد. که به وسیله میل رابط ها و تایپتها و با دامکهای میل سوپاپ به موقع باز و بسته می شوند.

بخش سوم:
طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای اصلی میل لنگ.
تراشکاری میل لنگ و رفع عیوب آن:
هنگامی که میل لنگ که از روی موتور توسط مکانیکها باز شده به کارگاه انتقال داده می شود کارگر مربوط به میل لنگ تراشی ابتدا سطح ثابت میل لنگ را از نظر خط افتادگی و ساییدگی و همچنین سطح داخلی و یاتاقانها را نیز به همین منظور بازدیدی کاملاً دقیق می نماید. علتهای اصلی خرابی یاتاقانها و محور میل لنگ عبارت است از نرسیدن روغن به یاتاقانها،گرفتگی مجرای روغن، افت فشار روغن، خرابی اویل پمپ، نبودن روغن در کارتر، جوش آوردن موتور ، تعویض دنده نامناسب و غیره. که جهت تشخیص این عیوب به وسیله

میکرومتر سه یا چهار نقطه از قطر خارجی هر محور ثابت را اندازه گیری می کنند. اگر اختلاف بین سه یا چهار نقطه قطر خارجی هر محور ثابت میل لنگ بیش از 002/0 اینچ باشد، یا محور ثابت میل لنگ دارای خط افتادگی یا ساییدگی باشد لازم است میل لنگ توسط میل لنگ تراش سنگ زده شود. باتوجه به اینکه معمولاً یاتاقانها به رنگ خاکستری هستندکه مانند محور میل لنگ نباید دارای علائم خط افتادگی، خراشیدگی یا فرورفتگی و برجستگی «دو پهن» در روی یاتاقانها وجود داشته باشد. اگر در روی یاتاقانها در محلی بیشتر ساییده باشد،

باتوجه به تغییر رنگ آن محل نسبت به قسمتهای دیگر یاتاقان لازم است یاتاقانها عوض گردد و از همان اندازه یاتاقانهای قبلی یعنی یاتاقانهای استاندارد یا یاتاقانهای 10-20-30-40 که همان یاتاقانهای 010/0-020/0-030/0-040/0 هستند استفاده شود. باتوجه به یاتاقانهای موجود برای میل لنگ یک میل لنگ چهار بار قابل سنگ زدن یا همان تراش است و بعد از چهار بار دیگر قابل استفاده نمی باشد و باید عوض شود مگر در مورد میل لنگ ماشینهای قدیمی که در بازار موجود نیست که باید یاتاقان را به صورت دستی بسازند و استفاده کنند که هزینه بسیار بالایی هم دارد.

البته موارد فوق در صورتی است که محور یاتاقانهای اصلی میل لنگ سالم باشد ولی اگر محور ثابت میل لنگ نیز ساییده و دو پهن شده باشد احتیاج به تراشکاری برای برطرف نمودن دو پهنی یا ساییدگی و یا خط افتادگی روی محور ثابت میل لنگ باشد. در نتیجه قطر محور ثابت میل لنگ کوچکتر شده و لذا نمی توان از یاتاقانهای قبلی به کار برد و باتوجه به مقدار تراش میل لنگ که چند صدم اینچ است به همان نسبت قطر داخلی یاتاقان نیز کوچکتر انتخاب شود که معمولاً در حالت عادی در مرحله اول تراش میل لنگ از 010/0 اینچ و در مرحله های بعدی به ترتیب از یاتاقانهای 020/0 و 030/0 و 040/0 می باشند، استفاده نمود. اندازه یاتاقانها در پشت آنها نوشته شده است. اگر در هنگام بررسی یاتاقانهای محور ثابت میل لنگ

مشاهده گردید که سالم بوده ولی یاتاقانهای ثابت به علل گفته شده احتیاج به تعویض دارد باید به پشت یاتاقانها دقت نمود که آیا شماره (اعدادی) حک شده یا خیر. اگر نوشته باشد، نشان دهنده این است که میل لنگ قبلاً سنگ زده (تراش خورده) است. لذا باید یاتاقانهای به همان اندازه را خریداری نمود. طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای متحرک میل لنگ (شاتون) مانند یاتاقانهای ثابت می باشد با این تفاوت که شاتون به محور متحرک میل لنگ اتصال دارد و به علت اینکه یاتاقانهای بزرگ انتهای شاتون زیر ضربات حاصل از انفجار و انتقال قدرت از پیستون به میل لنگ می باشد، احتمال ساییده شدن یاتاقانهای متحرک زیاد بوده و به علت وجود این عیب ممکن است باعث کوبیده شدن موتور گردد و یا ازدیاد فاصله بین یاتاقانها و محور متحرک میل لنگ باعث کاهش فشار روغن گردد و به خاطر فاصله زیاد بین آنها روغن تماس کافی پیدا نکرده و به سرعت عبور کند.

همانطور که درباره یاتاقانهای ثابت اشاره شد نحوه برسی یاتاقانهای متحرک نیز به همان ترتیب است. یعنی قسمت داخل هردو یاتاقان هر شاتون را از نظر شکل ظاهری بررسی نمایید. اگر در قسمتی خط افتادگی یا ساییدگی بیشتری داشته باشد. تغییر رنگ آن مشخص است و یا اگر یاتاقانها زیاد ساییده شده باشد لازم است باتوجه به شماره (اعداد) حک شده در پشت یاتاقانها در صورت سالم بودن میل لنگ از یاتاقانهای نو با همان شماره قبلی استفاده شود، ولی اگر محور متحرک میل لنگ مانند یاتاقانهای خط افتاده یا دو پهن یا ساییده باشد لازم است محور متحرک میل لنگ نیز توسط میل لنگ تراش سنگ زده شود. (شکل 1-3). که در این مورد نیز قطر خارجی محور متحرک میل لنگ کوچکتر گردیده و به همان نسبت باید از یاتاقانهای کوچکتر استفاده شود. قبل از نصب یاتاقانها لازم است مسیر روغن کاری را به وسیله فشار باد تمیز نمایید و روغن کهنه موتور و فیلتر را تعویض کنید چون احتمال نفوذ براده در مسیر روغنکاری و یا احیاناً مسدود شدن مسیر روغن کاری وجود دارد.

پس از انجام مراحل فوق نوبت به بستن میل لنگ و آزمایش میزان لقی آن است. برای این منظور روی میز کار مقوای تمیزی قرار داده (علت قرار دادن مقوا زیر سیلندر آن است که قسمت بالای سیلندر که توسط دستگاه سنگ مغناطیسی کاملاً سنگ زده می شود تا سر سیلندر که آنهم کاملاً سنگ زده شده روی آن منطبق شده و خراش نبیند) و سیلندر را وارونه می کنیم. به طوری که قسمت بالای سیلندر روی مقوا قرار گیرد. (تا عمل بستن میل لنگ آسانتر انجام شود).

میل لنگ و یاتاقانهای میل لنگ را قبل از جا زدن در داخل سیلندر کنترل می کنیم. برای بستن میل لنگ روی سیلندر شاتونها را نمی بندیم، چون هدف ما از بستن میل لنگ در کارگاه تنظیم میزان خلاصی یاتاقانهای ثابت میل لنگ است و نصب کامل میل لنگ توسط مکانیک صورت می گیرد. اگر با قرار دادن یاتاقانها در روی میل لنگ و برگرداندن میل لنگ، علائم خراشیدگی در روی یاتاقان ظاهر شود، نشان دهنده این است که عمل سنگ زدن (تراشکاری) روی میل لنگ به دقت انجام نگرفته و یا اینکه یاتاقانها مناسب انتخاب نشده است. که لازم است رفع شود.

بخش چهارم:
طریقه بررسی و تراش شاتون و گژن پین:
پس از شماره گذاری کل قطعات موتوری که نیاز به تراشکاری شود، جهت جلوگیری از اشتباه آنها با قطعات دیگر موتورها که در کارگاه معمولاً سه رقم آخر شماره فاکتور را روی قطعات با رنگ می نویسند، شاتونها را به قسمت شاتون تراشی منتقل می کنند.
شاتون رابط بین پیستون در بالا و میل لنگ در پایین است که معمولاً در شرایط کاری عادی اتومبیل آسیبی به آن نمی رسد و احتیاج به تعویض ندارد. مگر اینکه به عللی در اثر ضربات و یا احیاناً تصادف شاتون خم شود(تاب بردارد) و حالت اصلی خود را از دست بدهد که لازم است توسط دستگاه مخصوص شاتون تراش شکل (1-4) آزمایش گردد تا قبل از نصب شاتون از سالم بودن آن اطمینان کامل حاصل شود.

اگر شاتون تاب داشته باشد باید آن را تعمیر نموده و در صورتی که شاتون بیش از حد تاب داشته باشد، تعویض گردد. در پایین موتورهای غیر تخت پایین شاتون دارای سوراخی جهت روغنکاری بدنه سیلندر و گژن پین می باشد که باید بازدید گردد که کاملاً باز باشد.
در شکل (2-4) یک شاتون به همراه پیستون و رینگهای آن نشان داده شده است. یکی دیگر از کارهای قسمت شاتون تراشی بررسی گژن پینها و نیز تعویض و تراش بوش شاتون می باشد. گژن پین که رابط بین شاتون و پیبستون می باشد که به شکل است

شکل (2-4) شاتون به همراه پیستون و رینگها
سر کوچک شاتون دارای بوشی می باشد که گژن پین داخل آن سوار می شود و پیستون را به شاتون متصل می کند.
علت تعویض گژن پینها بیشتر به خاطر نرسیدن روغن به گژن پین و یا جوش آوردن موتور و داشتن خلاصی زیاد است که معمولاً گژن پین در این حالت اگر با انگشتان روی آن دست بکشیم ، به صورت پله پله احساس می شود که باید تعویض شود و در موقع انتخاب گژن پین باید بررسی گردد که گژن پین در داخل بوش سر شاتون عبور می کند و دارای خلاصی متناسب است یا خیر. در صورتی که خلاصی زیاد باشد بوش سر شاتون باید عوض شده و تراش داده شود. اگر به علت خلاصی بین گژن پین و بوش سر شاتون و یا شکسته و سوخته شدن پیستون یا صدای غیر عادی گژن پینها مجبور به تعویض گژن پینها و یا پیستون باشیم، لازم است ابتدا کربن (دوده) و رسوبات دو طرف گژن پین را تمیز کرده و سپس دو خار

مهارکننده دو طرف گژن پین را به وسیله خار جمع کن بیرون آورده و پس از درآوردن خارها معمولاً گژن پین می باید در اثر فشار انگشت بیرون بیاید، ولی اگر موفق به بیرون آوردن گژن پین نشویم، روی گژن پین در حالت سرد نباید فشار وارد کرد. بهترین روش بیرون آوردن گژن پین این است که پیستون را در داخل آب و یا روغن داغ قرار دهیم تا بر اثر حرارت آب یا روغن باعث انبساط پیستون و شاتون شده و درنتیجه آن را می توان به وسیله پارچه یا فشار انگشت خارج نمود. وضعیت گژن پین در بوش سر شاتون باید طوری باشد که اگر پیستون را به طور

عمودی رو شاتون نگهداریم ، باید پیستون در اثر نیروی وزن خود در یک طرف روی گژن پین چرخیده و بیفتد و در عین حال نباید گژن پین در داخل بوش سر شاتون خلاصی زیاد داشته باشد یا سفت باشد. اگر بوش شاتون ساییده شده باشد لازم است وضعیت گژن پین نیز بازدید شود که پله پله نشده باشد. در صورت لزوم هم بوش و هم گژن پین را عوض کرده و اگر بوش سر شاتون شده باشد و گژن پین سالم باشد، بوش را تعویض نموده و از بوش جدید استفاده می نماییم.

شکل (3-4) روش در آوردن خار حلقوی گژسنا پیسن
ولی در هنگام جازدن بوشها باید دقت فراوانی نمود که بوش نو آسیبی نبیند (تاب برندارد و سوراخ روغن آن دقیقاً تنظیم شده باشد) همچنین در موقع سوار کردن پیستون روی گژن پین لازم است به جهت پیستون و شاتون کاملاً دقت شده که اشتباه بسته نشود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کودکان خیابانی word دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کودکان خیابانی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کودکان خیابانی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کودکان خیابانی word :

اعتبارات اسنادی

بخش اول ـ کلیات
در قلمرو فعالیت و عملیات اعتباری بانکها ، اسناد و اوراق زیادی جریان دارد . از باب آشنایی با برخی از اینگونه اسناد و امکان بررسی تطبیقی ، در این مقاله ، منحصراً از اعتبارات اسنادی ، بعنوان یکی از ابزارهای مهم تجارت بین المللی سخن بمیان می آوریم .ژ
بند اول ـ مقدمه

1 – اعتبارات اسنادی نوعی از ‹‹ اعتبارنامه های تجاری ›› و یکی از ابزارهای مهم تجارت بین المللی است که ابتکار تدوین آن ‹‹به اتاق بازرگانی بین المللی می رسد . از جمله مهمترین اقدامات این اتاق ، تهیه و تدوین مقررات و رویه های متحد الشکل برای ابزترهای مختلف تجارت بین المللی است . ‹‹مقررات و رویه های متحدالشکل اعتبارات اسنادی › را می توان بعنوان نمونه بارز این اقدامات دانست .

اکنون متجاوز از نیم قرن از نخستین باری که د‹‹ اتاق بازرگانی بین المللی ›› مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی را ، در هفتمین کنگره خود ، در 1933 در وین پذیرفت ، می گذرد .
در طی این مدت ، بازرگانی بین المللی ، از بسیاری جهات ، دچار تغییر و تحولات چشمگیر و بنیادی شده است . با این وجود ، مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی بعنوان جزء مهمی از تجارت بین المللی همچنان استوار و پابرجا مانده است ، هر روزه ، هزاران اعتبار اسنادی ، در سراسر جهان ، از طریق بانکها ، گشایش می یابد . شمار روز افزونی از مدیران بانکها ، شرکتهای تجاری ، مشاورین حقوقی و دادگاهها ، نیازمند آگاهی کامل از مقررات حاکم بر این امرند و روزانه آنها را بکار میبرند .

2 ـ در پاسخ به این پرسش که چگونه ‹‹مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی ›› توانسته در طی این دوره طولانی همچنان بقوت و اعتبار خود باقی بماند ، رئیس کمیسیون فنون و روشهای بانکی اتاق بازرگانی بین المللی دو علت برای آن برشمرده است :
اول ـ اینکه واقعیتهای تجارت بین الملل تداوم نیاز به اعتبارات اسنادی و لذا نیاز به مجموعه ای از ضوابط حاکم بر این اعتبارات را که مقبولیت بین المللی داشته باشد ، ایجاب می کند .

دوم ـ اینکه ‹‹ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ›› خوشوقتانه یک متن زنده بوده است که بطور منظم در ‹‹کمیسیون بانکی ››اتاق بازرگانی بین المللی مورد تجدید نظر گرفته و به هنگام
شده است .

تا قبل از 1962 ، ‹‹ مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ››چنان طرح شده بود که عمدتاً بانکداران را در مقابل دستورات ناقص و غیر دقیق خریدار مصون می داشت . در تجدید نظر 1962 یعنی نخستین تجدید نظری که قبول عامه یافت ، ضمن تأکید بر وظیفه خریدار در تصریح خواسته های او ، رسوم بانکداری بین المللی و دیگر قواعدی که عملیات بانکداری را تسهیل می کرد ، مدون گردیده بود .

تجدید نظر 1974 ، به تغییرات حاصله در تهیه اسناد و روشهای کار پرداخت که ناشی از پیشرفت تسهیلات تجاری و انقلاب در حمل و نقل دریایی ، استفاده از کانتینر و توسعه حمل ونقل مرکب ، بود آینده نگری مورد قبول اتاق بازرگانی در تعملکرد های بانکداری منعکس بود .
آخرین تجدید نظر در مقررات مذکور ، در سال 1983 انجام شده و از اول اکتبر 1984 لازم الاجراء ، گردیده است .

این تجدید نظر با همکاری ‹‹ کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحد ›› و نمایندگانی از محافل تجارت ،صنعت ، بیمه ، حمل . نقل و بانکداری بعمل آمده است .
متن جدید در جلسات متعدد کمیسیون بانکداری اتاق بازرگانی بین المللی تنظیم و به تصویب رسیده است .

مقررات جدید به ‹‹نشریه شماره 400 اتاق بازرگانی بین المللی معروف است و ، در سطح جهانی ، اختصاراً یو . سی . پی U .C .P نامیده میشود .
در حال حاضر ، 165 کشور الحاق و موافقت خود را با آن اعلام داشته اند . در ایران ، تا سال 1355 بعضی از بانکهای کشور ، بصورت انفرادی به مقررات مذکور پیوسته بودند ولی در این سال کانون بانکهای وقت ، مقررات یاد شده را تصویب نمود و الحاق دسته جمعی کلیه بانکهای ایرانی به آن را رسماً به اتاق بازرگانی اعلام داشت . در مورد مقررات فعلی نیز شورای عالی بانکها در تاریخ مهر ماه 1363 (اول اکتبر 1984 )آن را مورد تأیید قرار داد و به کلیه بانکهای کسور ابلاغ نمود که رعایت و اجرای این مقررات از همان تاریخ الزامی است .
بند دوم ـ کاربرد اعتبارات اسنادی

در قلمرو تجارت بین الملل ، نحوه پرداخت بهای کالا و خدمات ، معمولاً به سه شکل زیر صورت می پذیرد :
از طریق اعتبارات اسنادی
از طریق بروات ارزی
از طریق حواله های ارزی

در برخی از موارد و پاره ای از کشورها ، طرفین یک قرار داد بین المللی ، از اصل حاکمیت کامل اراده برخوردار نیستند و در انتخاب اشکال مختلف فوق ، آزادی عمل چندانی ندارند . قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا یا خدمات ، در اینگونه کشورها ورود یا صدور کالا یا خدمات را منحصراً از طرق خاصی تجویز می نمایند . ولی در هر صورت ، می توان بر این عقیده بود که دادو ستدهای بین المللی و نحوه پرداخت بهاء غالباً از طریق گشایش اعتبارات اسنادی است .

مقررات متحد الشکل ، علی الاصول وقتی قابلیت اعمال پیدا می کند که طرفین آن را ؤ در قرار دادشان ، گنجانده باشند . ماده اول ‹‹ مقررات ››می گوید :
‹‹این مقررات در مورد کلیه اعتبارات اسنادی ، و در حدودی که مراعات آن میسر است ، در مورد اعتبارات اسنادی ضمانتی Stand _ by ، اجراء می شود و رعایت آن برای همه طرفهای ذیربط الزامی است ، مگر اینکه ترتیب دیگری صریحاً مورد توافق قرار گرفته باشد .

مراعات این مقررات در هر اعتبار اسنادی از طریق درج مفادی دایر بر این که اعتبار مطابق مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی سال 1983 ، نشریه 400 اتاق بازرگانی بین المللی ، افتتاح شده ، ملحوظ می گردد ››
اعتبارات . وقتی ‹‹ اسنادی ›› است که موضوع آن ‹‹ اسناد›› است و این اسناد است که مورد معامله قرار می گیرد . بعبارت ماده چهار از مقررات متحد الشکل :
‹‹ در عملیات اعتبار ، کلیه طرفهای ذیربط اسناد را معامله می نمایند و نه کالا ، خدمات یا سایر عملکردهایی که اسناد مرتبط با آنها است .››
کاربرد مؤثر اعتبارات اسنادی ، در داد و ستدهای بین المللی است .

در این نوع معاملات ، که خریدار و فروشنده در کشورهای مختلف قرار دارند ، فروشنده در ارسال کالا قبل از دزیافت وجه آن ، دچار تردید و دو دلی است و در عین حال خریدار هم ترجیح می دهد تا کنترل خود را بر کالا حفظ نکرده ، وجه آن را نپردازد ، تا آنجا که تطبیق پرداخت یا تحویل عملی کالا و بعبارت دیگر ، قبض و اقباض به ندرت میسر است ، از اینرو راه حلی میانه مورد توافق قرار می گیرد که عبارتست :

از پرداخت وجه در مقابل ‹‹تحویل ضمنی ›› یعنی تحویل اسنادی که مالکیت ، یا کنترل بر روی کالا را منتقل می سازد .
پس ، اعتبارات اسنادی ، بعنوان یک مکانیسم پرداخت و سند معتبر بانکی ، به طرفین یک قرار داد یا بیع بین المللی ، این اطمینان را می دهد که معامله آنها ، با واسطه بانکهای کارگزار ، علی القاعده جریان طبیعی خود را طی خواهد نمود ، به این معنی که فروشندخه ، پس از تسلیم اسناد حمل به بانک وجه اعتبار را نقد خواهد کرد و خریدار نیز اطمینان می یابد که اسناد حمل طبق شرایط مقرر در اعتبار ، به بانک ارائه شده و کالا در راه است و قرار داد منعقده به مرحله اجراء در آمده است . از همین رو ، قضات انگلیسی از اعتبارات ، بعنوان ‹‹شزیان حیاتی تجارت بین المللی ›› یاد کرده اند .

اعتبارات اسنادی ، به مثابه اکثر اسناد تجاری ، معمولاً وسیله کسب اعتبار و تأمین منابع مالی نیز می باشد . به این توضیح که بانک صادرکننده اعتبار ، برات ذینفع را قبولی می نویسد ، خریدار یا مشتری بانک در واقع بجای پرداخت فوری ، نوعی اعتبار به سررسیدهای مختلف تحصیل می کند .. فروشنده یا ذینفع اعتبار نیز با صدور برات بجای دریافت فوری ، یک قبولی بانکی که دارای سررسیدهائی است ، بدست می آورد . این روش پرداخت ، برای خریدار فرصتی ایجاد می کند که برای پرداخت وجه برات یا بروات به بانک ، در سررسیدهای مربوطه ، بتواند کالای خریداری خود را بدیگری بفروشد و یا آن را بگونه دیگری به وجه نقد تبدیل کند . بدین ترتیب ، از طریق گشایش اعتبارات اسنادی ، خریدار مبالغ مالی لازم را برای انجام معامله ، احتمالاً با مبلغ و هزینه کمتری ، در مقام مقایسه با اخذ وام ، بدست می آورد .

در حقوق انگلیس ‹‹ مفررات متحد الشکل ›› از قدرت قانونی و یا اعتبار یک عرف تجاری برخوردار نیست . ولی وقتی طرفین ، مطابق ماده 1 ‹‹ مقررات متحد الشکل ›› آن را در قرار داد منعقده پذیرا شده باشند ، قابلیت اعمال دارد . در ارتباط با معاملات اتباع انگلیسی با اتباع خارجی ، بانکهای انگلیسی معمولاً این ‹‹ مقررات ›› را رعایت می کنند .
نتیجه اینکه محاکم انگلیس با مقررات متحد الشکل آشنایی دارند و به کرات آن را مورد تفسیر قرار داده اند .
در فرانسه نیز بر همین منوال است .

در ایالات نیویورک ، اگر توافق طرفین بر اعمال ‹‹مقررات متحد الشکل ››باشد و با اینکه مقررات مزبور ، عرفاً قابل اعمال باشد ، در اینصورت ، ‹‹مقررات متحد الشکل ››جایگزین ‹‹قانون تجارت متحد الشکل راجع به اعتبارات اسنادی ››خواهد بود .
بند سوم ـ تعریف اعتبارات اسنادی

اصطلاح ‹‹اعتبارات اسنادی ›› از دیدگاه مقررات متحد الشکل ، بهرگونه ترتیبات تحت هر نام و مشخصات ، اطلاق میشود که بموجب آن یک بانک (بانک بازکننده اعتبار ) بنا به درخواست و مطابق دستور یک مشتری (متقاضی اعتبار) موظف میشود تا در مقابل ارائه اسناد معین و مشروط بر اینکه شرایط و مقررات اعتبار رعایت شده باشند :
1 ـ پرداختی را به شخص ثالث (ذینفع) یا به حواله کرد او انجام دهد یا براتهای کشیده شده توشسط ذینفع را پرداخت نموده یا قبولی نویسی نماید ، یا ،
2 ـ به بانک دیگری اجازه دهد که این پرداخت را انجام دهد ، یا چنین برواتی را پزداخت ، قبول ، یا معامله کند .
بنحوی که ملاحظه می شود ، اعتبارات اسنادی بنا به تقاضای مشتری تنظیم میشود و نوعاً سه طرف دارد :

1 ـ بانک بازکننده یا گشاینده اعتبار ،
2 – مشتری یا متقاضی اعتبار ،
3 ـ ذینفع یا فروشنده که مطابق شرایط اعتبار ، حق مطالبه وجه اعتبار را دارد .
بند چهارم ـ انواع اعتبارات اسنادی
7 – اعتبارات اسنادی ، حسب موارد و موضوعات ، به چند نوع تقسیم شده اند : اعتبارات را از جهت صدور و امکان تغییر و ابطال آن ممکن است به دو صورت باز نمود :
اعتبار اسنادی قابلRevocable L/C
اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت Irrevncable L/C

حسب مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی :
‹‹… کلیه اعتبارات باید بطور وضوح مشخص گردد آیا قابل برگشت یا غیرقابل برگشت هستند .››
‹‹در صورت فقدان چنین تصریحی اعتبار قابل برگشت تلقی خواهد گردید .››
در اعتباراسنادی قابل برگشت (یا قابل فسخ) ، خریدار حق دارد بدون اجازه ذینفع شرایط اعتبار را تغییر داده یا آن را باطل کند .
بند الف از ماده 9 مقررات متحدالشکل در این باره می گوید :

‹‹ اعتبار فابل برگشت را می توان در هر لحظه بدون اطلاع قبلی به ذینفع تغییر داده یا آن را باطل نمود .››
وضع در اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت یا غیر قابل فسخ چنین نیست و خریدار حق ندارد بعد از ابلاغ اعتبار به ذینفع در شرایط آن ، بدون اجازه ذینفع یا توافق با ا.و تغییری داده یا آن را باطل نماید .

اعتبارات اسنادی قابل برگشت ، نظر به اینکه متضمن تعهد قطعی نیست ، از این رو کمتر در قلمرو تجارت بین الملل و معاملات بانکی رواج دارد ولی اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت ، متضمن تعهد قطعی است و از اسناد تعهد آور بانکی به حساب می آید . بند الف از ماده 10 مقررات متحد الشکل می گوید :
‹‹اعتبار غیر قابل برگشت برای بازکننده اعتبار در صورتیکه اسنادی که در اعتبار معین گردیده ارائه شده و مواد و شرایط اعتبار رعایت شده باشد . زیر تعهد قطعی بوجود می آورد … ››
( تأکید از نویسنده است )

اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت ، بجهت ‹‹ تعهد قطعی ›› برای خریدار و بانک گشایش کننده اعتبار ، از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و قراردادهای بین المللی خرید و فروش غالباً بر مبنای این نوع اعتبار نامه انجام می گیرد زیرا هرگونه تغییری در شرایط مندرج در اعتبار و یا ابطال آن باید با توافق بانک صادرکننده اعتبار و ذینفع صورت پذیرد و بانک باز کننده اعتبار مکلف است به تعهدات مندرج در متن اعتبارنامه . از جمله انجام پرداخت یا فراهم آوردن وسیله پرداخت ، و شرایط قبولی ( در صورتیکه بروات به عهده بانک مذکور توسط ذینفع کشیده شده ) عمل نماید .

8 – اعتبارات اسنادی از جهت تایید و مسئولیت تاضمنی بانک ابلاغ کننده اعتبار نیز بر دو نوع است :
اعتبارات اسنادی تایید شده Confirmed L/C
اعتبارات اسنادی تایید نشدهUnconfirmed L/C
اعتبارات اسنادی تایید شده ، به اعتبار نامه ای گفته میشود که پرداخت مبلغ اعتبار توسط بانک ‹‹ تایید شده ›› باشد . این نوع اعتبار نامه الزاماً شامل اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت میشود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 9:11 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی word :

نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی:

-مراکز آموزشی و دوره یادگیری :
بی شک آموزش و تربیت (در تمام اشکال آن) اساسی ترین رکن برای پیاده کردن “یک مفهوم با کارکرد اجتماعی” در جامعه می باشد. رفتار دمکراتیک مانند هر رفتار اجتماعی دیگر آموختنی است. مسلما در جامعه یی که مراکز مهم آموزشی آن رفتارهای غیر دموکراتیک را آموزش می دهند، نباید انتظار نهادینه شدن دموکراسی را داشت. قبل از آن که آموزش آغاز گردد مفهوم مورد نظر توسط آموزش دهنده باید درک و پذیرفته شود. مهمترین مرکز آموزش روابط اجتماعی در جامعه ما خانواده است. به این معنا که انسان به عنوان واحد موثر اجتماعی اساسی ترین مفاهیم اجتماعی -که در بازسازی روابط در سطح کلان نقش حیاتی دارند- را از خانواده و در خانواده یاد می گیرد.

دیگر مراکز یادگیری عبارتند از مسجد و مکتب. برخلاف تصور رایج به نظر بنده دانشگاه نقش اساسی در آموزش مفاهیم پایه اجتماعی بازی نمی کند، چراکه مفاهیم بنیادی در سنین کودکی در ناخودآگاه فرد شکل یافته است و در دانشگاه این مفاهیم فقط شکل تیوریک پیدا می کنند یا آن که یک مفهوم بدوی با یک تیوری مدرن زرق و برگ می یابد. اما یادگیری و بیان این تیوریهای مدرن در دانشگاه عملا بر رفتار نهادینه شده فرد که در دوران کودکی وجود فرد را به تسخیر درآورده، تاثیری نمی گزارد. چه بسا در جامعه ما این تجربه به خوبی قابل مشاهده است طوریکه افرادی با ظاهر مدرن و دانشگاه رفته، عملکردی نا هنجار و بدوی دارند. درک این مسایل شروع رسالت روشنفکران برای یافتن راه حل است. 

برای رفع مشکل یک سیستم قدم اول شناخت سیستم است. هر چه این شناخت کاملتر و عالمانه تر باشد امکان یافتن راه حل کلیدی بیشتر است. هدف ما در این مقاله یافتن همین راه حل کلیدی برای تحول سیستم اجتماعی افغانستان از حالت متوقف به حالت پویا است. جامعه از جزء موثری به نام فرد تشکیل یافته است. به رسمیت شناختن این جزء موثر در رقم زدن هویت سیستم، امری بدیهی است طوریکه سایر عوامل از جمله عوامل خارجی در مقایسه با آن بسیار کمرنگ می نماید. این عامل موثر یعنی فرد را از نظر کارکرد مورد تحلیل قرار می دهیم. از زمان تولد تا هنگامی که یک فرد به یک عامل موثر تبدیل می شود معمولا به 25 سال وقت نیاز است. این همان دورانی است که فرد آموزش می بیند تا به یک عامل موثر تبدیل گردد. در حکومت هایی که بر تاریخ معاصر ما گذشته است کمترین بها به این افراد داده شده است. به عبارت دیگر به دلایل مختلف کمترین سرمایه گذاری دولت ها روی آموزش صورت گرفته است. دلیل آن روشن است: چون که حکومتها به دلیل بی ثباتی درگیر امور گذرای روزمره بوده اند و قشر خردسال تا جوان، در حال جامعه مسلما عامل موثری به حساب نمی آید، لذا سرمایه گذاری کلانی روی این قشر صورت نگرفته است.

در این میان سنین کودکی زمانی است که انسان درک اساسی از محیط اطراف خود می یابد و مفاهیم پایه یی که تاثیر مستقیم بر روابط اجتماعی دارند را می آموزد، یا آن که باید بیاموزد ولی آموزشی داده نمی شود. بطور مثال این مفاهیم عبارتند از: اختیار، عدالت، نظم، تدبیر و رعایت حقوق دیگران. در نگاه اول این مفاهیم بسیار پیچیده می نماید طوریکه یاد گرفتن آنها آنهم در سنین کودکی شاید غیر ممکن به نظر برسد. باید اعتراف کنم اگر من هم به طور مستقیم چگونگی آموزش این مفاهیم پایه در روابط اجتماعی را در کودکستانهای غربی ها مشاهده نمی کردم، پذیرفتن این سخن برایم سنگین بود. در غرب خانواده و خصوصا کودکستان کودک را در شناخت صحیح جهان اطراف کمک می کند و درک قوانین پایه اجتماعی – به طور مثال احترام به حقوق دیگران- که باعث شکل پذیری یک جامعه پایدار می گردد را از راه های بسیار ساده -از جمله بازیها و واکنش حساب شده به رفتار کودک- امکان پذیر می کند.

من با این حساب ایمان دارم که مهمترین زمان در تشکیل شخصیت اجتماعی فرد سنین کودکی است و در جامعه ما بزرگترین نقش را خانواده بازی می کند. پس از آن که شخصیت اجتماعی فرد شکل گرفت سرمایه گذاری برای نهادینه کردن این مفاهیم پایه از جمله دموکراسی کاری است عبث و بیهوده. نتیجه این آموزش بیهوده آن خواهد بود که بطور مثال فرد به ظاهر مترقی به جای ریش بلند از نیکتایی بهره می گیرد. خلاصه این که تربیت و آموزش آغاز نهادینه سازی عناصر وفاق اجتماعی از جمله دموکراسی است و رسالت روشنفکران در جامعه متوقف پروراندن امر آموزش برای پایه گزاری یک تمدن است.

چگونه کاربرد وسیع یک بازی در کودکستان در ساخت یک تمدن تاثیر مستقیم دارد؟
برای روشن شدن اهمیت موضوع مورد بحث به یک مثال ملموس پناه می بریم. در کودکستانهای غربی ها یک بازی بطور بسیار وسیعی استفاده می گردد. در این بازی کودک از قطعات و اجزا پلاستیکی و گاهی چوبی یک ساختمان، ماشین، هواپیما یا هر چیز مختلف دیگری را می سازد. بر پا کردن یا ساختن وسایل و ساختمانهای متفاوت از اجزا مشابه به کودک قدرت ذهنی معجزه آسایی می دهد، طوریکه این کودکان در سطح وسیع قدرت ایجاد یک تمدن سازنده را در آینده میابند. این بازی برای کودکان یک ساله به بالا با تنوع و اشکال بسیاری طراحی می گردد. در فارسی گاهی به این بازی خانه سازی اطلاق می گردد که شاید اسم صحیحی نباشد، چراکه کودک قدرت ساخت وسایل مختلف را از این اجزا دارد. مشکلی که اکنون در زمینه تربیت و آموزش کودکان در غرب مطرح است بازیهای کامپیوتری است.

چراکه متخصصین تربیت کودک و روانشناسان کودک به هیچ وجه حاضر نیستند بازیهای کامپیوتری جای این وسیله آموزشی معجزه آسا و به ظاهر ساده را بگیرد. این بازی متنوع و ارزان به بهترین وجه قدرت خلاقیت فرد را بالا برده و مفهوم ساختن اشیاء مختلف از اجزاء مشابه را به کودک می آموزد. وقتی این بازی به صورت گروهی اجرا گردد، مفاهیمی اساسی مانند همکاری، تقسیم کار، نظم و نظایر آن به کودک از این طریق آموزش داده می شود. این مثالی است از تاثیر آموزش حساب شده بر ایجاد یک جامعه سازنده. نگاه موشکافانه به سیستم عملکرد شرکتهای عظیم سازنده محصولات پیشرفته به ما نشان می دهد که اساس کار به ظاهر پیچیده این شرکتها در قواعد بسیار ساده ولی مهمی نهفته است که کودکان غربی آن را در کودکستان از طریق این بازی آموخته اند!

طرح یک تیوری برای بررسی رشد روانی انسان :
برای آن که نقش تربیت را در نهادینه کردن رفتارهای متعادل اجتماعی مورد ارزیابی قرار دهیم، ابتدا باید با مفهوم رشد روانی انسان آشنا شویم. برای مطالعه رشد روانی انسان نیاز به یک تیوری نسبتا فراگیر داریم. مکتبهای رواشناسی فراوانی رشد روانی انسان را مورد مطالعه قرار داده اند. از میان این مکاتب سه مکتب، مصداقهای تجربیشان بیشتر از سایر مکاتب، در جامعه انسانی به ثبوت رسیده است. طوریکه روانشناسان کودک و مطالعه گران علوم اجتماعی از این مکاتب برای آفرینش سیستم های نوین آموزشی تربیتی بهره بسیار جسته اند. ابتدا به اختصار به بررسی نظریات این سه مکتب می پردازینم و سپس سعی میکنیم تا از آنها یک تیوری کاربردی برای کنکاش در موضوع مورد بحثمان بیابیم.

– مکتب روانکاوی: نظر مکتب روان کاوی در مورد رشد انسان اکنون پس از گذراندن آزمونهای زیادی در طول تاریخ روانشناسی، مورد پذیرش اکثر صاحبنظران تربیت کودک قرار گرفته است. فروید پدر این مکتب به حساب می آید. فروید و سایر هم مکتبهای او تلاش کرده اند تا رشد انسان را براساس رویدادهایی که در دوران کودکی برای او اتفاق افتاده است تحلیل کنند. طبق این مکتب، انسان به طور تصادفی و ارادی عمل نمی کند بلکه بر اساس انگیزشهای درونی، آرزوهای سرکوب شده یا ناآگاه عمل می کند. بنابراین هر رفتاری که از انسان سر میزند جبری است. فروید برای دسترسی به ناخودآگاه انسان ابتدا روش هیپنوتیزم را پیش میگیرد، بعد به تداعی آزاد و تعبیر خواب روی می آورد.

– مکتب انسان گرایی: مکتب انسان گرایی برخلاف مکتب روانکاوی قبول ندارد که رفتار انسان به طور جبری، بدون اراده او و از طریق نیروهای ناهشیار یعنی امیال و آرزوهای سرکوب شده دوران کودکی هدایت می شود. بر اساس این مکتب انسان می تواند بر سرنوشت خود اثر بگزارد یا حتی آن را کنترل کند. چون انسان آزاد است، پس می تواند زندگی، خوشبختی و بدبختی خود را به طور آزاد و با اراده خود تعیین کند. طبق دیدگاه انسان گرایی، عمده ترین عاملی که فرد را به حرکت وا می دارد نگرشی است که او به خود و دنیای اطراف خود دارد.

-مکتب رفتارگرایی: مکتب رفتارگرایی معتقد است که فرد در برابر محیط خود واکنش نشان می دهد نه این که به گفته روانکاوان، از درون برانگیخته میشود یا به گفته انسان گرایان، براساس اراده و اختیار خود عمل می کند. روانشناسانی چون پاولف و واتسون، رفتار را پاسخ به یک محرک در نظر می گیرند. در اینجا قصد بر تحلیل و تعیین صحت و سقم این مکاتب نیست، بلکه می خواهیم به کمک یک میزان علمی (تیوری) برای بررسی رشد روانی انسان، نقش تربیت و آموزش را بر نهادینه شدن رفتارهای متعادل اجتماعی (از جمله رفتار دموکراتیک) بررسی کنیم. از طرفی دیگر نویسنده بر این باور است که هریک از این سه مکتب روانشناسی با وجود تضادهای ظاهری که دارند، دارای مصداقهای تجربی خود در اجتماع انسانی می باشند، لذا تلفیقی از این نظریات شاید تیوری مورد نیازمان را ارائه دهد. این نظریه را به این صورت ارائه می دهیم:انسان تا حدود زیادی براساس انگیزشهای درونی و ناخودآگاه خود عمل می کند. زمانیکه این انگیزشها بطور قوی شکل نگرفته است، رفتار انسان بیشتر به صورت واکنش در برابر محیط بروز می کند. البته آگاهی به انسان توانایی را می دهد تا بر سرنوشت خود تاثیر بگذارد، با آن که انگیزشهای درونی و واکنشهای محیط جهت گیری مخالفی داشته باشند. 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ